Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vakantieman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-06 09:02
Op dit moment gebruik ik al enkele jaren een Popcorn A110 als mediaplayer. Op het gebied van ondersteuning van videoformaten ben ik zeer tevreden. Op het punt van gebruikersvriendelijkheid ben ik zeer ontevreden. Het kost mij op dit moment redelijk wat tijd om een beetje toonbare interface voor Films en Muziek te maken. Daarnaast laat de gebruikersvriendelijkheid ook nog wel te wensen over.

Bovenstaande problemen heeft ertoe geleid dat ik verder ben gaan kijken. Ik heb zelf al naar de volgende alternatieven gekeken, helaas voldoen deze niet of niet volledig:
- RaspBerry PI (Is wel erg kaal, lees moet ik zelf wel heel veel tweaken om het aan de praat te krijgen
- Popcorn A110 ombouwen zodat XMBC erop kan draaien (Is volgens diverse fora niet mogelijk ?!?)

Ik heb de volgende eisen aan een Mediaplayer/HTPC:
- XMBC moet erop kunnen draaien;
- Ondersteuning voor de gangbare videoformaten;
- Ondersteuning voor de gangbare muziekformaten;
- HDMI aansluiting t.b.v. Video signaal richting mijn TV;
- Optical aansluiting t.b.v. Audio richting mijn versterker;
- Stil, voorkeur fanless;
- Energiezuinig voor zover mogelijk;
- Budget: 100-150 euro

Het zou mooi zijn als de player/HTPC ook voldoet aan de volgende wensen:
- Ondersteuning voor 3D

De Popcorn ombouwen was eigenlijk mijn eerste idee. Aangezien de HW van de Popcorn nog voortreffelijk voldoet. Na onderzoek bleek dat XMBC niet kan draaien op deze popcorn. Klopt deze informatie?

Als XMBC op de Popcorn een NO-GO is wil ik opzoek naar een Mediaplayer/HTPC die voldoet aan mijn bovenstaande eisen. Ik heb zelf al wat gezocht maar ik kwam nog niet echt verder. Hebben jullie tips en/of ideeen voor een dergelijk apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 471672

pricewatch: Western Digital WD TV Live (2011)

Zelf beschik ik over deze mediaplayer, en ik ben er erg tevreden over. Speelt de volgende bestanden af: DivX 5, DivX HD, h.263, h.264, mkv, Mpeg 1, Mpeg 2, Mpeg 4, wmv, xvid. Heeft een hdmi/optische aansluiting. Heeft geen fan, dus geen geluidsoverlast en valt onder jouw budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:22
vakantieman schreef op zondag 30 september 2012 @ 19:37:
Bovenstaande problemen heeft ertoe geleid dat ik verder ben gaan kijken. Ik heb zelf al naar de volgende alternatieven gekeken, helaas voldoen deze niet of niet volledig:
- RaspBerry PI (Is wel erg kaal, lees moet ik zelf wel heel veel tweaken om het aan de praat te krijgen
Kan je dit argument wat meer onderbouwen? Er zijn namelijk veel mensen in het RPi topic aardig linux noob (no offence) en die met veel plezier hun RPi gebruiken als mediaplayer.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Een pi is zeker een mogelijkheid, maar hou er rekening mee dat het nog experimenteel is en nog wat bugjes bevat. Heel vloeiend lopende menu's nog niet ivm XBMC op een knappe desktop, maar wel acceptabel genoeg imho. Deze heeft overigens geen optical out. Alleen analoog stereo of via HDMI, dus dan zul je er nog een adapter bij moeten hebben om het HDMI-signaal op te splitsen in optical voor audio, en HDMI voor video. De Pi ondersteund wel prima CEC, dus een remote is daarmee niet strikt noodzakelijk meer. Als je over een grote hoeveelheid media beschikt kan het raadzaam zijn om naar een centrale database over te stappen, zodat de Pi wat minder hoeft te verwerken. Moet er dus wel een andere machine in je netwerk aan staan die de database host..

Andere optie zou zijn om naar bijvoorbeeld een ATV2 op zoek te gaan; kom je nog wel eens tegen in V&A, maar zijn behoorlijk aan de prijs omdat de ATV3 voor zover me bekend nog steeds geen JB heeft, en dus geen XBMC kan draaien.

Alternatieven zijn er in de vorm van een Android device, waar je ook XBMC op kan gooien, of een Boxee Box (boxee is gebaseerd op XBMC).
Een volwaardige HTPC kan je voor je budget wel vergeten, tenzij je in de 2e hands hoek gaat rondsnuffelen.

Ik zou je dan ook willen aanraden om ofwel je budget op te schroeven, ofwel je eisen bij te stellen. In de huidige situatie zou alleen een Pi met aanvullende licenties voor MPEG2 nog het meest in de buurt komen van je eisen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
CurlyMo schreef op zondag 30 september 2012 @ 19:41:
[...]

Kan je dit argument wat meer onderbouwen? Er zijn namelijk veel mensen in het RPi topic aardig linux noob (no offence) en die met veel plezier hun RPi gebruiken als mediaplayer.
Een Pi met OpenElec build erop werkt out of the box direct al; hoef je helemaal niets aan te doen. Argument gaat dus imho ook niet op.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vakantieman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-06 09:02
Ik weet niet of het gewenst is, maar ik kwam een oud topic van mijzelf tegen.. In dit topic beschrijf ik mijn zoektocht naar een vervanger van mijn PopCorn A110. Eigenlijk ben ik nog steeds opzoek 8)7 .

Maar.. inmiddels wel de keuze gemaakt voor XMBC. De tweaker in mij vind het geweldig om hiermee aan de gang te gaan. Inmiddels heb ik wel een nieuwe TV aangeschaft, deze heeft Optical Out waardoor ik de mediaplayer met HDMI kan verbinden richting de TV en dan vanuit de TV met Optical naar de versterker.
Kortom een update van mijn eisen lijst:

- XMBC moet er vloeiend op kunnen draaien met een 'mooie' skin;
- Kwaliteit van video bestanden is voornamelijk 1080P, dus deze moeten vloeiend afgespeeld worden.
- Muziek en Video worden gestreamed vanaf een Synology NAS
- Ondersteuning voor de gangbare videoformaten (MKV, DVD, M2TS, WMV, MP4);
- Ondersteuning voor de gangbare muziekformaten (MP3, WMA);
- Stil, voorkeur fanless;

Mijn eerste voorkeur is:

1. Raspberry PI met OpenElec XMBC
2. Android gebaseerde XMBC mediaplayer
3. Custom HTPC met Linux en XMBC

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een Raspberry PI, gezien het feit dat de PI stil, fanless en zuinig is en qua prijs aantrekkelijk. Maar ik lees verhalen terug dat HD kwaliteit films niet altijd vloeiend worden afgespeeld en dan vooral het afspelen van DVD films out-of-the-box nogal eens problemen oplevert. Ik ben benieuwd of dit algemene problemen zijn of dat dit te herleiden is naar de kwaliteit van de sources. Ik wil wel een mediaplayer die de XMBC UI en videobestanden vloeiend kan afspelen.

Indien de PI niet kan voldoen, wat zouden jullie dan adviseren, een Android MediaPlayer of custom HTPC op basis van Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Een Pi zou het op zich wel moeten kunnen, en zeker met de nieuwste OpenElec op basis van XBMC Gotham lijkt erg goed te functioneren, maar ik vond het zelf nog steeds te kort schieten voor de huiskamer. Op de slaapkamer is het prima; als ik daar iets trager door menu's heen wandel en iets minder snel mn film start kan ik mee leven. In de huiskamer draait een volwaardige HTPC. In mijn geval windows-based, in verband met support voor de TV Tuner, maar Linux / OpenElec gaat net zo prima voor je natuurlijk als je toch niets exotisch aan hardware uitkiest. De HTPC is wel aanzienlijk duurder (het is 10x zo duur; een Pi met SD en voeding is grofweg 45,- terwijl een volledige HTPC met alles erbij je al gauw 400,- tot 450,- kost.
Je kan natuurlijk altijd eens testen met een Pi en als het bevalt ben je spekkoper en heb je met heel weinig kosten een voor jou functionerende oplossing. Zo niet, dan kan je het ding altijd nog doorschuiven naar de slaapkamer of iets dergelijks, of je slingert m in de V&A, en in de huiskamer alsnog een volwaardige HTPC neer gooien.

Een HTPC kan, als je wilt en als je het er voor over hebt, ook 100% passief, maar dan gaat het grapje al snel duur worden, en ook een actief gekoeld systeem kan super-stil worden. De echte puristen nemen daar natuurlijk geen genoegen mee, maar de meeste mensen kunnen met een gemiddelde config (dus een stille CPU-koeler, stille koeling en grote casefan(s)) prima leven met het geproduceerde geluid.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 15:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

vakantieman schreef op maandag 21 april 2014 @ 17:28:
Inmiddels heb ik wel een nieuwe TV aangeschaft, deze heeft Optical Out waardoor ik de mediaplayer met HDMI kan verbinden richting de TV en dan vanuit de TV met Optical naar de versterker.
Let even op dat er maar heel weinig tv's zijn die Dolby Digital en met name DTS goed doorsteuren op deze wijze. Dat gaat vaak alleen goed als de bron de interne tv-tuner is, en niet een externe HDMI ingang.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Question Mark schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:18:
[...]

Let even op dat er maar heel weinig tv's zijn die Dolby Digital en met name DTS goed doorsteuren op deze wijze. Dat gaat vaak alleen goed als de bron de interne tv-tuner is, en niet een externe HDMI ingang.
DD51 wil meestal nog wel (beetje merk-afhankelijk, maar de meesten doen dit wel) maar DTS is inderdaad een probleem. Alternatief is om dan via een optical of coaxiale connectie naar je receiver te gaan vanaf de HTPC / mediaspeler, maar dan moet je dus weer steeds de input op je receiver aanpassen als je de input op je TV ook aanpast (dus van TV naar mediaspeler is input op TV én op receiver aanpassen) wat ik zelf in ieder geval heel erg irritant vond. In de praktijk vind ik het zelf het makkelijkst werken om in de meeste gevallen te kiezen voor DD51, en alleen bij speelfilms pas ik in zowel XBMC als op mn receiver mijn output / input even aan om DTS toe te kunnen passen, maar voor series e.d. is DD51 naar mijn mening net zo prima (meestal is DTS daar niet eens beschikbaar).. Daar wint gebruiksgemak het dus.
Hardwarematig valt het eigenlijk alleen met een andere receiver op te lossen, waar je alles netjes via HDMI op de receiver aan kan sluiten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feite
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 22:11
Een volledige HTPC hoeft zeker niet heel duur te zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 50,-€ 50,-
1Asus AM1I-A€ 30,07€ 30,07
1LC-Power LC-1320mi€ 47,90€ 47,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 156,97

Hier mist nog een harde schijf en hij is niet fanless (dan zou je nog voor een j1800 bordje kunnen gaan) maar je hebt wel een volledige pc en zolang je alleen video aan het afspelen bent is hij erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
feite schreef op woensdag 23 april 2014 @ 09:45:
Een volledige HTPC hoeft zeker niet heel duur te zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 50,-€ 50,-
1Asus AM1I-A€ 30,07€ 30,07
1LC-Power LC-1320mi€ 47,90€ 47,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 156,97

Hier mist nog een harde schijf en hij is niet fanless (dan zou je nog voor een j1800 bordje kunnen gaan) maar je hebt wel een volledige pc en zolang je alleen video aan het afspelen bent is hij erg stil.
't is zeker niet duur, maar 't is ook wel erg minimalistisch geconfigureerd, en je loopt nog altijd tegen de nodige beperkingen aan die je juist niet wil als je dan toch voor een HTPC kiest (zoals BluRay 3D support). Zodra je een beetje aan het configureren slaat en de gangbare opties ervoor wilt toevoegen kom je al snel een heel stuk duurder uit. Voor een HTPC moet je imho dan ook op ergens tussen de 300 en 450,- rekenen, afhankelijk van je wensen van behuizing, performance (met name de vraag of een incidentele game mogelijk moet zijn) en geluidsproductie.
Gegeven de capaciteiten van het device en de prijs van 156,97 vind ik zelf de balans dan al snel door slaan voor een Raspberry Pi. Qua performance wel weer wat minder, maar qua playback-capaciteiten vrijwel gelijk en slechts een 3e van de prijs van de budget-HTPC config.
Wel verwacht ik dat binnen afzienbare tijd er zeker wel goede configuraties mogelijk gaan worden voor onder de 200,- waarmee het écht aantrekkelijk begint te worden voor de grote massa. Immers, een BluRay speler en een mediaspeler samen kosten ongeveer hetzelfde, maar zijn een stuk beperkter. Met software-oplossingen als OpenElec zullen er vast wel ondernemers in het gat gaan springen dat aan het ontstaan is hierin. HTPC's zijn behoorlijk in opkomst de laatste tijd en met de lijn die AMD heeft ingezet lijkt dat alleen maar meer te gaan worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-06 19:50
Ik ben het toch wel eens met de oorspronkelijk 'spreker'.
De meeste spullen heb je toch elektronisch in plaats van fysiek?
Ik zou een blu-ray speler totaal niet missen.
Dus alleen nog een harde schijf er bij (zoals ook vermeld wordt) zou voor mij echt wel voldoende zijn...
En als je dan 4 TB wilt hebben, dan betaal je daar ook voor.
Maar 2TB is ook al heel veel. En dan zit je al rond de 70 euro

3D dat kan het benoemde systeempje ook wel.
En er staat bovendien nog de snelste en duurste AM1 processor.
Voor de meeste HTPC systeem zal een dualcore ook voldoende zijn, en die zijn er al vanaf 30 euro.

Waar voor verschillende mensen een Android gebaseerde USB stick met XBMC al werkbaar is,
vind ik zo'n AM1 systeempje een flink snellere variant die veel meer mogelijkheden biedt, voor
slechts weinig extra geld. (Memory heb ik nog wel liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Let op dat je bij je RPi voor MPEG2 (DVD, MP4 meen ik ook) en VC1 decodering een additionele licentie nodig hebt die je kan kopen in de RPi webshop. Op basis van serienummer van je RPi word dan een licentie gegenereerd die je op een bepaalde manier moet "installeren".

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
kh65 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 17:15:
[...]

Ik ben het toch wel eens met de oorspronkelijk 'spreker'.
De meeste spullen heb je toch elektronisch in plaats van fysiek?
Ik zou een blu-ray speler totaal niet missen.
Het gaat ook niet over een bluray speler, maar over BluRay 3D support. De processor is niet gelicenseerd dit te verwerken, en is niet in staat dat op pure CPU-kracht alsnog af te handelen. Daarvoor heb je minimaal een AMD A6 of Intel i3 nodig. Oftewel, dit schiet te kort in kracht.
Dus alleen nog een harde schijf er bij (zoals ook vermeld wordt) zou voor mij echt wel voldoende zijn...
En als je dan 4 TB wilt hebben, dan betaal je daar ook voor.
Maar 2TB is ook al heel veel. En dan zit je al rond de 70 euro
Storage reken ik niet eens mee; ik ga er vanuit dat je content op het netwerk staat, en je dus alleen een boot-device nodig hebt, en daarvoor kan een USB3-stick al volstaan (bijvoorbeeld bij gebruik van OpenElec).
3D dat kan het benoemde systeempje ook wel.
Afhankelijk van welk formaat dus. Een aantal gaat, maar niet alles.
En er staat bovendien nog de snelste en duurste AM1 processor.
Voor de meeste HTPC systeem zal een dualcore ook voldoende zijn, en die zijn er al vanaf 30 euro.
Aan CPU-kracht heb je ook niet veel nodig, zolang de content die je wilt afspelen maar supported is op hardware-niveau. Dan hoeft je CPU amper aan de bak de boel te verwerken. Daar zit dan ook niet het probleem in. Het probleem zit zoals gezegd in de ondersteuning van de diverse indelingen.
Waar voor verschillende mensen een Android gebaseerde USB stick met XBMC al werkbaar is,
vind ik zo'n AM1 systeempje een flink snellere variant die veel meer mogelijkheden biedt, voor
slechts weinig extra geld. (Memory heb ik nog wel liggen).
Uiteraard is het geen eerlijke vergelijking als je geheugen er al buiten gaat laten; de prijs bestaat natuurlijk uit alle componenten die je minimaal nodig hebt (dus processor, geheugen, video en stroomvoorziening. Optioneel kan je daar nog storage aan toevoegen, maar zoals gezegd zie ik dat niet als een absoluut noodzakelijk component) maar nog buiten dat gerekend maak ik dan ook geen vergelijk met een Android USB stick (immers, dan zou je bijvoorbeeld een Raspberry Pi als tegenhanger daarvoor kunnen stellen), maar vergelijk ik het met een "volwaardige" HTPC (dus een HTPC waarop wel alles wat je kan bedenken voor multimedia-content) op wordt ondersteund. Immers, dat is juist een van de meest gebruikte motivaties om naar een HTPC over te stappen.

Natuurlijk blijft het daarmee best een interessant systeem voor een hele hoop mensen, maar er kleven toch wel wat nadelen aan. Daarnaast denk ik ook dat er met deze configuratie als uitgangspunt nemende er mogelijk nog wel een betere configuratie te bouwen is, maar daarvoor zal ik even wat meer in de configuratie moeten duiken. Misschien dat ik me daar zo nog wel even aan waag ;)

--edit--
Ik heb je configuratie nog even nagelopen, en ziet er op zich niet gek uit, maar ik heb 't vermoeden dat de CPU-koeler hier niet in gaat passen. De Athlon 5350 moet je in principe actief koelen, en je hebt erg weinig hoogte. Daardoor zou het zomaar wel eens kunnen dat je niet uitkomt met de boxed koeler. Er moet dan dus nog een koeler bij (kost je ook zomaar weer 75,-).
Daarnaast vraag ik me af hoe goed de voeding van het ding is, maar daar kom je eigenlijk alleen maar achter door te testen natuurlijk. Die geven we nog even het voordeel van de twijfel.
Wat betreft het design ben ik er niet heel wild van, maar echt lelijk is het nou ook weer niet. Voor de prijs (zeker inclusief voeding) mag je dan denk ik niet al te veel klagen. Wel is een stukje besturing erbij misschien een nuttige toevoeging. Een CEC-adapter (ook weer zo'n 35,- ) zou uitkomst bieden. Om nu met IR op een dergelijk device aan de gang te gaan geeft meestal qua looks geen fraaie oplossing, en een app is toch vaak niet zo heel praktisch.
Tot slot valt in het design van de behuizing me de vele stukken met gaas op. Dat is uiteraard voor koeling, wat dus inhoudt dat je deze stukken niet zomaar kan afdekken. Ik neem aan dat de case redelijk vrij moet staan, wat het compacte formaat eigenlijk een beetje teniet doet.
Dan zou ik eerder voor een passief gekoeld design gaan van vergelijkbare cases, of zelfs nog kleiner en naar ThinITX stappen.

[ Voor 19% gewijzigd door kroegtijger op 24-04-2014 01:43 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
redfoxert schreef op woensdag 23 april 2014 @ 17:20:
Let op dat je bij je RPi voor MPEG2 (DVD, MP4 meen ik ook) en VC1 decodering een additionele licentie nodig hebt die je kan kopen in de RPi webshop. Op basis van serienummer van je RPi word dan een licentie gegenereerd die je op een bepaalde manier moet "installeren".
:Y correct. Voor het immense bedrag van £3,60 heb je de VC-1 en MPEG-2 license key. Zeker de MPEG-2 license is zoals je al aangeeft erg nuttig. VC-1 wordt een stuk minder gebruikt, maar gegeven de lage prijs zou ik ze alle2 toevoegen.
Overigens is installeren een erg groot woord. Het is niet meer dan op de juiste plek in een tekst-bestandje plakken ;)
Overigens is een erg prettige feature van de Pi dat deze native al CEC ondersteund, en er de nodige uitbreidingen voor mogelijk zijn door middel van de GPIO-pins, zoals een Z-Wave module voor domotica-doeleinden, of een webcam. (dit zijn meestal wel experimentele projecten).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWishmaster
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-06 19:50
Ik ben op zoek naar een systeempje met precies dezelfde eisen. Bij een vriend heb ik de Raspberry in actie gezien, maar dat leek mij toch wel erg traag. Ook 1080p werkt lang niet altijd vloeiend.

Zou de Giada D310 snel genoeg zijn?
#ProductPrijsSubtotaal
1Giada D310 barebone€ 122,35€ 122,35
1Crucial CT2KIT25664BA1339€ 33,21€ 33,21
1Samsung 840 EVO 120GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 11:28
iWishmaster schreef op donderdag 24 april 2014 @ 12:08:
Ik ben op zoek naar een systeempje met precies dezelfde eisen. Bij een vriend heb ik de Raspberry in actie gezien, maar dat leek mij toch wel erg traag. Ook 1080p werkt lang niet altijd vloeiend.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,46
Dan heeft ie waarschijnlijk iets niet goed ingericht. De Pi doet 1080p zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWishmaster
mcsluis schreef op donderdag 24 april 2014 @ 12:11:
[...]

Dan heeft ie waarschijnlijk iets niet goed ingericht. De Pi doet 1080p zonder problemen.
Zou Kunnen, maar ik heb meerdere redenen om liever een wat sneller apparaat te nemen. Sowieso heb ik liever Windows en het feit dat de Giada meerdere USB's, LAN, VGA en een aparte audio output (voor naar mijn stereo) heeft vind ik wel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
iWishmaster schreef op donderdag 24 april 2014 @ 12:08:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,46
Hou er rekening mee dat de Pi heel erg afhankelijk is van welke software erop draait. Als ik de eerste builds van OpenElec qua performance vergelijk met de huidige builds met Gotham erin opgenomen, dan is dat al een extreem verschil in performance. Schrijf de Pi dus niet direct af als de software niet up-to-date was!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
iWishmaster schreef op donderdag 24 april 2014 @ 12:56:
[...]

Zou Kunnen, maar ik heb meerdere redenen om liever een wat sneller apparaat te nemen. Sowieso heb ik liever Windows
Waarom per sé windows? In de basis is dat namelijk juist de minder slimme keuze voor een HTPC. Als je er nog eens mee wilt gamen of exotische software (denk aan TV-tuners e.d.) op wilt gaan draaien kan het een overweging zijn, maar je bent qua performance vele malen beter af met een Linux-based setup (waarbij OpenElec mijn voorkeur geniet vanwege enorm snel booten, complete package en support)
en het feit dat de Giada meerdere USB's, LAN, VGA en een aparte audio output (voor naar mijn stereo) heeft vind ik wel praktisch.
Wat heb je dan meer nodig dan HDMI? Eigenlijk is alles daarnaast vrijwel altijd minder. USB heb je voor zover ik kan overzien niet nodig (behalve dan 1x USB3, liefst via interne header, om OpenElec vanaf te booten natuurlijk. Dan heb je geen SSD of HDD nodig ;) )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWishmaster
De HDMI inputs van mijn TV zijn defect, maar de VGA input doet het nog prima. Alternatief is een VGA -> HDMI adapter, maar dat kost ook snel 50-100 euro. TV repareren kost bijna evenveel als een nieuwe en dat zit sowieso niet in het budget momenteel. Vaste LAN aansluiting is sowieso nodig aangezien het wifi te instabiel is hier. Aparte audio output voor naar stereo is ook noodzakelijk aangezien de kwaliteit beter is dan het geluid van de TV (en ik geen HDMI heb voor audio in).

Windows vind ik fijn omdat de ondersteuning voor codecs sowieso eindeloos is, maar voornamelijk omdat het apparaat dan geen one-trick-pony meer is. Niet om te gamen, maar wel om ook eens te internetten en windows 8 apps te gebruiken (die overigens heerlijk werken icm een remote control app op mijn telefoon). Momenteel heb ik een antieke laptop met Windows 8 die als HTPC fungeert, maar die valt bijna uit elkaar en moet vervangen worden.
Maargoed, zonder Windows zou ook prima kunnen, daar ben ik minder aan gehecht. Is ook een stukje 'wat de boer niet kent' wat in mijn achterhoofd speelt. Vroeger heb ik wel eens gespeeld met Linux, maar de herinnering daaraan is vooral dat het nodeloos ingewikkeld is en veel tweaken nodig heeft. OpenElec heb ik ooit proberen te instelleren op mijn antieke laptop, maar de installer crashte tot 3 keer toe en toen heb ik het opgegeven.

[ Voor 15% gewijzigd door iWishmaster op 25-04-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
iWishmaster schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 10:53:
De HDMI inputs van mijn TV zijn defect, maar de VGA input doet het nog prima. Alternatief is een VGA -> HDMI adapter, maar dat kost ook snel 50-100 euro. TV repareren kost bijna evenveel als een nieuwe en dat zit sowieso niet in het budget momenteel. Vaste LAN aansluiting is sowieso nodig aangezien het wifi te instabiel is hier. Aparte audio output voor naar stereo is ook noodzakelijk aangezien de kwaliteit beter is dan het geluid van de TV (en ik geen HDMI heb voor audio in).
Da's duidelijk dan. Ik zou in ieder geval wel de optie open houden om alsnog via HDMI te kunnen uiteraard, maar dan is VGA en een knappe audio-output inderdaad noodzakelijk. Kan je niet via een digitale output naar je versterker toe? Dan is een goede DAC eigenlijk wel een behoorlijke pré. De DAC's op de onboard geluidskaartjes vallen meestal erg tegen. Je zou dat later natuurlijk ook eens kunnen upgraden met een externe DAC, alhoewel ik dan eerder een upgrade van TV en versterker/receiver zou adviseren. Een echt goede DAC kan extreem duur worden (1000+ is geen uitzondering in de high-end markt, maar je kan voor pakweg 100,- tot 150,- een redelijke DAC verwachten).
Windows vind ik fijn omdat de ondersteuning voor codecs sowieso eindeloos is, maar voornamelijk omdat het apparaat dan geen one-trick-pony meer is. Niet om te gamen, maar wel om ook eens te internetten en windows 8 apps te gebruiken (die overigens heerlijk werken icm een remote control app op mijn telefoon). Momenteel heb ik een antieke laptop met Windows 8 die als HTPC fungeert, maar die valt bijna uit elkaar en moet vervangen worden.
Als je inderdaad meer wilt kunnen dan alleen HTPC, én geen fatsoenlijk alternatief op Linux beschikbaar is, dan is Windows inderdaad de logische keuze dan. Overigens is op Linux heel veel al wel gewoon mogelijk wat software-oplossingen betreft dus het kan het onderzoeken waard zijn.
Maargoed, zonder Windows zou ook prima kunnen, daar ben ik minder aan gehecht. Is ook een stukje 'wat de boer niet kent' wat in mijn achterhoofd speelt. Vroeger heb ik wel eens gespeeld met Linux, maar de herinnering daaraan is vooral dat het nodeloos ingewikkeld is en veel tweaken nodig heeft. OpenElec heb ik ooit proberen te instelleren op mijn antieke laptop, maar de installer crashte tot 3 keer toe en toen heb ik het opgegeven.
Je kan OpenElec ook booten vanaf USB of CD, zodat je het even kan uitproberen zonder een complete whipe van je systeem te doen. XBMCbuntu kan dat overigens ook. De afgelopen tijd is er weer een hele hoop verbeterd in OpenElec, en t.o.v. de Eden-versies zijn bèta's van Gotham alsof je een extreme sprong in de tijd vooruit hebt gemaakt. Mogelijk dat het je dus positief verrast in dat opzicht. Wel is de hardware-support iets beperkter dan op Windows, maar het loopt op vrijwel alle machines wel.
Windows is ook een prima basis voor een HTPC, maar kost je meer resources en heeft ook het nodige tweak-werk nodig om goed te krijgen. Wel is dit voor de meeste mensen dan weer wat eenvoudiger te doen dan in een Linux-omgeving.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWishmaster
Dat brengt me terug bij mijn oorspronkelijke vraag en wellicht ook een mogelijk alternatief van TS:
Is de Giada D310 met zijn Intel Celeron 1037U (Intel HD Graphics) snel genoeg voor full hd content?
http://giadapc.nl/product...bone/giada-d310-barebone/
http://ark.intel.com/prod...r-1037U-2M-Cache-1_80-GHz

Mijn stereo komt uit 1992, dus die heeft geen digitale input :P

[ Voor 8% gewijzigd door iWishmaster op 25-04-2014 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feite
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 22:11
kroegtijger schreef op woensdag 23 april 2014 @ 18:54:
--edit--
Ik heb je configuratie nog even nagelopen, en ziet er op zich niet gek uit, maar ik heb 't vermoeden dat de CPU-koeler hier niet in gaat passen. De Athlon 5350 moet je in principe actief koelen, en je hebt erg weinig hoogte. Daardoor zou het zomaar wel eens kunnen dat je niet uitkomt met de boxed koeler. Er moet dan dus nog een koeler bij (kost je ook zomaar weer 75,-).
Daarnaast vraag ik me af hoe goed de voeding van het ding is, maar daar kom je eigenlijk alleen maar achter door te testen natuurlijk. Die geven we nog even het voordeel van de twijfel.
Wat betreft het design ben ik er niet heel wild van, maar echt lelijk is het nou ook weer niet. Voor de prijs (zeker inclusief voeding) mag je dan denk ik niet al te veel klagen. Wel is een stukje besturing erbij misschien een nuttige toevoeging. Een CEC-adapter (ook weer zo'n 35,- ) zou uitkomst bieden. Om nu met IR op een dergelijk device aan de gang te gaan geeft meestal qua looks geen fraaie oplossing, en een app is toch vaak niet zo heel praktisch.
Tot slot valt in het design van de behuizing me de vele stukken met gaas op. Dat is uiteraard voor koeling, wat dus inhoudt dat je deze stukken niet zomaar kan afdekken. Ik neem aan dat de case redelijk vrij moet staan, wat het compacte formaat eigenlijk een beetje teniet doet.
Dan zou ik eerder voor een passief gekoeld design gaan van vergelijkbare cases, of zelfs nog kleiner en naar ThinITX stappen.
Ik heb het kastje al een aantal jaren in gebruik als HTPC, eerst met een amd e350 maar sinds kort met een A8-6500T (45Watt TDP). Nooit problemen gehad met de voeding (en lekker stil ;) ) en de A8 met stock koeler past er prima in. Bij normaal gebruik draait hij bijna niet dus hoor je hem ook niet, tijdens draaien van een spelletje gaat hij wel wat meer geluid maken maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Ook wordt het geheel wel redelijk warm dan maar tot nu toe niet veel problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
feite schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 16:56:
[...]

Ik heb het kastje al een aantal jaren in gebruik als HTPC, eerst met een amd e350 maar sinds kort met een A8-6500T (45Watt TDP). Nooit problemen gehad met de voeding (en lekker stil ;) ) en de A8 met stock koeler past er prima in. Bij normaal gebruik draait hij bijna niet dus hoor je hem ook niet, tijdens draaien van een spelletje gaat hij wel wat meer geluid maken maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Ook wordt het geheel wel redelijk warm dan maar tot nu toe niet veel problemen mee gehad.
Dat klinkt behoorlijk positief. Ik had niet verwacht dat de stock-koeler er in zou passen. Hoeveel ruimte hou je er boven nog vrij? En zou er ook een grotere koeler nog in kunnen? Jammer wat betreft die warmte, maar voor de prijs is het dus een prima case kan ik concluderen?

iRacing Profiel

Pagina: 1