Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

ik zit op dit moment op de opleiding onderwijsassistent niveau 4 leerjaar 2. De opleiding duurt 3 jaar dus voor mij zou dat nu nog 2 jaar zijn.

Maar ik ben heel hard aan het twijfelen om ICT te gaan doen. Er zit namelijk veel meer werk in en ik werk graag met computers.

Is het slim om de huidige opleiding af te gaan maken en daarna ICT op HBO niveau te gaan volgen? Of zal ik met ICT beginnen op MBO 4? Het is mogelijk om een MBO 4 + HBO diploma van ICT in 6 jaar te gaan halen. Ik heb geen idee wat ik moet gaan doen.

Als ik deze opleiding afmaak en vervolgens ict op HBO ga doen dan ben ik 25 jaar oud. Als ik nu stop en ik ga ICT doen op MBO en ik zou het in 6 jaar kunnen halen dan zou ik 26 jaar oud zijn, mocht ik het niet in 6 jaar halen dan ben ik 27/28. Is dat niet een beetje te oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 22:50
Nee joh laat je niet gek maken over de leeftijd waarop je afgestudeerd bent. Ik raadt je aan om de opleiding die je nu doet gewoon af te maken: ieder papiertje telt. Daarna kan je alsnog een weloverwogen keuze maken voor een nieuwe studie.

Het enige wat je in je achterhoofd moet houden is dat je vanaf je eerst gestarte studie maximaal 10 jaar studiefinanciering krijgt. Kom je er boven, dan krijg je geen studiefinanciering meer, en moet je mogelijk een jaar gaan lenen om de studie af te kunnen maken.

Mogelijk kan je later zelfs nog dingen combineren: onderwijsassistent + ICT levert je mogelijk een kans op een baan als ICT-vak leraar op.

EDIT1: de keuzes die je in je startpost maakt zijn eigenlijk:
1: nu stoppen met onderwijsassistent -> starten met het MHBO-traject ICT : aan het einde ben je 26 jaar
2: nu stoppen met onderwijsassistent -> direct starten op het HBO: aan het einde ben je 24 jaar
3: niet stoppen met onderwijsassistent -> daarna starten op het HBO: aan het einde ben je 26 jaar
4: niet stoppen met onderwijsassistent -> MHBO-traject van 6 jaar daarna: aan het einde ben je 28 jaar.

Maar LET OP: optie 4 is wel degelijk haalbaar: 3 jaar onderwijsassistent met stufi + 6 jaar MHBO-traject ICT is 9 jaar totaal aan studiefinanciering. Dan heb je altijd nog een extra jaar ''over'' aan studiefinanciering aan uitloop.
Het kan allemaal precies, en ik raadt je optie 4 aan: op het MBO kom je al veel basiskennis te weten van de ICT en doe je de nodige praktijkervaring op stage op, daarna kom je tenminste niet zonder die basiskennis aan op het HBO, waardoor je waarschijnlijk een betere aansluiting op het HBO vindt. Bovendien: je hebt een achterdeur openstaan als je tegen die tijd het studeren zat bent geraakt: je kan weglopen met het MBO-papiertje ICT-beheerder en het HBO-traject niet meer starten.
Wie zegt overigens dat je bij opties 2 en 3 het direct goed gaat doen op de HBO-studie? Een MBO-basis lijkt mij niet verkeerd voordat je start op het HBO.

Ik snap overigens dat de keuze tussen optie 2 en 4 maar liefst 4 jaar scheelt, maar op het einde heb je bij optie 4 maar liefst 3 papiertjes: onderwijsassistent, MBO ICT-beheerder en het HBO-ICT papiertje. Bij optie 2 loop je weg met maar 1 papiertje: het HBO-papiertje, en wed je voor de rest van je carrière ook maar op 1 paard.

EDIT2: ik ben creatief vandaag :P

Optie 4, maar dan een klein beetje anders:
niet stoppen met onderwijsassistent -> MBO-traject van 4 jaar -> duaal-HBO gaan doen: leren&werken tegelijk. Dit zorgt voor een geleidelijke overgang van student -> werkende.
Enige is dat je tegen die tijd mag hopen dat de economie wat opbloeit en een bedrijf interesse in jou heeft om je te laten starten aan het duale HBO-traject.

[ Voor 65% gewijzigd door Jorn1986 op 02-10-2012 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:51
Het laatste wat Jorn1986 zegt doe ik nu. Heb een jaar langer gekleuterd, ben wat ongelukkig met mijn geboortemaand, toen na de HAVO, 2 jaar verkloot met niet weten wat ik moest doen en toen met MBO niveau 4 begonnen. Uiteindelijk die opleiding wel een jaar sneller kunnen doen samen met een paar klasgenoten waardoor we in 3 jaar klaar waren ipv 4 jaar.

Toen moest ik kiezen. Economie stond er goed voor en ben dus gaan werken + deeltijd HBO Informatica gestart. Het heeft een flink aantal voordelen:
+ Door MBO opleiding krijg je vrijstellingen.
+ Je werkt gewoon fulltime of parttime waardoor je goed inkomen hebt.
+ Na 4 jaar heb je én 4 jaar werkervaring én een HBO diploma.
+ Met een beetje geluk betaalt je werkgever je school.
+ MBO en HBO heeft in mijn ogen een meerwaarde (praktisch maar ook hoogopgeleid)
+ Bij deeltijd en duaal heb je meer vakken die op je vak gericht zijn en minder basale vakken zoals Nederlands.
+ Deeltijd/duaalstudenten zijn meer gemotiveerd omdat werkgever vaak betaald.
+ Deeltijd tarief is goedkoper dan voltijd leren.

Nadelen:
- Vrijstellingen is soms wel hard nodig, het is pittig om fulltime te werken en deeltijd je opleiding te halen. Je bent 2 a 3 avonden kwijt met vakken volgen. Je hebt dan niets aan de avonden, je gaat naar bed en de volgende ochtend sta je weer op om meteen door te gaan voor werk. De twee avonden en het weekend heb je dan nodig om je huiswerk, tentamens of projecten voor te bereiden maar ook om de rest van je leven te leven.
- Duaal is heel veel duurder dan voltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan hier zeker mee vooruit! Bedankt voor de uitgebreide reacties en ik denk toch maar dat ik optie 4 ga volgen!