computer valt soms uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-07 22:01
Hallo,
Ik heb al op het forum gezocht maar kon 1,2,3 geen antwoord vinden over mijn probleem.

Het is als volgt, me computer valt de laatste tijd wel eens uit en start dan weer meteen opnieuw op.
vandaag had ik het 2x en dacht van nu is het genoeg (bijde keren tijdens bf3, binnen half uur)
het is nu gok ik 4-5x totaal gebeurt, maar ik wordt er nu al wel gek van.

Heb dit probleem nooit eerder gehad dus weet ook niet waar het vandaan kan komen.
Heb me huidige systeem al sinds februari

Met computer is als volgt:

Intel Core i7 2600K
ASUS Sabertooth P67 (B3)
Corsair Vengeance 16GB
Club 3D Radeon HD 6950 2GB
Corsair Force Series GT 60GB
Samsung 830 Series 256GB
Western Digital Caviar Black 1TB
Cooler Master HAF X
Corsair Enthusiast TX850M
EK Waterblocks EK-KIT H3O Supreme HF 360 (alleen cpu gekoelt)

Ook viel het met op dat het, wat ik kan herinneren alleen tijdens bf3 of diablo gebeurde ( dus wel onder load)
heb daarom ook even met cpu temp. getest met Prime95 kijken of daar wat schokkends uit komt maar dat was ook niet zo. Onder 100% load werd de cpu gemiddeld 60 graden

Is er misschien iets kapot gegaan in me systeem of weet iemand anders wat er aan de hand kan zijn?
hoop dat iemand het antwoord weet.

m.v.g Rutger

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-07 13:22
Krijg je een BSOD of is hij ineens echt helemaal uit? Op dit moment kan het nog van alles zijn: voeding, kabels, mobo et cetera. Probeer voor jezelf onderdelen uit te sluiten.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:57

ResuCigam

BOFH

Je zegt dat je de CPU temperatuur hebt gecontroleerd maar ik zie nergens staan dat je de GPU temperatuur hebt gecontroleerd. Je kunt bijvoorbeeld Open Hardware monitor gebruiken om dat te bekijken. Let hierbij vooral op de Max waardes tijdens het gamen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:15
Wat Rupie zegt. En test ook het geheugen met memtest86. Best kans dat deze spellen meer van het geheugen gebruiken dan andere applicaties, waardoor geheugenproblemen nu de kop op steken (ik merk zelf ook dat bf3 elk stukje geheugen gebruikt wat er beschikbaar is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
Rupie schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:11:
Krijg je een BSOD of is hij ineens echt helemaal uit? Op dit moment kan het nog van alles zijn: voeding, kabels, mobo et cetera. Probeer voor jezelf onderdelen uit te sluiten.
Hij valt ineens helemaal uit en start vervolgens normaal weer op (op veilige modus scherm na)
Aan de kabels en voeding kan het denk ik ook niet liggen, heb een zeer nette kabel management en me voeding is 850W, of hij moet natuurlijk kapot zijn maar dan lijkt me dat die helemaal niks meer doet
ResuCigam schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:15:
Je zegt dat je de CPU temperatuur hebt gecontroleerd maar ik zie nergens staan dat je de GPU temperatuur hebt gecontroleerd. Je kunt bijvoorbeeld Open Hardware monitor gebruiken om dat te bekijken. Let hierbij vooral op de Max waardes tijdens het gamen.
Ik heb het nog nooit echt eerder gehad maar ik zal het zo eens de temp. testen, ook loopt me kaart dacht ik op stock snelheden. En wordt ook wel eens uitgeblazen om stof te verwijderen
JivZ schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:16:
Wat Rupie zegt. En test ook het geheugen met memtest86. Best kans dat deze spellen meer van het geheugen gebruiken dan andere applicaties, waardoor geheugenproblemen nu de kop op steken (ik merk zelf ook dat bf3 elk stukje geheugen gebruikt wat er beschikbaar is).
Is de memtest86 voor de Vram op de gpu of je normale geheugen?
Me gpu heeft 2Gb en ik speel op 1 full hd scherm. dus lijkt me toch ook niet dat die aan de max zit? en speel net niet op max setting met bf (geen AA) en heb hier voor een half jaar met de zelfde setup gespeelt zonder problemen.

zover ik weet is het dus alleen als ik aan het gamen ben (die keren dat het gebeurde) met normaal gebruik zoals internetten muziek luisten etc. blijft die wel aan

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:55
Memtest86 is voor het normale werkgeheugen. Problemen met het videogeheugen zijn vaak te zien aan zogenaamde "artifacts", bijvoorbeeld vreemde kleuren, verdwaalde pixels of strepen.

Overigens kan het de moeite waard zijn om een andere stroomkabel te proberen. Ik heb éénmaal een vergelijkbaar probleem gezien welk veroorzaakt was door een kabel die reageerde op trillingen, al is dat natuurlijk wel onwaarschijnlijk, zeker gezien de problemen die zich alleen voor lijken te doen tijdens het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
Heb net wel gewoon een potje bf3 kunnen doen (gaat ook bijna altijd goed, alleen die paar keer dat dan de computer wel opnieuw ging opstarten, is het probleem)

Maar had ook Open hardware monitor open staan en de Gpu temp. max. was 60 graden en me cpu @ 4.4gh rond de 55
dit lijkt me dan dus ook niet het probleem.

Maar ik zal de memtes86 nog eens draaien, kijken of daar iets uit komt

In ieder geval al bedankt voor jullie hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-07 13:22
R-utger schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:57:
Aan de kabels en voeding kan het denk ik ook niet liggen, heb een zeer nette kabel management en me voeding is 850W, of hij moet natuurlijk kapot zijn maar dan lijkt me dat die helemaal niks meer doet
Dat dikgedrukte stukje is vaak een risico met dit soort probleempjes. Als je voor dit soort dingen succesvol wil zijn in het zoeken naar de oorzaak is het zaak om dingen zeker te weten ;) En ja, ik snap dat het vaak nogal een gedoe is om 'even' een andere voeding te testen (als je die al voor handen hebt). Voedingen die kapot aan het gaan zijn willen nog wel eens dit soort problemen geven omdat ze niet meer stabiel zijn. Je kabelmanagement of het vermogen van je voeding hebben daat nier zoveel mee te maken.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
Rupie schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:03:
[...]

Dat dikgedrukte stukje is vaak een risico met dit soort probleempjes. Als je voor dit soort dingen succesvol wil zijn in het zoeken naar de oorzaak is het zaak om dingen zeker te weten ;) En ja, ik snap dat het vaak nogal een gedoe is om 'even' een andere voeding te testen (als je die al voor handen hebt). Voedingen die kapot aan het gaan zijn willen nog wel eens dit soort problemen geven omdat ze niet meer stabiel zijn. Je kabelmanagement of het vermogen van je voeding hebben daat nier zoveel mee te maken.
Dus het zou kunnen zijn dat me voeding onder druk het wel eens kan begeven?
oke, goed om te weten dan. Maar het gebeurt ook alleen onder druk/load dus dan kan het nog steeds wel dan?
En ik heb geen extra voeding of reserve of eentje die ik snel kan regelen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
net weer 2x binnen 15 minuten gehad, zat net even diablo 3 tedoen en valt uit en start weer op.
begin er gek van teworden. Als dit idd de voeding is, zou ik dat dan RMA kunnnen sturen?(half jaar oud ong.) en hoe kan ik zeker weten dat dat het is? of is dat alleen mogelijk door een andere voeding te plaatsen en het probleem is dan weg blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 22:27
Wat doet een andere spel?
Temp van videokaart onder belasting?
Andere videokaart drivers, oude en nieuwe proberen, ook driver cleaner gebruiken tussen drivers om de resten weg te halen van je oude drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond_DogG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-04 23:24
niet om te klagen maar ga nu ook eens wat testen dan .
probeer een ander voeding in plaats van gelijk een vraag te stellen over je voeding garantie , die kun je zelf opzoeken want je hebt hem zelf gekocht ,

en ja soms kun je alleen iets uitsluiten als je het ook test of vervangt .

ik zelf had een modulear voeding gehad en daar was een string voor sata apparaten kapot kun je dus alleen achter komen door heb er uit te halen en er een ander in te doen ,
denk je een kabel wat kan daar nou aan kapot maar blijkbaar van alles .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
jan99999 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 05:48:
Wat doet een andere spel?
Temp van videokaart onder belasting?
Andere videokaart drivers, oude en nieuwe proberen, ook driver cleaner gebruiken tussen drivers om de resten weg te halen van je oude drivers.
Speel ook wel eens BF3, heeft die ook soms dat die uitvalt
En de temps. heb ik hierboven ook al vermeld, die zijn gewoon goed. Rond de 55 graden.
Ga vandaag als ik wat tijd over heb nog wel met me drivers kijken, misschien moet ik iets updaten oid.
Diamond_DogG schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 06:32:
niet om te klagen maar ga nu ook eens wat testen dan .
probeer een ander voeding in plaats van gelijk een vraag te stellen over je voeding garantie , die kun je zelf opzoeken want je hebt hem zelf gekocht ,

en ja soms kun je alleen iets uitsluiten als je het ook test of vervangt .

ik zelf had een modulear voeding gehad en daar was een string voor sata apparaten kapot kun je dus alleen achter komen door heb er uit te halen en er een ander in te doen ,
denk je een kabel wat kan daar nou aan kapot maar blijkbaar van alles .
Heb ook nog garantie, 60 maanden staat op de bon.
Maar dat is nou ook het probleem, heb geen beschikking over een andere voeding. Zou er dus eerst weer een moeten halen voor dat ik het kan testen of dat het probleem ook daadwerkelijk is.
Zal als ik tijd heb de voeding helemaal los halen, schoonmaken en nakijken of ik er gebreken aan kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Maar heb je nu het geheugen al eens getest? Of eens de hangen en opstartproblemen troubleshoot doorlopen? Kost je wel veel tijd, maar dan kun je wel uitsluiten waar het probleem zit.

Verder zie ik geen 16GB geheugenset van Corsair in de lijst met ondersteunde geheugenmodules (QVL) van je moederbord staan (als dit je geheugenset is en dit je moederbord). Kan dus maar zo zijn dat je geheugen niet compatible is met het moederbord, misschien even testen met een ander reepje.
Sowieso testen met memtest, reepje voor reepje wordt standaard aangeraden. Ook kan het verschil maken in welk slot je de repen stopt.

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond_DogG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-04 23:24
niet je voeding los schroeven dan vervalt je garantie !!!!!!!!!!! slimmerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-07 08:42

InFamous

excommunicado

Draai eens furmark en prime 95 tegelijk, mooie manier om je systeem volledig te belasten.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
pkopf schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 10:13:
Maar heb je nu het geheugen al eens getest? Of eens de hangen en opstartproblemen troubleshoot doorlopen? Kost je wel veel tijd, maar dan kun je wel uitsluiten waar het probleem zit.

Verder zie ik geen 16GB geheugenset van Corsair in de lijst met ondersteunde geheugenmodules (QVL) van je moederbord staan (als dit je geheugenset is en dit je moederbord). Kan dus maar zo zijn dat je geheugen niet compatible is met het moederbord, misschien even testen met een ander reepje.
Sowieso testen met memtest, reepje voor reepje wordt standaard aangeraden. Ook kan het verschil maken in welk slot je de repen stopt.
Nee, me werkgeheugen heb ik nog niet getest (op Prime95 na)
en ik krijg Memtest86 niet geïnstalleerd. Dus ook vandaar
Maar ik heb vanaf het begin nog nooit problemen gehad met me mobo en werkgeheugen in combinatie.
Dus lijkt me dat me mobo het dan toch wel ondersteunt
Diamond_DogG schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:01:
niet je voeding los schroeven dan vervalt je garantie !!!!!!!!!!! slimmerd
Haha, nee dat snap ik ;)
Bedoelde ook meer dat ik hem uit me kast haal en dan helemaal na loop
(ga ik nu zo eens doen)
InFamous schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:06:
Draai eens furmark en prime 95 tegelijk, mooie manier om je systeem volledig te belasten.
Heb het gedaan op jou aangeven.
Heb ze beide 15 minuten laten lopen en er gebeurde niks geks. Ook bleef alles mooi op temperatuur.

Maar dat vindt ik wel raar, met normaal gebruik is me computer nog nooit uitgevallen en tijdens de 100% stress test ook niet.
Is dus alleen gebeurt tijdens bf3 en diablo3, en moet zeggen dat ik diablo nou niet echt een zwaar spel vindt.
Ook staan beide spellen op 2 verschillende schrijven geïnstalleerd (bf op hdd en diablo op ssd) dus kan ook bijna niet aan de schrijven liggen lijkt me.

Kom er dus nog niet uit wat het kan zijn
Maar trek zo me hele computer open en kijken of ik daar iets in kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
R-utger schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 16:37:
[...]

Nee, me werkgeheugen heb ik nog niet getest (op Prime95 na)
en ik krijg Memtest86 niet geïnstalleerd. Dus ook vandaar
Maar ik heb vanaf het begin nog nooit problemen gehad met me mobo en werkgeheugen in combinatie.
Dus lijkt me dat me mobo het dan toch wel ondersteunt
Memtest hoef je niet te installeren, je moet de bootable-iso downloaden en die even op een cd-tje branden (of op een bootabel usb-stick zetten): http://www.memtest.org/#downiso.

Voor het maken van een bootable usb-disk is zelfs een aparte installer beschikbaar: http://www.memtest.org/do...6+-4.20.usb.installer.zip
Instructies over hoe en wat zijn ook op Google te vinden.

wild mutant space hamsters

Pagina: 1