Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb een vraagje. Werk op dit moment 15 uur per week via detacheringsbedrijf X bij opdrachtgever Y. Omdat X aan het einde van de rit te weinig overhoudt, willen ze stoppen met de opdracht bij klant Y.
In totaal gaat het om een opdracht van 30 uur per week, welke door een poule van 6 mensen "bemand" wordt.
Ik kan dat werk echter ook in mijn eentje gaan doen, 30 uur per week, is niet slecht, alleen, ik heb een VAR winst uit onderneming nodig, en die wordt mij niet verstrekt: maar 1 klant.
Wat zijn dan toch de mogelijkheden om bij Y te blijven werken, zonder dat deze mij in dienst hoeven te nemen, en het liefst zonde het inschakelen van een detacheringsbedrijf? Payrolling had ook gekund, maar die zijn ook duur, die vragen, tenminste degene welke ik heb gesproken, 1,7 per uur, dus als ik 50 euro per uur zou willen verdienen, dan moet mijn klant 85 euro per uur aan de payroller betalen. Die 35 euro steek ik liever zelf in mijn zak.
WIe oh wie kan me helpen, me advies geven? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Regel nog 4 klanten en vraag die VAR aan? Bel 5 vrienden op met een bedrijf en ga heen en weer factureren. Het is niet voor niets dat ze het 'aantal klanten' principe uit de VAR aanvraag willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:21:
In totaal gaat het om een opdracht van 30 uur per week, welke door een poule van 6 mensen "bemand" wordt.
Ik kan dat werk echter ook in mijn eentje gaan doen, 30 uur per week, is niet slecht, alleen, ik heb een VAR winst uit onderneming nodig, en die wordt mij niet verstrekt: maar 1 klant.
Voordeel van WUO is voornamelijk dat je de ondernemersaangifte IB mag doen, dus met zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling.

Je zou ook onder een VAR-LOON kunnen werken. Dan draagt de opdrachtgever loonheffing en premies af, en mis je de bovengenoemde belastingvoordelen, maar onmogelijk is het dus niet.
Wat zijn dan toch de mogelijkheden om bij Y te blijven werken, zonder dat deze mij in dienst hoeven te nemen, en het liefst zonde het inschakelen van een detacheringsbedrijf? Payrolling had ook gekund, maar die zijn ook duur, die vragen, tenminste degene welke ik heb gesproken, 1,7 per uur, dus als ik 50 euro per uur zou willen verdienen, dan moet mijn klant 85 euro per uur aan de payroller betalen. Die 35 euro steek ik liever zelf in mijn zak.
Payrolling is zeker een optie in dit geval. Een gangbaar tarief voor payrolling is 3 a 5%. Is het 1.7 euro, of factor 1.7? In het laatste geval: waarom zou een payroller 35 euro per uur inhouden? Is dat misschien inclusief de afdracht van premies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Ik zou voor die overige 10 uur gewoon nog een paar klanten erbij zoeken, voor wat kleine klusjes. Het is ook niet zo dat je meteen het eerste jaar problemen krijgt als je bijvoorbeeld maar 3 klanten hebt, maar je moet op over een langere termijn wel een evenwichtigere verdeling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Payrolling moet kunnen voor ca. 5% van het factuurbedrag, maar bedenk dat ze ook werkgeverspremies moeten in houden. Die prijzen van jou lijken wel uitzendbureaus, niet normaal.
Overigens kan je wel degelijk VAR-WUO krijgen. Bij de aanvraag moet je opgeven hoeveel klanten je DENKT te gaan bedienen in het komende jaar. Je moet dus een schatting maken, en je kan er dan naast zitten. Hoe kan je nu al weten hoeveel klanten je in 2013 gaat bedienen?

Los daarvan, de belastingdienst wil eigenlijk alleen maar een bevestiging dat je volledig op eigen benen staat en dus in wilt staan voor alle risico's. Is dat het geval dan krijg je VAR-WUO - mocht later de opdracht een verkapt dienstverband blijken, dan komt de belastingdienst bij jou aankloppen en hebben ze van jou een getekende verklaring waarin je verklaart dat je instaat voor alle risico's, en mag jij dus de werkgeverspremies betalen. Wil je *niet* instaan voor alle risico's dan krijg je een andere VAR, blijkt dan later jouw opdracht een verkapt dienstverband dan zal de belastingdienst met een kopie van die verklaring aankloppen bij jouw opdrachtgever en bij hem de werkgeverspremies opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
Free rider schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:20:
[...]

Payrolling moet kunnen voor ca. 5% van het factuurbedrag, maar bedenk dat ze ook werkgeverspremies moeten in houden. Die prijzen van jou lijken wel uitzendbureaus, niet normaal.
Mijn gevoel is dat TS ofwel 1.7 euro (3.4% van 50) geeft gelezen als een factor 1.7, danwel dat de factior 1.7 wel klopt maar in die factor alle inhoudingen zitten: opslag van de payroller, sociale premies en loonheffing. Dan zou het wel aardig kloppen.

85 euro
- marge payroller 5% = 4.05 --> resteert 80.95
- premies WW, WIA, geschat 17%, over max dagloon 4k per maand over 133 uur = 5.11 --> resteert 75.84
- inhouding loonheffing gemiddeld 34% resteert 50. Lijkt me wel een beetje laag maar niet geheel onrealistisch.
Pagina: 1