[Macbook Pro] aansluiten op een oude televisie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 448322

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben opzoek naar een goede tijdelijk oplossing om film te kijken vanaf me mbp op me televisie.
Hier wil ik niet te veel aan besteden, mede omdat ik echt een beetje op een budget zit (student) en
omdat ik de televisie toch over enkele maanden wil vervangen voor een mooi lcd / plasma televisie.

Ik weet dat je via een thunderbolt / Mini DisplayPort converter een hdmi kabel kan aansluiten.
Ik had even rond gespit op internet en had positieve reacties over deze Mini DisplayPort gelezen.
Mensen die dit kunnen bevestigen ?

Omdat de televisie waar ik tijdelijk me macbook op wil aansluiten best oud is heeft die geen hdmi port.
Echter heeft die wel een scart en rca aansluiting, daar voor had ik deze hdmi naar vga / tulp gevonden.
Zal dit werken in combinatie met de thunderbolt / Mini DisplayPort converter?

Zou wel mooi zijn want dan ben ik voor onder de €20 klaar, Kan ik de hdmi>vga kabel nog gebruiken op
een monitor en zal ik alleen een hdmi kabel bij te halen als ik een nieuwe televisie koop.

Alvast bedankt,

grt kgw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, dat gaat niet werken.

Sinds de DVI poort weg is ondersteunen MacBooks geen composiet of S-Video meer, helaas. De enige manier om zulks nu aan te sluiten is middels een actief kastje dat het signaal omzet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:45
Ik heb de stanbdaard apple macbookpro naar vga adapter en dan vga adapter naar video composite adapter naar scart stekker.

Deze dus (niet de goedkoopste winkel)

http://www.yorcom.nl/arti...deo-converter-retail.html

deze oplossing is toch wel snel 100 euro denk ik

Misschien kun je deze zaken via marktplaats/ tweakers vraag en aanbod kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door EnderQ op 01-10-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CyBeR & EnderQ bedankt voor jullie info,
MBP > Mini DisplayPort naar HDMI > HDMI / Scart Converter > Scart Kabel > TV.
Dus op die weg lukt het wel? maar deze koste mij persoonlijk teveel als tijdelijk iets.

Had nog even rond gezocht en denk dat ik een goedkopere manier heb gevonden.
MBP > Mini DisplayPort naar VGA (€5,98) > VGA / RCA Converter (€10,72) > RCA Kabel > TV.

Dit zou wel kunnen toch?

Thnx kgw

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 448322 op 02-10-2012 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Anoniem: 448322 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:06:
CyBeR & EnderQ bedankt voor jullie info,
Dus op die weg lukt het wel? maar deze koste mij persoonlijk teveel als tijdelijk iets.
Dat gaat niet werken voor weinig. HDMI naar scart gaat niet zonder actieve conversie (HDMI is digitaal, SCART analoog) en dat kost geld.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Zer0
Anoniem: 448322 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:06:
vandaar dat ik vraag of dit wel mogelijk is ;) .

MBP > Mini DisplayPort naar VGA (€5,98) > VGA / RCA Converter (€10,72) > RCA Kabel > TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Dat zou wel eens kunnen werken. Hou er alleen rekening mee dat op 1024x768 de letters op een analoge TV niet meer te lezen zijn en op minder dan dat zijn de letters wel beter te lezen maar passen veel programma's niet meer op het scherm. Maar voor een tijdelijke oplossing wellicht goed genoeg.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Digistorm, zou je even verder uitleg kunnen geven over je verhaal.
Ik heb niet zoveel tot geen verstand van beeldverhoudingen en wat er bij kijken komt.

maar die VGA > RCA converter heeft een ondersteuning van 640x480, 800x600, 1024x768 display mode

Een Macbook Pro (13inch) ondersteuning van: 1280 by 800 (native), 1152 by 720, 1024 by 640,
and 800 by 500 pixels at 16:10 aspect ratio; 1024 by 768, 800 by 600, and 640 by 480 pixels at 4:3 aspect ratio; 1024 by 768, 800 by 600, and 640 by 480 pixels at 4:3 aspect ratio stretched; 720 by 480 pixels at 3:2 aspect ratio; 720 by 480 pixels at 3:2 aspect ratio stretched

Ondersteunen beiden toch 1024 bij 768 dan moet dat toch goed komen of snap ik het helemaal verkeerd 8)7 ?
thnx voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-05 16:41

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Afhankelijk van de ouderdom van jouw TV gaat die geen 1024x768 ondersteunen en krijg je dus een onleesbaar/wazig of zelfs geen beeld. Mijn oude beeldbuis ging niet verder dan 800x600 en om nou te zeggen dat het 'mooi scherp beeld' was ... niet bepaald (oude 100hz Philips breedbeeld). Voor films voldeed het op zich prima overigens, maar fijn browsen was er niet bij. Denk dat dat bedoeld wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

ankhie schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 23:41:
Afhankelijk van de ouderdom van jouw TV gaat die geen 1024x768 ondersteunen en krijg je dus een onleesbaar/wazig of zelfs geen beeld. Mijn oude beeldbuis ging niet verder dan 800x600 en om nou te zeggen dat het 'mooi scherp beeld' was ... niet bepaald (oude 100hz Philips breedbeeld). Voor films voldeed het op zich prima overigens, maar fijn browsen was er niet bij. Denk dat dat bedoeld wordt :)
Dank u, dat dus. Het werkt dus wel vanuit een technisch oogpunt, alleen kunnen de meeste PAL televisies niet zo'n hoge resolutie handelen. Als je alles goed instelt, zodat video's op het 2e scherm openen dan werkt het verder prima.

[ Voor 0% gewijzigd door Digistorm op 03-10-2012 10:22 . Reden: Verduidelijking (anders moet ik straks nog een berichtje schrijven ;)) ]

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste tweakers,

Er is enige tijd overheen gegaan en we zitten op het punt een andere televisie aan te schaffen.
Nu zitten wij te twijfelen tussen om een gloed nieuwe of een nette gebruikte plasma tv te kopen.

Wat we nu nog willen weten voor dat we de knoop door haken is of het volgende werkt zonder extra's

- MBP > Thunderbolt/HDMI > HDMI/DVI kabel > DVI op de tv?
- MBP > Thunderbolt/VGA > VGA/DVI kabel > DVI op de tv?

Met extra's bedoel ik een converter kastje, kabels ect.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

Anoniem: 448322 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:00:
Beste tweakers,

Er is enige tijd overheen gegaan en we zitten op het punt een andere televisie aan te schaffen.
Nu zitten wij te twijfelen tussen om een gloed nieuwe of een nette gebruikte plasma tv te kopen.

Wat we nu nog willen weten voor dat we de knoop door haken is of het volgende werkt zonder extra's

Met extra's bedoel ik een converter kastje, kabels ect.

Alvast bedankt.
VGA naar DVI zal nooit werken, andersom werkt alleen als de videokaart een gecombineerde DVI+VGA uitgang heeft (DVI-I). Apple's verloopkabels hebben dit nog nooit ondersteund.
HDMI en DVI zijn bijna gelijk aan elkaar, maar de vraag is: Waarom zou je een HDMI verloopje kopen en dan je tv met DVI aan willen sluiten? Een tv zal eerder een HDMI aansluiting hebben dan een DVI aansluiting. En met een directe HDMI verbinding heb je ook minder kans dat je problemen krijgt met audio over HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:07

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Daarnaast zou ik oppassen met tweedehands plasmatv's vanwege inbranden etc.
Is het niet voordeliger om naar LCD te kijken? Deze week bijvoorbeeld een 39" LCD met LED backlight van Samsung in de aanbieding bij de grote rode reus voor nog geen 350 euro meen ik.
Plasma is nogal op z'n rentree.

Verder inderdaad gewoon via een fatsoenlijke displayport naar HDMI verloop aansluiten met audio-ondersteuning.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Digistorm
De nieuwe die we overwegen heeft wel alles zoals hdmi usb ect. de ander heeft scart en dvi aansluitingen.

maar ben aan het sparen voor een nieuwe macbook retina en voor me vakantie naar amerika.
dus alles zit nu op een budget...

@--MeAngry--

De nieuwe tv die we overwegen is samsung 43 inch plama tv nu in de aanbieding voor 270euro, specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Anoniem: 448322 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:56:
@Digistorm
De nieuwe die we overwegen heeft wel alles zoals hdmi usb ect. de ander heeft scart en dvi aansluitingen.

maar ben aan het sparen voor een nieuwe macbook retina en voor me vakantie naar amerika.
dus alles zit nu op een budget...

@--MeAngry--

De nieuwe tv die we overwegen is samsung 43 inch plama tv nu in de aanbieding voor 270euro, specs
Hou er rekening mee dat die TV een lage resolutie heeft, namelijk 1024x768 (XGA)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:07

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zou voor die paar tientjes inderdaad liever voor echt full-HD gaan. Niet dat je nu zoveel verschil ziet tussen 720p en 1080p op normale kijkafstanden, maar 1024x768 is nog niet eens 720p in de breedte, waardoor je altijd compressie en conversie van je beeld hebt.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Anoniem: 448322 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:00:
Of je een gebruikte of nieuwe TV koopt, moet je denk ik vooral zelf overwegen, ik wil nu vooral even reageren op het feit dat bovenstaande connecties mijns inziens een beetje onlogisch zijn. Ik zou zeggen dat het volgende geldt:

- Als de betreffende televisie enkel een DVI-aansluiting heeft, heb je genoeg aan een minidisplayport->DVI kabeltje, die zijn gewoon verkrijgbaar.
- Als de betreffende televisie een HDMI aansluiting heeft, heb je genoeg aan een minidisplayport->HDMI.

Bij beide opties is het voor zover ik weet niet mogelijk om ook geluid mee te sturen naar de TV.

edit: ik hoop dat je dit niet beledigend opvat, zo is het in ieder geval zeker niet bedoeld.

[ Voor 6% gewijzigd door MDKorpel op 01-11-2012 19:32 . Reden: wat nuance toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 20:58
MDKorpel schreef op donderdag 01 november 2012 @ 19:29:
[...]
Bij beide opties is het voor zover ik weet niet mogelijk om ook geluid mee te sturen naar de TV.
Het is wel mogelijk om ook geluid mee te sturen bij mini displayport naar Hdmi, al is het wel zo dat de mbp van na 2010 moet zijn.
These Apple computers supply multichannel audio (up to 8 channels) and video signals over Mini DisplayPort:

MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2012)1
MacBook Pro (Retina, Mid 2012)1
Mac mini (Mid 2010) and later1
Mac Pro (Mid 2010)
MacBook (Mid 2010) and later
MacBook Pro (Mid 2010) and later
MacBook Air (Late 2010) and later
iMac (Late 2009) and later

1No additional adapter is necessary if you are connecting directly to the HDMI port on your Mac mini (Mid 2010 and later), MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2012), or your MacBook Pro (Retina, Mid 2012).

To connect your television or other HDMI devices to your Mac, use select third-party Mini DisplayPort to HDMI adapters that conform to the VESA DisplayPort Dual-Mode Standard. The following adapters are are known to adhere to this standard:

Moshi Mini DP to HDMI Adapter with Audio Support
Griffin Video Display Converter (Mini DisplayPort to HDMI and DVI)
iWires Mini DisplayPort to HDMI Adapter
toon volledige bericht
Bron.

[ Voor 16% gewijzigd door Pompi op 01-11-2012 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-05 16:41

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Als je het helemaal makkelijk wil icm je nieuwe TV zou ik kijken of je ergens een 2de hands Apple TV op de kop kan tikken voor een leuk bedragje. De AppleTV 3 is dan wel degene waar je naar moet zoeken ivm dat alleen de Apple TV 2 gejailbreaked kan worden.

Ik weet niet hoe groot het gat in je budget geslagen kan worden, maar als je 30 euro voor een kabeltje neer wil leggen kan misschien 20 euro meer voor een 2de hands AppleTV ook nog wel. Hoef je ook maar eenmalig aan te sluiten ipv elke keer je MacBook te moeten aansluiten. Je ziet ze soms voor die prijzen weggaan dus wie weet is het ook nog een optie.

[ Voor 12% gewijzigd door ankhie op 01-11-2012 23:08 . Reden: typo ]

Pagina: 1