Welke VPN/Tunnel oplossing om meerdere servers te koppelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hallo,

Ik ben op zoek naar een oplossing om meerdere servers aan elkaar te hangen via een beveiligd netwerk. Ik heb een aantal oplossingen overwogen, waaronder SSH tunnels en OpenVPN. Het probleem is dat je bij SSH voor elk paar servers een losse tunnel moet opzetten, dat wordt er snel onoverzichtelijk.

Als OpenVPN gebuikt wordt ontstaat er min of meer een ster netwerk, met een centrale server. Wat ik eigenlijk wil is dat het een beetje peer-to-peer achtig is, maar dat er niet voor elk setje servers een los netwerk nodig is.

Ik heb ook naar een aantal andere oplossingen gekeken zoals IPSec, maar voor zover ik weet komt dat op hetzelfde neer (comleet andere techniek, maar wel ster netwerk).

Bestaat een dergelijke oplossing? Of mis ik iets, ik heb nog nooit een dergelijk netwerk gebouwd, dus wellicht sla ik de plank volledig mis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

is logmein hamachi dan niet precies wat je zoekt?
https://secure.logmein.com/products/hamachi/download.aspx

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben erg huiverig met het gebruik van een externe partij om onze servers aan elkaar te hangen. Maar door naar hamachi te kijken heb ik wel andere dingen gevonden op google, uiteindelijk voor tinc gekozen, werkt prima tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:07
IPSEC kan ook een cirkel zijn. Het hangt van je configuratie af.
Het zelfde geld eigenlijk voor OpenVPN, dit kan zowel een ster als een cirkel zijn. Of een combinatie van beide.

Het hangt een beetje af van het aantal locaties wat je hebt. Snelheid is IPSEC meestal het snelste en minste overhead. Iets complexer om op te zetten, maar daarna werkt het goed.