• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Topicstarter
Ik heb een vraagje in verband met het filmen op een automeeting.

Ik moet namelijk samen met 2 andere personen volgende weekend gaan filmen op een automeeting (GP Zoute in Knokke).
Dit is voor een schoolproject. We moeten hier achteraf een filmproject over maken.

Ik vroeg me af of jullie nog enkele tips / verbeterpunten hebben aan mijn voorbereiding / materiaal.

Mijn voorbereiding
Uitleg project
We hebben voor multimedia een opdracht gekregen om een filmproject te maken over 'iets'. Ik heb met mijn groep gekozen om een film (5-10min) te maken over een evenement.
Het is niet alleen filmen, maar ook een synopsis schrijven (wat en hoe we het gaan filmen, in duidelijke stappen).

Uitleg wat moet ik doen in Knokke
Zoals al kort uitgelegd, ik moet samen met twee andere groepsleden gaan filmen op een auto evenement in Knokke, namelijk GP Zoute. Dit evenement zal grotendeels bestaan uit oldtimers.

Opsomming:
- Ik zal daar filmen (auto's, race, etc.)
- Groep zal daar foto's schieten
- Interview afleggen met ofwel een racer of met het bestuur

Vanwege dat we ook nog naar de lessen moeten gaan heb ik maar 3 dagen tijd om daar te gaan filmen (vrijdagavond, zaterdag en zondag).

Het materiaal
Ik beschik over een Canon EOS 600D met een 18-135mm lens. Deze zal ik gebruiken om te filmen. Daarnaast heb ik ook nog een Canon PowerShot SX230HS ter mijn beschikking. Hiermee zullen enkele foto's worden getrokken als mijn 600D in gebruik is.

Ik heb dus enkele beperkingen: 2 accu's per dag en 32 gb opslag per dag.

#Product
1Canon EOS 600D + EF-S 18-135mm IS
1Canon Powershot SX230 HS Zwart
3Microfoon met een 6.1mm ingang (converted naar een 3.5mm ingang)
42x 8GB SD, 1x16GB SD (both 30MB/s)
5UV filter voor 600D
6MagicLantern
71 extra accu van een goedkoop merk (voor de 600D)
8Statief met max. hoogte van 1m

Synopsis
Dit is dus eigenlijk het plan van filmen. Denk aan welke manier je gaat filmen, vanuit welke hoek en om welk tijdstip.
Omdat dit op een evenement is, is dit eigenlijk moeilijk te bepalen op voorhand. Maar van onze docenten moeten we dit wel maken.
Ik heb al enkele voorbeelden opgeschreven over hoe je zo iets kan filmen, maar omdat ik echter alleen maar foto's trek via mijn camera zou het handig zijn mochten jullie enkele tips aanbrengen van over hoe uit een perfecte hoek te filmen.

- Bij aankomst het bordje "Knokke" filmen
- Bij aankomst een 'quick overview' van het evenement filmen
- Start race
- Interview (met iemand van de race of van de organisatie)
- De massa volk
- Stukje race
- Finish
- Speciale look van auto (dus voorbeeld van lamp vertrekken met filmen vanaf lamp en eindigen bij body of motorkap)
- Beelden van de jury

Mijn vragen aan jullie
- Mijn eerste en belangrijkste vraag: Is mijn 600D + lens goed genoeg om een film mee te maken (in HD)?
Zo niet, dan heb ik wel een groot probleem :)
- Zoals gezegd, ik heb een beperkte opslag en accuduur per dag (2 accu's en 32gb opslag).
Denken jullie dat dit genoeg zal zijn per dag of zou ik nog een extra accu of geheugen moeten kopen?
- Hebben jullie enkele goede tips/voorbeelden hoe ik het beste kan filmen om zo'n evenement?
Dan denk ik aan filmen vanuit een speciale hoek (banden filmen en dan de rest)

Meer info over het evenement
http://www.zouteautomobileclub.be/nl/Zoute_Grand_Prix%C2%AE/

Beyond Photographs | Flickr | 500px

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Als ik die site bekijk is het eerste wat me te binnen schiet: zorg ervoor dat je audio 100% is. Die oude bakken maken een prachtig geluid en die sfeer wil je wel laten horen neem ik aan. Dus zorg ook voor een dead cat om t geluid van de wind te filteren.
Verder zou ik regelen dat je in een auto kan meerijden om zo rijdende stukjes vanuit de auto te filmen. Misschien met een auto van jullie (of van je ouders), of beter, met een deelnemer.

Camera en lens zijn zeker goed genoeg. Met 2 accu's kun je een aantal uur filmen denk ik. Maar uit ervaring gaan ze redelijk snel leeg door het composeren, terug kijken etc. Koop anders nog 2 namaak accu's. Ik heb erg goede ervaringen met phottix accu's. (in mn 1000D gehad en nu 2 in voor de 7D)

[ Voor 25% gewijzigd door Scirocco op 29-09-2012 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
mmm, een deadcat kan ik wel kopen, maar het probleem is, dat ik die microfoon (zo 1: http://www.xcellentpartyr...8618/7756572_orig.jpg?119) enkel gebruik voor het interview.
Voor het gewone filmen gebruik ik de built-in microphone...

Ik hoop dan wel dat het geluid goed gaat zijn want ik kan geen microfoon betalen.
dit is de goedkoopste dat ik kan vinden bij fotokonijnenberg:
http://www.fotokonijnenbe...y-ecm-hgz1-microfoon.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:59
Misschien is een Zoom H1 een idee dan, als je een goedkope microfoon wilt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 30 september 2012 @ 00:32:
Misschien is een Zoom H1 een idee dan, als je een goedkope microfoon wilt.
Ik zie een prijs van €89 staan in de pricewatch.
Nog redelijk duur.

Ik betwijfel dat er microfoons zijn van €50 zijn.
Ik zou wel een microfoon van €120 ofzo kunnen kopen, maar omdat ik deze waarschijnlijk enkel voor het project gebruik, lijkt me dit veel te veel geld.

Maar natuurlijk het geluid moet ook wel optimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Het is absoluut verstandig om te investeren in goede audio. Geloof het of niet, de audio is toch voor 50% bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit van je filmpje.

Een Zoom H1 is inderdaad een goede keus als je weinig geld te besteden hebt. Anders zou je kunnen kijken of je kan huren, is niet erg duur voor een dagje. Als je in de toekomst ooit nog gaat filmen met je cam, dan is het zeker een goede investering!

Vanzelfsprekend moet je ook goede headphones/oordopjes hebben om op locatie je audio te beluisteren en aan te passen (volume e.d.).

Zorg dat er iets van een limiting-functie ingeschakeld is op je mic, zodat onverwachtse harde geluiden niet voor vervorming zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:59
Sefyu schreef op zondag 30 september 2012 @ 00:38:
Het is absoluut verstandig om te investeren in goede audio. Geloof het of niet, de audio is toch voor 50% bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit van je filmpje.
Misschien nog wel meer. Een onscherpe video op 640x480 met goed geluid is veel beter te kijken dan een ragscherpe Full HD-video met crap aan geluid :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:57
Als je rijdende auto's wilt gaan filmen zou ik ook eens gaan oefenen. Ik begrijp dat je verder alleen foto's maakt, dan kan filmen nog wel eens tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
In ieder geval al bedankt voor de tips.
Het probleem is echter dat ik de hele week les heb en dat ik vrijdagnamiddag op de trein zit naar Knokke...
Dus ik heb welgeteld 0 dagen tijd om me voor te bereiden op het filmen.
Er is enkel tijdens de les afgesproken dat we 1.5u de tijd krijgen om op school te filmen.

Dusjah, vrijdag zal een serieuze test zijn om te zien hoe goed ik kan filmen.
Ben er trouwens wel over aan het nadenken om een microfoon te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Probeer ook als je eenmaal op locatie bent (of daarvoor al) in ieder geval een beknopte storyline te maken. Doe je ogen dicht en probeer te bedenken hoe het filmpje er ongeveer uit moet zin, thema's, volgorde van evenementen, b-rol. Anders ben straks aan het filmen, maar je weet niet precies waarvoor.

Vergeet ook niet voldoende b-rol te schieten (beelden om mee af te wisselen, zoals je al zegt, shots van autolichten, mensenmassa enz enz)! Straks ben je namelijk aan het editen terwijl je een goed idee krijgt, maar kun je dat niet uitvoeren omdat geen van je shots eigenlijk "ergens over gaan" of je niet genoeg b-rol hebt. Of nog erger, je filmpje gaat nergens over (in de zin van, een random collectie beelden zonder rode lijn) (met beide heb ik ervaring).
Pagina: 1