Draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Een tijdje geleden zijn bij een kennis van mij, door het hele huis, vaste internetaansluitingen gelegd.
Dit was omdat ze eerst draadloos hadden en het internet dus super traag was.

Nu hebben ze o.a. een iPad en nog wat mobiele apparaten die op Wifi kunnen aangeschaft en willen ze dus alsnog een draadloos netwerk in huis aanleggen.

Het huis is al wat ouder en van hout. Ik weet niet of dat er toe doet, maar ik meld het toch maar.
Zelf had ik al bedacht dat ik gewoon acces points kan aanschaffen omdat routers dan sowieso niet nodig zijn en anders toch als accespoints worden ingesteld. Ook heb ik wat gelezen over range extenders, maar ik weet niet of dat in deze situatie goed zou kunnen zijn.

Hier een schets van de indeling en de betreffende range:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/161ksn7.jpg

Een paar dingen waar het aan moet voldoen & wat informatie:

- In de volledige range moet het internet goed te bereiken zijn en gewoon normaal kunnen internetten.
- Budget niet echt, gewoon bang for the buck en dat alles goed werkt.
- Indien er iets in de keuken komt te hangen moet het niet een te groot apparaat zijn of een design apparaat (liefst wit) omdat het vol in het zicht hangt.
- Voor de beeldvorming: Afstand tussen het internetpunt en de keuken bedraagt zo'n 20 meter met een aantal muren ertussen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze (wellicht simpele) case.

[ Voor 4% gewijzigd door Tc-Chub op 29-09-2012 20:33 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:42

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hoewel je een redelijk nette, uitgebreide topicstart hebt gemaakt, zal dit topic niet veel opleveren. Het zal uitlopen in een opsomtopic van favoriete accesspoints al dan iet aangevuld met afraders omdat een bepaald product ruk zou zijn.

Persoonlijk zou ik je AP in de kamer monteren, dan zit je het meest in het midden van je range.
Zelf heb ik een Linksys E4200 waarmee ik overal in huis en buiten bereik heb.
Hij hangt in de meterkast, maar ik kan prima internetten (net niet meer full HD streamen) met mijn laptop in de schuur.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

• Tc-Chub
Koffie schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 20:39:
Hoewel je een redelijk nette, uitgebreide topicstart hebt gemaakt, zal dit topic niet veel opleveren. Het zal uitlopen in een opsomtopic van favoriete accesspoints al dan iet aangevuld met afraders omdat een bepaald product ruk zou zijn.

Persoonlijk zou ik je AP in de kamer monteren, dan zit je het meest in het midden van je range.
Zelf heb ik een Linksys E4200 waarmee ik overal in huis en buiten bereik heb.
Hij hangt in de meterkast, maar ik kan prima internetten (net niet meer full HD streamen) met mijn laptop in de schuur.
Dat is an sich niet zo'n probleem. Wel is het zo dat de router (ap) die jij noemt gekozen is als beste Wifi router van 2011. Vanwege z'n design zou ik m dan in de kamer kunnen aansluiten en op de vensterbank kunnen neerzetten.

Als ik nu echter op bepaalde plekken toch niet goed bereik heb, zou ik dan nog ergens een range extender bij moeten prikken in een stop contact?

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het huis is al wat ouder en van hout. Ik weet niet of dat er toe doet, maar ik meld het toch maar.
Dit is vooral gunstig. Hout blokkeert minder goed dan steen of beton. Hangt natuurlijk van de dikte af.

Zoals koffie zegt, je gaat vooral horen over favoriete routers. Als design belangrijk is, dan kun je Airport Extreme (of zelfs Express) overwegen. Die zien er mooi uit, zijn gemakkelijk in te stellen (ook met de gratis Airport Utilty vanaf de iPad) en kun je nog wat leuke dingen mee doen, zoals geluid van je iPad naar geluidsinstallatie streamen. Als het netwerk dan op 1 of 2 plekken niet goed voldoet, kun je makkelijk het netwerk uitbreiden met Airport Express.

Het is natuurlijk wel aan de prijs.

Voor informatie: http://www.apple.com/nl/wifi/

[ Voor 4% gewijzigd door Keypunchie op 29-09-2012 21:46 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:25

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik weet wel zeker dat elke dikte hout beter microgolven doorlaat dan gewapend beton.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Tc-Chub schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 20:51:
Als ik nu echter op bepaalde plekken toch niet goed bereik heb, zou ik dan nog ergens een range extender bij moeten prikken in een stop contact?
Range extenders zijn }) , kies voor een additionele AccessPoint (zelfde key en beveiliging, ander kanaal) als er niet voldoende dekking is.
offtopic:
Het zijn netwerk aansluitingen... :P

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Ok die airports zijn dan wel interessant icm met AirPlay. Een airport Extreme is sowieso niet nodig omdat het puur dient als Acces points en er geen printers of hubs worden aangesloten.

Hoe zit het met de signaalsterkte van de Airport Express ten opzichte van de Linksys E4200 ?
En als het niet voldoet met alleen een Airport Express of alleen een Linksys E4200 in de kamer, kan ik dan ook een Linksys E4200 met een airport express in de keuken combineren of gaat dat niet werken?

Edit: Apple zegt zelf dat de Extreme juist is voor grotere huizen, is die dan beter aan te raden?

[ Voor 18% gewijzigd door Tc-Chub op 30-09-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hoe zit het met de signaalsterkte van de Airport Express ten opzichte van de Linksys E4200 ?
De signaalsterkte van de meeste WiFi-apparatuur is allemaal hetzelfde, want daar zit gewoon een Europese norm (100 mW max) aan. Wat dat betreft kun je dus een test doen met eigenlijk willekeurig welke router je voorhanden hebt. Het varieert allemaal niet zo heel veel.

Ik kan de afstanden op je kaartje niet zo goed schatten, maar reken voor WiFi (zeker in een houten huis) dat je tot 30m prima bereik hebt, tot 50m werkbaar bereik, en dat het daarna snel afloopt.

Overigens is dat vaak niet eens zozeer de oorzaak van je basisstation, maar omdat de mobiele apparaten, zoals smartphones, nou ook niet bepaald de allersterkste zenders zijn, of de allergevoeligste antenne's hebben. En dan is er natuurlijk interferentie. Als het van hout is, zal het wel geen flat-appartement zijn, dus zal ook de overlast van buurnetwerken wel meevallen.

Mijn vermoeden is eigenlijk wat Koffie al in zijn eerste post zei: 1 AP ophangen in de kamer en je bent klaar.
Edit: Apple zegt zelf dat de Extreme juist is voor grotere huizen, is die dan beter aan te raden?
Niet te veel op de marketing verkijken. Dit is vooral vanwege de Gigabit-poorten. Als jij hem puur als AP wilt inzetten (en misschien AirPlay), dan is de Express net zo goed.

[edit]
http://www.macworld.com/a...e_station_powerhouse.html

De Extreme heeft blijkbaar ook net iets hogere theoretische doorvoer, vanwege extra antenne.
This approach allows a three-stream router, like the Extreme, to have an effective raw throughput of 450 Mbps in 5GHz and 225 Mbps in 2.4GHz, while the Express is limited to 300 Mbps and 150 Mbps, respectively. In practice, the net throughput might be just 10 to 30 percent higher for an Extreme or Time Capsule over an Express (say 130 Mbps instead of 100 Mbps), and if you’re that concerned about throughput, you may need to use wired connections in any case.

[ Voor 32% gewijzigd door Keypunchie op 30-09-2012 17:39 ]

Pagina: 1