Hallo!
In deze post geef ik een overzicht van High Altitude Ballooning, met wat resultaten met enkele van mijn eigen vluchten, en wat informatie van de fotograaf die misschien een leuk en avontuurlijk foto/film project zoekt.
Ik was hier twee jaar geleden ook al eens om een vlucht met balonnen. Ik heb dit nu al 6x gedaan, en Nederlandse kennissen ook al een aantal keer. In het vaste land van Europa leeft het nog niet echt, maar in de USA en UK is het vaste prik. In de UK is er zelfs een genootschap van enthousiastelingen, de "UKHAS" - United Kingdom High Altitude Society (link). Die doen bijna wekelijks vluchten. In Nederland doet het KNMI dit meermaal daags, maar die vinden deze projecten leuk maar doen niet mee.
Na een aantal van mijn vluchten vond ik het mooi geweest, en heb ik wat vreemde camera's erin gezet, Polaroid, Fuji Instax, etc. In het verleden heb ik ook een Canon Eos 350D erin gehad, GoPro's, Canon Powershots (a420,a560,a720), Keychain camera's. Afgezien van de laatste hielden ze het perfect uit door hun interne warmtegeneratie. Het is op een hoogte van 30+km namelijk tot -70 graden met zero pressure (geen atmosfeer!). Officieel is het niet space of de ruimte, maar de Stratosfeer.
Op mijn persoonlijke website heb ik alle schematics en code staan als je met Arduino's of Beagleboards etc aan de slag wilt, je kunt het zo gek niet bedeken, ik heb bijvoorbeeld ook een keer een Logitech webcam beelden live naar beneden laten zenden vanaf het dak van de aerospace faculteit in Delft (zie de Hack-A-Day post daarvan hier LINK). Mijn website is www.timzaman.com, daar staan alle fotos, filmpjes, projecten en schematics en code op etc. Voor vragen kun je beter mailen of zet het hieronder in het forum!

Onderstaande foto is gemaakt boven oost-duitsland. Helaas ging de payload, opgelaten in Noord Holland, richting Polen - grappig genoeg bleef hij op 35km op de atmosfeer 'drijven'. Uiteindelijk kwam hij net voor de grens in Oost-Duitsland terecht.

Ik heb voor deze foto's een losse website gemaakt, www.polaroidsfromspace.com .

In de onderstaande foto's zie je opmerkelijke artefacten, hoe het komt, geen idee. Realiseer je dat op dat punt (30km) er eigenlijk geen luchtdruk meer is, 99,9% van de atmosfeer zit onder je. Verder is het ook -51 graden Celcius, dus dat maakt deze plaatjes. De belichting is verder opmerkelijk, sommige delen zijn goed, sommige niet.

. Ik heb elke ballonvlucht ongeveer 2000 fotos en een paar uur film, dus heb na 6 vluchten al zeker 10.000 fotos uit de stratosfeer en en bak video, en daar zitten er altijd wel wat tussen!
Onderstaande foto's zijn genomen zo'n 35km boven het Ijsselmeer in 2010.

Bij bovenstaande link zit ook de video van Uitzendinggemist. In essentie was dit een standaard vlucht naar 26km waarin "Valerio" en "Dennis" als poppetjes de ruimte in gingen. Ze gebruikten twee GoPro's zie echt uitstekend zijn, ze falen nooit, kunnen kennelijk overweg met zero pressure en -51C temperaturen. Ik heb ook keychain camera's gebruikt, maar die geven het rond 12km op (op die hoogte is de meeste warmteoverdracht naar de omgeving, hoger minder want minder atmosfeer) Lancering was eind 2011.

In deze post geef ik een overzicht van High Altitude Ballooning, met wat resultaten met enkele van mijn eigen vluchten, en wat informatie van de fotograaf die misschien een leuk en avontuurlijk foto/film project zoekt.
Ik was hier twee jaar geleden ook al eens om een vlucht met balonnen. Ik heb dit nu al 6x gedaan, en Nederlandse kennissen ook al een aantal keer. In het vaste land van Europa leeft het nog niet echt, maar in de USA en UK is het vaste prik. In de UK is er zelfs een genootschap van enthousiastelingen, de "UKHAS" - United Kingdom High Altitude Society (link). Die doen bijna wekelijks vluchten. In Nederland doet het KNMI dit meermaal daags, maar die vinden deze projecten leuk maar doen niet mee.
Na een aantal van mijn vluchten vond ik het mooi geweest, en heb ik wat vreemde camera's erin gezet, Polaroid, Fuji Instax, etc. In het verleden heb ik ook een Canon Eos 350D erin gehad, GoPro's, Canon Powershots (a420,a560,a720), Keychain camera's. Afgezien van de laatste hielden ze het perfect uit door hun interne warmtegeneratie. Het is op een hoogte van 30+km namelijk tot -70 graden met zero pressure (geen atmosfeer!). Officieel is het niet space of de ruimte, maar de Stratosfeer.
Op mijn persoonlijke website heb ik alle schematics en code staan als je met Arduino's of Beagleboards etc aan de slag wilt, je kunt het zo gek niet bedeken, ik heb bijvoorbeeld ook een keer een Logitech webcam beelden live naar beneden laten zenden vanaf het dak van de aerospace faculteit in Delft (zie de Hack-A-Day post daarvan hier LINK). Mijn website is www.timzaman.com, daar staan alle fotos, filmpjes, projecten en schematics en code op etc. Voor vragen kun je beter mailen of zet het hieronder in het forum!
Payload
Op onderstaande foto een typische setup van een "HAB" (High Altitude Balloon" payload. Dit keer met mijn variatie: de echte Polaroid Supercolor635, een beetje gehacked zodat ik hem kon aansturen. Intern werkt hij veelal mechanisch (oude camera) maar electronisch was hij net genoeg te hacken om een foto te maken.Onderstaande foto is gemaakt boven oost-duitsland. Helaas ging de payload, opgelaten in Noord Holland, richting Polen - grappig genoeg bleef hij op 35km op de atmosfeer 'drijven'. Uiteindelijk kwam hij net voor de grens in Oost-Duitsland terecht.

Polaroids
Hieronder zie je de vluchtcomputer. Het heeft aan atmel (arduino) controllertje die de polaroid aanstuurt als de GPS, die er ook op zit, op een bepaalde hoogte is. Verder verstuurt een radio via RTTY de coordinaten naar mij toe zodat ik hem kon volgen tijdens de vlucht.Ik heb voor deze foto's een losse website gemaakt, www.polaroidsfromspace.com .
In de onderstaande foto's zie je opmerkelijke artefacten, hoe het komt, geen idee. Realiseer je dat op dat punt (30km) er eigenlijk geen luchtdruk meer is, 99,9% van de atmosfeer zit onder je. Verder is het ook -51 graden Celcius, dus dat maakt deze plaatjes. De belichting is verder opmerkelijk, sommige delen zijn goed, sommige niet.

Instax Wide (Fujifilm's 'Polaroid' instant film)
Verder heb ik ook een keer een FujiFilm Instax naar boven gestuurd als een 2e payload. De resultaten daarvan waren hoogst opmerkelijk, allemaal in de orde van de onderstaande foto. Erg mooi en kunstig als je het mij vraagt, maar je snapt meteen dat ze bij de Maanlanding een Hasselblad hebben gebruikt.
Banners
Voor de website had ik wat banners gemaakt, deze had ik met kleur aangepast. Ik had er ook het logo bij gezet van "impossible", die maken tegenwoordig de polaroids, en ik had van hun destijds een paar verse pakjes gekregen. Ik vond deze wel mooi opgemaakt zo dus ik wilde zo zo posten. Allemaal mijn foto'sOnderstaande foto's zijn genomen zo'n 35km boven het Ijsselmeer in 2010.

Vlucht met BNN
Ik heb ook een keer een vlucht gemaakt voor een programma van BNN, proefkonijnen, zie uitzending en meer info hier: LINK.Bij bovenstaande link zit ook de video van Uitzendinggemist. In essentie was dit een standaard vlucht naar 26km waarin "Valerio" en "Dennis" als poppetjes de ruimte in gingen. Ze gebruikten twee GoPro's zie echt uitstekend zijn, ze falen nooit, kunnen kennelijk overweg met zero pressure en -51C temperaturen. Ik heb ook keychain camera's gebruikt, maar die geven het rond 12km op (op die hoogte is de meeste warmteoverdracht naar de omgeving, hoger minder want minder atmosfeer) Lancering was eind 2011.