Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-07 21:45
Ik zit met een probleem, mijn Intel DH57DD moederboard (H57 chipset. specs) lijkt niet om te kunnen gaan met mijn nieuw aangeschafte Highpoint RocketRAID 2740 (specs).

Nu lijkt het echt aan de combinatie te liggen van die twee, maar ik wil toch even vragen of ik niets over het hoofd zie voor ik opzoek ga naar een nieuw moederboard.

Op het moment dat ik de RocketRAID kaart in het enige pci-e 16x slot steek, post heel het moederboard niet meer. De fans gaan wel draaien en blijven met de bios update ook constant draaien, maar geen piepjes, beeld, of ook maar iets wat enig ander teken van leven geeft.

Wat ik al geprobeerd heb
  • RocketRaid in een ander moederboard met 2x pci-e 16x gestopt, hier starte de PC wel netjes op en heb ik ook de rocketraid bios gezien. De rocketRAID kaart lijkt dus prima in orde.
  • Alle hardeschijven los getrokken en het weer in het intel board geprobeerd: Nog steeds geen teken van leven
  • BIOS geupdate tot de nieuwste versie, geen verandering.
  • Video kaart instellingen van mijn moederboard van auto af gehaald en allemaal op onboard video kaart gebruiken gezet. Ook geen verandering.
  • In alle gevallen boot het intel board weer netjes zodra de raid kaart eruit is.
Helaas heb ik geen andere pci-e kaarten hier in huis waarmee ik kan controleren of iets anders in dat slot ook problemen op levert. Maar het lijkt er dus op dat de combinatie ergens niet lekker gaat.

Heeft iemand nog enig idee wat ik hier mogelijk kan proberen? Ook google levert voor mij vrij weinig op helaas.

Edit: Zonder geheugen begint het moederboard wel netjes te piepen als de raidkaart er in zit, dus het lijkt er eerder op dat het moederboard een videokaart in het 16x slot verwacht ondanks dat ik aangeef dat de intergrated mijn primaire videokaart is in de bios...

[ Voor 7% gewijzigd door Sleepkever op 30-09-2012 16:58 . Reden: Meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je kunt proberen is om toch ergens anders een PCIe-kaart te scoren (lenen bij vrienden oid) en kijken wat dat doet icm het bord in kwestie.

Het komt voor dat borden er automatisch vanuit gaan dat de PCIe 16x-slot voor VGA gebruikt wordt en niet goed initialiseren als daar iets anders in zit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
Na de manual nog eens goed doorgespit te hebben en wat rond gegoogled te hebben lijkt het er inderdaad op dat de limitatie is dat als de 16x lane op het moederboard gebruikt wordt, de interne videokaart op de i3 wordt uitgeschakelt.

Dat wordt dan helaas ergens een betaalbaar server board vandaan trekken om dit idee voort te kunnen zetten, de huidige combinatie gaat dus niet werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zucht. Daar word je inderdaad niet vrolijk van. Het erge is dat het nergens voor nodig is, je verliest in het geheel geen prestaties of wat dan ook door het wel mogelijk te maken - zie je andere moederbord...

Overigens zit er op de i3 helemaal geen interne videokaart, een kaart is zo'n los ding (zoals de Rocketraid die niet wil werken op dit bord), er zit een geintegreerde videoadapter in. Of nog simpeler: de video zit (zonder losse kaart) gewoon in de CPU.

Zomaar een brainfart: heb je ergens een oude PCI videokaart liggen? Probeer dat eens in de PCI-slot van dit ding te steken en kijk of het dan wel wil booten - als dat werkt zou het wel eens makkelijker kunnen zijn dan een nieuw bord zoeken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-07 16:44

djunicron

*click-swoosh-thud*

Eh, ja, dat is een "bekend" probleem, Sandy / Ivy kunnen geen 16x PCI-E voor iets anders van VGA gebruiken.
4x kaarten zijn geen probleem, 16x lukt niet. Ken iemand die z'n X38 verving voor een P67, wat dus niet meer werkte, beetje jammerlijk. (Dat was toen icm een HD1650 SE videokaart, die op 4X mode nog beeld gaf)

Intels' antwoord was toen geloof ik "koop maar Sandy-E".

Goedkoper is het om een X58 ergens te scoren, die zijn er zat 2e hands. Of een AMD APU als je geen losse videokaart wilt.

De optie van Dion kwam ook in mij op, gooi er eens een pci-videokaartje in, mocht je die nog ergens vandaan kunnen halen. Nu geloof ik wel dat ik nog nooit een bordje heb gezien die dat wil aansturen, initialisatie opties voorzien daar gewoon niet in. In mijn Z77 instructies staat volgens mij zelfs dat het niet werkt, mits er van alles en nogwat uitgeschakeld wordt.

Intel heeft met de afsplitsing tussen 2011 / 1155, maar eigenlijk ook 1336 / 1156 één ding sterker onderstreept dan velen doorhebben: 1156/1155 is voor consumenten. Fancy-ness als dit soort prachtige raid-kaarten is iets wat ze bewust weg hebben gelegd voor hun "pro" lijn. Dito met serieuze midi/audio interfaces die een full-PCI-Ex poort vragen, ook al werken ze in 8x mode ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
Ik heb helaas geen PCI videokaart liggen en na wat rondvragen kan ik er ook geen in mijn vriendenkring vinden helaas.

Volgende vraag is dan, is dit een limitatie van het moederboard/chipset, of is dit een limitatie van de processor? Lijkt op een limitatie van het chipset toch?

Stel, ik haal een serverboard met socket 1156 waar mijn i3 als geschikte processor gelist staat. pricewatch: Asus P7F-C/4L
Deze heeft een Intel 3420PCH chipset. Moet ik wel ECC geheugen erbij aanschaffen maar wel een ingebouwde videokaart op het board. Dus mijn videokaart op de CPU zal dan niet meer gebruikt worden. En belangrijker, 2 16x sloten (nja 8x). Wat mij betreft een hele mooie oplossing voorlopig voor ik het hele zooitje vervang. Het verlies van mijn DVI / HDMI uitgangen en geluid neem ik dan maar even voor lief.

Echter kan ik in de manual daarvan niets terugvinden of dit dan gaat werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Sleepkever op 01-10-2012 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

djunicron schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 01:47:
Eh, ja, dat is een "bekend" probleem, Sandy / Ivy kunnen geen 16x PCI-E voor iets anders van VGA gebruiken.
4x kaarten zijn geen probleem, 16x lukt niet. Ken iemand die z'n X38 verving voor een P67, wat dus niet meer werkte, beetje jammerlijk. (Dat was toen icm een HD1650 SE videokaart, die op 4X mode nog beeld gaf)

Intels' antwoord was toen geloof ik "koop maar Sandy-E".
Ware het niet dat dit geen Sandy/Ivy is maar een Clarkdale. Of het daar ook geldt weet ik trouwens niet.
Goedkoper is het om een X58 ergens te scoren, die zijn er zat 2e hands. Of een AMD APU als je geen losse videokaart wilt.

De optie van Dion kwam ook in mij op, gooi er eens een pci-videokaartje in, mocht je die nog ergens vandaan kunnen halen. Nu geloof ik wel dat ik nog nooit een bordje heb gezien die dat wil aansturen, initialisatie opties voorzien daar gewoon niet in. In mijn Z77 instructies staat volgens mij zelfs dat het niet werkt, mits er van alles en nogwat uitgeschakeld wordt.
Lees ik goed dat je zegt dat initialisatie voor PCI VGA ontbreekt? Ik heb zelf een So1156 Clarkdale CPU op een P55 bord en kan daar gewoon kiezen tussen PCIe VGA en PCI VGA primair initialiseren.
Intel heeft met de afsplitsing tussen 2011 / 1155, maar eigenlijk ook 1336 / 1156 één ding sterker onderstreept dan velen doorhebben: 1156/1155 is voor consumenten. Fancy-ness als dit soort prachtige raid-kaarten is iets wat ze bewust weg hebben gelegd voor hun "pro" lijn. Dito met serieuze midi/audio interfaces die een full-PCI-Ex poort vragen, ook al werken ze in 8x mode ook.
Ik vraag me af of dit echt een beperking is van de CPU of dat het meer in BIOS zit. Het zou niet de eerste keer zijn dat Intel om marketingredenen capabilities die er wel waren ontkende. Dat gezegd hebbende, oplossing is duidelijk: het probleem is met de PCIe 16x die direct van de CPU afgeleid is. Als dat onoverkomelijk is, zoek een bord die een 16x slot van het chipset afleidt (willekeurig welke So1156 Crossfire of SLI-bord dus) en prik het in de tweede slot.
Sleepkever schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:24:
Ik heb helaas geen PCI videokaart liggen en na wat rondvragen kan ik er ook geen in mijn vriendenkring vinden helaas.

Volgende vraag is dan, is dit een limitatie van het moederboard/chipset, of is dit een limitatie van de processor? Lijkt op een limitatie van het chipset toch?
Mogelijk van de CPU aangezien de eerste PCIe 16x direct van de CPU komt. Dat gezegd, ik vermoed persoonlijk vooral BIOS.
Stel, ik haal een serverboard met socket 1156 waar mijn i3 als geschikte processor gelist staat. pricewatch: Asus P7F-C/4L
Deze heeft een Intel 3420PCH chipset. Moet ik wel ECC geheugen erbij aanschaffen maar wel een ingebouwde videokaart op het board. Dus mijn videokaart op de CPU zal dan niet meer gebruikt worden. En belangrijker, 2 16x sloten (nja 8x). Wat mij betreft een hele mooie oplossing voorlopig voor ik het hele zooitje vervang. Het verlies van mijn DVI / HDMI uitgangen en geluid neem ik dan maar even voor lief.

Echter kan ik in de manual daarvan niets terugvinden of dit dan gaat werken.
Dat is dus een tweede PCIe 16x slot die niet van de CPU afgeleid wordt. Zoals ik hierboven aangaf zou dat moeten werken ja. Of dit het handigst/goedkoopst is, is een tweede. Een goedkoper bord zoals de Asus P7P55D-E zou het ook moeten doen zonder nieuw RAM te moeten kopen. EUR 120 in PW, maar in V&A ook 2e hands te vinden.

Of dit een goede optie is, hangt vooral af van wat het systeem exact moet doen. Het zou zomaar kunnen dat je beter af bent met een AMD E-350-based systeem (als je er een homeserver van wilt maken).

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 01-10-2012 14:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
dion_b schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:00:
Mogelijk van de CPU aangezien de eerste PCIe 16x direct van de CPU komt. Dat gezegd, ik vermoed persoonlijk vooral BIOS.
Dat vermoeden had ik ook wel een beetje, zal toch een stuk marketing zijn van Intel dan.
Dat is dus een tweede PCIe 16x slot die niet van de CPU afgeleid wordt. Zoals ik hierboven aangaf zou dat moeten werken ja. Of dit het handigst/goedkoopst is, is een tweede. Een goedkoper bord zoals de Asus P7P55D-E zou het ook moeten doen zonder nieuw RAM te moeten kopen. EUR 120 in PW, maar in V&A ook 2e hands te vinden.

Of dit een goede optie is, hangt vooral af van wat het systeem exact moet doen. Het zou zomaar kunnen dat je beter af bent met een AMD E-350-based systeem (als je er een homeserver van wilt maken).
Het betreft inderdaad een home server, hij dient voornamelijk als NAS bak binnen mijn huis met wat extra dingetjes zoals een TF2 servertje draaien of tunez / http spul hosten wanneer nodig.

Het lijkt er echter op dat die Asus P7F-C/4L compatible is met mijn i3 540 en mijn huidige ram, en voor 115 euro in V&A is dat het proberen waard denk ik. Voordeel aan het bord is dat het een simpele video kaart ingebouwd heeft zitten en ik dus voorlopig even vooruit kan ermee aangezien er toch nooit een scherm aan hangt naast bios configureren, had het ooit aangeschaft om gewoon makkelijk een pc te hebben die naast NAS ook altijd aanstond zodat ik even snel kon internetten wanneer ik dat wilde, maar ervaring leert dat ik toch makkelijker mijn laptop er bij pak.

De Asus P7P55D borden had ik zelf ook al gezien maar V&A is vrij stil wat dat betreft, een of twee borden en allemaal net andere versies als de dual pci-e borden. En sowieso zijn alle 1156 borden nieuw slecht of niet leverbaar bij webshops als je doorklikt in de pricewatch. Het is in ieder geval te merken dat die dingen al een tijdje EOL zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-07 16:44

djunicron

*click-swoosh-thud*

dion_b schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:00:
[...]

Ware het niet dat dit geen Sandy/Ivy is maar een Clarkdale. Of het daar ook geldt weet ik trouwens niet.

[...]

Lees ik goed dat je zegt dat initialisatie voor PCI VGA ontbreekt? Ik heb zelf een So1156 Clarkdale CPU op een P55 bord en kan daar gewoon kiezen tussen PCIe VGA en PCI VGA primair initialiseren.

[...]

Ik vraag me af of dit echt een beperking is van de CPU of dat het meer in BIOS zit. Het zou niet de eerste keer zijn dat Intel om marketingredenen capabilities die er wel waren ontkende. Dat gezegd hebbende, oplossing is duidelijk: het probleem is met de PCIe 16x die direct van de CPU afgeleid is. Als dat onoverkomelijk is, zoek een bord die een 16x slot van het chipset afleidt (willekeurig welke So1156 Crossfire of SLI-bord dus) en prik het in de tweede slot.

[...]
Mja, het zit em in de CPU, daar wordt de primaire PCI-Ex vandaan gehaald. Ik zei niet dat de 5x, 6x en 7x geen pci-video init hebben, ik heb ze alleen nog nooit gezien, maar goed, hoeveel bordjes heb ik uit deze series onder handen gehad? 8? 12 misschien? Goed om te weten dat ze er in ieder geval wel zijn mocht het nog eens nodig zijn.

Er zijn chipsets die wél 16x + 4x PCI-Ex ondersteunen en inderdaad ook workstation borden met een extra set lanes. Het probleem was dat Intel de CPU mee moet laten doen in de lanes van de videokaart, maar er zijn inderdaad bordjes die deze enigsinds kunstmatige limitatie ontwijken. Er zo een proberen uit de V&A lijkt mij ook inderdaad een mooie optie.

Het is NIET zo dat ieder willekeurig CF / SLI bord ook echt extra lanes op de chipset heeft zitten. Ik geloof dat dit er namelijk maar 8 kunnen zijn, omdat de CPU wederom niet meer aan kan sturen. Het bord waar m'n kennis toen z'n Adaptec 16x Sas in wilde steken had 4x volledige PCI-Ex (Biostar meen ik) met zo'n Lucid chipset voor zowel CF als SLI, maar helaas werkte dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
Pffff, vandaag lekker vlot die p7f-c binnen gekregen. Alles aangesloten, nog steeds geen beeld. Dit keer ook niet kaal. of met een extra video kaart. Begint nu lichtelijk fustrerend te worden.

Enige wat ik me daar kan bedenken is dat de bios outdated is en daarom mijn i3 niet gepakt wordt, maar zou een moederboard bij een niet herkende CPU niet moeten gaan piepen? Als ik het geheugen eruit haal doet hij dit namelijk wel weer netjes.
Pagina: 1