is "upgraden" nog zinvol??

Pagina: 1
Acties:

• wauzer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-02 07:47
Hallo tweakers,
Na eerder een keer hulp te hebben gevraagd voor een nieuwe htpc, krijg ik toch van een hoop te horen dat het misschien beter is mijn oude pc wat te verbeteren. Nu heb ik hier echt 0 verstand van, en na lang gepuzzle en gezoek heb ik volgens mij al mijn onderdelen weten te vinden die van invloed zijn.

Moederboord: Asus a8n-e
processor: AMD athlon 64 processor 3200+
grafische kaart: GeForce 7300GS/PCIe/SSE2
Geheugen: 1GB

Het enige wat ik nog met deze pc wil doen is downloaden, lukt nu nog met rond de 5mb/s, youtube en hd films kijken, gaat nu beiden slecht tot haperig. Wat mindere kwaliteit films lukt wel.

Als het kan, allemaal zo goedkoop mogelijk. Of is het net zo goedkoop/duur om een nieuwe htpc samen te stellen/aan te schaffen.

Hoop dat iemand mij kan helpen.

PSN: Wauzer010

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als het puur voor downloaden en af en toe een filmpje is zou je huidige pc voldoende moeten zijn.
Ik zou er wel wat meer geheugen ingooien. Dat scheelt al een hoop en kost bijna niets.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Heeft die kaart hardwarematige videodecoding?

Als je budget het toelaat, kan je voor 200-250 euro een leuke (energiezuinige!) upgrade doen.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je processor upgraden naar een dual core kan je al doen voor ongeveer 10 euro, als je er dan nog voor 3 tientjes een HD3850 inprikt dan en wat geheugen erbij ben je goedkoop klaar en dan draait het spul toch een stuk soepeler.
Ook Windows 7 op zon systeem instaleren kan best helpen!

Verder valt er niet geel veel te upgraden eigenlijk, dan kan je beter een nieuwe pc bouwen.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Wat je ook zou kunnen doen, is een aparte netwerkkaart in pluggen. Dat scheelt weer werk voor je processor. De kaart neemt dan het werk voor zich en leunt een stuk minder op je proc.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:32

Patrick89

PSN : Gamesource

Voor een nieuwe PC moet je ongeveer 400 euro rekenen..
Dan kun je wel Blu-Ray's afspelen van circa 60GB.. Ik denk niet dat het je geld waard is..

Je kunt dan toch gewoon een filmpje kijken met iets minder kwalitiet ? Ga je dat echt zien ?
Ik zou er idd gewoon wat geheugen bij in zetten en maybe staat er op de vraag en aanbod nog wat leuks..
Kan vast iemand je mee helpen..

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

• wauzer
Wow zo snel al zoveel antwoorden.

Allereerst t geheugen, wat is t beste? 2 keer 2gb?

@aktivatehate: heb je een voorbeeld van een goeie die er in zou kunnen alsjeblieft?

@marquis: scheelt dat echt zoveel joh? ook qua download snelheid? Heb jij ook mss een voorbeeld?

Laatste vraagje, ik heb nu Linux Ubuntu er opzitten, werkt heerlijk overigens, maar wat is verstandiger, 32 of 64 bit?

Bedankt in ieder geval allemaal!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik vind op marktplaats maar één type Socket 939 X2, en dat is de X2 3800.

Daar 4GB naar zetten is al best aardig, maar persoonlijk zou ik de €50 die je dat gaat kosten er toch liever niet in willen steken.

64bit Ubuntu kan er best op hoor, je CPU kan het hebben, dus waarom niet. Het bied alleen ook niet echt voordelen, maar goed.

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn advies is: koop wat DDR(1) geheugen. Is al wat lastiger te vinden, maar kost rond de 20euro per GB. Gooi er zoveel in als je sloten over hebt.
En over je videokaart: De jouwe ondersteund volgens mij hardware decoding (neemt het videogedeelte over van je cpu), dus een nieuwe videokaart lijkt mij niet veel verschil maken.
Alleen geen idee hoe ubuntu omgaat met je videodrivers/hardware decoding.

• wauzer
Hoeveel GB is genoeg denk je FM77?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:28

D4NG3R

kiwi

:)

Minimaal 2GB als je Win7 wilt draaien, die 1GB is eigenlijk ruim voldoende als je een x64 release van Ubuntu wilt installeren al is meer altijd welkom.

De enige upgrade die je echt zou kunnen uitvoeren om dit dingetje als HTPC te gebruiken is het vervangen van je GPU door iets wat hardwarematig decoden ondersteund (Nouwja de 7xxx serie doet dat volgens mij ook wel, maar niet echt lekker met Full-HD BR's :P ).

Zoiets: pricewatch: Asus EAH5450 SILENT/DI/1GD3(LP)
of zoiets: pricewatch: XFX Radeon HD 6450

XBMC er op en gaan met die banaan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• wauzer
D4NG3R, is een nieuwe videokaart dan de reden dat een hoop nu stroef loopt. XBMC zelf loopt nu al erg schokkerig, VLC bijvoorbeeld niet (nog voor het afspelen van een bestand). Of bijvoorbeeld een filmpje op youtube van 720p.
Ik dacht juist (en ja ik begrijp er geen **** van) dat dat door t interne geheugen kwam

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Mijn oude systeem (klik) speelt ook gewoon 1920x1080 blu-ray ISO's af, YT 1080p vond de CPU niet leuk maar 720p op YT ging perfect.

• wauzer
Nog een vraag. Als ik nu op diverse website zoek naar intern geheugen, filter op DDR, dan is er nog onderscheid in Cas-Latentie en Pinn. Maakt dit verder nog wat uit?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

• wauzer
D4NG3R
ik heb er nu 2 van 512mb. Alleen nog 1 erbij prikken van 1GB (ervan uitgaande dat er nog een slot over is) of 2Gb er bij en dus een totaal van 3GB.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Kan ook, of 3GB Single Channel beter is dan 2GB Dual Channel kan ik echter niet zeggen.

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-01 09:57

IIsnickerII

Docent Software Dev

wauzer schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:56:
D4NG3R
ik heb er nu 2 van 512mb. Alleen nog 1 erbij prikken van 1GB (ervan uitgaande dat er nog een slot over is) of 2Gb er bij en dus een totaal van 3GB.
Je kan hem beter vervangen i.p.v. er andere erbij prikken. Oude geheugenbankjes hebben een hoge kans op faalen. Daarnaast werken verschillende soorten geheugen niet altijd even lekker samen. Gewoon vervangen die hap. ook is het handiger om meerdere geheugenbankjes te gebruiken om het gewenste aantal geheugen te berreiken. als je 2GB wilt, is het handiger om er 2 van 1GB te nemen i.p.v. 1 van 2GB.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

• wauzer
Duidelijk, dacht ik me al te herinneren.
Is 2Gb ruim voldoende, of zal ik veel verschil merken als ik 4GB neem.
Keuze qua geheugen is dus nu:
2 keer 1 GB
4 keer 512 MB
4 keer 1 GB

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

80 euro aan geheugen kopen voor dit zwaar verouderde systeem raad ik je sterk af. Houd het bij 2GB of steek nog ietsje meer geld bij om zoiets te kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 35,30€ 35,30
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 31,95€ 31,95
1Asrock H61M-GS€ 38,26€ 38,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 105,51

• wauzer
D4NG3R, ik denk dat het jouw laatste tip wordt.
Even voor de duidelijkheid, hier kan ik gewoon soepel alle film kwaliteiten mee bekijken? En het downloaden/uitpakken zelf is ook geen probleem lijkt me.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ja hoor, maaruhm: Houd er wel rekening mee dat je hier geen ouderwetse PATA schijven aan kan hangen. Ik weet niet wat er momenteel in het systeem zit..

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
@marquis: scheelt dat echt zoveel joh? ook qua download snelheid? Heb jij ook mss een voorbeeld?
Helaas niet, maar als je de interne kaart gebruikt, wordt al het netwerkverkeer door de CPU afgehandeld. Een aparte netwerkkaart heeft vaak een interne unit die dit afhandelt ipv de CPU. Dat scheelt weer wat belasting voor je CPU.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• wauzer
uit mijn hoofd een SATA. Die vervang ik later wel weer een keer.

bedankt in ieder geval allemaal!

Verwijderd

Lijkt mij verstandiger om een APU te nemen voor een HTPC.
pricewatch: AMD A4-3400 Boxed bijvoorbeeld.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik zou eerst eens kijken of je niet voor een 40 euro 2e hands wat kan kopen aan upgrade spul zo niet eens naar een AMD APU kijken. Daar zit al een goede GPU in voor mediacenter achtige taken. Een simpel spelletje kan ook nog wel. Zeker als je die nieuwe Trinity APU's hebt ( A8 en A10 5xxx) maar die zijn nog relatief duur.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:13

lordsnow

I know nothing

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 23:03:
Lijkt mij verstandiger om een APU te nemen voor een HTPC.
pricewatch: AMD A4-3400 Boxed bijvoorbeeld.
In de Intel Celeron G530 Boxed zit een Intel HD 2000 videokaart ingebakken, en het moederbord levert de aansluitingen.

Voor een HTPC zou ik trouwens voor een ander mobo gaan dan die voorgesteld werdt: eentje met HDMI voor beeld en SPDIF voor audio. Bijvoorbeeld: http://tweakers.net/price...V0SjKsN1nqllS43tNAFL6aU3g

Verwijderd

lordsnow schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 23:19:
[...]

In de Intel Celeron G530 Boxed zit een Intel HD 2000 videokaart ingebakken, en het moederbord levert de aansluitingen.
Ja daarom zei ik dat juist. :p
Voor een HTPC zou ik trouwens voor een ander mobo gaan dan die voorgesteld werdt: eentje met HDMI voor beeld en SPDIF voor audio.
Dat jij dat zou nemen wil niet zeggen dat het nuttig is voor hem. Veel mensen hebben niks aan S/PDIF.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02 20:45
marquis schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:20:
[...]

Helaas niet, maar als je de interne kaart gebruikt, wordt al het netwerkverkeer door de CPU afgehandeld. Een aparte netwerkkaart heeft vaak een interne unit die dit afhandelt ipv de CPU. Dat scheelt weer wat belasting voor je CPU.
Je hebt wel gelijk, maar of dit wat uit maakt?
De laatste keer dat mijn downloadsnelheid beperkt was door de CPU was toen ik mn pentium 3 op een gigabit netwerk aansloot.
Een 3200+ gaat een paar mb/s echt niet voelen, en rond de 10MB/s gaat de harde schijf eerder de bottleneck zijn.

Als je tegelijkertijd met 5MB/s download en een HD film streamt krijg je ook haperingen door de belasting van je netwerk en harde schijf.

De CPU is snel genoeg om fatsoenlijk full HD te streamen.
De videokaart is een goedkoop dingetje, maar het is tenminste geen onboard geval. Misschien dat je voor een paar tientjes een betere kan kopen (2e hands). V&A aangeboden: Asus EAH4850/HTDI/512M bijvoorbeeld.
1GB RAM is gewoon te weinig. je moederbord heeft als het goed is 4 slots (dual channel), ik zou er 2x 512 MB bij stoppen (als je nu al 2x 512MB hebt). 2GB is genoeg, en DDR is best duur (€35 per GB ofzo)
Kijk wel even of je nu 266, 333 of 400Mhz erin hebt zitten. En zorg dat je nieuwe hetzelfde zijn.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1