Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoflo0k
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09-2022
Hallo allemaal.

Ik moet voor mijn schoonvader (beeld in het gewicht op mijn schouders) een Desktop PC in elkaar bouwen.
Hoewel ik al vaker mee heb geholpen met pc's in elkaar knoeien, word dit de eerste keer dat ik het daadwerkelijk zelf doe.

De Situatie (Come at me Bro!)
Het word een bedrijfs pc voor een camping. Deze staat veel en lang aan, maar krijgt niets extra's te voorduren dan data. Opslag is dus belangrijk, is SSD daarvoor al een must of kan ik beter gaan voor veel opslag ruimte?

Budget is nog niet zozeer boeiend hoewel ik niet met een Ferrari de boodschappen wil doen.
Dus iets stabiels, wat lang mee gaat.

Waar ik zelf aan dacht.
Ik had als uitgaands punt bedacht te beginnen met een Upgrade kit van Komplett:
http://www.komplett.nl/Ko...tel_i5_3570k/details.aspx

Videokaart word een instapper omdat deze alleen bedoeld is voor het verwerken van camera beelden.
Voeding en koeling leek mij ook belangrijk voor een bedrijfs pc die veel aanstaat. Is 500W al voldoende voor een pc die het niet zwaar te voortduren krijgt ?

Zijn eer aandachts punten of mogelijkheden die ik hier over het hoofd zie ? Graag hoor ik het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kijk even in de BBG op dit forum en dan kan je met die kennis een mooi lijsteje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ga niet zelfbouwen, maar neem bv een DELL of HP tower server.

http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/poweredge-tower-servers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het ding alleen camerabeelden moet streamen zou ik gewoon een professioneel desktopje van Dell kopen. Leuk HDD'tje er in ( SSD is al overkill, hooguit als OS disk) en gaan met die banaan. Mijn Dell inspiron desktop staat al bijna 3 jaar volcontinue aan op de zaak en draait dapper zijn rondjes geen centje pijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:42
Een standaard systeem met ubuntu ?. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:24
Als storage belangrijk is, moet je niet op de pc voor storage vertrouwen. Dat is slechts een "tijdelijke" plek. Een pc kan crashen, een disk kan stuk gaan, er kan brand zijn en ga zo nog maar even door.
Stel dus eerst vast hoe belangrijk de data is die erop staat, en misschien is het wel nuttig een onderverdeling te maken in de diverse data.

Zo kan ik me voorstellen dat de beelden van de camera's wel opgeslagen moeten worden, maar bij eventuele brand het geen hals-zaak is als dat verloren gaat, maar dat dit bij bijvoorbeeld reserveringen, personeelsdocumentatie etc heel anders ligt. Dan kan je er dus voor kiezen om de camera-beelden ergens centraal in-house op te slaan (denk eens aan een NAS bijvoorbeeld met een raid5 opstelling; synology heeft hier mooie oplossingen voor), terwijl je de echt belangrijke data, wat over het algemeen niet zo gek veel is qua volume, op incremental basis laat backuppen naar een online dienst, zoals bijvoorbeeld van MindTime.
Zo heb je een redelijk hoge betrouwbaarheid voor een nog te accepteren prijs.
Dan de desktop zelf. Ook hier geldt weer dat je de data zo min mogelijk op de desktop wilt hebben, maar juist zoveel mogelijk centraal. Ook dat kan dus gewoon op de NAS worden weg geschreven.
Bijkomend voordeel daarvan is, is dat je dus met een heel kleine lokale storage af kan, en via bijvoorbeeld iSCSI de netwerk-disk aan de client aanbied. Als de client om wat voor reden dan ook stuk gaat, kun je heel eenvoudig deze verwisselen zonder verlies van data.

Dan de hardware voor de client.
Dit is natuurlijk afhankelijk van wat er precies wordt gedaan op de machine, maar over het algemeen kan je hier met vrijwel elke (moderne) pc wel af.
Even een vluchtige setup zou bijvoorbeeld kunnen bestaan uit een Asus F1A75-M LE bord, met een AMD A6 3500, 4GB geheugen en een 64GB SSD. Komt nog een behuizing bij en een voeding, maar ben je voor pakweg 320,- (zonder scherm, toetsenbord en muis uiteraard) al klaar. Om schoonpa een beetje gunstig te stemmen kun je een iets luxere kast nemen; het oog wil immers ook wat. Zelf hou ik wel erg van de erStone SUGO SG02W-F. Ziet er strak uit, en zo'n witte kast is weer eens wat anders.

Voor de storage neem je dan een 4Bay Synology DS413J en wat schijfjes, en voor de verbinding een HP ProCurve 1Gbit 8prts switch er tussen en je bent de held bij je schoon-familie.
Hou er wel rekening mee dat hier dus nog geen software bij zit OEM-licence van Windows 7 moet je dus nog even meenemen, en mocht het meer dan 1 camera zijn zul je ook een licentie bij Synology moeten afnemen daarvoor.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
The Eagle schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:07:
Als het ding alleen camerabeelden moet streamen zou ik gewoon een professioneel desktopje van Dell kopen. Leuk HDD'tje er in ( SSD is al overkill, hooguit als OS disk) en gaan met die banaan. Mijn Dell inspiron desktop staat al bijna 3 jaar volcontinue aan op de zaak en draait dapper zijn rondjes geen centje pijn :)
De goedkoopste HDD en een 64GB SSD zijn qua prijs zo'n beetje gelijk aan elkaar.
Als TS voor centrale storage gaat (zoals ik hem zou aanraden), is de grootte van de lokale storage niet meer interessant, en kun je net zo goed een 64GB SSD erin proppen. Qua performance zal het niet veel uitmaken; slechts een marginale winst omdat de machine weinig I/O-activiteit zal kennen, maar qua prijs maakt het ook niets uit. Waarom zou je die winst dan laten liggen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Misschien moet de TS eerst eens vertellen wat het budget eigenlijk is...?

(dan moeten er ook geen mensen hem een server van 4000€ aanraden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Inrage schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:27:
Misschien moet de TS eerst eens vertellen wat het budget eigenlijk is...?

(dan moeten er ook geen mensen hem een server van 4000€ aanraden...)
Budget is zeker een goed punt, alleen krijg je in dit soort gevallen meestal geen bedrag mee omdat de opdrachtgever geen flauw benul heeft van wat het kost.
Je kan beter informeren naar wat de wensen nu precies zijn, en vast stellen wat er écht belangrijk is voor continuiteit van het bedrijf, en wat "leuk voor erbij" is. Zoals ik al aangaf kom je dan vaak tot de conclusie dat hetgeen dat écht belangrijk is, maar een handje vol blijkt te zijn... Voor een dergelijke omgeving kom je veelal niet verder dan wat personeels-administratie en de reserveringen die in een xls-filetje gepropt zijn. Vandaar dat ik voor die data online backup zou adviseren. Camera-beelden zijn vaak leuk, maar niet bedrijfskritisch. Daarbij genereert dat ook grote hoeveelheden data die je helemaal niet in een backup-sequence wilt hebben als je het ook maar enigszins kan voorkomen. Pas dan kan je een kosten-plaatje afgeven. Probeer dus zo helder mogelijk geformuleerd te krijgen waar de belangrijkste punten in zitten voordat je uberhaupt ook maar naar hardware gaat kijken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:07
knoflo0k schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:34:
Hallo allemaal.

Ik moet voor mijn schoonvader (beeld in het gewicht op mijn schouders) een Desktop PC in elkaar bouwen.
Hoewel ik al vaker mee heb geholpen met pc's in elkaar knoeien, word dit de eerste keer dat ik het daadwerkelijk zelf doe.

De Situatie (Come at me Bro!)
Het word een bedrijfs pc voor een camping. Deze staat veel en lang aan, maar krijgt niets extra's te voorduren dan data. Opslag is dus belangrijk, is SSD daarvoor al een must of kan ik beter gaan voor veel opslag ruimte?

Budget is nog niet zozeer boeiend hoewel ik niet met een Ferrari de boodschappen wil doen.
Dus iets stabiels, wat lang mee gaat.

Waar ik zelf aan dacht.
Ik had als uitgaands punt bedacht te beginnen met een Upgrade kit van Komplett:
http://www.komplett.nl/Ko...tel_i5_3570k/details.aspx

Videokaart word een instapper omdat deze alleen bedoeld is voor het verwerken van camera beelden.
Voeding en koeling leek mij ook belangrijk voor een bedrijfs pc die veel aanstaat. Is 500W al voldoende voor een pc die het niet zwaar te voortduren krijgt ?

Zijn eer aandachts punten of mogelijkheden die ik hier over het hoofd zie ? Graag hoor ik het!
Ik zou ook storage loskoppelen van de PC. Met de meeste synology NASsen kun je rechtstreeks van je camera beelden opslaan. Daar zit ook redundant en veel schijfruimte in dus je data is safe. (ik zou voor 4 bays minimaal gaan).

De PC : inderdaad gewoon een Dell of HP zakelijk model. Niet alleen is de hardware grondig getest en werkt het gewoon, er zit ook een service component bij en dat is in het zakelijk verkeer erg prettig. Als er gek*t is dan komt Dell het fixen en krijg jij niet de schuld. Afhankelijk van de SLA komen ze binnen een x aantal uur opdagen en fixen ze ter plekke. En geloof me, dat ding gaat midden in je proefwerkweek (of tentamenweek of drukste moment op je werk) kapot.

Kijk hier eens rond : http://www.itkoopwijzer.nl/ (powered by Tweakers ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoflo0k
Thanks allemaal voor jullie reacties !

Kroegtijger bedankt voor je uitgebreide advies; Synology is precies wat ik hem ook aanraden, hij zag er zelf niets in maar als jullie hier ook op wijzen ga ik hem nogmaals proberen te overtuigen. Budget staat vrij, hoewel ik 5 a 600,- in gedachten heb.

Camera beelden hoeven niet opgeslagen te worden op deze pc, daar heeft hij al een bestaand systeem voor. Dit systeem werkt volgens mij op zich zelf staand, aangezien hij dit overal kan bekijken.

Het back uppen zie ik inderdaad als een goed voorstel. Dan hoef ik niet iedere keer daar de pc na te kijken omdat ze er niet mee over weg kunnen. Normaal had ik al lang alles opnieuw geïnstalleerd, maar omdat hij zijn bestanden over de hele pc heeft staan is dit geen makkelijk oplossing.

Ik ga eerst even goed bedenken of ik inderdaad geen Dell/HP neem of toch zelf bouw. Het service aspect kende ik nog niet, hier ga ik me eerst even in verdiepen.

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoflo0k
Als nog een vraagje. De wensen zijn iets veranderd en ik ben nu iets meer opzoek naar thuis kantoor pc.
Ik ben met jullie tips aan de gang geweest, heb rond gekeken en ben daar zelf op een set upje uitgekomen.

Graag zou ik willen weten wat jullie hier van vinden.

Asus F1A75-M LE 62.80
AMD A6 3500 58.10
Cooler Master Elite 310 34.99
Western Digital Blue 1TB 71.97
Samsung 830 series 64GB Basic KIT 71.95
Corsair - Enthusiast TX650 V2 - 650 Watt 77.95
Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz 41.99
Asus DVD Brander - 24B5ST 19,95
439.70

Ik heb geen idee of dit samen gaat en of het logies is, ik heb gewoon aan de hand van andere topics een systeem samen gesteld. Zien jullie dingen die niet kloppen of beter opgelost kunnen worden?

Ik hoor het graag!
Bedankt alvast voor jullie antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
je hebt laptop geheugen gekozen en die voeding is zwaar overkill. Een 300-350W voeding is ook al voldoende.

Geheugen: pricewatch: Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9
Voeding: pricewatch: be quiet! System Power S6 300W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Wat is er precies verandert in de wensen? Want daar hoort dan ook een heel andere configuratie bij (of in ieder geval een heel andere insteek; dat het uiteindelijk op dezelfde hardware neer kan gaan komen is mogelijk, maar misschien heb je nu wel meer baat bij iets heel anders...)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoflo0k
Het word meer de nadruk op een Thuis kantoor pc. Dus het synthology verhaal blijft, maar zou de pc minder lang aanstaan. Wel kies ik voor wat meer snelheid. Het betrouwbaar zijn blijft, alleen moet hij iets meer met het oog op de toekomst zijn. Budget word dan ook lager... Tot €500,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 20:15
IS het budget voor de PC, of ook inclusief storaga extern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
?? Dus de pc moet sneller zijn, en moet meer met het oog op de toekomst zijn, de rest van de eisen blijft én het budget wordt lager?? Dat is nogal een ingreep... Als die 500,- inderdaad inclusief storage is, dan wordt het een bijna onmogelijke opgave of je moet naar een andere storage gaan kijken en misschien wel op de 2e hands markt gaan shoppen... :{

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Haha, waar heb ik dat meer gehoord. Soms grootste plannen en dan ineens;; kan het niet voor minder :o

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoflo0k
Uhm... exclusief de storage dudes. Beetje voorbarig allemaal. En sneller niet als in; snel BF3 draaien.
Snel als in korte boot tijd. Dus SSD.

Zoals jullie hadden kunnen zien in mijn samengestelde set up zie je dat ik op 450 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zou niet aan raid-5 beginnen. In dit geval zou ik zeggen "" keep it simple, Stupid" en gewoon voor een RAID-1 setup gaan. Weet niet hoeveel dat je denkt te verwerken, op te slaan maar een 2TB lijkt me ruim voldoende.

Heb je met 1 SDD wel genoeg opslag ruimte dan ?

[ Voor 9% gewijzigd door Madrox op 06-10-2012 19:13 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoflo0k
In de pc zelf is dat meer dan genoeg. Het gaat nu alleen om de pc. Nas opslag komt er allemaal later omheen. Ik zoek nu dus gewoon een thuis kantoor pc. 1TB is daarmee MEER dan voldoende..
Het setupje leek me dus wel volstaan zo, of zou ik dan over moeten naar intel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Exclusief storage is je setup best leuk dan :) Ik snap alleen de HDD niet echt... Daarmee ga je ze dus de gelegenheid geven om lokaal data op te slaan, met als gevolg dat het niet in de backup wordt mee genomen... Je voelt natuurlijk al aankomen waar ze om gaan vragen... Een restore van de lokale disk... :')

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoflo0k
Ok laatste update en vraag;
Ik heb nu 2 final set ups, AMD en Intel. Maar ik kan nergens echt terug vinden wat de winst tussen beide zou zijn, dus misschien dat iemand dit mij duidelijk kan maken. Ik ga toch voor die extra TB omdat het kan. Als ik er dan toch een extra HD bij doe dan meteen goed.

Hier komt hij:.

Asus F1A75-M LE 62.80
AMD A6 3500 58.10
be quiet! System Power S6 300W 35.70
Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9 18.90

Of intel:

Intel Core 3 2125 135,90
Asrock H61M/U3S3 59,90
G.Skill Ripjaws F3-10666CL7D-4GBRH 30,-
be quiet! System Power S6 300W 35.70

Wie geeft de doorslag? Zodat ik het morgen nog kan bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Ik denk dat ik van deze 2 builds voor de AMD-build zou gaan. De GPU van de A6 is prima, en het Asus-bord is imho toch wel wat beter dan het Asrock-bord in de intel-build. Alles bij elkaar opgeteld lijkt daarom de AMD me toch iets beter.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoflo0k
Hartstikke bedankt voor je hulp! Ik ga vandaag of morgen nog dd order eruit sturen. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:59
Lol, ik las stabiele kantoor PC en moest gelijk denken aan een omvallende kast.... :+)
Pagina: 1