dual cpu, verschillende snelheden, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Hallo

Ik heb een Acer Althos g5450 gekregen met een quad core opteron 2376 (socket F, shanghai, 2.3GHz).
Het is een dual socket moederbord waarvan het 2e socket leeg is en in de vraag en aanbod viel me een advertentie op:
V&A aangeboden: Veel AMD Opteron processoren - 2 - 4 - 8 - 12 cores !!!OPRUIMING!!!!

hier wordt een opteron 2380 (2.5GHz) aangeboden.

Het is exact dezelfde processor op de multiplier na (12.5 vs 11.5).

Wat googlen helpt echter niet. Op de ene website staat dat het kan en dat ze gewoon op de snelheid van de laagste gaan lopen. Op andere websites wordt gezegd dat het totaal niet kan.

Wat is het nou? gooit de 2380 zijn multiplier wat naar beneden of wordt het niks?

alvast bedankt
timberleek

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Er zijn gevallen bekend waar multi cpu opstellingen zowel verschilende dies als clocks gebruikte.
Er zijn ook gevallen waarbij het hele zooitje gewoon niet post.
Bij het evga sr2 mobo zijn gevalen van x56xx en e56xx combinaties.

Of dit ook voor jou geld waarschijnlijk niet.

Maar ik kan met bijna 100% zekerheid zeggen dat die multiplier niet gaat uit maken omdat het voor de rest dezelfde proc is.
Denk dat aangezien de multiplier locked is ze bijde naar 11.5 gaan maar de extra transistoren maken de lagere clocksnelheid meer dan goed.

Gewoon doen zeg ik persoonlijk dus.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb zelf ooit een Sun Sparcstation 20 gedraaid met één 75MHz CPU en twee 50MHz CPUs. Maar dat is Sparc-architectuur en M-bus CPU bus, dus relevantie is beperkt, maar dat was wel een door de fabrikant ondersteunde config 8)7

Ook op x86 en x86-64 zijn er meldingen dat het kan werken met verschillende multipliers. Punt is dat geen enkele CPU of moederbordvendor dat ondersteunt, en dat je dus tegen instabiliteit of andere issues aan kunt lopen. Voor thuisgepruts kan dat geen kwaad, maar je moet altijd rekening houden met vreemd/ongewenst gedrag. En rekening ermee houden dat de BIOS van het bord het gewoon weigert toe te staan.

Oslik blyat! Oslik!

• timberleek
Het is toch jammer als je geld uitgeeft aan een processor en het werkt niet. Toch zonde.

Zou eigenlijk even contact op moeten nemen met acer, maar die zullen er wel niks van kunnen/willen zeggen denk ik

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, ga daar niet vanuit, zij willen er geen verantwoordelijkheid voor nemen.

Oslik blyat! Oslik!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Afwijkende multipliers op hetzelfde moment gebruiken zou in theorie geen probleem moeten zijn, want als chips weinig te doen hebben klokken ze zich terug door de multiplier te verlagen. In een modern systeem met redelijk wat cores is de kans dat alle cores op een moment met dezelfde multiplier werken zelfs redelijk klein. Of het in de praktijk gaat lukken kan je denk ik alleen maar achterhalen door het uit te proberen.

• timberleek
Hallo daar ben ik weer.

Ik heb de 2380 maar gewoon gekocht, een keer een gokje wagen. En ik had de komende tijd toch geen mogelijkheid om een dag heen en weer te gaan (als de verkoper dan al zou kunnen).

Ik heb ook meteen 4 1GB reepjes ram en natuurlijk een extra koeler gekocht.
De ram werkt sowieso. alle 8 latjes bij processor 1 stoppen en hij werkt.

De 2380 werkt ook. als ik die in socket 1 stop werkt hij ook.
de oude 2376 werkt natuurlijk ook.

Maar samen nog niet.

Het was eerst even klooien, want er was een pinnetje van de 2e socket krom, maar met vergrootglas en naald is dat weer aardig gefixt denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/A6ubB0QCMAAAFqo.jpg
vanaf rechtsonder, 5 naar boven, 1 naar links

Ik heb nu de 2.5GHz in socket 1, en de 2.3GHz in socket 2. Ik krijg wel beeld, maar als ik f2 doe voor setup staat er alleen een soort laadbalkje en please wait. Dat doet hij normaal ook en na een bepaalde tijd gaat hij dan door het bios in. Nu blijft hij staan.

Maar als hij zover komt dat hij gewoon beeld heeft enzo lijkt het me dat hij de configuratie redelijk accepteert. Of zie ik dat verkeerd.

En ik had nog een rare ingeving. Zou het misschien beter zijn als ik de 2.3GHz in socket 1 doe? In de manual etc staat dat socket 1 altijd bezet moet zijn anders werkt hij niet. Zou het kunnen zijn dat hij de info van de processor in socket 1 opvraagt en dat toepast op allebei?. dan probeert hij nu namelijk de 2.3GHz op 2.5 te zetten wat niet kan. Als de 2.3GHz dan in socket 1 zit zou hij ze beide op 2.3 zetten, wat dan wel zou moeten kunnen.

Wat denken jullie?

edit:
met de processoren andersom blijft hij ook op please wait staan:
Afbeeldingslocatie: https://dl-web.dropbox.com/get/Camera%20Uploads/2012-11-03%2014.45.35.jpg?w=4c1e00b3

[ Voor 6% gewijzigd door timberleek op 03-11-2012 14:52 ]

• maarten12100
Niet heel veel ervaring met opteron maar ik denk dat je beredenatie niet zo heel gek hoeft te zijn met een locked multi proberen hoger te gaan dan max multi kan inderdaad niet.

Dus probeer even sock 1 de 2.3GHz te doen en de 2.5 in sock 2

• timberleek
Had ik al gedaan (zie de edit)

Dan krijg ik ook het please wait...
met 1 processor staat hij daar een tijdje op en gaat dan door naar bios. met 2 blijft hij daar staan.

Maar als hij zover komt dat ik beeld enzo heb, dan lijkt het me dat hij de configuratie al accepteert. de post etc is al geweest.

edit:
ik heb hem nog eens opgestart met 1 processor.
Dan krijg ik hetzelfde scherm, waar het laadbalkje op hetzelfde punt blijft staan voor een seconde of 10 denk ik.
Daarna zwart scherm en hij start verder op.

Met 2 komt het laadbalkje ook op dat punt, maar hij start niet door.

[ Voor 32% gewijzigd door timberleek op 03-11-2012 19:56 ]

• maarten12100
Hoe zit het met het geheugen zit dat zoals de gebruiksaanweizing het beschrijft want je moet natuurlijk je tweede proc ook ram geven.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 21:31

Thandor

SilverStreak

Mijn ervaring met AMD Opteron 'Santa Rosa' engineering samples (2214, 2216, 2218) is dat combineren wel werkt, maar dat de CPU's op 1000MHz gaan draaien. Ofwel ze gingen naar de laagste multiplier die beschikbaar was. In theorie moeten jouw CPU's dit ook kunnen vanwege Cool 'n Quiet.

• Heb je al eens geprobeerd om het BIOS te resetten zodat je met de default instellingen werkt?
• Heb je de mogelijkheid om de multiplier vast te zetten op de laagste waarde?
• Kun je Cool 'n Quiet geforceerd aanzetten?
• Is er een BIOS update beschikbaar?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• timberleek
Nou het was even stil, even het laatste tentamen afronden.

Maar ik ben weer even bezig geweest.
De 2e processor heeft natuurlijk ook ram gekregen. In de slots die staan aangegeven op de tabel aan de binnenkant van het zijpaneel:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/3264324/2012-11-07%2009.26.02.jpg

En over het bios.
Er was een update beschikbaar op de site van acer, dus ik ben nu van versie p14 naar p15 gegaan. een bios reset is daarbij ook gebeurt natuurlijk.

Ik zie nergens mogelijkheden om zelf aan multipliers te zitten, jammer genoeg. Zelfs cool 'n quiet wordt niet genoemd ergens:

Dit geeft het bios:
basisscherm:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/3264324/2012-11-07%2009.15.24.jpg
advanced settings -->
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/3264324/2012-11-07%2009.15.34.jpg

Nog tips voor de andere instellingen?

Ik heb overigens nog eens goed aan het pinnetje gewerkt dat krom was, hij zit nu nog een stuk beter. Maar nu bleef hij maar blazen zonder dat er ooit een piepje en daarna beeld kwam.

Ik probeerde het net eens met 2e processor, maar zonder ram bij die processor. Dan krijg ik wel weer beeld. Maar hij blijft tot nu toe weer hangen op "please wait"
Pagina: 1