welke schijven voor 24x7 raid?

Pagina: 1
Acties:

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:51
Beste medetweakers,

ik ben opzoek naar schijven voor een raid 1 opstelling, ik heb veel opgezocht over de nieuwe lijn van western digital (RED & Black) maar ik zie ook nog de RE4 schijven terug komen, de een heeft het over dat RED de nieuwe variant zijn van de RE4 etc...
Tevens zijn de RED's erg slecht leverbaar waardoor ik dan weer neig naar een black maar die zou weer niet enterprise ready zijn...
hoop dat iemand me een beetje in de goeie richting kan brengen welke schijven ik het beste kan nemen voor een enterprise omgeving die 24x7 beschikbaar is (seagate,samsung en western digital hebben mijn voorkeur).
Alvast bedankt!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-01 22:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nee de RED edities zijn bedoeld voor NAS devices, de RE en RE-GP edities zijn enterprise hardeschijfen voor RAID systemen. Schrik niet van de prijzen, want het zijn ook Enterprise prijzen die je voor dergelijke hardeschijfen neerlegt. Overigens de -GP toevoeging staat voor energie zuinige uitvoering.

RED: http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=810
Enterprise: http://www.wdc.com/en/products/internal/enterprise/

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 02-10-2012 11:37 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MrHarry
hoi Dune,

bedankt voor je reactie, is western digital de enige die dat aanbiedt? en als ik een black dus gebruik als raid schijf dan kan ik er eigenlijk meer vanuit gaan dat ik grotere kans heb dat die failed?
en zijn er van seagate of samsung nog schijven die als enterprise geclasificeerd kunnen worden? en is er nog een groot verschil tussen de black en de RE behalve dan dat de raid 24/7 certified is?

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Hoi MrHarry,

Hitachi maakt ook prima schijven: http://www.hgst.com/internal-drives/enterprise/
Heb er 4 van in mijn nas :9

[ Voor 13% gewijzigd door Gusto op 02-10-2012 13:05 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

De RED schijven lijken eigenlijk heel goed op de GREEN schijven. Zelfde capaciteit, zelfde rotatiesnelheid, zelfde buffer,...

Het verschil ligt 'm verder op 2 punten. Eén is de head park. Bij de RED-edities is deze uitgeschakeld, waar dit bij de GREEN-schijven op 5 of 8 seconden ofzo staat. Hiermee slijten de koppen van de RED-edities minder rap, maar verbruiken ze iets meer. Bij de GREEN-schijven kan je dit echter ook uitschakelen, adhv wdidle3, een gratis tool die te vinden is op de site van WD.

Tweede is een lagere TLER-waarde op de RED-schijven. Dit is een parameter die instelt, hoe lang de schijf moet proberen om een slechte sector te lezen/repareren, voor deze een "foutmelding" naar de schijfcontroller stuurt. Als dit te hoog ingesteld staat, kan de RAID-controller "beslissen" dat de schijf kapot is en deze uit de config verwijderen. Dit is bij de GREEN-schijven NIET in te stellen. Bij sommige RAID-controllers valt dit wel enigszins aan te passen.

Verder hebben de RED-schijven zouden ook wat extra anti-vibratie technieken bevatten, maar dat komt, volgens mij, voornamelijk door de lagere rotatiesnelheid t.o.v. conventionele desktop harde schijven.

Praktisch gezien kosten RED-schijven iets meer dan gewone (niet-enterprise) harde schijven. Die 24x7 support geldt enkel voor de US.

Ik zou persoonlijk de RED-schijven links laten liggen en kiezen voor enterprise schijven van WD of Hitachi.

[ Voor 7% gewijzigd door mieJas op 02-10-2012 13:36 ]

Yes, but no.

• MrHarry
bedankt voor de posts en een duidelijke uitleg! miejas en de blacks zijn die nog de moeite waard? of gewoon enterprise want er is toch niks wat er op lijkt of in de buurt van komt?
ik zie dat die hitachi schijven rond de 100 euro zijn voor 1tb dat is nog best netjes als ik het vergelijk. bedankt voor de extra info! :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-01 22:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het kan zijn dat ik er overheen lees, maar ik mis één belangrijk punt. In welk device/Server wil je de hardeschijfen gaan gebruiken en op welke RAID controller? Dat is namelijk ook wel van belang. :) Je krijgt nu namelijk alleen maar algemene info. te lezen, maar het kan best heel anders uitpakken als wij weten welke RAID controller bijvoorbeeld gebruikt gaat worden.

[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 02-10-2012 13:50 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MrHarry
het zal gaan om een dell met een perc 5i controller of een hp dl 140G3. Zijn dus wel meer hardware raid controllers ipv software raid.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Daar zou ik gewoon enterprise schijven op drukken. Kan je doen met WD RE4(-GP), Hitachi UltraStar of diverse Seagate Cheetah schijven. De PERC5 is immers gewoon SAS, dus je keuze is niet beperkt tot SATA.

WD Red ga ik binnenkort mee testen, heb laatst een zwik van die dingen voor een backupserver besteld. Daar was 7200RPM geen must, maar aangezien de Hitachi 5K* disks die voorheen werden gebruikt moeilijk te krijgen zijn en alle andere 5400RPM drives geen aanpassingen aan TLER toestaan uiteindelijk voor de WD Red gegaan.
Pagina: 1