Aantal netwerk vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-11 16:21
Beste tweakers,

Sinds kort klus ik wat bij als amateur systeembeheerder, waarbij ik het meeste moet googlen/opzoeken om eruit te komen. Leerzaam, maar soms frustrerend. Ik heb dan ook een aantal vraagjes.

- Op dit moment is het bedrijf waar ik werk gewend om bij het inloggen op hun werkstation via een .bat bestandje te connecten naar een server, waarop een netwerkshare staat. Iedereen krijgt dezelfde netwerkshare hiervoor en loggen in op de VPN met een algemene account en daarna met een eigen account op de share. Het probleem is dat de server een dynamisch IP heeft. Het is een server afkomstig van strato.nl met Windows server 2012. Hoe maak ik dit IP statisch? Laatst bij een server-reset was het IP-adres anders en had niemand meer netwerkshares (het .bat bestand bevatte het oude IP-adres nog).
- Op een of andere reden, als meer dan vijf mensen connecten met de server via bovengenoemde VPN verbinding, kan er niemand meer bij. Ik kan niet vinden waar dat limiet van 5 verbindingen ligt. Het betreft een simpele webserver bij strato welke als fileserver wordt gebruikt. Kan dit het probleem zijn?
- Er staat een printer, en men print op dit moment altijd 'via' een andere PC, die dus altijd aan moet staan. Nu wil ik de printer op het netwerk aansluiten, maar er is maar 1 ethernet poort doorgepatched. Kan ik er gewoon een switch tussen plaatsen, en dus de PC/printer in de switch die naar de muur gaat prikken?
- Er is een klein lokaal servertje die er al veel te lang staat en elke dag aan staat. Dat ding moet weg. Maar hoe check ik of dat ding uberhaupt nog in gebruik is? Ik ben bang dat als ik hem zomaar uit zet, mensen misschien functionaliteiten missen.

Erg specifieke vragen, maar elk antwoord helpt me vast al enorm. Bedankt!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ad 1: Kun je het beste bij strato vragen. Ik zie dat bij hun pakketten (http://www.strato.nl/server/dedicated-server/) je in principe 1 eigen IP-adres krijgt. Hun servicedesk kan je daar het beste mee helpen.

ad 2: Lijkt me eerder een limiet van de VPN dan van de server. Maar ook daarmee kan strato je vast helpen. Ook zou je even dit kunnen checken: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753521.aspx

ad 3: Ja, switch zou moeten werken. Let op: layer 2 switch (hubje), dus geen router. (of router in bridge mode, dat gaat dan weer wel werken).

ad 4: Lijkt me makkelijk: gebruik maken van het "piep-systeem". Zet hem eens een dagje uit en kijken of iets of iemand gaat piepen. Als je na twee weken niks gehoord hebt, zet je hem in het magazijn.

[ed.]
p.s. ad 4: je hoeft hem trouwens niet eens helemaal uit te zetten, als je bang bent dat hij misschien niet meer opkomt na reboot. Je kunt ook gewoon de netwerkkabel eruit trekken en hem lekker laten doorratelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Keypunchie op 02-10-2012 20:24 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) hoe kom je achte het nnieuwe ip dan ?
Waarom connect op hostnaam ?

3) meestal wel tenzij er een vorm van port security op die ander switch aanstaat

4 Kijk of er verbindingen worden gemaakt .. check logins, tcp view, obvious svhit checken http ping smtp pop3 ... (netstat/tcpview) draaid er een webserver ? welke domeinen dan ? etc

of het piepsysteem

Iperf

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:04
TheProf82 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:27:
- Op dit moment is het bedrijf waar ik werk gewend om bij het inloggen op hun werkstation via een .bat bestandje te connecten naar een server, waarop een netwerkshare staat. Iedereen krijgt dezelfde netwerkshare hiervoor en loggen in op de VPN met een algemene account en daarna met een eigen account op de share. Het probleem is dat de server een dynamisch IP heeft. Het is een server afkomstig van strato.nl met Windows server 2012. Hoe maak ik dit IP statisch? Laatst bij een server-reset was het IP-adres anders en had niemand meer netwerkshares (het .bat bestand bevatte het oude IP-adres nog).
Wat type van IP adres? Een 192.168.x.x of beter gezegd een private adres ( 192.168.x.x / 172.16.x.x / 10.x.x.x ). Of een full blown internet adres ( bv 212.x.x.x ). Dus deze server staat achter een VPN verbinding?
- Op een of andere reden, als meer dan vijf mensen connecten met de server via bovengenoemde VPN verbinding, kan er niemand meer bij. Ik kan niet vinden waar dat limiet van 5 verbindingen ligt. Het betreft een simpele webserver bij strato welke als fileserver wordt gebruikt. Kan dit het probleem zijn?
Hoe worden de VPN's gemaakt? Is dat via Routing and Remote Access van je eigen server? Daar kan je deze aanpassen naar een groter aantal. Indien het een firewall is, zal je aan de limiet van de firewall zitten die mee inbegrepen zit. Maar word dit niet door strato geregeld?
- Er staat een printer, en men print op dit moment altijd 'via' een andere PC, die dus altijd aan moet staan. Nu wil ik de printer op het netwerk aansluiten, maar er is maar 1 ethernet poort doorgepatched. Kan ik er gewoon een switch tussen plaatsen, en dus de PC/printer in de switch die naar de muur gaat prikken?
Is de printer een netwerkprinter? Dan zou je deze inderdaad zo kunnen aansluiten, anders kan je deze op een ander manier aansluiten. ( bv JetDirect print kaart, of USB printserver )
- Er is een klein lokaal servertje die er al veel te lang staat en elke dag aan staat. Dat ding moet weg. Maar hoe check ik of dat ding uberhaupt nog in gebruik is? Ik ben bang dat als ik hem zomaar uit zet, mensen misschien functionaliteiten missen.
Meestal doe ik zoiets in overleg met de klant, eerst doe je het volgende :

- Open file manager, kijk naar de open sessions
- kijk in de eventviewer bij security en controleer de events
- Zoek naar bestanden die gewijzigd zijn in de laatste week.

Vervolgens zet ik in overleg met de klant de server gewoon een tijdje uit, en leg hen uit dat ze deze opnieuw kunnen opstarten indien er iets mis is. Na een week halen we die er gewoon uit.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• TheProf82
Zeer verhelderende antwoorden!

De stratoserver is benaderbaar via een 10.0.0 adres, maar het laatste getal verandert dus per reboot. Ik denk inderdaad dat de server zelf ook achter een VPN staat. In de .bat bestandjes maak je namelijk connectie naar de server zelf, en dan voor de netwerkshare logt een gebruiker nogmaals in.

Ga er mee verder, thanks allemaal _/-\o_

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Een hub is een layer 1 device...

• Keypunchie
  • Niet online
Echt? Oeps. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het OSI-model (duidelijk) niet zo heel goed ken. Het advies gaat er vooral om dat zolang je niks gaat routeren het imho gewoon moet werken. Zolang je maar niet boven layer-2 uitkomt, dus :-)

• TheProf82
Heren (en dames?),

Nog een tweetal vraagjes. De small business server staat er nog, er kwamen andere problemen opspelen in de tussentijd.

Nu wil ik hem zo snel mogelijk verwijderen. Nu de vragen.

- Hoe kan ik het best een backup maken? Met een bepaald programma, of gewoon stomweg de mapjes kopieren? Er is een externe HD aanwezig.
- Een aantal computers logt nog in via het domein, en dus via de small business server. Ook outlook heeft nog enige communicatie met deze server, want als ik de domein-accounts lokaal probeer te maken (gebruikte hier een programmaatje voor) dan pakt ie outlook niet meer en vraagt ie om een wachtwoord voor het domein (gewone account wachtwoord waarmee je onder die account inlogt op het domein werkt dan niet).

Hoe maak ik dus de mensen die nog via een domein inloggen niet meer afhankelijk van dat domein?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mischien de diensten die je aanbied waar de gebruikers gebruik van maken ook onafhankelijk maken van het domein en de server?

ga eerst maar eens kijken wat outlook wil op die server voordat je hem weghaald

Ik zou persoonlijk eerst thuis maar een meer gaan spelen voordat je per ongeluk een compleet onderuit haalt

Iperf

• TheProf82
De programmatuur e.d. is al allemaal lokaal. De meesten loggen ook lokaal in. Maar 1 gebruiker logt dus nog via het domein in. Ik vraag me dus af hoe ik die account lokaal maak. En hoe ik outlook onafhankelijk maak van die exchange server.

Hoe controleer ik wat exchange precies doet, en of de andere pc's ook via de exchange mailserver werken die nog op de domein pc staat? Ik wil natuurlijk niet dat, bij het uitzetten van de server, alle outlook-accounts de exchange server verliezen. Dus, hoe kijk in of het intern of extern wordt bijgehouden? (sommigen gebruiken namelijk office 365).

• TheProf82
Iemand?:)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:04
Ja, maar ik heb een vermoeden dat je niet goed weet wat je aan het doen bent. Persoonlijk zijn dit basis zaken die je als je een netwerk beheert zou moeten kunnen beheersen...

Maar goed, voor de juiste orde van de zaken :

- open compmgmt.msc
- Local Users & Groups -> Users -> Administrator ( verander paswoord naar iets dat je kent )

Start -> Rechtermuisknop op "My Computer" -> Properties -> Advanced Properties -> Computer Name -> Change -> zet deze in een werkgroep

Reboot pc en log in met Administrator en het paswoord dat je daar hebt ingegeven

Voila de pc werkt enkel en alleen lokaal. Vergeet zeker eerst geen kopie te maken van zijn/haar profiel

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Keypunchie
  • Niet online
Tjsa, Windows Beheer is niet echt een netwerk-issue. Ik sluit me aan bij tc982 dat dit soort dingetjes je eigenlijk wel wat beter zou moeten weten wat je aan het doen bent. Dit lijken me gewoon zaken die je kunt gaan Googlen in de online beschikbare support voor Exchange en Outlook.
Pagina: 1