Toon posts:

1333 of 1600 Mhz bij i5 3210M?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Past DDR 3 1600 Mhz geheugen beter bij de i5 3210M processor dan DDR 3 1333 Mhz?
Aangezien de processor op 1600 FSB zit?
Zodat je dan een 1:1 verhouding hebt, zit ik goed?

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-12-2025
In theorie. Ja. In de praktijk. Maakt het weinig verschil. Prijs is in deze (naar mijn mening) belangrijker dat de 0.1% extra performance die je krijgt, tenzij je natuurlijk gaat hardcore overklokken.

Wowhead profiel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor "wat moet ik kopen?" vragen hebben we: Componenten Aankoopadvies

Move PMG -> CAA

Mbt prijs, het hoeft nauwelijks iets meer te kosten tegenwoordig, al hangt dat af van je moederbord. Je wilt sowieso alleen DIMMs kopen die op de QVL staan van je bord. Van de week gekeken voor een AMD AM3+ systeempje (waar hogere RAM clock een stuk meer uitmaakt) met uATX moederbord. We keken naar een MSI en een Asus. Bij de MSI scheelde het welgeteld EUR 0.25 tussen DDR3-1333 en DDR3-1600, bij de Asus waren de goedkoopste DDR3-1600 niet (werkend) getest en moest je EUR 4/4GB DIMM meer betalen.

Dat wil niet zeggen dat MSI altijd beter/goedkoper zou zijn dan Asus, je moet gewoon per bord kijken wat op de QVL zit en hoeveel dat kost.

Waar je zeker wel op moet letten: zorg dat je DDR3-1600 DIMMs neemt die op 1.5V gespecced zijn. DDR3-1600 dat op 1.65V moet draaien is gewoon DDR3-1333 dat overclocked/overvolted is. Dat is geen cent meer waard dan 1.5V DDR3-1333 :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie.

Eigenlijk ben ik niet van plan om het te kopen, maar er zit in mijn laptop 8 Gb ddr 1333.
Ik vroeg me af of het zin heeft om het eventueel te "upgraden".
Dan wel naar 16 Gb DDR 1333, of alles eruit en dan 16Gb DDR 3 1600

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je toch nieuw moet kopen zou ik DDR3-1600 aanraden, maar of het voor een upgrade loont? Denk het niet, het is hooguit een procentje winst op geheugentransfers die op zich ook maar paar procent van systeemsnelheid uitmaken.

De vraag is allen of je keuze hebt. Meeste laptops hebben max 2 SO-DIMM sloten en als je nu 8GB hebt (of heb je 1GB=8Gb? wees nauwkeurig met hoofdletters :o ) zit het er dik in dat dat 2x 4GB is. Als je naar 2x 8GB wilt zul je toch beide eruit moeten wippen...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Wta ga je ermee doen? zelf heb ik 16 GB Ram, en dat is eigelijk niet vol te krijgen. Als je een snelheidsupgrade wil kun je beter kijken naar een SSD Als je die nog niet hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even gestudeerd, sorry voor het ongemak :)

Ik heb 2 x 4 GB en heb nog 2 sloten over, er kan als het goed is 4 x 4 GB in met 1333 of 1600 Mhz.
SSD gaat er nog in.

Ik wil mijn laptop eigenlijk op MAX draaien, dus max geheugen.
Ik heb een nieuwe laptop en vindt het fijn als hij gewoon op volle toeren draait, de bedoeling is dat hij een jaar of 4 mee moet gaan zonder te moeten upgraden. Waarom 2 jaar wachten als het nu ook kan?
Maar als het echt zinloos/geld verspilling is dan weer niet.
Ooit heb ik is gelezen dat windows alleen maar beter werkt als je er meer geheugen in propt.
Hij maakt er wel gebruik van, zeiden ze...

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik zou het verschil voor desktop borden uit dezelfde generatie schatten op 6% sneller. En dan heb ik het over echt geheugen intensieve taken, waarbij je geheugen eerder tegen de limiet zit dan de CPU / geheugencontroller en dat zijn er eigenlijk niet zoveel.

Synthetische benches geven als snel 8-12% winst aan, maar dat is leuk en aardig en kan je in de praktijk niet zoveel mee.

16GB is wel een beetje overkill, tenzij je veel VM's tegelijk werkt of heel extreme dingen doet met databases / Photoshop / Rendering.

Persoonlijk wil ik nog wel eens zo'n uitstapje maken, maar dan nog haal ik de 8GB niet zo heel vaak. In m'n X58 reken PC had ik een tijdje 6x2GB staan, maar 12GB gebruikte ik toch nooit eigenlijk, ik heb de helft eruit gehaald en in m'n 2e systeem gezet.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:10:
Ooit heb ik is gelezen dat windows alleen maar beter werkt als je er meer geheugen in propt.
Hij maakt er wel gebruik van, zeiden ze...
2GB naar 4GB -> Windows 7 pakt ipv 880mb 1570MB, minus je drivers, dus tel er nog eens maximaal 100MB bij op.

Als ik naar mijn systemen kijk, dan hebben die inderdaad minimaal 1.5GB in gebruik. Maar voorbij de 4GB kom ik toch niet zo vaak. Windows zelf (dus zonder applicaties die geheugen gebruiken mee te tellen) heb ik nooit meer dan 2.2GB zien gebruiken. Ik zou ook niet weten welke processen, buiten ramdisk + bitlocker oid, nou zoveel geheugen nodig zouden hebben. Natuurlijk kan je IE9 gebruiken om extreme blokken data op te halen, maar wie doet dat nou?

Neehoor, met 8GB kan je best je laptop "maxed" beschouwen. 16GB is leuk en aardig, maar voor veel gebruikers zelden nodig.
Pagina: 1