---RAWE CEEK!!!---
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Ik heb de volgende volgorde: [pomp/reservoir]-->--[280mm rad]-->--[CPU]-->--[120mm rad]-->--[GPU's]
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Dit sowieso. Daarnaast vraag ik me af waarom je de 120mm radiator extern wilt hebben? Tenzij je een heel krappe case of heel dikke radiator hebt (meer dan 60mm dik met push/pull) moet dit gewoon intern passen. Mijn beste tip zou zijn: houd de loop zo clean mogelijk, korte afstanden zonder dat slangen elkaar kruisen. In dat geval krijg je ongeveer zoiets:thehawk007 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:55:
Volgorde maakt geen barst uit, het water verwarmt maar 0.5 graden ofzo per component. Zolang je pomp maar direct achter je reservoir is zodat hij geen lucht hoeft aan te zuigen is het goed.

ps: misschien even toelichten welke kast je hebt en waarom je de 120mm radiator extern wilt monteren.
[ Voor 6% gewijzigd door Moi_in_actie op 01-10-2012 21:54 ]
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
---RAWE CEEK!!!---
---RAWE CEEK!!!---
Bovenin en onderin.
Zie bv. De foto in mijn systeem / handtekening.
Edit. Ik ging er vanuit dat je 690 ii had...
[ Voor 15% gewijzigd door mukkel op 02-10-2012 00:09 ]
---RAWE CEEK!!!---
Past mooi tussen het frame van de behuizing en kap.
---RAWE CEEK!!!---
Op bv fora zoals highflow staan ook benchmarks met het verschil tussen push, pull een push-pull.
Push-pull voegd bijna niets extra toe vergeleken met alleen push of pull. (Eventueel met shrouds)
Alleen meer geluid.
En zo hard hoeven de fans niet te draaien. Hier draait alles tijdens het gamen minimaal (ingesteld op de controller) en bv beide grafische kaarten hangen tussen de 40 en 45 graden.
---RAWE CEEK!!!---
En bovenop pull naar buiten.
Ook meer met het oog op vuil / stof. Nu word er lucht uit de kast getrokken zodat de radiatoren niet snel met stof dicht gaan zitten. Kast staat bij mij op de grond en wil niet dat zand / vuil van m'n schoenen in de kast gezogen wordt
Ik ben nu even aan het zoeken alleen kan dat ene topic niet meer vinden of HF.
Scheelde in totaal maar iets van 1 a 2 graden.
Ik ben het in dat artikel eens met ons Sanders: die paar graden is in koelingland wel de moeite.
Daarnaast kan een voordeel van push pull zijn, dat je fans van verschillende rpm kunt nemen en met een fancontroller kan kiezen wat je wanneer gebruikt, zo kun je een mooie balans inregelen tussen geluid en koeling, afhankelijk van de situatie (heb ooit vrij extreme fans gehad, 4250 rpm, met daaronder 1400rpm). Als het past, is push pull wel nuttig in mijn optiek.
Wellicht ten overvloede: zoek wel fans die bij het rad passen. (Die fout heb ik ook ooit gemaakt, is wat zonde).
Zoals hierboven gezegd: volgorde maakt niets uit, als de pomp maar na het res komt. Er zijn overigens dual bay reservoirs waarin je een pomp kunt plaatsen, scheelt weer wat slag.
Tot slot, wat wil je precies gaan koelen? Met een goed 240 rad kun je een eind komen (moet in principe, als je het goed opzet met goede spullen, een CPU en gpu aankunnen).
mixing a drink and music
---RAWE CEEK!!!---
Hier hangen de kaartjes idle rond de 30. Wel eens waar wat minder zuinige kaarten maar toch.
De 25 en lager zou ik ook kunnen halen, maar dan is het zo fris in de kamer met de raampjes open
Hier zit ik op 30 Idle en rond 45 tijdens gamen.
Rond de 48-50 volbelast
Bij een normale kamer temeratuur
[ Voor 5% gewijzigd door mukkel op 02-10-2012 22:51 ]
---RAWE CEEK!!!---
maar het kan wel uiteraard. Ikzelf zit op 26 tot 30 graden idle met 2x gtx580 en een 2500k in dezelfde loop; afhankelijk van omgevingstemp.
idle temp maakt op zich niet zoveel uit, als je tijdens load tussen de 50 en 60 blijft is het netjes.
mixing a drink and music