Upgradeadvies CPU + evt mobo & geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Cronax
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06-2024
Hallo,

Na lange tijd plezier van mijn huidige opstelling gehad te hebben begin ik te vermoeden dat ik toch wel tegen de limieten aan begin te lopen. De huidige opstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 68,70€ 68,70
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 69,95€ 69,95
1Corsair HX750W€ 134,99€ 134,99
1OCZ Vertex 3 120GB€ 86,42€ 86,42
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 37,06€ 37,06
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 79,90€ 79,90
1Asus Sabertooth 990FX€ 136,25€ 136,25
1Sapphire HD6950 2GB Dual Fan€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 613,27

Naar aanleiding van het onderzoek dat ik gedaan heb, is mijn conclusie dat de videokaart de meeste zo niet alle games van tegenwoordig wel op maximale instellingen moet aankunnen met mijn 1920x1080 resolutie maar dat de CPU nu toch echt verouderd is, zelfs met de huidige OC naar 3.6Ghz. Ik kan bepaalde games gewoon niet vloeiend op de max instellingen draaien, zoals Guild Wars 2, het nieuwe Borderlands 2 en zelfs de nieuwe WoW uitbreiding (WoW gaat wel maar valt regelmatig onder de 50fps als het wat drukker word, ik wil in raids liefst toch wel 50+ fps halen).

Nu ben ik dus aan het twijfelen, maar als ik de charts juist interpreteer lijkt het erop dat er geen AMD CPU's zijn die echt een merkbaar verschil gaan maken met mijn Phenom X4 955BE. Daarnaast heb ik zo nu en dan last van crashes waar ik de oorzaak niet goed kan vinden, ook na vervangen van geheugen en mobo en uitschakelen van de OC. Het lijkt me een goed moment om het moederbord en het geheugen ook te vernieuwen voor een schone start.

Hiertoe ben ik gekomen tot de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 29,95€ 29,95
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 203,48€ 203,48
1AMD Performance AP38G1608U2K€ 44,90€ 44,90
1Asrock Z77 Extreme4€ 123,70€ 123,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,03

Ga ik hier inderdaad op vooruit? Zijn er inderdaad geen AMD CPU's die me een behoorlijke upgrade kunnen bezorgen? Zal ik toch mijn videokaart moeten upgraden om de games die de komende tijd uitkomen (grofweg 6 maanden) nog op 1920x1080 op maximale instellingen te kunnen draaien? Andere feedback? Alles is welkom.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:06
Los van je vragen, ik denk dat er een goede kans bestaat dat die Vertex 3 de oorzaak is van de crashes, daar staan ze om bekend. Met de laatste firmware updates is dat wel beter geworden, maar de Sandforce controller icm firmware van OCZ staat vaak garant voor crashes en blue screens. Het is gewoon moeilijk om firmware te schrijven voor de Sandforce controller, volgens mij heeft alleen Intel dat een beetje onder de knie met hun 520 SSD.
Je zou ook memtest86 kunnen draaien om te kijken of je geheugen misschien fouten bevat.

Heb je al geprobeerd om de bios van de 6970 op je 6950 te flashen, en ook de 6950 te overklokken? Dan kun je misschien nog wat frames winnen. Op 1080p met maximale instellingen is waarschijnlijk toch je videokaart de bottleneck, dus probeer daar eerst wat meer uit te halen
De CPU kan denk ik wel even mee, zeker met de huidige overklok. Er zijn eigenlijk geen betere AMD CPU's die interessant zijn. Mocht je toch naar Intel over willen stappen, dan kun je gewoon je Mugen 2 meenemen, koop je gewoon MX-4 koelpasta erbij en dan kun je dat eronder doen.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:03
Voor guildwars 2 heb je best een gebalanceerde pc (~50fps), als je alleen de cpu óf alleen de gpu vervangt zullen de fps niet omhoog schieten (bij beide natuurlijk wel).
Voor Borderlands 2 heb je waarschijnlijk een lichte cpu bottleneck (~50fps, terwijl je videokaart wel richting 60-65fps wilt), als je overstapt naar de intel set ga je waarschijnlijk 10-15fps omhoog.
Voor WoW cataclysm voldoet je processor nog wel, ik weet niet hoeveel zwaarder mists of pandora is?
(benchmarks zijn niet met raids afaik, en aangezien die cpu intensief zijn kán een betere cpu meer fps geven, volgens mij kan dat prima met een snellere amd cpu maar ik kan even geen benchmarks vinden)

Het ziet er naar uit dat je pc redelijk in balans is, deze setup zou je overall rond de 50-60fps moeten geven.
Voor alle 3 deze games heeft het upgraden naar een betere amd cpu inderdaad weinig nut.
M.a.w. ik vind het een dure upgrade voor relatief weinig winst.

disclaimer: bovenstaande is gebaseerd op benchmarks van tomshwardware en techspot.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 02-10-2012 21:06 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:28

D4NG3R

kiwi

:)

Even voor de duidelijkheid: Terwijl je games op max speelt is je CPU ook 100% stressed..?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Cronax
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06-2024
D4NG3R schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 21:00:
Even voor de duidelijkheid: Terwijl je games op max speelt is je CPU ook 100% stressed..?
Goeie vraag, daar heb ik eigenlijk nog niet goed op gelet...

Bedankt voor de info allemaal, ik zal eens gaan kijken of ik de huidige setup gefixt kan krijgen met deze info.

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02-2023
mitsumark schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 20:59:
volgens mij kan dat prima met een snellere amd cpu maar ik kan even geen benchmarks vinden)

disclaimer: bovenstaande is gebaseerd op benchmarks van tomshwardware en techspot.
Is er een snellere AMD CPU dan de 9XX series?
Ik bedoel dan uiteraard per kloktik ;)

Ik zou inderdaad beginnen met de vertex eruit te halen en kijken of het geheel dan stabieler loopt.
Dan kun je daarna de CPU weer lekker overklokken en zou ik lekker bij je huidige systeem blijven en er begin 2013 een 88xx erin stoppen. Na de release van de nieuwe consoles zou ik dan een upgrade set kopen (2de hands Sandy Bridge/Ivy Bridge K processoren of wellicht een nieuwe Haswell:)

[ Voor 97% gewijzigd door eL_Jay op 03-10-2012 10:47 ]

• mitsumark
eL_Jay schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:43:
[...]
Is er een snellere AMD CPU dan de 9XX series?
Ik bedoel dan uiteraard per kloktik ;)
Je suggereert dat de phenom II 9xx het beste is OMDAT ze per kloktik(per 'core') beter presteren dan de huidige FX series?
1. Veel nieuwe software kan gebruik maken van meer dan 4 threads (misschien inderdaad het oude WoW niet..)
2. FX processors draaien (veel) hogere kloksnelheden.
Voor dezelfde prestaties per kloktik heb je gemiddeld gezien inderdaad 500-600MHz meer nodig, maar hier draaien ze ook gewoon op (ook met OC kom je een dergelijke hoeveelheid MHZ'en hoger).
(en de komende processoren voor AM3+ doen hier nog een schepje bovenop met een hogere IPC).

De huidige FX processors waren inderdaad meer een zijwaarste stap t.o.v. de phenoms, maar het is wel een ontwerp waar nog groei mogelijk is (waar dat met de phenom niet meer echt ging).
Er komen nog gewoon nieuwere processors voor het AM3+ platform, dus het is (nog) geen dood spoor.

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 03-10-2012 12:57 ]

• eL_Jay
mitsumark schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:52:
[...]

Je suggereert dat de phenom II 9xx het beste is OMDAT ze per kloktik(per 'core') beter presteren dan de huidige FX series?
1. Veel nieuwe software kan gebruik maken van meer dan 4 threads (misschien inderdaad het oude WoW niet..)
2. FX processors draaien (veel) hogere kloksnelheden.
Voor dezelfde prestaties per kloktik heb je gemiddeld gezien inderdaad 500-600MHz meer nodig, maar hier draaien ze ook gewoon op (ook met OC kom je een dergelijke hoeveelheid MHZ'en hoger).
(en de komende processoren voor AM3+ doen hier nog een schepje bovenop met een hogere IPC).

De huidige FX processors waren inderdaad meer een zijwaarste stap t.o.v. de phenoms, maar het is wel een ontwerp waar nog groei mogelijk is (waar dat met de phenom niet meer echt ging).
Er komen nog gewoon nieuwere processors voor het AM3+ platform, dus het is (nog) geen dood spoor.
Zou je een aantal games (buiten B3) kunnen noemen die aantoonbaar profijt hebben van een hexa/octocore/HT t.o.v. een Quadcore? En dan bedoel ik niet de 2 FPS meer van 2600k vs een 2500k ;)
Ik geef trouwens alleen maar aan dat de 9xx serie in mijn ogen de beste AMD gameCPU's zijn omdat ze per kloktik het snelste zijn en redelijk goed zijn over te klokken.
De nieuwe FX processors zijn niet zo interessant voor TS omdat de USP daarvan de IGP is die TS niet gaat gebruiken (AFAIK) en hier wel een meerprijs tegenover staat.
Mijns inziens is alleen een CPU upgrade naar Sandy/Ivy I5 en hoger zinvol.

• mitsumark
Ik heb even niet meer voorbeelden dan BF3, maar dat is er alvast 1 (en daarvan volgen er meer natuurlijk).
In principe bij elke benchmark waar een lager geklokte FX8xxx beter scoort dan een hoger geklokte FX4xxx of FX6xxx kun je stellen dat er meer dan 4 threads benut worden (Metro2033 is bv ook zo'n game).
Grote verschillen gaat het echter niet geven, omdat (zoals ik al zei) je vaak minstens net zo hard gebottlenecked wordt door de videokaart.

FX processors hebben geen IGP, voor gelijkwaardige prestaties als de phenom II serie betaal je (momenteel) vaak wel net iets meer inderdaad.
Kwa overklokken zijn ze minstens net zo goed als de phenom's.

Ik vind het zonde om €400 uit te geven aan een i5 processor (+extra benodigdheden) terwijl die voor 50% uit zn neus staat te vreten tijdens de meest heftige MMO games.
Voor hetzelfde geld heb je trouwens ook een FX8150 (of even wachten op de nieuwere series) én een tweede 6950 (of 1 betere videokaart), én hou je nog geld over (voor de stroomrekening)...

Mijns inziens zou ik nog zeker een jaartje wachten met een cpu upgrade, tenzij je echt niet kan leven met 50fps (maar dan zou ik ook de videokaart vervangen aangezien de pc nu gewoon in balans is).
Alleen een cpu upgrade gaat je met de 6950 zelden merkbare winst geven.

• eL_Jay
Instap i5 + b/h mobo heb je al voor minder dan 250 en de prestaties zijn een heel pak beter dan elke willekeurige AMD (AFAIK) (muv zware multithreaded taken, maar aangezien het een gamePC is en geen workstation ga je dat niet of maar zeer zelden merken)

[ Voor 33% gewijzigd door eL_Jay op 03-10-2012 19:14 ]

• mitsumark
De 8150 kon zich destijds aardig meten met de i5 2500 (en dus i5 3450), soms was ie langzamer maar soms ook sneller.
Toen ie gereviewed werd lag hij echter kwa prijs tussen de 2500k en 2600k (en was het dus voor de meeste gebruikers geen goede keus, vandaar ook de vele negatieve reviews).
Tegenwoordig is hij een flink stuk goedkoper dan de intel i5 k versies en (dus) een prima aankoop. Als je zelf kunt overklokken is de 8120 nog een pak voordeliger...

De TS heeft al een 990FX moederbord, dus dan is de i5 eigenlijk helemaal niet meer te rechtvaardigen.
(bij een compleet nieuwe built zou ik ook gewoon de i5 aanraden mits er niet extreem bezuinigd hoeft te worden op andere belangrijke zaken)

PS: je Phenom 955 moet de 4GHz ook nog wel halen met die koeler (mijne doet dat met stock voltage al en met voltage verhoging doet ie 4,2GHz, daarboven wordt ie te warm maar nog niet instabiel).
Als je daarmee geen fps winst behaalt weet je ook gelijk dat je bottleneck ergens anders ligt.
Pagina: 1