Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto in buitenland laten keuren?

Pagina: 1
Acties:

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-10 13:15
Volgend probleempje, waar ik niet meteen antwoord op vind:

Kennis van mij moet regelmatig in Italië zijn en om daar niet steeds een auto te moeten huren heeft hij daar een oude auto van hier geplaatst. Probleem: volgens de garage/keuring moet hij elk jaar opnieuw naar België komen met de wagen om hem hier te keuren. Dat neemt natuurlijk het voordeel weg van daar een wagen te hebben, als je elk jaar heen en terug moet rijden van België naar Italië...

Ik kan moeilijk geloven dat dit in de Europese Unie nog niet gelijkgemaakt is en dat je ofwel een Belgische wagen in Italië geldig kan laten keuren ofwel makkelijk een Italiaanse nummerplaat moet kunnen aanvragen voor de wagen. Iemand die hier ervaring mee heeft? (Met ander EU land is ook relevant denk ik). Ik heb wat gegoogled en de websites van de Europese Commissie bekeken, maar kon niet meteen een antwoord vinden...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb zelf in Noorwegen gewoond, en de enige reden waarom je je auto met Nederlands kenteken zou onderwerpen aan een "EU-kontroll" is als je vervolgens de gele plaat eraf schroeft en deze vervangt door een witte. Dat uiteraard na het aftikken van BPM, milieuheffing en 25% BTW.

Naast de jaarlijkse APK die je verplicht in Nederland moet doen zijn er nog wat valkuilen voor een auto in het buitenland: verzekeren. Je moet voor de Nederlandse wet verplicht een Nederlandse WA-verzekering afsluiten voor je auto, ook al zal dat ding geen centimeter gaan rijden in Nederland. Nadeel daarvan is dat er hier geen verzekeraar te vinden is die een auto in dekking gaat nemen als die auto het gehele jaar in het buitenland verblijft. Zolang je er niet over begint en zolang je geen schade rijdt geen probleem, maar zodra ze moeten uitkeren en ze komen erachter heb je een probleem.

Edit: Misschien dat ze in Belgie minder strikt zijn met dit soort zaken, maar er is een reden waarom je verplicht moet keuren in het land waarvan je kentekens voert: stel dat je nu ineens mag gaan keuren in Bulgarije of Polen, hoe ga je de controle hierop uitoefenen? Keuren zij idd met dezelfde eisen als hier?

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 01-10-2012 10:01 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:19

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Geen antwoord op je vraag, maar controleer ook of de verzekering het uberhaupt wel dekt als de auto zo lang aaneengesloten in het buitenland is. Ik dacht dat daar maxima aan gesteld zijn.

[edit]Wat hij ^ dus zegt.

[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-10-2012 10:00 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
DrivinUCrazy schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:00:
Geen antwoord op je vraag, maar controleer ook of de verzekering het uberhaupt wel dekt als de auto zo lang aaneengesloten in het buitenland is.
^^ En de Italiaanse variant op de BMP willen ze bij controle vast ook van je hebben. Waarom niet gewoon daar een auto kopen?

• Frigolamptje
Het gaat trouwens om een Belgische wagen. En de wagen heeft wat sentimentele waarde, dat was de hoofdreden om deze mee te nemen naar Italië en niet ter plaatse een wagen te kopen... maar als het echt zo moeilijk zou zijn om een Italiaanse nummerplaat te nemen of de wagen daar te keuren dan zit er wellicht niets anders op...
Edit: Misschien dat ze in Belgie minder strikt zijn met dit soort zaken, maar er is een reden waarom je verplicht moet keuren in het land waarvan je kentekens voert: stel dat je nu ineens mag gaan keuren in Bulgarije of Polen, hoe ga je de controle hierop uitoefenen? Keuren zij idd met dezelfde eisen als hier?
Wel, mijn vraag is eigenlijk of dit niet door Europa geregeld is in het licht van de interne markt. Net zoals diploma's onderling erkend worden...

@hieronder hij heeft er wel een adres dus dat is niet onoverkomelijk

[ Voor 45% gewijzigd door Frigolamptje op 01-10-2012 10:06 ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Is het wel mogelijk om een auto te hebben in een land (met de kenteken van dat land) als je daar geen woonadres of verblijfstatus hebt?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Hier hadden we altijd het GN kenteken. Weet niet zeker of dat nog actueel is.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Frigolamptje schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:04:
Wel, mijn vraag is eigenlijk of dit niet door Europa geregeld is in het licht van de interne markt. Net zoals diploma's onderling erkend worden...
Helaas... Dit is een van de dingen waar de EU enorme diensten zou kunnen bewijzen, maar helaas doen ze dat niet. Alle auto-regelgeving zou gewoon gelijkgetrokken moeten worden. In de praktijk zal je nu met importregels en keuringen te maken hebben.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Als die auto permanent in Italie staat moet hij hem gewoon op Italiaans kenteken zetten. Volgens mij zijn er ook belasting regels dat je hem max 3 maanden in het buitenland mag hebben. Als ze er achter komen kun je nog een forse naheffing in Italie krijgen!

• Frigolamptje
Blijkbaar is het zes maand. Van officiële EC webpagina:
If you move to another EU country and take your car with you, you will need to register it and pay any relevant taxes in the new country.
Als je dan klikt op de link met informatie over het registreren:
You can only register a car in the country where you normally live or have permanent residence.
You cannot register your car in a country where you have a secondary residence or holiday house.
Nu, hij is in dat tweede geval. Lekker duidelijk, wat doe je dan als je wagen er langer is dan zes maand en je een vakantiehuis hebt?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Frigolamptje schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:58:
Blijkbaar is het zes maand. Van officiële EC webpagina:

[...]

Als je dan klikt op de link met informatie over het registreren:

[...]

Nu, hij is in dat tweede geval. Lekker duidelijk, wat doe je dan als je wagen er langer is dan zes maand en je een vakantiehuis hebt?
Grappige is wel dat je naar de grens rijd even over de grens gaat, zorg ervoor dat je auot in dat land even geregistreerd is.. dan weer terug rijd en dan weer 6 maanden door mag tuffen ;-)

Maas in de wet.. ;-) Weet niet of dat al is aangepast maar 2004 was iig nog wel zo ';-)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Bigfoot
Die regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Anders gaat iedereen zijn auto registreren in het land met de minste belastingen...

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
En alle PL kentekens zijn zeker korter dan 6 maanden hier ? ;)
Ergo er wordt niet gecontroleerd.

• Bigfoot
Er kan wel gecontroleerd worden. Zeker als je je auto steeds bij je eigen huis parkeert is er een goede kans dat een buurman aangift doet. Polen gaan vaak eens in de paar maanden wel even weer naar huis.....

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 22:50

Apache

amateur software devver

Bigfoot schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:24:
Er kan wel gecontroleerd worden. Zeker als je je auto steeds bij je eigen huis parkeert is er een goede kans dat een buurman aangift doet. Polen gaan vaak eens in de paar maanden wel even weer naar huis.....
Dus? Dat kan je dan toch niet controleren? Dan zeg je toch gewoon van: ik ben 2 weken terug even naar $goedkoopsteLandVoorVerkeersbelasting geweest? Net over de grens daar een koffie gaan drinken en terug ...

Nee, dit moet echt europees geregeld gaan worden vrees ik, ik heb er zelf ook al gedacht met de duurdere Belgische wetgeving op bedrijfswagens om een auto in het buitenland in te schrijven, was tot nu toe nog niet de moeite, en er zijn nog andere opties in Belgie, bvb lichte vracht. Maar ongetwijfeld zijn er mensen die hier op een bepaald moment wel gebruik van zullen beginnen maken.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
To_Tall schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:49:
[...]

Grappige is wel dat je naar de grens rijd even over de grens gaat, zorg ervoor dat je auot in dat land even geregistreerd is.. dan weer terug rijd en dan weer 6 maanden door mag tuffen ;-)

Maas in de wet.. ;-) Weet niet of dat al is aangepast maar 2004 was iig nog wel zo ';-)
Hier begrijp ik helaas niet zoveel van...

Maar ieder land heeft zo zijn eigen regels en ik denk dat onderlinge afstemming nog best lastig zal zijn. Zo heb je in veel landen kentekenplaten die regio gebonden zijn en hier in Frankrijk betalen we geen wegenbelasting maar alleen 1 keer voor een carte gris, daarnaast nog wel de tol voor de autosnelweg.

Maar registreren in Italie zal dus alleen lukken als je daar ook ingezetene bent, lijkt me ook wel logisch.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 19:29

Ligone

Moeha!

Puntje 4 in dit artikel: http://www.wegcode.be/wet...s/kb/tech/286-art23quater
Hoofdstuk IV: Autokeuring
§ 4. Wanneer een voertuig zich in het buitenland, in een lid-Staat van de Europese Unie bevindt, laat de houder het voertuig keuren door een instelling die daartoe door de overheid van het betrokken land erkend is, ten einde de termijn zoals bepaald in artikel 23ter, te eerbiedigen.

In ieder geval, wordt het voertuig wanneer het terug naar België komt, zo vlug mogelijk gekeurd om zijn toestand te regulariseren.

ART 23quinquies

De artikels 23ter, §1, 4 tot 7 en 23sexies §1, 5° zijn niet van toepassing indien het voertuig nog over een geldig keuringsbewijs beschikt zoals bedoeld in artikel 23novies, §3 en het een opnieuw in verkeer stellen betreft ten gevolge van een inschrijving van het voertuig op naam van de andere echtgenoot of de andere wettelijk samenwonende of op naam van één van hun kinderen. In dit geval blijft de periodiciteit van de keuring behouden, maar wordt een administratieve keuring uitgevoerd vóór de inschrijving indien de toekomstige titularis niet de intentie heeft om de oude nummerplaat op zijn naam over te brengen.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Henk007 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:59:
En alle PL kentekens zijn zeker korter dan 6 maanden hier ? ;)
Ergo er wordt niet gecontroleerd.
Zeker wel. Ik heb lang met Sloveens kenteken gereden omdat mijn vriendin haar auto hierheen heeft gehaald. Al 3x gestopt voor controle. Als ze zien dat je Nederlander bent dan ben je zo weer weg. Ze kunnen ook bijna niks doen behalve je bangmaken. Ze registeren dus wel dat ze je gezien hebben maar je kan prima al in het buitenland zijn geweest dus kunnen ze je nog geen boete geven. Maarja ze hopen dat het die Polen allemaal afschrikt.

• Frigolamptje
Dus als ik het goed begrijp: als je een auto wil keuren in Italië, moet hij daar eerst ingeschreven zijn. Maar als je niet permanent in Italië verblijft, dan kan je hem daar niet inschrijven?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Megamind schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 22:27:
[...]

Zeker wel. Ik heb lang met Sloveens kenteken gereden omdat mijn vriendin haar auto hierheen heeft gehaald. Al 3x gestopt voor controle. Als ze zien dat je Nederlander bent dan ben je zo weer weg. Ze kunnen ook bijna niks doen behalve je bangmaken. Ze registeren dus wel dat ze je gezien hebben maar je kan prima al in het buitenland zijn geweest dus kunnen ze je nog geen boete geven. Maarja ze hopen dat het die Polen allemaal afschrikt.
Ach over buurvrouw die komt uit belgie.. Zij is bij haar vriend gaan wonen en rijd al 2 jaar lang met haar belgische kentkenplaat rond.. Rijd regelmatig nog naar Belgie.. maar beurtjes worden in NL uitgevoerd..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Auto moet gekeurd worden in het land waar hij geregistreerd staat, je mag eigenlijk niet voor langere tijd in het buitenland rijden, maar er wordt niet of nauwelijks gecontroleerd, is ook niet te bewijzen dat iemand onafgebroken ergens is geweest met de auto. De situatie van TS komt natuurlijk ook erg weinig voor... Het beste kan je in Italie een auto op naam van iemand daar zetten. Of op naam van een bedrijf daar. Eigenlijk de enige weg lijkt me als je er niet ingeschreven staat als inwoner...

• Saab
To_Tall schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:29:
[...]

Ach over buurvrouw die komt uit belgie.. Zij is bij haar vriend gaan wonen en rijd al 2 jaar lang met haar belgische kentkenplaat rond.. Rijd regelmatig nog naar Belgie.. maar beurtjes worden in NL uitgevoerd..
'Beurtjes' is natuurlijk wat anders dan een auto registreren. Uiteraard is dat aan regels gebonden anders registreerd iedereen zijn auto in het land waar dat het goedkoopst is.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:48

Destruction

(ex-)Automonteur

True Saab, maar ergens moet dit gewoon mogelijk zijn als jij kunt aantonen dat je daar een woning hebt. Die koop of huur je niet alleen maar om hier in NL (bijvoorbeeld) belastingen te ontduiken.. ;)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Saab
Oh, maar dat kan ook wel zeker! Maar die vriend van de topicstarter hoeft slechts af en toe in Italie te zijn; ik maak eruit op dat hij daar geen adres heeft.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:48

Destruction

(ex-)Automonteur

Daar ging ik vanuit gezien die auto, die zul je niet @random maar ergens dumpen elke keer.. Dat trekt natuurlijk aandacht. De enige manier om geen aandacht te trekken met een auto op buitenlands kenteken die langdurig stilstaat, is als dit op een eigen parkeerplaats of oprit is :)

De genoemde sentimentele waarde is voor mij de 2e hint dat die vriend van TS daar een adres heeft. Een auto waar je emotioneel waarde aan hecht ga je natuurlijk sowieso niet @random ergens neerplempen en lange tijd achterlaten, onbeheerd.

[ Voor 30% gewijzigd door Destruction op 02-10-2012 22:51 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Saab
OK, zit wat in, nouja, als je daar een adres hebt kun je zonder problemen je auto invoeren uiteraard en daar registreren.

• Frigolamptje
Saab schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 22:54:
OK, zit wat in, nouja, als je daar een adres hebt kun je zonder problemen je auto invoeren uiteraard en daar registreren.
Ja? Het gaat inderdaad om een tweede verblijfplaats, maar is hij daar nu ook hoogstens enkele weken in een jaar. En op een website van de EU las ik dat je de wagen niet kan registreren in een land waar je een tweede verblijf of vakantiewoning hebt (zie eerdere quote). Auto staat idd gewoon in de garage daar en het is een oude Saab btw ;) .

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:04

Exigence

dnkroz

Hoe zou je ooit een wereldreis met een auto kunnen maken trouwens?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Niet dat je er wat aan hebt, maar zag pas dit bericht dat Nederlanders hun auto ook kunnen laten keuren in Spanje :

http://www.rijksoverheid....k-in-spanje-mogelijk.html
Voor bedrijven en personen die een voertuig bezitten dat jarenlang niet in Nederland komt, betekent dit een lastenvermindering. Het is niet langer nodig jaarlijks terug te rijden voor de APK-keuring of boetes te betalen wegens het niet voldoen aan de APK-plicht.
Dus voor Nederlanders geld niet de regel dat je max 6 maanden in het buitenland kan zijn met die auto ?

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 05-10-2012 13:06 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Frigolamptje
DDX schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:06:
Niet dat je er wat aan hebt, maar zag pas dit bericht dat Nederlanders hun auto ook kunnen laten keuren in Spanje :

http://www.rijksoverheid....k-in-spanje-mogelijk.html

[...]

Dus voor Nederlanders geld niet de regel dat je max 6 maanden in het buitenland kan zijn met die auto ?
Zoiets bedoel ik dus, los van de vraag hoe lang je auto onafgebroken in het land mag zijn (wat toch niet gecontroleerd wordt denk ik), gaat het voornamelijk over het feit hoe je ervoor kan zorgen dat je de auto in Italië kan laten keuren. Want elk jaar eens heen en terug met de wagen naar België enkel voor de keuring is ook een beetje gek natuurlijk...

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:49

GaMeOvEr

Is een hork.

Het probleem is dat je onderhevig bent aan lokale regelgeving, en lokale belastingen.

Geen enkel land wil natuurlijk de belasting mislopen op een auto die (vrijwel permanent) daar rond rijd.

Om een voorbeeld te nemen, de prijzen verschillen ook dramatisch. Stel ik woon in Nederland, dan zou het voor mij heel gunstig zijn, om een grote zware mercedes diesel, op Duits kenteken te rijden, omdat de wegenbelasting in Duitsland voor die grote diesel misschien maar een kwart is van wat ik in Nederland zou betalen. Lees, in NL betaal ik dan 400 per kwartaal, in Duitsland betaal ik dat voor het hele jaar.

Dan krijg je vervolgens nog verzekeringsperikelen, dekking in het buitenland etc, de jaarlijkse/tweejaarlijkse keuringen van het land, met weer de eigen regelgeving etc.

Aangezien dat in ieder land anders is, kun je dus niet permanent een auto geregistreerd in land x permanent laten rijden in land y. De overheid van het land loopt belastingen op die auto mis, verzekeringskwesties, keuringskwesties, etc.

En zoals ook al aangegeven, als dit wel zou kunnen zou iedereen zijn auto registreren in <land waar het het goedkoopste is>. ;)

Daarbij kan ik me ook voorstellen dat dit ook weer verneukeratief zou zijn voor allerlei onderzoeken en statistieken over verkeersdrukte, hoeveelheid verkochte auto's, algemeen beeld van wat voor auto's er rondrijden etc. (Dat zijn tenslotte dan allemaal cijfers en gegevens waar de lokale overheid niet meer bij kan, omdat auto's in andere landen geregistreerd staan.)

[ Voor 5% gewijzigd door GaMeOvEr op 05-10-2012 14:05 ]

Aannames zijn fataal.

• Saab
Frigolamptje schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:23:
[...]

Ja? Het gaat inderdaad om een tweede verblijfplaats, maar is hij daar nu ook hoogstens enkele weken in een jaar. En op een website van de EU las ik dat je de wagen niet kan registreren in een land waar je een tweede verblijf of vakantiewoning hebt (zie eerdere quote). Auto staat idd gewoon in de garage daar en het is een oude Saab btw ;) .
Mij lijkt dat de EU er niet veel mee te maken heeft angezien ieder land zijn eigen regels heeft. Maar als het een Saab is dan wordt het allicht een stuk makkelijker..;)

Anyway, ik woon en werk dan wel in Frankrijk, ik sta niet echt officieel ingeschreven aangezien dat niet hoeft. Wel voor de belastingen en dat soort dingen. Maar zolang je een vast adres hebt kun je hier gewoon een auto op je naam schijven.

Misschien heeft je vriend hier iets aan? http://www.mondi.nl/het_i...o_in_italie/r/18__710.php

Als dat huisje van hem is dan lijkt me dat toch verder prima? Of anders gewoon plaatselijk informeren?

Pagina: 1