upgrade van mijn systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 476304

Topicstarter
Hallo iedereen

Ik zit met het volgende, mijn systeem begint verouderd te geraken en ik denk dat een upgrade wel zijn vruchten al afwerpen.

Deze pc is een tijdje niet gebruikt geweest, ik heb onlangs de gpu vervangen naar een gtx 560. Met de bedoeling deze pc te gaan gebruiken om te "gamen". Ik speel vooral Need for speed games, sims 3, RCT 3, Dirt... Maar met de komende games zal ik uit de boot vallen vrees ik.

Mijn huidige specs:
windows xp
case: Gigabyte GZ-X7
Moederbord: MSI K9N Ultra-2f
CPU: AMD Athlon 64 Dual Core 3.8+
Ram: 3 Gb DDR2
Gpu: MSI N560GTX-M2D1GD5 single fan
HDD: 750 gb
scherm:Samsung LS22B150 Flatscreen 21.5'' LED - Resolutie: 1920x1080 - Reactiesnelheid 5ms

Ik zou mijn mobo, cpu en ram willen upgraden. En een nieuw os zal ook nodig zijn veronderstel ik. Kunnen jullie mij een beetje helpen met de keuze van cpu en mobo aub. Ik denk dat ik voor cpu in de richting van een i5 zal gaan, maar verder :/ heb ik geen idee. Verder het budget, 400€ ongeveer. Anders kan ik voor de prijs van een upgrade een nieuwe pc gaan aanschaffen...

Raad gevraagd, alvast heel erg bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 476304 op 30-09-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457735

Als je overklokt: i5 3570K met Z77 mobo en gelid solutions tranquillio rev. 2
Als je niet overklokt: i5 3450 met H77 mobo en stock cooler.
In beide gevallen zou ik 8GB geheugen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zou ik dan overwegen om win 8 aan te schaffen of nog even blijven bij win 7?

zelf denk ik dat ik met de overklokte versie beter af ben, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaygoffin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-07 12:24
Anoniem: 476304 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:41:
zou ik dan overwegen om win 8 aan te schaffen of nog even blijven bij win 7?

zelf denk ik dat ik met de overklokte versie beter af ben, klopt dit?
Het is geen overklokte versie, je kunt de cpu overklokken. Het is alleen de vraag of je dit kunt/wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om eerlijk te zijn weet ik niet goed wat te kiezen, ik wil wel overclocken maar mijn vraag is dan is het de moeite waard? Het verschil is het ghz de als ik die oc kom ik op 4.2 ghz (ongeveer) en de andere die aangeraden word niet te oc'en zit op 3.1ghz...
Ga ik hier veel verschil merken?

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 476304 op 01-10-2012 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:52
Je zult er nu nog niet veel van merken, maar ooit wordt je CPU de bottleneck en dan is het wel fijn als je kunt overklokken, en als je het systeem ooit verkoopt kun je er ook meer geld voor vangen. Voor de meeste mensen met een beperkt budget volstaat een normaal B75 bord met een i5 3450. Voor games is je videokaart toch de bottleneck, die zul je dan ook als eerste moeten vervangen (over 2-3 jaar ofzo, afhankelijk van hoe hoog je je settings wilt zetten en welke games je speelt).
Ik denk dat je het beste voor zoiets kunt opteren:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 145,43€ 145,43
1Samsung 830 series 128GB€ 76,02€ 76,02
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 32,22€ 32,22
1Asrock B75 Pro3-M€ 60,45€ 60,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,12

Meestgekozen B75 bord, goedkoopste i5 quadcore, 8GB en een SSD waar je Windows 7 op kunt zetten. Als je Windows gaat installeren, sluit dan eerst alleen de SSD aan (en de DVD waar de installatiedisk in zit). Ga daarna naar de UEFI (de vroegere BIOS) en zet daar de Sata mode op AHCI inplaats van IDE, dit levert extra prestaties op voor de SSD. Daarna rebooten en gewoon Windows installeren. Naderhand kun je dan de oude windows installatie van de huidige HDD gooien en de HDD voor opslag gebruiken. Op de SSD zet je dan de meestgebruikte programma's en meestgespeelde games. Muziek en afbeeldingen etc. zet je op de HDD. Windows 7 kun je kopen bij Slim.nl als je een student bent, dit is een upgrade. Hiervoor ben je wel een legale Windows XP licentie nodig. ;)
Welke voeding heb je nu trouwens? Graag merk en type. Mocht deze niet meer voldoen, dan kun je zoiets nemen: pricewatch: XFX Pro 550W of: pricewatch: Corsair Builder CX500 V2
Succes :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heel erg bedankt!
Mijn voeding is een van trust van 550W.(details ken ik niet van buiten)
Een ssd zou ik nu niet in deze desktop steken, aangezien hij niet enorm veel gebruikt wordt, maar het kan eventueel nog altijd achteraf gebeuren natuurlijk.
Ik zou dus een B75 bord moeten zoeken ipv een h77?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 476304 op 01-10-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
Oke, nou een Trust voeding is niet geweldig, dus dan zou ik een van die twee die ik noemde nemen. Vroeg of laat geeft die Trust vast wel de geest, en kan dan de rest van de PC slopen als hij niet genoeg overspanningsbeveiligingen etc. heeft ;) Een goede voeding is dus wel aan te raden.
De SSD zou je dan weg kunnen laten. Windows 7 kun je gewoon op de huidige harde schijf installeren.
B75 heeft genoeg features als je niet gaat overklokken en het bij één videokaart laat, H77 is daarbij niet echt nodig. Dit Asrock bordje biedt genoeg voor dit systeem icm een i5 3450 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heel erg bedankt!
De voeding zal ik dan ook vervangen, dan zit ik toch voor een jaartje of 3 weer goed denk ik.
Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-07 13:08

Flappiewappie

Hier nog meer

Anoniem: 476304 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 19:54:
heel erg bedankt!
De voeding zal ik dan ook vervangen, dan zit ik toch voor een jaartje of 3 weer goed denk ik.
Nogmaals bedankt!
Koop dan ook meteen een nieuwe kast.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
waarom een nieuwe case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
Kast kan prima mee, als er zowel voor als achterin een 120 mm fan in de kast zit is er een prima airflow voor dit systeem :) Mooiste upgrade zou een SSD zijn, die worden toch steeds goedkoper en biedt een flinke snelheidswinst, maar zoals je zelf zegt kun je deze ook later aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-07 13:08

Flappiewappie

Hier nog meer

Omdat je voor 50 euro al een nieuwe hebt met 2 fans; pricewatch: Antec One

Het is ook niet noodzakelijk, dat ben ik met je eens. Maar wel veel makkelijker en je hebt ook meer het "nieuwe" pc gevoel erbij. Tussen de oren wellicht maar toch....

Je kunt de nieuwe onderdelen in een nieuwe case schroeven, oude moederbord, cpu, voeding e.d. allemaal gewoon laten zitten en je hebt opeens een complete pc die je voor een paar tientjes op marktplaats kunt zetten of kunt doorschuiven naar je opa en oma oid. Anders gaat dat moederbord de kast in en heb je er niks aan.

Moeten; nee. Handiger; ja.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een bod gekregen voor mijn oude opstelling (vorige gpu) voor 110€, ik heb niet getwijfeld en toegestemd, ik hoop dat de mogelijke koper niet afhaakt. Dan heb ik een goede verkoop gedaan. Als de pc verkocht is ga ik dus op zoek naar een nieuwe case, waarschijnlijk antec three hundred two....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een bod gekregen voor mijn oude opstelling (vorige gpu) voor 110€, ik heb niet getwijfeld en toegestemd, ik hoop dat de mogelijke koper niet afhaakt. Dan heb ik een goede verkoop gedaan. Als de pc verkocht is ga ik dus op zoek naar een nieuwe case, waarschijnlijk antec three hundred two.
Pagina: 1