Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

De laatste tijd is mijn interesse in foto's & video maken sterk gegroeid. Het lijkt me met name interessant om een camera te hebben die alle volgende dingen kan:

* Filmen met de achtergrond vervaagd, zoals in deze:
YouTube: Seats2meet.com - Atmosphere Impression (Dutch subtitles)
(films van evenementen/ bedrijfsbezoeken en interviews)

* Zeer goede kwaliteit foto's waarvan je ook de achtergrond kunt vervagen
(foto's van evenementen/ gebouwen en mensen)

* Live streamen via Wi-Fi
(streamen van events en de mogelijkheid om direct na afloop interviews op te nemen die ook live gestreamd worden)

* 'Vliegende' beelden maken a la dit:
YouTube: Tahiti - Ocean Voyage - Canon 5D Mark II - Glidecam HD 4000
Niet echt nodig, maar vooral heel cool :)
Volgens mij moet ik daar dus zoiets voor hebben:
http://vimeo.com/39293788

* Ik vind het belangrijk dat het geluid goed is voor het geval ik interviews doe of bijvoorbeeld een instructiefilm maak.

Vanzelfsprekend dacht ik gelijk aan Tweakers om meer informatie in te gaan winnen. In de fotografie FAQ zag ik al een berg met informatie, waar ik nog heel veel van kan leren en door aan het lezen ben, maar uit nieuwsgierigheid wil ik toch vast het volgende vragen:

Is er een camera die voldoet aan deze eisen?

Ik denk dat ik tot maximaal 2.000 Euro over heb voor de hele set en sta ook open voor tweedehands..

Ben benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 09:45

Twhomp

Stayin' Alive

Verwijderd schreef op zondag 30 september 2012 @ 22:48:
tot maximaal 2.000 Euro over heb voor de hele set
Dat wordt dan een dSLR op een rig met een mixer met een shotgun en vergeet dat streamen via WiFi (ik weet niet of je HD kan via tethering kan streamen, maar het lijkt me niet). Er zijn genoeg topics te vinden die daar over gaan.

Een non-pro handycam is te slechte kwaliteit.
Een semi-pro handycam is te duur.
Een pro camera: forget it. Kan je dan beter huren.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Buiten live streamen via wifi lijkt alles me aan het equipment te liggen en niet aan de body.

*De achtergrond vervagen ligt aan de lens. Een lens met een kleiner F nummer (Vanaf ca. F2.8 kan je een lens snel noemen imo) en dus groter diafragma heeft een kleiner dept of field (DOF) en is meestal beter in het vervagen van de achtergrond.

Ook het aantal milimeter (zoom) en hoeveel het subject zich van de achtergrond bevindt speelt mee. Met een (lichte) telelens kan je makkelijker de achtergrond vervagen dan met een wide angle lens. Maar in tegenstelling tot compacts kan zowat elke lens de achtergrond veel blurren.

*Wifi en streamen weet ik niet of dat mogelijk is. Misschien via een accesoire via hotshoe?

*Vliegende beelden licht aan je equipment

*Geluid kan je ook verbeteren met equipment maar moet je zien dat die camera dat support.

Als je kwaliteit wilt kan je qua bodies misschien kijken naar:
-Nikon: D7000, lower end D5100 (autofucus tijdens filmen schijnt wel geluidverpestend te zijn)
-Canon: 60D, eerder lower-end 650D of mss een high-end 7D

@Rinaldo: Hij wilt goeie kwaliteit foto's en keek in de fotografie faq dus ik verondertelde dat hij een dslr wou.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Leek mij ook inderdaad :)

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:52
witeken schreef op zondag 30 september 2012 @ 23:10:
*De achtergrond vervagen ligt aan de lens. Een lens met een kleiner F nummer (Vanaf ca. F2.8 kan je een lens snel noemen imo) en dus groter diafragma heeft een kleiner dept of field (DOF) en is meestal beter in het vervagen van de achtergrond.
De sensorgrootte is ook van belang. Er zijn legio compactcamera's met een f/2.8 lens of nog lichtsterker, maar daarmee is het nauwelijks mogelijk om de achtergrond te vervagen.
Ook is de brandpuntsafstand van belang. 18 mm f/2.8 geeft een grotere scherptediepte dan 100 mm f/2.8 bijvoorbeeld.

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ja, dat was ik nog vergeten! Maar de laatste zin uit dat puntje dat dat met compacts niet zo goed lukt maakt dat wel nog wat goed :).

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
tweedehands 550D met een gestabiliseerde 2.8 of sneller lens. Lens hoeft niet de scherpste te zijn want bij film maakt dat niet uit. En als je foto's maakt en ze niet heel groot afdrukt ook niet. Bijvoorbeeld de 50mm f/1.8, de canon versie of een alternatieve M42 versie (informatie daarover staat in het alternatieve Objectieven topic).
Op Dealextreme kun je wat leuke accessoires halen, zoals een LCD viewer en een draagsteun.

Lijkt mij een goedkope oplossing waarbij toch eigenlijk aan al de eisen voldaan wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Sibylle op 30-09-2012 23:54 ]

Ctrl+k

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Voor filmen is een alternatieve (oude manueel focus lens) wel erg prettig inderdaad. Voor fotograferen met een kleine scherptediepte is een autofocus lens wel aan te raden. De Canon 50/1.8 is daarvoor wel geschikt, maar is niet erg wijd. Iets tussen 28mm en 35mm is prettiger voor walkaround.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Sibylle
Inderdaad, qua lengte bijv. een kitlens zoals 18-50mm of 17-85mm (of was het 18-85?). Die hebben nief zon kleine scherptediepte maar zijn wel voordelig. Afweging die je moet maken.
Ik heb een foutje gemaakt, de 50mm f/1.8 van canon, en zeker de oudere m42 lenzen zijn niet gestabiliseerd. Je moet dus de camera goed stilhouden. Maar met een goede steun is dat geen probleem :-)

RWB, kom je ed een beetje uit, of is het allemaal wat veel informatie? ;P

[ Voor 14% gewijzigd door Sibylle op 01-10-2012 09:47 ]

Ctrl+k

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11-2025

jd1987

cliquefotografie.nl

Kitje op z'n goedkoopst die alles heeft wat je wil:

Canon 550D - €455,20
Tamron 17-50mm F2.8 - €314,-
JuicedLink RA333 Riggy Assist - €469,-
Rode NTG 2 - €199,-
Audio Accessoires(shockmount, windkap etc) - €100,-
Teradek Cube WiFi Transmitter - €1.495,-
Glidecam 4000 HD - €599,-

Totaal: €3631,20

Dit is nog met allemaal budget spul(550D, Tamron lens, JuicedLink mixer, Rode mic). Als je de WiFi transmitter laat varen zit je net iets over budget. Dan moet je ontzettend veel gaan oefenen met de Glidecam, want het is niet een tool die je uit de doos haalt en gelijk optimaal kan gebruiken. Je moet er echt heel veel tijd insteken om er goed in te worden en een arm + vest wordt aangeraden(kost ook zo'n €2k)

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Leuk lijst jd1987 :)

Maar dat is dan 'maar' met een Tamron lens zonder IS. En eigenlijk wil je er een rig, mattebox/filterhouder en een followfocus bij. En een viewfinderoplossing (EVF en/of LCD). En een goed statief + vloeistofkop.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele reacties! Zoals Sybille al aangeeft is het inderdaad ietwat overwhelming, maar daardoor niet minder bruikbaar!

Ik denk dat het inderdaad het beste is om voor een digitale spiegelreflexcamera te gaan: door een hoge lichtgevoeligheid zijn ze goed geschikt om met weinig licht te filmen, met de juiste lens kan ik de achtergrond vervagen (beter dan bij een videocamera, omdat de minimale scherptediepte bij een dSLR kleiner is.

Daarnaast is de instapprijs om redelijk goed te kunnen filmen met dSLR’s gewoon niet zo hoog in vergelijking met videocamera’s.

Uit Julie reacties heb ik begrepen dat livestreamen via Wi-Fi en vliegende beelden maken aan de ‘equipment’ ligt en niet aan de ‘body’. Naar ik heb begrepen is dat appraatje om te streamen (zoals die Taradek WiFi Transmitter) universeel en zijn er voor elke body wel ‘stigs’ en ‘glidecams’ te koop die er voor kunnen zorgen dat je lopend kunt filmen met gestabiliseerd beeld.Ik denk dat ik deze zaken dan ook nog even laat voor wat ze zijn en nu eerst focus op wat ik het meest nodig heb:

- De camera
- De lens
- Goede microfoon

In eerste instantie geeft jd1987 een interessante lijst met o.a. de Canon 550D en die leek mij ook wel interessant. Alleen de bijpassende Tamron lens heeft, zoals Rinaldo zegt geen IS. Nu zie ik dat dat een term is die voor Image Stabilisation bij Canon staat. Is dan misschien deze beter, gezien deze dat wel heeft: Canon EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM

Ik geloof trouwens dat ik Nikons er iets vetter uit vind zien dan Canons, maarja dat zou er niet toe moeten doen natuurlijk :)

Morgen nog meer eens alle modellen bekijken die in dit topic staan: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Misschien stomme opmerking maar voor filmen denk ik dat je best kijkt dat al je lenzen IS hebben! Ik zou trouwens geen Nikon nemen om te filmen. De Canons lijken me meer opties te hebben. Of een Panasonic GH2.

Tweakblog van de maand

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Een Canon EF-M lens is voor EOS M modellen en past niet op een 550d. Maar er is ook gewoon een EF-S 18-55mm IS (die kan je zelfs als kit kopen). De Tamron die wordt aangeraden bestaat ook een IS-versie van overigens.

• Universal Creations
Handmatig focussen met de 18-55 IS lijkt me niet echt prettig werken om eerlijk te zijn. De Sigma 17-50 f/2.8 OS is ook gestabiliseerd en is wat prettiger handmatig te focussen, optisch goed en daarnaast f/2.8 over het hele bereik.

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Het is nou ook weer niet zo wat IS perse nodig is hoor... Heb 2 jaar zonder gedaan en heb nu de 24-105 en het is soms wel handig maar verre van broodnodig. Ik werk het meeste met lichtsterke primes en die hebben ook allemaal geen IS. Met je beperkte budget zou ik liever een goede lens pakken dan perse eentje met IS, maar die minder presteert. De Tamron 17-50 is een fijne lens, scherp, lichtsterk, voor een kleine prijs. De IS versie presteert een pak minder, vooral een stuk minder scherp.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik film nooit hoor, dus misschien heb ik het wel fout, maar filmen op 1080P is nog geen 2mp qua beeldkwaliteit, is dan niet zo ongeveer elke lens wel scherp genoeg?
Sure je hebt tekening, bokeh, contrast en andere dingen die je gaat zien, maar scherpte ?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@jd1987: Hij wilt filmen. Als je uit de hand filmt is dat ontzettend handig.

Tweakblog van de maand

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:07
Nomad schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 13:02:
Ik film nooit hoor, dus misschien heb ik het wel fout, maar filmen op 1080P is nog geen 2mp qua beeldkwaliteit, is dan niet zo ongeveer elke lens wel scherp genoeg?
Sure je hebt tekening, bokeh, contrast en andere dingen die je gaat zien, maar scherpte ?
1920x1080 = 2MP ;) En scherpte kan natuurlijk flink verschillen per lens, dat elke lens wel goed genoeg is voor 2MP doet daar niks aan af.
witeken schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 13:52:
Ik gok dat jd1987 ook wel genoeg ervaring heeft met uit de hand filmen zonder IS en dat 'ie dus uit ervaring spreekt. Maar daar zit dus ook wel een belangrijk verschil: ervaring. Met ervaring kan je een camera veel beter stilhouden dan zonder, dus IS zou ik ook niet zo snel afdoen als 'niet nodig joh!'.

The devil is in the details.

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

witeken schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 13:52:
Ik verdien mijn brood met filmen, ik weet uit ervaring dat IS handig kan zijn, maar absoluut niet noodzakelijk. Persoonlijk vind ik dat je met alleen een IS lens nog steeds niet fatsoenlijk uit de hand kan draaien. Dat vind ik zelf niet stabiel genoeg en het wordt snel redelijk zwaar om het stabiel te houden. Kom je toch uit op een rig(icm een IS lens eventueel) en dan niet zo'n front heavy off-set geval, maar eentje die mooi het balanspunt op je schouder pakt, icm een EVF.

Voor de hobby zou je nog wel weg kunnen komen met een viewfinder icm een IS lens. Maar als start lens zou ik nog steeds eerder investeren in optische kwaliteit dan IS.

En Nomad, ja dat verschil in lens zie je prima, ook op 1080p. Er worden niets voor niets cinema lenzen gebruikt, die ruim duurder zijn dan fotolenzen, ook op 1080p camera's ;)

[ Voor 20% gewijzigd door jd1987 op 07-10-2012 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik wil denk ik niet inleveren op beeldkwaliteit voor een beeldstabilisatie optie (IS). Zeker in de wetenschap dat ik op den duur met een stig of glidecam wil gaan werken om beelden te maken terwijl ik me verplaats.

Dan wordt het volgens mij dus het volgende:

Canon 550D - €455,20
Tamron 17-50mm F2.8 - €314,-

Dan moet ik alleen nog bedenken hoe ik het met het geluid aan ga pakken... Omdat ik zo goeg als altijd spraak op moet nemen heb ik al begrepen dat een mono microfoon de beste keus is in vergelijking met een stereo microfoon.

Dan kan ik dus kiezen tussen
* een rode video mic (zag ik voor 169 Euro)
* Een Sennheiser MKE300 (zag ik voor 135 Euro)
* Sennheiser MKE400 (zag ik voor 182 Euro)

Iemand een tip? En werkt dan niemand met zo'n klein microfoontje dat je op iemand zijn shirt kan prikken? Dat lijkt me wel handig..

Ik heb overigens gezien dat hij inderdaad een microfoon uitgang heeft, maar heeft hij dan ook een ingang voor headset? Ik weet eigenlijk niet of ik dat wel nodig heb, maar ik zag dat sommige camera's dat hadden..

(De Canon 550D staat overigens niet hier tussen: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6)

@jd1987, hoe kom je aan deze prijzen/ waar kan ik dit het beste kopen? Ik vind ze niet zo snel voor deze prijs..

• Universal Creations
jd1987 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 14:06:
En Nomad, ja dat verschil in lens zie je prima, ook op 1080p. Er worden niets voor niets cinema lenzen gebruikt, die ruim duurder zijn dan fotolenzen, ook op 1080p camera's ;)
Dat verschil zit ook nog ergens anders in: uniformiteit en daarnaast ook geen focusbreathing en dergelijke, maar dat soort dingen weet jij een stuk beter dan ik. Daarnaast worden er ook minder van gemaakt en er zal ook ongetwijfeld meer handwerk bij komen kijken. Bij Zeiss worden ze ook in Duitsland gemaakt en niet zoals de rest in Japan.
Qua scherpte zijn ze nauwelijks beter dan de gewone foto-broertjes.

Wel heb je gelijk dat je ook met 1080p echt wel verschil ziet tussen een goede en een minder goede lens, vooral in de hoeken. Ook kleuren, contrast en bokeh kunnen flinke verschillen opleveren. Ik denk dat juist bokeh het verschil maakt, omdat je juist voor een grote sensor videocamera kiest zodat je kunt spelen met kleine DoF en bijbehorende bokeh. De bokeh moet dan wel mooi zijn en passen bij je videobeelden.

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 21:17:
Iemand een tip? En werkt dan niemand met zo'n klein microfoontje dat je op iemand zijn shirt kan prikken? Dat lijkt me wel handig..
Bij 'pratende hoofden'-interviews is dat verreweg het beste/makkelijkst. Draadloos zijn die krengen trouwens idioot duur, bedraad heb je ze al voor relatief weinig. Ik prik zoiets in op een externe recorder waar ik de input kan monitoren terwijl de camera loopt. In de edit combineer ik hem met de geschoten video en presto. Voor omgevingsgeluid heb ik zo'n Røde op m'n DSLR zitten.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik zou zeggen:

600D
pricewatch: Canon EOS 600D Zwart
Voor het flippy-schermpje toch wel de moeite waard over de 550D. De sensor is identiek, eigenlijk is alles identiek, maar het toch kunnen bekijken van het schermpje op de juiste hoek bij hoge / lage standpunten is toch wel prettig. Ook bij het ophangen van de cam voor een flyby shot is het handig dat het scherm naar voren kan wijzen, dan kan je toch net even makkelijker kijken of je in beeld hebt wat je wilt, om nog maar een voorbeeld te noemen.

Samyang 85 F/1.4
pricewatch: Samyang Optics 85mm f/1.4 (Canon)

Super scherp, heerlijke portrait lens, vervaagd je achtergronden prachtig (top bokeh - hoewel persoonlijk), niet duur, kan met clickloos diafragma gebruikt worden.

Samyang 35 F/1.4
pricewatch: Samyang Optics 35mm f/1.4 ED AS UMC (Canon)

Op de 600D een prima "standaard" lens prettige close focus, mooi als standaard rondloop lens en als "normaal" oogpunt in film. Ook lekker lichtsterk en wederom een mooie bokeh. Kan wederom clickloos gemaakt worden op de diafragma ring.

Samyang 14 F/2.8

pricewatch: Samyang Optics 14mm f/2.8 ED AS IF UMC (Canon)

Wide angle is binnen de film wereld toch nog het meest gebruikt, omdat je de kijker daarmee wat meer vrijheid geeft het beeld zelf te verkennen, plus het kan in kleine ruimtes gebruikt worden, maar dat zal ik allemaal vast niet hoeven uitleggen. Wederom een erg scherpe lens, waarschijnlijk zelfs de scherpste in z'n prijs categorie en op APS-C toch nog net wat wijder dan de standaard lenzen die wél zoomen. (15, 17, 18 vind je daar meestal)

€510 + 389 + 449 + 339 = €1686, dus nog wat ruimte voor een budget cam harnas + shotgun mic en één of 2 32GB kaartjes. (mic €35-70, kaartjes €35)

Echter heb je in deze set dus géén autofocus. Echter vinden veel cineasten dat helemaal geen punt, daar zijn ze ook niet aan gewend. Het moment dat er actie is, leggen ze het toch liever op film vast dan in foto's.
Als je echter fotografie wél heel belangrijk vind, dan wordt het veel oefenen, een matte / split prism focussingscreening aanschaffen, of toch andere lenzen. Autofocus voor video is niet echt aan te raden, het is toch niet echt snel genoeg, dan zou je eerder ook de 650D moeten overwegen, maar dat pakt dan weer een hap uit je budget enzo...

Je hebt in de Samyang lenzen ook geen stabilisatie. Met de 14mm zal dat niet zo'n probleem zijn met stabilisatie aan de body. Met de 35mm zal het ook nog wel lukken, mits je gaat rennen / je de cam met veel trilling beweegt. De 85mm zal je echter altijd vanaf een statief moeten gebruiken denk ik zo. Het is immers een 135mm equiv en dat is toch behoorlijk tele, dat kan je niet zomaar uit de hand stabiel schieten...

Ik sluit mij aan bij wat hfos stelt: stereo wireless clip-mics zijn echt ontzettend aan de prijs!!! Dan kan je beter los opnemen en later de bronnen combineren. De goedkopere modellen met auto-gain zijn ook niet echt aan te raden, dat is vaak nog meer werk in de nabewerking indien je ze buiten gebruikt: iedere keer als iemand stopt met praten, wordt er meer achtergrond herrie opgenomen. En als iemand opeens harder praat / er iets gebeurt dat luid is, loopt de mic vaag nog achter en krijg je overstuurd geluid.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 10:30
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GH2K + LUMIX G VARIO 14-42mm/f3.5-5.6 ASPH./MEGA O.I.S. Zwart

pricewatch: Panasonic Lumix G H-HS12035

Snelle lens 12-35mm (24-70 op m4/3) + goede IS op een body die bekend staat om zijn geweldige video prestaties.

Voorbeeld: http://vimeo.com/46667240

Instagram

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:07
Met snelle lens bedoel je snel focussen? Want f/3.5-5.6 is niet bepaald wat je noemt een 'snelle lens'.

The devil is in the details.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Hahn schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:14:
Met snelle lens bedoel je snel focussen? Want f/3.5-5.6 is niet bepaald wat je noemt een 'snelle lens'.
Buiten dat, zoals hier ook al eerder aangehaald werd, is F/2.8 op 4/3rds niet gelijk aan F/2.8 op APS-C of FF. Kwa belichting op de sensor wel, maar kwa DoF niet.

Autofocus in fotografie is natuurlijk fijn, maar in video werkt het toch nog niet goed genoeg voor een beetje leuke toepassing voorbij het niveau van wat homevideo.

Dat neemt niet weg dat ik dat setje niets aan vind, het valt voor mij veel minder in de categorie "alleskunner".

Een drie-eenheid manuele primes betekend kwa fotografie gewoon veel hogere beeldkwaliteit, zeker omdat je op APS-C alleen center eigenlijk gebruikt. Daarnaast is het gewoon super lichtsterk. Vervorming van zoomlenzen uit video halen is niet leuk. Het kan wel, maar liever doe je het niet. Als je helemaal niet kunt zoomen, hoe je ook niet met verschillende correctie profielen te werken.

Natuurlijk heb je liever Fullframe en een stabilisatie in iedere lens, nog lichtsterker en met snappy-AF, maar het ging hier om een 2000 euro budget, en daar zit je met een FF cam al snel aan voor de body, net als dat één zo'n prime de prijs benaderd.

Tuurlijk kan je voor een goedkopere cam + lens kiezen, maar je levert er wel wat bij in. Dat is prima, maar vertel dan vooral waar je het overgebleven budget in wilt stoppen.

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik begin nu toch te twijfelen of het ontbreken van autofocus op de Canon 550D (of 600D die -zoals Djunicron aangeeft- dus eigenlijk de 550D is maar dan met flipbaar schermpje :)).

Een van de applicaties waar ik de set het meest voor zal gebruiken, is namelijk het maken van instructiefilmpjes waarbij ik +/- 2 meter van de camera zit en ik wil dan niet afhankelijk zijn van iemand anders om het beeld scherp te stellen; ik moet in mijn 1tje die films kunnen maken..

(dit doet er niet aan af dat de andere applicaties nog steeds relevant zijn..)

Heeft daarnaast iemand een concreet voorbeeld van 'die draarloze krengen' die je op iemands shirt kan spelden dat perfect zou werken op de 550D/600D?

En als jullie denken dat autofocus een must is... Welke body/ lens combi denken jullie dat dan het beste is?

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-01 11:00
Mijn geringe ervaring met mijn 600D en filmen met IS en zonder met de kitlens is al een wereld van verschil. IS aan, is smooth en vergevend qua bewegingen, IS uit zie je elk schokje en stapje wat je maakt. Weet hoe hoe stabiele handen jullie hebben, maar ik vind het echt een wereld van verschil. Wanneer je met een rig werkt en meer stabiele punten hebt dan alleen je 2 handen om je cam vast te houden kan dit natuurlijk anders zijn.

Overigens is het niet zo dat ongestabiliseerde beelden vervelend zijn, soms kunnen een tikje schokkerige beelden best een tof effect geven. Hangt er net vanaf wat je wil. Ik zou zeker altijd IS aanraden voor filmen vanuit de hand.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 10:30
En als je niet wilt zoomen kun je natuurlijk de volgende combi nemen.

pricewatch: Olympus E-M5 Zwart € 999

pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 12mm 24mm € 630

pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 45mm 90mm € 250

(upgrade optie voor later) pricewatch: Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm F1.8 150mm € 900

Voorbeeld van DOF @ 45mm (let niet verder op kwaliteit :)): YouTube: Olympus OM-D + 45mm F1.8

Voorbeeld beeldstabilisatie: http://vimeo.com/46037469

Daarmee heb je de beste on-body beeld stabilisatie die er is en echt een set super primes. Deze stabilisatie werkt ook vanaf 1.5 firmware op legacy en niet m43 lenzen.

[ Voor 7% gewijzigd door Furfoot op 10-10-2012 13:21 ]

Instagram

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:30
En Olympus komt binnenkort met een nieuwe 17mm F1.8

http://www.43rumors.com/f...-17mm-f1-8-image-samples/

Verwijderd

Topicstarter
Ok, duidelijk: beeldstabilisatie is super handig en moet ik eigenlijk gewoon nemen :) !

De antwoorden zijn echt allemaal super bruikbaar, maar kan iemand ajb nog mijn vraag beantwoorden of het goed mogelijk is om zonder autofocus een instructiefilm moet maken waarbij je zelf op +/- 2 meter vd camera zit..? Ik moet die namelijk ook wel in mn 1tje moeten maken..

Mocht je dan ook nog een voorbeeld hebben van een goede draadloze mic die je op degene die je interviewt of de instructiefilm doet zijn shirt kan spelden, zou dat helemaal mooi zijn :)

Verwijderd

Lijkt me geen enkel probleem als je gewoon enigzins op je plek blijft. Moet je natuurlijk niet met extreem groot diafragma gaan filmen. Gewoon goed belichten, en niet te groot diafragma dan moet het geen enkel probleem zijn.

• jesper86
  • Niet online
Is de Panasonic GH3 helemaal nog niet genoemd ? Die is geweldig voor filmen, vrijwel gemaakt ervoor.

Hier onder download kan je een originele out of camera video downloaden.
https://vimeo.com/51046104

Verwijderd

Topicstarter
Ik was net even in 2 winkels:

De eerste adviseerde me een Canon 650d +EF-S 18-55 IS II

(voor 829 Euro)

En de tweede:

Een Canon D600 + Tamron 2-8/17-50 VC voor 994 Euro

Voordeel aan beide van deze opties is dat ze én beeldstabilisatie én autofocus én een flipbaar schermpje hebben én een uitgang voor microfoon.

Nog even de verschillen bekeken tussen de bodies:

650D heeft touch screen, AF FInetuning, Exp modes A, hogere ISO sensitivity, 5fps vs. 3.7 fps.

Kortom het wordt de Canon 650 D met Tamron 2-8/17-50 VC :)

Kan dat ?

• Sibylle
Dat kan ja :P Houd er wel rekening mee dat de VC versie iets minder scherp is (maar wel merkbaar) en dat de non-VC versie nogal geluid maakt tijdens het scherpstellen. Als je dus aan het filmen bent en je gebruikt AF (al raad ik dat af :P ) dan hoor je een soort van gezoem/koffiemolen.

Ctrl+k

• jesper86
  • Niet online
Exp modes A ?

Hogere iso betekend niks meer dan een hoger maximum in dit geval want de prestaties zijn hetzelfde, het is dezelfde sensor.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb ook geen idee wat exp modes A is..

Het is 1 van deze iig:
Program
Aperture-Priority
Shutter-Priority
Manual
Scene modes
A

En die D600 heeft dat niet en 650D wel..

@Sybille dat geluid maken bij autofocussen lijkt me wel een nadeel ja.. Maar als je een microfoon zou gebruiken die niet op de camera zit zou dat weer geen probleem zijn denk ik..?

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:02:
Ja ik heb ook geen idee wat exp modes A is..
A staat voor aperture priority. 1 van de 4 uit het bekende rijtje PASM, en dat heeft elke SLR op de wereld en meer. Dus de vraag is meer waar heb je het vandaan want zoals je het hier heb opgeschreven is het vast niet bedoeld.

Niet te verwarren met de A in je lijstje hierboven want dat moet Auto zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door jesper86 op 10-10-2012 21:32 ]

• Universal Creations
Bij Canon heet Aperture priority "Av" en niet A. dus ik gok dat het voor iets anders staat. Is het niet gewoon een Auto mode met scenes (nightshot, action, etc)?

• jesper86
  • Niet online
Oh ik zie het al je heb naar die tabel gekeken waar de specs naast elkaar staan. Èèn of andere reden staat er A bij in het lijstje van de 650D. Ja dat betekend niks, dat is gewoon een notatie foutje.

Je kan beter naar de "Key Improvements" lijst kijken dan zelf in de specs te gaan duiken. ;)

Klik maar op de top foto's, het bovenaanzicht van allebei. De bovenste draaiknop laat de modes zien.

M = Manual
Av = Aperture priority
Tv = Shutter priority
P = Program
[A] = Automatic
# En dan scene modes.
#
#

[ Voor 46% gewijzigd door jesper86 op 10-10-2012 21:44 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 16:44

McMiGHtY

- burp -

Als je instructievideo's maakt in je 1tje als hoofdmoot van je videomakerij, waarom niet beginnen met een 550d en een 50mm/f1.8, een zoom H1 met een opspeltmicrofoontje?

€459,-
€105,-
€79.91
€21,-

Ben je voor €665,- klaar :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:42

Cheezus

Luiaard

jesper86 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:35:
Oh ik zie het al je heb naar die tabel gekeken waar de specs naast elkaar staan. Èèn of andere reden staat er A bij in het lijstje van de 650D. Ja dat betekend niks, dat is gewoon een notatie foutje.

Je kan beter naar de "Key Improvements" lijst kijken dan zelf in de specs te gaan duiken. ;)

Klik maar op de top foto's, het bovenaanzicht van allebei. De bovenste draaiknop laat de modes zien.

M = Manual
Av = Aperture priority
Tv = Shutter priority
P = Program
[A] = Automatic
# En dan scene modes.
#
#
De 600D heeft ook nog de A-dep modus, bedoelen ze die niet? Hij staat dan alleen in het verkeerde rijtje want bij de 650D is ie verdwenen..

Verwijderd

Topicstarter
McMiGHtY schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:56:
Als je instructievideo's maakt in je 1tje als hoofdmoot van je videomakerij, waarom niet beginnen met een 550d en een 50mm/f1.8, een zoom H1 met een opspeltmicrofoontje?

€459,-
€105,-
€79.91
€21,-

Ben je voor €665,- klaar :)
Omdat het een beetje voelt als 105 Euro weggooien als ik uiteindelijk toch een betere lens ga kopen om ook baat te hebben van de camera bij het vastleggen van evenementen of het bezoeken van een locatie.. Dan doe ik het denk ik liever in 1 keer goed..

Dat 'zoom H1' apparaatje hoor ik inderdaad goede dingen over.. Laatst had ik in zon camcorder een opspeltmicrofoontje gedaan, maar dat werkte weer niet omdat de microfoon op die camera alleen werkt als de microfoon zelf stroom levert.. Maar die microfoontjes blijken dan weer helemaal niet te bestaan (de opspeltvariant die zelf stroom levert dus..)

Maar met die zoom H1 ben ik daar dus vanaf omdat ik dan het geluid opneem via dat apparaatje.. Hoop wel dat het dan makkelijk is om (in Screenflow) de tekst makkelijk te synchronizeren met het beeld.. Maar dat schijnt redelijk te gaan als ik eerst een keer in mn handen klap oid voordat ik ga filmen..

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
Ik ben niet echt een videokenner, of eigenlijk totaal geen videokenner.

Maar waarom niet kijken naar een sony NEX 5N of 5R.

Geen gedoe met de spiegel van een dslr dus een veel groter aanbod aan lenzen (voor video). Ik heb net een pentax 50/1.4 gekocht voor 70 euro die een focusslag heeft van meer dan 180 graden, en super soepel.

Daarnaast heeft de meegeleverde kitlens AF en image stabilizer, mocht je dat willen gebruiken.
De focuspeaking is ook erg handig om te cheacken waar je focus ligt. Daarnaast heb je hebt gewoon AF tijdens het filmen.

En de sensor is erg goed, en zelfs groter dan die in de canon dslr's (1,5x tegenover 1,6x) waardoor je ook gewoon met een onscherpe achtergrond kunt werken. Zeker met die goedkope lichtsterke primes.

edit:
oh, en de R heeft wifi, maar of je daar een film mee kunt streamen weet ik niet

[ Voor 6% gewijzigd door RobertJRB op 19-10-2012 00:04 . Reden: regel toegevoegd ]

Leica MM + Sony A9

• jondezwaan
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:27
RobertJRB schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 23:33:
Ik ben niet echt een videokenner, of eigenlijk totaal geen videokenner.

Maar waarom niet kijken naar een sony NEX 5N of 5R.

Geen gedoe met de spiegel van een dslr dus een veel groter aanbod aan lenzen (voor video). Ik heb net een pentax 50/1.4 gekocht voor 70 euro die een focusslag heeft van meer dan 180 graden, en super soepel.

Daarnaast heeft de meegeleverde kitlens AF en image stabilizer, mocht je dat willen gebruiken.
De focuspeaking is ook erg handig om te cheacken waar je focus ligt. Daarnaast heb je hebt gewoon AF tijdens het filmen.

En de sensor is erg goed, en zelfs groter dan die in de canon dslr's (1,5x tegenover 1,6x) waardoor je ook gewoon met een onscherpe achtergrond kunt werken. Zeker met die goedkope lichtsterke primes.

edit:
oh, en de R heeft wifi, maar of je daar een film mee kunt streamen weet ik niet
De NEX5* heeft nogal last van relatief snelle oververhitting. Erg lastig wanneer je langere opnames wilt maken. Ook zijn moiré en aliasing meer aanwezig dan opbijvoorbeeld een GH2.
Pagina: 1