Gaming/Sound Recording Desktop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeby
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-03-2022
Hallo Tweakers,

Na lange tijd hierover na te hebben gedacht, heb ik nu dan toch besloten over te stappen op een zelf samengestelde desktop. Ik was benieuwd of er hier mensen zijn die mij kunnen helpen met het beantwoorden van enkele vragen.

Wat ik wil met het nieuwe systeem.
Dit systeem moet een enorme upgrade ten opzichte van mijn huidige laptop betekenen, die intussen alweer vijf jaartjes oud is geworden. Met mijn systeem wil ik voornamelijk twee dingen doen: gamen en opnames maken met mijn Nord Electro 3 (synthesizer, zie http://www.nordkeyboards....ducts&clpm=Nord_Electro_3 voor meer info, ik heb een 'gewone' 73 dus niet de HP) die ik begin dit jaar aangeschaft heb.

Wat het mag kosten
Ik heb op dit moment €1250,- in mijn hoofd (exclusief alle eventuele randapparatuur). Dit is wel echt het maximale.

Randapparatuur/componenten reeds in bezit:
Naast een microfoon en Bose headphones, moet ik alles nog aanschaffen.

Wat ik denk nodig te hebben
Momenteel ziet mijn lijst er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar Essence STX€ 158,90€ 158,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 66,-€ 66,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,-€ 15,-
1Corsair Carbide 300R€ 66,50€ 66,50
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1MSI GTX 660Ti Power Edition€ 279,-€ 279,-
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 200,-€ 200,-
1XFX Pro 550W€ 55,50€ 55,50
1Samsung 830 series 128GB€ 88,20€ 88,20
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 36,44€ 36,44
1MSI Z77A-G43€ 88,99€ 88,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.080,48

Echt nodig zijn sommige dingen misschien niet, zoals de SSD.

Een echte merkvoorkeur heb ik niet. Concreet zijn mijn twee belangrijkste wensen/eisen:

- Krachtige desktop om nieuwe games goed te kunnen draaien (niet perse op maximale graphics etc.)
- Een desktop die het geluid van mijn Nord synthesizer goed kan verwerken.

Mijn belangrijkste vragen zijn:

- Zit ik goed genoeg met mijn huidig gekozen video kaart? Ik heb hier niet heel veel verstand van verder, maar zag dat deze redelijk scoorde. Ik ben geen groot fan van overclocking, heb liever een product dat zonder al goed genoeg presteert voor mijn wensen...
- Is de geluidskaart goed om te kunnen recorden? Is het nodig? Mijn belangrijkste vraag hierbij: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, het opnemen van geluid vanaf synthesizer of een ander instrument? Hoe doen jullie dit?
- Heb ik nog een aparte interface nodig zoals de Yamaha Audiogram (http://usa.yamaha.com/pro...am/audiogram6/?mode=model) of hebben jullie hier andere gedachtes over?

Als er andere opmerkingen zijn (andere ssd, moederbord): alle op- en/of aanmerkingen zijn welkom!

Bedankt alvast voor jullie tips/reacties!

--
Zeby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Alles presteerd tegenwoordig wel goed genoeg, normaal gesproken. Wij tweakers willen echter vaak het onderste uit de kan halen en sommigen verklaren je hier al snel "voor gek" als je het niet doet. Beetje overtrokken allemaal. niet overklokkers krijgen een 100% stabiel, zuiniger, koeler en omdat de koeleisen en nog wat andere zaken niet zo hoog hoeven te zijn, meestal ook nog een goedkoper systeem.

Heb je geen geluidskaart nodig met die Nord? Hoe sluit je die aan? Nvm O+

Die asus Essence is wel een juweeltje, prima geschikt voor jou.

[ Voor 8% gewijzigd door Madrox op 30-09-2012 23:26 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:02
Er zit toch een Xonar in? Al zou ik voor een losse interface gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat bedoel j emet losse interface ? Externe soundcard?

TS: Welke software gebruik je voor je audio. Wellicht heb je meer aan een cpu met HT.
pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed
Vrijwel net zo sterk als de 3570k, alleen deze heeft HT (4/8 threads).

Gamen kan je in principe al goed met een 200 euro kaart ala HD7850 of GTX 660.

De GTX 660 ti kost nogal duurder en de winst , ten opzichte van de bovenstaande kaarten vind ik toch een beetje tegenvallen. Tom's heeft elke maand een overzicht:
http://www.tomshardware.c...ics-card-review,3107.html
Kan je zien wat prijs/prestatie gezien de betere keus met verschillende budgetten.

Heb je genoeg aan 8GB ram? Het is nu zo goedkoop, misschien maar gelijk 16Gb erin proppen.
Hoeveel harddisk space heb je nodig, denk je ?

[ Voor 130% gewijzigd door Madrox op 30-09-2012 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Denk bijvoorbeeld aan iets als dit (lage prijsklasse):

http://www.roland.com/products/en/FA-66/

Dat gaat met fantoomgevoede XLR aansluitingen voor microfoons en fatsoenlijke midi ondersteuning en tal van andere features wel wat verder dan een "geluidskaart".

EDIT: Ligt een beetje aan de mic van TS maar met deze setup ben je toekomstvaster.
Ik heb al jaren zo'n kastje, destijds onder de 200 euro en zou niet anders meer willen.

[ Voor 24% gewijzigd door KnoxNL op 30-09-2012 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Die sluit je aan met Firewire zie ik, klopt dat of kan het ook anders?
Heb je dan al "slow" firewire genoeg of heb je de snelle variant (firewire 800?) nodig ?

Ts: dit MSI moederbord heeft geen Firewire ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Madrox op 30-09-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Er zijn ook USB varianten, ik heb een USB 2.0 variant die voor het opnemen van 2 signalen (instrumenten) tegelijk ruimschoots voldoet. Dat is praktijkinfo, ik kan verder niet met feiten staven of er een limiet is of niet en zo ja welke, maar een apparaat wat bepaalde beloftes doet moet de hardware hebben om het waar te maken.

Over het algemeen mag je aannemen dat als een connectie op je systeem hebt die voldoet aan de specificatie van de controller fabrikant je de optimale kwaliteit kunt opnemen.

EDIT: Afhankelijk van budget hoeft een controller een geluidskaart niet uit te sluiten mocht je 5.1 wensen of dergelijke hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door KnoxNL op 30-09-2012 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

De spec van dat kastje is dus? Low Firewire (400) ?

Je laatste opmerking snap ik, wilde alleen ff weten of jij de spec wist ;)

edit: klopt. Gebruik zelf ook de onboard realtek (headphone) en 5.1 via de soundcard (Creative).
Hij kan ook 5.1 gamen via de onboard realtek. toch?

[ Voor 37% gewijzigd door Madrox op 30-09-2012 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:12
Je keyboard heeft ook midi neem ik aan. Dan wil je daar op je pc misschien ook wel het eea mee kunnen. Neem dan een geluidskaart met midi in/out/through.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
^Daar is een controller dus prima geschikt voor.

@Madrox Nee,

ik heb zelf een ander kastje en moet ik ook zeggen dat het tegen valt dat de specificatie niet op de Roland website staat. Het was ook slechts een voorbeeld voordat ik wist dat je met die vraag kwam. Er zijn zat alternatieven.
Hier staat bijvoorbeeld duidelijk USB 2.0 bij:

http://www.rolandus.com/products/details/1166/498

EDIT: wel ja op je 2e stuk uiteraard. ;)

Recorden via interface en playback (simultaan) via geluidskaart is dan ook prima mogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door KnoxNL op 30-09-2012 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dan zal de "trage" firewire 400 ook wel voldoende zijn. In de manual word er nml. verder ook met geen woord over gerept. Alleen firewire in het algemeen.

Als je iets met firewire wil aansluiten heb je bij de keus uit deze plankjes:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/834/279667;305547
De Z77 met Firewire zijn schaars en erger nog; peperduur in verhouding.
De P67a MSI is veel goedkoper, maar natuurlijk wel een oudere chipset. Hoeft op zich niet veel uit te maken, sata 600, PCIe x16 en usb 3.0 zijn gewoon aanwezig.

Anders kan je idd beter voor een interface met usb gaan en geen firewire nemen.

[ Voor 59% gewijzigd door Madrox op 01-10-2012 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Ik ben verder geen hardware expert, maar voor simpele doeleinden als TS schetst zou ik het niet van de controller af laten hangen welk mobo je kiest. Voor een optimale configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
of anders zoiets er bij in drukken: http://tweakers.net/price...0as-WFdXcSmOqdZtl1Dyr5_AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

KnoxNL schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 02:00:
Ik ben verder geen hardware expert, maar voor simpele doeleinden als TS schetst zou ik het niet van de controller af laten hangen welk mobo je kiest. Voor een optimale configuratie.
Optimaal zit er bar weinig verschil tussen de chipsets die ik noem, zo oud is de p67 chipset nou ook weer niet:
http://benchmarkreviews.c...d=69&limit=1&limitstart=7
(de laatste twee staafjes ff wegdenken, daar worden Overklok score gegeven, alleen van de Z77+cpu/ De p67 kan natuurlijk ook prima de cpu opklokken nml.)
Dat is idd de Z68 chipset, die qua performance iig niet veel afwijkt van de P67
http://www.extremetech.co...eady-for-prime-time?print
Dit is nml. wel de P67 vs Z77. Zoek de verschillen.

Als er echt grote bottlenecks waren, zou ik die p67a niet eens vermelden ;)

Maw: hij kan alle kanten op. Voor de performance zal het vrijwel geen ruk uitmaken.

[ Voor 29% gewijzigd door Madrox op 01-10-2012 04:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeby
Dank allen voor de input!

Als ik even alles op een rijtje zet:

- Ik gebruik Cubase, nog niet de nieuwste versie, maar heb dan ook nog niet de kans gehad er veel mee te spelen, en kan hier altijd een upgrade in uitvoeren. Is het nodig/handig bij Cubase een andere CPU te kiezen?

- 16 GB Ram is inderdaad iets wat ik overwoog, en wederom overwegen zal. Zeker gezien de prijs... Het kan in ieder geval geen kwaad!
- Welke videokaart ik neem, kan ik bij wijze van spreken een dag van te voren besluiten... Bedankt voor de site!
- Moederbord: als ik inderdaad een firewire opzet zou gebruiken, kan ik dus hier een switch in maken. Maar als ik kijk naar de kastjes, blijkt dat dit niet perse nodig hoeft te zijn. Welke interface ik aan zal schaffen, dat is ook weer afhankelijk van of ik er een mooie deal bij kan krijgen. De Roland Quad-Capture spreekt me wel aan! Denk dat dat het volgende is wat ik ga uitzoeken... ;)

Over de vraag van Madrox, hoeveel Harddisk space ik nodig heb: meer dan 1 TB, dat vermoed ik wel. Misschien dat ik voor een 2 TB schijf ga aanvankelijk, maar verder wil ik dat pas later gaan uitbreiden. Tweede schijf erin, of een externe.

Iets meer info voor KnoxNL, ik heb deze mic: http://www.shure.com/amer.../PG/pg58-vocal-microphone
Ooit gekregen voor een optreden.

Ik ga in ieder geval voor een interface, van bijvoorbeeld Roland. De geluidskaart is dan niet meer voor de recording kant van het verhaal, maar juist voor gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
^ Ik zie dat er meerdere varianten van die mic zijn.

Heeft de jouwe een dergelijke aansluiting:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/15/Xlr-connectors.jpg/220px-Xlr-connectors.jpg

Dat is een XLR aansluiting.
Hij lijkt me overigens niet fantoom gevoed maar dat maakt niet uit, met een controller die dat wel ondersteunt kun je nu en in de toekomst vooruit.

Dit is overigens de opvolger van mijn kastje:

http://www.feedbackmusic....25-ex-cw/100006223/112073

Een erg fijn apparaat.

Deze is dus in staat 1 stereo kanaal op te nemen en af te spelen simultaan. Maar ik record per instrument apart dus is voor mij geen issue. Wil je ineens een hele band opnemen dan is dit NIET the way to go.

[ Voor 15% gewijzigd door KnoxNL op 01-10-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Qua soundcard zou ik niet de essence nemen als die vooral voor gaming gebruikt gaat worden. Onnodig duur. Je kant het met onboard doen bijv. maar als je toch gewoon super geluid wel is dit al meer dan genoeg:
pricewatch: Creative SoundBlaster Recon3D PCI-E

[ Voor 26% gewijzigd door Madrox op 01-10-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeby
@Knox:
Heeft inderdaad een XLR aansluiting, sorry, had niet door dat er meerder varianten zijn! Toekomstbestendigheid is ook fijn, inderdaad. De opvolger ziet er ook prima uit, en het gaat ook puur om per instrument apart opnemen.

@Madrox:
Goed punt! Ik hou wel van goede kwaliteit, dus een geluidskaart is geen overbodige luxe.

Nogmaals bedankt voor de tips, hier kan ik echt wat mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als je een SSD niet echt nodig vind of de prestaties van je harddisk wil opkrikken, is dit misschien wat voor je:
pricewatch: Crucial m4 mSATA CT032M4SSD3 32GB
32GB SSD cache voor je "trage" harddisk.

Die mSata kan btw niet op het msi plankje wat je nu hebt gekozen maar wel op deze:
pricewatch: Gigabyte GA-B75-D3V
Heeft ook geen firewire, net als de meeste Z77 plankjes. Wel alles wat je nodig hebt.

Voor de harddisk had ik deze in gedachte:
pricewatch: Western Digital Red WD20EFRX, 2TB
Zijn wat robuuster en hebben o.a. ook 3jr fabrieksgarantie en online websupport.

[ Voor 18% gewijzigd door Madrox op 01-10-2012 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Dan heb ik verder geen nuttige info meer, behalve dat je even zeker moet weten of je mic echt geen fantoomvoeding heeft. Heeft ie dat namelijk niet en je hebt het op je controller wel aan staan dan blaas je je mic op :+

Maar daar kom je wel uit. Bij twijfel beginnen met standje uit.
Pagina: 1