SSD in Laptop (Asus K53E)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knbr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10-2024
Hallo Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het denken om een SSD in mijn laptop te plaatsen om zijn prestaties te verbeteren. De laptop betreft een Asus K53E SX880V.

Mijn plan is om de HDD eruit te halen en deze te plaatsen in een caddy op de plek van de optischedrive. Daarvoor wil ik deze caddy gebruiken: http://hddcaddy.nl/winkel...e=product&product=7407869

Op de plaats waar de HDD zat wil ik dan de SSD plaatsen, daarvoor had ik de "Samsung 830 series 128GB" in gedachten.

Nu zit ik nog met twee vragen.

1. Ik las op het forum dat de SATA van K53 minder presteert qua snelheid (?) is het dan wel waard om hier een SSD te plaatsen of is er alsnog veel snelheids winst?

2. Op het forum lees ik telkens dat je slechts een schroefje hoeft los te maken om de optische drive te verwijderen, echter is deze volgens mij niet aanwezig. Als ik de batterij verwijder zie ik wel een schoefje waarvan ik verdenk dat dat hem is maar durf het niet aan zonder navragen. Ook heb ik geen service manual kunnen vinden en in de usermanual staat het niet beschreven. Zie hier foto's (excuses voor de kwaliteit)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img259/6641/20121001113500.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img802/923/20121001113514.th.jpg

Weet iemand toevallig of dit het goede schroefje is? En zo niet, wat zou dan de handeling moeten zijn om het schroefje te verwijderen.

bij voorbaat dank.

Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Een SSD is meestal wel sneller, maar vaak zit de optical maar met een sata II aansluiting aangesloten, en de harddisk met een sata III aansluiting die dus iets van 600Mbit/s kan versturen. Wat ik zou doen: je harddisk vervangen door de SSD, en je harddisk in die caddy schroeven.

Over het schroefje: ik heb geen idee welk schroefje je los moet draaien, dat is bij elk type weer anders. Zoek eens op youtube, maar een schroefje onder de accu losdraaien lijkt me wel een goeie. Probeer het gewoon, komt je drive er dan niet uit draai je het schroefje weer net zo gauw vast en is er niets aan de hand.
wat zou dan de handeling moeten zijn om het schroefje te verwijderen.
Meestal werkt tegen de klok in draaien verbazingwekkend goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knbr
Ik schreef al dat ik de SSD op de plaats van de HDD wil plaatsen, echter blijkt deze SATA aansluiting ook niet zo snel (maar dat weet ik dus niet zeker), ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen die deze laptop hebben.

Op YouTube kan ik niets vinden helaas heb ook al op diverse site's/ fora gezocht.

Haha ik bedoelde uiteraard welke handeling om de optische drive eruit te halen. foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459694

Sata2/sata3 maakt wel verschil, maar het grootste voordeel van ssds is niet de doorvoersnelheid, maar de veel lagere access times ten opzichte van gewone harde schijven. Het zal nog steeds heel veel opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knbr
Ik heb het schroefje verwijderd en geprobeerd de optische drive te verwijderen echter wil dit niet lukken. Wellicht is het schroefje van niet van de optische drive. Zou ik nu de hele onderplaat eraf moeten halen om de optische drive te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:40
got it! all you have to do is pull the keyboard up and you'll find the screw for the drive mount. to get the keyboard out, just pick on the 5 tabs on top of the keyboard with a pair of tweezers or a philips head. hope this helps someone!
Lijkt toch nog wel te doen zo.
bron

Over de snelheid; maakt niet uit. Als snelheid echt zo belangrijk was had je nooit een gewone consumenten-notebook gekocht. Met een SSD is hij gewoon snel genoeg. Ik heb een K73SV met een Samsung 830 128GB. Ik merk niets van traagheid, dus dat zit wel goed. Ik heb dezelfde chipset en SATA aansluitingen en die zijn gewoon snel. Zoals Redono al zegt, maakt het niet veel uit.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-07 10:01
Het schroefje om de optische drive uit te halen zit onder het toetsenbord :) Met een klein plat schroevendraaier kan je de clips van het toetsenbord los klikken. Die clips zitten boven de F-toetsen.

Bij een SSD zijn de access times veel beter dan een traditionele HDD, dus het opstarten van programma's en het openen van bestanden gaat dan al veel sneller. Dat is iets wat je in praktijk goed merkt. Verschillen in transfersnelheid tussen SATA verbindingen zijn ook wel merkbaar maar ik denk dat je daar in praktijk niet super veel voordeel mee hebt (bijv. overzetten van grote bestanden en dergelijke). SSD blijft nog steeds een goede investering, ondanks dat je misschien alleen SATA 2 kan gebruiken ipv SATA 3.

edit/ iemand was me voor :P

[ Voor 58% gewijzigd door Chiii op 04-10-2012 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knbr
Bedankt voor de goede reactie's, ik weet nu hoe ik het moet aanpakken!
Pagina: 1