iPhoto sharing library tussen twee gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Ik ben sinds vrijdag beginnend Apple gebruiker. Mede gedaan om foto's makkelijker te kunnen beheren. Dat wilde ik doen in iPhoto, waar inmiddels alles netjes in een library van 60GB staat. Natuurlijk wil ik dat mijn vriendin ook diezelfde library kan gebruiken. En dat krijg ik niet geregeld. Knettergek word ik er van inmiddels.

Halve internet afgezocht, en volgens Apple's eigen support artikel gemeend het op te lossen. Dacht dat ik er was door het aanmaken van een image. Daar de library op te kopieren en die ook bij mijn vriendin te mounten. De laatste optie in het artikel dus.

Werkt dus niet. Ik start iPhoto, en sluit iPhoto netjes. Switch user, start daar iPhoto. Werkt. Sluit iPhoto weer netjes, switch user terug naar mijn eigen user. Start iPhoto, en iedere keer krijg ik dan weer de melding dat er een probleem is met mijn library, en iPhoto gaat fixen. Dat gaat altijd wel goed, maar is 1. erg irritant qua wachttijd, en 2. voelt het niet goed, het is wachten tot het een keer mis gaat denk ik dan.

Permissies staan goed. Everyone heeft read/write, en ignore permissions staat aan voor het volume.
Ik weet het even niet meer. De library op een externe disk zetten zie ik niet zitten, kopieren naar de NAS zou wel moeten werken, maar dan is het me te traag.

Kan iemand me helpen? Dit is de hoofdreden dat ik naar Mac ben gegaan, maar hier word ik niet vrolijk van.

/edit
Nu maar (weer) naar /users/Shared gekopieerd, en mijn vriendin admin gemaakt. Nu werkt het wel omdat ze natuurlijk member van de group staff is. Maar dat wil ik eigenlijk niet.
Resumerend, ik heb een (so far so good) werkende oplossing, maar ik wil haar uit de group staff hebben, en als ik dat doe werkt het niet meer.

/edit
Wel heb je ooit. Mijn vriendin weer een standaard gebruiker gemaakt, en het blijft werken. Snap het echt niet meer. Ik start iPhoto, wijzig wat dingen, kijk naar de rechten in de shell en zie rw-r--r--. Ik denk nu kan zij gegarandeerd niks meer. Bij haar geprobeerd, en het werkt, ze heeft (lijkt het) volledig beheer. Switch weer terug, en na wat wijzigingen van mij sluit ik iPhoto. Wat schetst mijn verbazing? Staat er rw-rw-rw. Uh..

Ik heb overigens iPhoto Library Manager gebruikt om permissions een keer goed te zetten, maar in het verhaal van de laatste edit heb ik die niet gebruikt! Maar wellicht heeft die toch meer veranderd in de library dan ik dacht. So far so good dus. Als het zo blijft werken ben ik tevreden. Heb er echter op de een of andere manier een hard hoofd in :)
Is dit wel veilig jongens? Zijn er al mensen met corrupte libs door dit soort perikelen? Of loopt het allemaal niet zo'n vaart?

[ Voor 30% gewijzigd door UltraSub op 30-09-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazakx
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-09 17:00
Ik had een soortgelijk probleem, n.l. dat ik mijn macbook pro en mijn imac gelijk wilde houden qua iPhoto Libraries. Uiteindelijk opgelost met een rsync scriptje. Je kan die libraries heel makkelijk syncen. De eerste keer duurt het even wat langer maar daarna is het een incremental sync wat best snel gaat (zelfs over wifi). Je kan naar keuze die van jouw als master import iPhoto library gebruiken of die van je vriendin. Wil je beide kunnen importeren dan moet je die rsync ook aan jouw kant draaien (wel opletten dat je na elke import van nieuwe fotos dit niet vergeet en niet tegelijk syncen). En let alleen op dat je bij elkaars data moet kunnen (en anders met een sudo oplossen).
Nadeel in jouw geval is dat je wel een extra 60Gb aan schijfruimte nodig hebt op dezelfde mac en in geval van ssd kan dat kostbare schijfruimte betekenen.
Voordeel is dat je niks kan vernaggelen aan jouw iPhoto kant mits je one way sync oplossing kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Klinkt inderdaad goed. Helaas kost me dat inderdaad teveel schijfruimte op die manier :(
Tot nog toe werkt het allemaal goed. Alhoewel ik net zag dat zij bij haar wallpapers niet alle iPhoto bestanden kan selecteren. Ze ziet ze wel, maar sommigen zijn gewoon niet in te stellen als achtergrond, weer andere gewoon wel). Denk misschien toch iets van een rechten probleempje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Toch nog niet helemaal in orde dus.
Vriendin logt net in, start iPhoto, kijkt wat foto's en zo. Ongeveer 10% van de fotos ziet ze wel de thumbnail, maar niet de volledige grootte. Ik denk dat fix ik wel even met Phatcat library manager. Dus niet. Die meldt zich terug dat ik niet de owner ben van een aantal bestanden en dus niet de rechten kan zetten.
Met een chown -R de boel terug gezet naar mijn user. Library manager gedraaid, en presto. Wel ff 7GB in TimeMachine backup nu, omdat er rechten zijn gewijzigd.

Ik zag dat het ging om een hoop bestanden in faces. Ik vermoed dat zodra zij iPhoto start, faces gaat scannen en daarbij bestanden aanpast die daarna voor mijn user niet meer werken. Erg irritant dit zeg. :(

/edit
Gisteren gevonden hoe met ACL's te werken.
Net uitgeprobeerd. Lijkt te werken so far...
https://discussions.apple.com/docs/DOC-1691

[ Voor 9% gewijzigd door UltraSub op 22-10-2012 20:57 . Reden: Mogelijke oplossing toegevoegd ]