Toon posts:

Internetaansluiting platteland (boerderij)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Ik heb even jullie expertise nodig wat ik het beste kan doen.

Het verhaal is als volgt:
Mijn vriendin en ik denken erover om een boerderij te kopen echter zit hier een groot nadeel aan vast, het beschikbare internet.
Ik heb gezocht wat er beschikbaar was en dat is wat ADSL betreft max 8mbit met een afstand van 6000 meter tot de centrale. Ziggo levert er in ieder geval niets.

Omdat ik voor mijn werk een vrijwel foutloze verbinding wenselijk is (geen disconnects) zit ik met de vraag hoe foutloos internet via de sateliet is, is dit dan zoals TV ook storingsafhankelijk van weersomstandigheden. Ook de vraag af een afstand van 6000 meter invloed heeft op de verbinding dmv disconnects die mogelijk zijn.

Tevens de vraag of iemand een andere optie nog heeft al ben ik bang van niet.

Het idee dat ik nu in mijn hoofd heb is sateliet internet voor het werk en een ADSL verbinding op de NAS voor de downloads, de sateliets werken namelijk ook nog met quota's dus al met al wordt het best een dure investering en zodoende op zoek naar alternatieven en antwoorden op mijn vragen.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Internet via satelliet, storingsafhankelijkheid is een ding, hou er ook rekening ermee dat je goed zal moeten zoeken om een sat-provider te vinden die een realistische upload via de satelliet zelf biedt (two way). Ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaring ermee beperkt is tot buiten Nederland, maar het heeft nooit ergens mijn voorkeur. Disconnects is nog niet eens het probleem, of storingen door weer of apparatuur, maar de snelheid van de verbinding (in het geval van een two way) is vaak een issue voor menige applicatie of spelletje.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:26
Ziggo wilt soms ook de kabel trekken voor een hoop centen. Ik heb laatst wat netwerk-werk gedaan op de lokale voetbalvereniging, een kabel van pakweg 200 meter laten leggen kost je een €3000,-. Maar als het echt noodzakelijk is, is het je enige optie.

Het is niet echt advies, maar als het een absolute must is, dan is het je oplossing. Of het het waard is, is een tweede.

Overigens is er niks mis met een ADSL-verbinding, alleen is het minder snel en je hebt inderdaad snelheidsverlies over een langere afstand, maar dat heeft verder weinig met instabiliteit te maken. Ik heb jaren tergendtraag 2Mbit internet van Tele2 gehad voor €15,- pm, maar nooit een verloren verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had dit gevonden voor de sateliet:

http://www.toowaydirect.com/purchase/

Echter het idee met een buitenlandse aanbieder te werken zit me al niet lekker op de een of andere manier.

Bedankt voor jullie input, ik blijf nog hoop houden op een geweldige oplossing van iemand al lijkt me dat erg lastig worden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wellicht een optie om zowel ADSL als Satteliet te nemen. Dan gaat je up via de ADSL, en de down via de satteliet. Ik had zo'n abo maar dan satteliet down, en up ging over de 56k dial-up.

Niet geschikt om te gamen met de hoge ping tijden, maar downloaden ging razensnel.

Dit had ik bij: By Sky. Of ze dat nu nog steeds op die manier doen, weet ik niet. Maar de pingtijden via deze leverancier zit op de 600ms. Dan heb je voor online gamen alsnog een ADSL nodig.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
naarden 4ever schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 18:13:
Ziggo wilt soms ook de kabel trekken voor een hoop centen. Ik heb laatst wat netwerk-werk gedaan op de lokale voetbalvereniging, een kabel van pakweg 200 meter laten leggen kost je een €3000,-. Maar als het echt noodzakelijk is, is het je enige optie.

Het is niet echt advies, maar als het een absolute must is, dan is het je oplossing. Of het het waard is, is een tweede.

Overigens is er niks mis met een ADSL-verbinding, alleen is het minder snel en je hebt inderdaad snelheidsverlies over een langere afstand, maar dat heeft verder weinig met instabiliteit te maken. Ik heb jaren tergendtraag 2Mbit internet van Tele2 gehad voor €15,- pm, maar nooit een verloren verbinding.
Inderdaad, zelf peperdure satelliet verbinding gebruikt door de jaren heen. Verlies van verbinding is ook daar het probleem niet. Het punt zit hem in de beschikbare bandbreedte versus de snelheid. Satelliet is handig als je internet gebruikt ergens in rural areas, of op de vaart, en niet bezig bent met zaken als latency, lag, online applicaties, spelletjes e.d.

Een two way sat provider is tegenwoordig prima te vinden, je kunt het echter nooit vergelijken met een verbinding via een kabel. One way vraagt altijd of een landlijn als vereiste. Ik zou echter gegeven de keuze nooit er voor kiezen. Maar ja, soms kun je niet anders.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Schotel voor je werk... ik weet niet precies wat voor werk, maar sattelietinternet is niet alles.

Remote desktop en voip wordt toch lastig met dergelijke hoge pingtijden.

Is er dichterbij geen kabel mogelijk? Je kan dan misschien, al dan niet met buren, kijken of je een wifi netwerk kan opzetten. Zeker als het een landelijk gebied is behoort dat prima tot de mogelijkheid (bij weilanden heb je weinig begroeiing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Inderdaad, gewoon voor die adsl gaan. Downloads, uploads, updates etc. 's nachts plannen. Eventueel combineren met 3G, indien beschikbaar, als back-up en extra.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:16
Weet je zeker dat die afstand 6KM is? Misschien heb je geluk en is er een VDSL oplevering iets dichterbij, vanuit zo'n kast kan ook over ADSL geleverd worden. Reken je overigens verre van rijk, op 6KM blijft er ongeveer 1Mbit over. Satch zat op 5321 meter en haalde 2700/440...

Kijk eens bij de postcodecheck van Telfort, wat zeggen die qua haalbare snelheden op jouw eventuele nieuwe postcode?

Je eventuele oplossing zou zijn LTE, maar dat is amper nog te vinden...

[ Voor 8% gewijzigd door RadioAir op 01-10-2012 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zegt Ziggo levert er niks...UPC al geprobeerd :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:44

Foamy

Fulltime prutser

Zelf glas in laten graven? Welke regio gaat het om?

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit soort probleem vraagt om een out-of-the-box oplossing.

Het is voor geen commerciele partij rendabel om iets te leveren, maar je bent daar zelfs in ruraal gebied niet de enige die er woont en niet de enige die behoefte heeft aan een verbinding dat beter is dan wat je overhoudt aan 8Mb ADSL bij 6000m (1Mb/s down, 100kbps up? :X )

Kijk anders naar andere landen, specifieker naar Romania. Ondanks dat het land straatarm is en grote bedrijven (o.a. UPC is er actief) geen brood zien in het aansluiten van afgelegen gebieden zit RO tegenwoordig in de top qua gemiddelde snelheid en is de penetratiegraad ook veel hoger dan veel aanzienlijk rijkere landen in Westeuropa. Hoe doen ze dat? Door zelf dingen collectief te regelen. Ze nemen daar in de steden een gedeeld glaslijntje naar een flatblok (waar misschien 1000 huishoudens zitten, denk formaat Bijlmerflats). En dan een router in de kelder en ethernet naar alle appartementen. Ja, overboekingsfactor is vreselijk, maar desondanks halen ze daar 100Mb symmetrisch voor een paar Euro per maand.

Idem op het platteland. Ze zorgen in een dorpskern voor een fatsoenlijke verbinding en zetten daarvandaan line-of-sight WiFi-straalverbindingen op naar boerderijen kilometers in de omgeving. Kost ook geen drol, maar heb je wel tientallen Mb/s.

Voor jou zou het nog makkelijker moeten zijn, je hebt allicht het tienvoudige te besteden vergeleken met een Romeen. Zoek de dichtstbijzijndste plek op waar wel fatsoenlijke (50Mb/s down, 5Mb/s up oid) te vinden is. In NL zou je altijd wel iets met kabel of glas op 3-5km moeten kunnen vinden. Ga praten met particulieren of bedrijven die daar in de buurt wonen met line-of-sight naar jouw boerderij, of iig een hoge boom in de buurt. Kijk of je kunt afspreken dat jij de helft van de (of desnoods de hele) prijs van de goede verbinding betaalt, in ruil voor het plaatsen van een richtantenne op het dak oid. Dat richten op jouw boerderij, richtantenne bij jou erop en WIN.

Als je contact hebt in de buurt kun je het ambitieuzer doen, bijv met een deel van de afstand bekabeld en/of verbindingen met naburige boerenerven. Zo kun je meer bandbreedte krijgen en toch minder betalen. Juist in rurale gebieden is dit soort solidariteit vaak volop aanwezig. En een boer die niet wil vreten of betalen wat hij niet kent? Laat hem zien hoe je via Skype de (klein)kinderen kunt videobellen. Gegarandeerd raak!

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
Foamy schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:53:
Glas laten graven = duur. Tenzij je het zelf kan doen over eigen terrein is het al snel onbetaalbaar. Zeker als je ook nog eens een eind moet naar de dichstbijzijnde pop.

Gemiddeld wordt een prijs van 30-40 eur per meter gerekend.. (Vergunningen, materiaal, tijd enz).
En in openbare grond mag je niet zelf graven.

Enige optie is dan om, icm gemeente en buren, iets te regelen, maar verder kom je toch op dingen als Wifi of DSL uit.

VDSL is misschien mogelijk, als TS relatief dicht bij de bebouwde kom woont, en er vdsl mogelijk is daar vanuit een wijkkast, dan heb je kans dat de afstanden geschikt zijn voor hogere snelheden.

KPN heeft zoiezo VDSL vanuit de centrale in de meeste gevallen, maar met 6km kun je dat vergeten. Vanuit de straatkast kan misschien wel. KPN breid de vdsl dekking wel langzaam uit met FttC, dus er is nog hoop. Maar als die 6km voor 5km bestaat uit 'buitengebied' dan kun je het vergeten.

@ts: pm eens pc+huisnr?

Maar idd met ^ : Samenwerken is de key om t haalbaar/betaalbaar te maken in de meeste gevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 01-10-2012 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allen!
Foamy schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:53:
Het betreft regio Wierden (Overijssel)

@DJSmiley: Ik heb je gemaild, ik zie geen PM button :z

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Laatst online: 15-10 08:48
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:43:
[...]

Dan heb je het zelf uit staan in je voorkeuren (niet standaard aan). Dan kan je ook geen berichten sturen en zie je dit icon niet Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/dm.gif.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Wellicht is dit op LTE-gebaseerde initiatief een optie: www.greenet.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

en internet via de kabel(coax) dan? die had dacht ik geen last van lange afstanden

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 02-10-2012 17:33 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

DOCSIS heeft er minder last van inderdaad. Maar denk je nou echt dat er op het platteland coax ligt? :z

[ Voor 14% gewijzigd door Compizfox op 02-10-2012 17:39 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Compizfox schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:39:
DOCSIS heeft er minder last van inderdaad. Maar denk je nou echt dat er op het platteland coax ligt? :z
waarom niet? als er adsl-aansluiting is waarom dan geen kabel?
in mijn boerendorp is er ook gewoon coax. zelfs met een ziggo abonnement met 60mbit :D

of bedoel je dat de het netwerk buiten geen coax is ,maar ander soort?

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 02-10-2012 17:52 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, als eerste naar Ziggo gekeken omdat ik dat nu ook heb maar dat wordt niet aangeboden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opi schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:31:
Wellicht is dit op LTE-gebaseerde initiatief een optie: www.greenet.nl :)
Hier heb ik mijn gegevens achter gelaten een aantal dagen terug maar tot op heden niets gehoord.
Hopelijk is hun internet sneller ;)
Thanks anyway!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:43:
Bedankt voor de reacties allen!

[...]

Het betreft regio Wierden (Overijssel)

In gemeente Wierden zit je absoluut nog niet in de bushbush. Je zit daar nergens meer dan 2.5km hemelsbreed van de bebouwde kom, of dat nu Wierden zelf is, Nijverdal, Rijssen of Vriezenveen. Op al die plekken is iig Ziggo volop beschikbaar. Wederom, line-of-sight WiFI richtantennes nemen en als het kan kosten delen met buren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

mrc4nl schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:50:
[...]

waarom niet? als er adsl-aansluiting is waarom dan geen kabel?
in mijn boerendorp is er ook gewoon coax. zelfs met een ziggo abonnement met 60mbit :D

of bedoel je dat de het netwerk buiten geen coax is ,maar ander soort?
Dat is een dorp. Daar is over het algemeen wel coax. Maar op het platteland heb ik het nog nooit gezien.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dus drie keuzes:

1) je erbij neerleggen en low-latency low-bandwidth DSL 1Mb/s nemen.
2) je erbij neerleggen en high-latency medium bandwidth satelliet nemen.
3) je er niet bij neerleggen en gewoon zelf die laatste km overbruggen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Fiber schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 18:28:
Inderdaad, gewoon voor die adsl gaan. Downloads, uploads, updates etc. 's nachts plannen. Eventueel combineren met 3G, indien beschikbaar, als back-up en extra.
T-Mobile heeft een zakelijk abonnement waar er nog geen snelheidsverlaging is na een bepaalde hoeveelheid data.

Een klant van mij zit meer dan 8 km van de centrale vandaan. Snelheid van de internetverbinding was maximaal 256 kbit met ADSL2. Uptime was ongeveer 25%.Uiteindelijk hebben ze glasvezel laten aanleggen. Bij een vijfjarig contract kregen we korting op de aanlegkosten en hoefden ze slechts 1500 euro te betalen voor de aanleg. Klinkt veel, maar dat is eigenlijk een koopje. Daarnaast hebben ze een 3G apparaat op het dak als backupverbinding. De 3G verbinding is in de praktijk stabieler gebleken dan de glasverbinding.

Wat ik ook weleens ben tegengekomen zijn straalverbindingen. Die zijn sowieso erg betrouwbaar, ook bij regen en onweer. Mits professioneel geinstalleerd. Die doe-het-zelf apparaten werken voor geen meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 02-10-2012 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:54:
[...]

In gemeente Wierden zit je absoluut nog niet in de bushbush. Je zit daar nergens meer dan 2.5km hemelsbreed van de bebouwde kom, of dat nu Wierden zelf is, Nijverdal, Rijssen of Vriezenveen. Op al die plekken is iig Ziggo volop beschikbaar. Wederom, line-of-sight WiFI richtantennes nemen en als het kan kosten delen met buren.
Het ligt precies tussen Wierden en Nijverdal in, postcode check op ziggo.nl wijst in ieder geval uit op niets. Cogas ook al gemaild maar die reageren tot dusver niet.
Ik ken verder werkelijk niemand in die omgeving dus een straalverbinding zou lastig zijn lijkt me dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
Erg grote afstanden zijn het niet richting de bebouwde kom. Alleen zit TS net tussen alles in.

Lijnafstand komt op ruim 5,9 km uit, dus dan wordt een (hoge) snelheid via DSL toch lastig. VDSL is in Wierden (nog) niet vanuit de straatkast leverbaar, dus daarmee valt ook geen winst te halen.

Wifi is naar mijn idee de beste optie, gecombineerd met eventuele buren. Het industrieterrein van Nijverdal is relatief dichtbij (1km oid). Misschien is daar wel iets te combineren, een wifi antenne op een hoog bedrifjspand daar is natuurlijk de perfecte optie. De bebouwde kom zit alleen een stuk verder, dus kabel wordt misschien lastiger.

Vanaf de andere kant (Wierden) is dat misschien weer beter haalbaar, maar daar zit, zo op google maps te zien, een stuk meer begroeiing tussen. Voor wifi is het industrieterrein de mooiste optie.

Alleen zijn connecties daar wel handig, als pietje met z'n routertje binnenloopt is de kans wat kleiner dat die wel 'ff' op hun glasvezel mag.

Ook op het industrieterrein is DSL traag, en vdsl niet mogelijk, dus je moet of ziggo vanuit Wierden pakken (hoge lokatie...) of glasvezel vanaf industrieterrein (op een bedrijfspand zit je denk ik al goed, zoveel bomen staan er niet die kant op)

de 1Km overbruggen met wifi is iig prima haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Laatst online: 15-10 08:48
Je zou moeten uitvinden wie de kabelaar is daar in de regio voor kabel TV en internet (en bellen). De niet aangesloten woningen willen ze meestal alsnog aansluiten door samen de kosten te dragen. Als je dan ook langs dezelfde weg nog meerdere buren hebt die ook een aansluiting willen en hun schotel vaarwel kunnen zeggen wordt het nog aantrekkelijker.

't Zal niet gratis zijn, kan zomaar een paar honderd tot paar duizend euro kosten. Maar dan heb je wel een stukje infrastructuur naar de woning wat ook de verkoopbaarheid en de prijs(druk) ten goede komt.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 19:35:
Je zou moeten uitvinden wie de kabelaar is daar in de regio voor kabel TV en internet (en bellen). De niet aangesloten woningen willen ze meestal alsnog aansluiten door samen de kosten te dragen. Als je dan ook langs dezelfde weg nog meerdere buren hebt die ook een aansluiting willen en hun schotel vaarwel kunnen zeggen wordt het nog aantrekkelijker.

't Zal niet gratis zijn, kan zomaar een paar honderd tot paar duizend euro kosten. Maar dan heb je wel een stukje infrastructuur naar de woning wat ook de verkoopbaarheid en de prijs(druk) ten goede komt.
Ik zal morgen Cogas eens bellen ja, had ze al gemaild maar nog geen reactie.
Ik laat het weten hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 18:08:
[...]

Het ligt precies tussen Wierden en Nijverdal in, postcode check op ziggo.nl wijst in ieder geval uit op niets. Cogas ook al gemaild maar die reageren tot dusver niet.
Ik ken verder werkelijk niemand in die omgeving dus een straalverbinding zou lastig zijn lijkt me dan.
Je kent niemand, maar als je in een landelijke omgeving gaat wonen neem ik aan dat je daar deel van de gemeenschap uit wilt gaan maken - zo niet kan het leven erg zuur worden in boerengaten...

Kortom, stoute schoenen aantrekken, gewoon eens op een zaterdagmiddag langsrijden aan de rand van Nijverdal of Wierden dat uitkijkt op het boerenerf waar je wilt gaan wonen en het probeem voorleggen aan de eerste de beste dertiger die je op straat tegenkomt.

Of nog beter, bij de buren aankloppen waar je wilt gaan wonen. Je zult toch met ze door een deur (nouja, over een landweg) moeten. Goede kans dat ze begrijpen wat je wilt en graag meeliften.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 21:29:
[...]

Je kent niemand, maar als je in een landelijke omgeving gaat wonen neem ik aan dat je daar deel van de gemeenschap uit wilt gaan maken - zo niet kan het leven erg zuur worden in boerengaten...

Kortom, stoute schoenen aantrekken, gewoon eens op een zaterdagmiddag langsrijden aan de rand van Nijverdal of Wierden dat uitkijkt op het boerenerf waar je wilt gaan wonen en het probeem voorleggen aan de eerste de beste dertiger die je op straat tegenkomt.

Of nog beter, bij de buren aankloppen waar je wilt gaan wonen. Je zult toch met ze door een deur (nouja, over een landweg) moeten. Goede kans dat ze begrijpen wat je wilt en graag meeliften.
Haha, het zit aan een N-weg, het is niet dorp oid.
Zitten in totaal zo rond de 4 huizen aan 1 straat van 5km.
Ik hou het eerst even op Cogas, kijken of die uberhaupt wat kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:35
dion_b schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:54:
[...]

Of beter nog: In Wierden wordt op dit moment glasvezel uitgerold en KPN is bezig om 500 Mbit abonnementen aan te bieden in alle net gestarte en nieuwe projecten van Reggefiber. Dus wss ook in Wierden.

Probleem van een Line of Sight straalverbinding is echter wel de bandbreedte. Ik heb jarenlang bij T-Mobile gewerkt en die 30 of 60 cm schoteltjes konden iets van 16 tot 32 Mbit transporteren in die frequentie. Vandaar dat al die antennepunten nu worden voorzien van glasvezelverbindingen. Als iedereen met hoge snelheid mobiel wi internetten moeten de onderlinge verbindingen dat ook aankunnen.

En dit komt er nog even bij: Waar haal je een legale frequentie vandaan om die straalverbinding te maken?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik sluit me aan bij dion_b maar je moet natuurlijk wel een beetje vrij uitzicht hebben om ver te komen met die straal. Eventueel kun je wel een tussenhop maken door twee wifi devices back2back ergens halverwege op de schuur van een vriendelijke boer te zetten die ook wel mee wil doen.

Even gezocht naar hardware voor een straalverbinding:
http://www.tcshop.nl/index.php?cPath=73_71

Ik heb zelf ervaring met de "Set 2 x TRANZEO TR-5A-19C" en daarmee heb ik 28Mbit/s effectieve doorvoer gemeten, maar ik weet niet tot welke afstand ze dit halen.

De TR-5A-24C haalt 7km zeggen ze.

[ Voor 9% gewijzigd door Ploink op 02-10-2012 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
Ploink schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 23:46:
Ik sluit me aan bij dion_b maar je moet natuurlijk wel een beetje vrij uitzicht hebben om ver te komen met die straal. Eventueel kun je wel een tussenhop maken door twee wifi devices back2back ergens halverwege op de schuur van een vriendelijke boer te zetten die ook wel mee wil doen.

Even gezocht naar hardware voor een straalverbinding:
http://www.tcshop.nl/index.php?cPath=73_71

Ik heb zelf ervaring met de "Set 2 x TRANZEO TR-5A-19C" en daarmee heb ik 28Mbit/s effectieve doorvoer gemeten, maar ik weet niet tot welke afstand ze dit halen.

De TR-5A-24C haalt 7km zeggen ze.
TS heeft kortere afstanden, zo'n 1km naar industrieterrein, 2 tot bebouwde kom (schat ik). Alleen zit er richting bebouwde kom vrij veel begroeiing tussen, t is dus de vraag of ie hoog genoeg kan komen.

Mogelijkheden zijn er tegenwoordig wel, ook voor hogere doorvoer. Ik heb onlangs 100Mbit gehaald over 450m. (En misschien nog hoger, maar de internetpijp was niet sneller) met een Engenius outdoor setje. Senao/Engenius of Tranzeo zijn veel gebruikte merken voor long-range wifi links.

Je moet alleen kijken wat *officieel* mag, er kan meer dan dat er volgens de regels is toegestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Barre73 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 23:28:
[...]

Of beter nog: In Wierden wordt op dit moment glasvezel uitgerold en KPN is bezig om 500 Mbit abonnementen aan te bieden in alle net gestarte en nieuwe projecten van Reggefiber. Dus wss ook in Wierden.
Klinkt goed - maar ik zou zelf ernaar neigen het aantal onzekerheden te minimalizeren. Sowieso ga je zoals je hieronder aangeeft geen 500Mb/s draadloos overbregen, dus qua snelheid is een simpele kabelabo zat. Liever een degelijk bestaand verbinding nu dan een superverbinding die er misschien op een niet nader bekend tijdstip in de toekomst zou kunnen zijn.
Probleem van een Line of Sight straalverbinding is echter wel de bandbreedte. Ik heb jarenlang bij T-Mobile gewerkt en die 30 of 60 cm schoteltjes konden iets van 16 tot 32 Mbit transporteren in die frequentie. Vandaar dat al die antennepunten nu worden voorzien van glasvezelverbindingen. Als iedereen met hoge snelheid mobiel wi internetten moeten de onderlinge verbindingen dat ook aankunnen.

En dit komt er nog even bij: Waar haal je een legale frequentie vandaan om die straalverbinding te maken?
Gewoon WiFi met richtantennes. En dat kan met twee familieblikken Unox erwtensoep. Collega van me heeft paar jaar terug daarmee de live videostream van Pinkpop een kilometer van bij het podium tot de uplink gekregen. Sterker nog, dat blik ligt nu bij mij in de kast 8)7

32Mb/s is snel zat, vergeet niet dat op 6km afstand je het over max 1Mb/s DSL hebt (verschil ADSL, ADSL2, ADSL2+, VDSL en VDSL2+ is nul op zo'n afstand)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
DJSmiley schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 00:02:
[...]

TS heeft kortere afstanden, zo'n 1km naar industrieterrein, 2 tot bebouwde kom (schat ik). Alleen zit er richting bebouwde kom vrij veel begroeiing tussen, t is dus de vraag of ie hoog genoeg kan komen.

Mogelijkheden zijn er tegenwoordig wel, ook voor hogere doorvoer. Ik heb onlangs 100Mbit gehaald over 450m. (En misschien nog hoger, maar de internetpijp was niet sneller) met een Engenius outdoor setje. Senao/Engenius of Tranzeo zijn veel gebruikte merken voor long-range wifi links.

Je moet alleen kijken wat *officieel* mag, er kan meer dan dat er volgens de regels is toegestaan...
Misschien was mijn post wat onduidelijk. Als je met een 3km setje een 2km wil overbruggen, dan ga je denk ik niet de maximale snelheid halen. Net als met gewone wifi neemt de bitrate af met de afstand. Ik zou een flinke marge aanhouden, je wil ook niet meteen je link kwijt zijn als het even gaat regenen ofzo. Die 7km set lijkt me wel ok, zeker omdat de prijs vergelijkbaar is. De antenne is alleen groter en heeft een smallere bundel, je moet dus goed uitrichten.

Voor zover ik weet zijn de meeste setjes officieel toegestaan. In de 5470-5725 MHz band mag je in Nederland tot 1W en dat is het vermogen van de 5GHz tranzeo setjes. Er moet echter wel een radar detectie op en dat heeft de tranzeo ook. Als de ontvanger een militair radar signaal opvangt, dan springt de set meteen naar een alternatieve frequentie. Deze events worden gelogd en kun je opvragen via de web interface.

Oh wacht... je kan natuurlijk ook het een wifi apparaat met een aparte antenne kopen. Dan kun je inderdaad een antenne met hoge versterking op een krachtige AP/bridge aansluiten en dan ga je ver over die 1W heen.

Dan krijg je zoiets dus. Is wel lekker goedkoop ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Ploink op 03-10-2012 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteaRic
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:33
Hier een plattelands ADSL (KPN basis, internet plus bellen) verbinding op net geen 6km. Ik heb een screenshot gemaakt van mijn modemlog zo dat je de waarden eens kunt bekijken:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cX3lz.jpg
De verbinding is op de belabberde snelheid redelijk stabiel, ook met volgas downloaden. Andere forumleden kunnen er misschien nog wel meer uit afleiden.

[ Voor 3% gewijzigd door SteaRic op 03-10-2012 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, 1.7Mbps down, 192kbps up. Marginaal beter dan wat ik zou verwachten, maar daar is ook alles mee gezegd. Dit is een snelheid waar je 12 jaar geleden ongeduldig van geworden zou zijn.

Ik blijf erbij, Unoxblikken en contacten leggen met dichstbijzijndste mensen met kabel of glas.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 16:50
Vraag een offerte voor een kabelaansluiting aan op www.aansluitingen.nl! Zij sturen de aanvraag door naar bijvoorbeeld een Cogas / Ziggo. Dan heb je meteen een duideijk beeld van de kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
dôh schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:28:
Vraag een offerte voor een kabelaansluiting aan op www.aansluitingen.nl! Zij sturen de aanvraag door naar bijvoorbeeld een Cogas / Ziggo. Dan heb je meteen een duideijk beeld van de kosten!
Kun je idd doen, alleen gok ik dat dit onbetaalbaar is, of men er nieteens aan wil beginnen.

TS valt onder Wierden, wat zo'n 2.5km verderop is. En bij dergelijke afstanden red je het niet met 1 kale coaxkabel, er zal ergens versterkt moeten worden (dus ergens een kast geplaatst worden). Ook daarin is samenwerken de enige optie. Ik gok dat je zelfs naar 3km gaat, omdat zeker dergelijke eigenlijk altijd vanuit een wijkcentrum (of heel misschien groepsverdeler) aangestuurd worden. En die zal gok ik nog verder de wijk in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 10:52
Tip. Bekijk het probleem iets anders ipv meteen via sateliet te gaan internetten,

Je schrijft met name niet wat voor snelheid je nodig hebt en waarom de verbinding niet weg mag vallen.
Draadloze oplossingen hebben hun eigen nadelen. Ze zijn gevoelig voor mist en nattigheid, en de latency bij een sataliet is fors.

1. Nieuwe ADSL2 is een verbetering van ADSL. Zijn er al providers die dat aanbieden?
2. Hoe vaak valt die verbinding nou echt weg? Heb je de verbinding überhaubt al eens getest? Of doe je een aanname dat ADSL wel vaak zal wegvallen?
3. Wat is je gebruik en welke softwareoplossingen zijn er mogelijk? Er is bv software die sessies herstelt.
4. Hoe groot is je schade als je verbinding wegvalt?
Als hij 100x per jaar wegvalt en je schade schat je op €30,-, dan kun je een oplossing van €3000,- wel verantwoorden.
Als hij 1x per jaar een hickup heeft en het kost 2 muiskliks om hem weer te herstellen - geen €3000 waard,.

Mijn gevoel is dat iedereen meteen de techniek in duikt, zonder te kijken naar de nadelen van draadloos (weersafhankelijk, latency, kosten) en zonder te kijken of de kosten in verhouding staan tot wat je eigenlijk wilt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 16:50
DJSmiley schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:58:
[...]

Kun je idd doen, alleen gok ik dat dit onbetaalbaar is, of men er nieteens aan wil beginnen.

TS valt onder Wierden, wat zo'n 2.5km verderop is. En bij dergelijke afstanden red je het niet met 1 kale coaxkabel, er zal ergens versterkt moeten worden (dus ergens een kast geplaatst worden). Ook daarin is samenwerken de enige optie. Ik gok dat je zelfs naar 3km gaat, omdat zeker dergelijke eigenlijk altijd vanuit een wijkcentrum (of heel misschien groepsverdeler) aangestuurd worden. En die zal gok ik nog verder de wijk in staan.
Wellicht helpt het als hij eens bij de buren in de straat langsgaat en vragen of er meer animo naar is. Dan kunnen de kosten misschien dalen. Probeer het anders eens via social media? Zo ben ik op dit moment voor mijn scouting groep met aansluitingen.nl, Ziggo en Telfort bezig (wij hebben ook nog geen enkele kabel). De communicatie loopt soepel en ze zijn erg behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:35
Tarquin schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:30:
Tip. Bekijk het probleem iets anders ipv meteen via sateliet te gaan internetten,

Je schrijft met name niet wat voor snelheid je nodig hebt en waarom de verbinding niet weg mag vallen.
Draadloze oplossingen hebben hun eigen nadelen. Ze zijn gevoelig voor mist en nattigheid, en de latency bij een sataliet is fors.

1. Nieuwe ADSL2 is een verbetering van ADSL. Zijn er al providers die dat aanbieden?
2. Hoe vaak valt die verbinding nou echt weg? Heb je de verbinding überhaubt al eens getest? Of doe je een aanname dat ADSL wel vaak zal wegvallen?
3. Wat is je gebruik en welke softwareoplossingen zijn er mogelijk? Er is bv software die sessies herstelt.
4. Hoe groot is je schade als je verbinding wegvalt?
Als hij 100x per jaar wegvalt en je schade schat je op €30,-, dan kun je een oplossing van €3000,- wel verantwoorden.
Als hij 1x per jaar een hickup heeft en het kost 2 muiskliks om hem weer te herstellen - geen €3000 waard,.

Mijn gevoel is dat iedereen meteen de techniek in duikt, zonder te kijken naar de nadelen van draadloos (weersafhankelijk, latency, kosten) en zonder te kijken of de kosten in verhouding staan tot wat je eigenlijk wilt bereiken.
1 opmerking: ADSL2 is geen verbetering in dit opzicht. Snelheden zijn weliswaard hoger maar de afstandgevoeligheid een stuk groter. Oftewel: snelheid duikt al veel sneller omlaag naarmate de afstand groter wordt.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 20:27

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen. Heeft TS een oplossing gevonden?

You only live once, so live to the max's

Pagina: 1