• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb hier en computer van een vriend die geen beeld gaf, als je hem aanzette leek alles aan te gaan (harde schijf, ventilatoren etc), maar zowel de onboard videokaart als de 8600 gt gaven geen beeld. Het systeem waar het om gaat is een m3641 van acer.

Ik heb het moederbord nagekeken en vond 1 opgeblazen elco, deze heb ik vervangen maar dit hielp niet. Vervolgens een nieuw moederbord gekocht van foxconn, en ik had weer beeld. Echter lukte het mij niet de driver voor de lan kaart te installeren omdat hij de kaart niet kon vinden (onboard trouwens), waarschijnlijk omdat hij niet uit de slaapstand kwam, dus dit geprobeerd:

Turn off the PC
Switch off the power switch at the back of the PC if it a desktop. Laptop owners simply unplug the power adapter.
Wait a few minutes while the capacitors lose their charge and the RAM clears.
Turn on the PC and verify that the LAN or whichever device was giving the deep sleep error now works. If not, then you could turn off the PC and remove the RAM for a minute. (Don't forget to touch the PSU before handling the RAM, though!)

echter toen ik na het geheugen er even uit te hebben gehaald het systeem weer wilde opstarten krijg ik geen beeld meer, ik heb geprobeerd de 8600 gt eruit te halen maar onboard werkt ook niet, zonder werkgeheugen erin ook niet. De voeding geeft wel de juiste voltages, wat kan het zijn? Is het gewoon toeval of iets dat ervoor zorgt dat de moederborden kapot gaan?

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-02 23:47
Ik dacht even dat ik het niet wist, totdat ik Acer zag staan. Zij gebruiken (in volgens mij alle pc's) hele slechte voedingen (vele overlijden zo'n 2 jaar na aanschaf, stoppen eruit, vlam, etc.), dus lijkt mij op zich niet zo heel vreemd dat het daar mee te maken kan hebben.

• huub8
Is er nog een manier om dit te testen?

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
De defecte condensator kan een indicatie zijn voor een veel te hoge rimpelspanning. De hoge rimpelspanning wordt gebufferd door de condensator en deze krijgt een te hoge rimpelstroom te verwerken en dat verkort de levensduur.

Een te hoge rimpelspanning kan functies op het moederbord storen en dan is het niet vreemd dat video of ethernet niet goed werken.

Je kan het testen met een oscilloscoop of gewoon een andere, goede voeding proberen. Als dit inderdaad het probleem is, dan heb je grote kans dat alles weer goed werkt.

• huub8
Ik heb het nagemeten, de 12V geeft een 280mv aan riple (max 12.1V), en de 5 volt een 40ma riple. Dat lijkt me dus prima, ik heb alleen het idee dat het niet alleen zo is dat het misschien aan de voeding ligt, ik denk ook dat de voeding daadwerkelijk het moederbord kapot maakt, is dit te testen?

• Ploink
huub8 schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 23:23:
Ik heb het nagemeten, de 12V geeft een 280mv aan riple (max 12.1V), en de 5 volt een 40ma riple.
Je bedoelt 40mV denk ik.

De 12V ripple mag maximaal 120mV zijn volgens de spec.
Wikipedia: ATX
Hoe heb je dat gemeten, heb je een oscilloscoop? Wat is de frequentie van de ripple?
, ik heb alleen het idee dat het niet alleen zo is dat het misschien aan de voeding ligt, ik denk ook dat de voeding daadwerkelijk het moederbord kapot maakt, is dit te testen?
Probeer een voeding die zeker weten goed is en dan weet je of het bord echt stuk is of dat het alleen storing is door de grote ripple.

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
Wat gebeurt er onder load?

• huub8
Die meting was al onder load, met een andere voeding krijg ik ook geen beeld

Verwijderd

Anders de Bios even resetten met de jumper of batterij er een aantal minuten eruit te halen.

12 volt ( 4 pins atx aansltuiing ) goed aangesloten ( eventueel even los maken en opnieuw aanslutien )
Heb je ook al geprobeerd met ander geheugen te booten ?

Heb je ook de koelpasta vervangen ? en maar een dun laagje of druppeltje koelpasta ?

• huub8
koelpasta niet vervangen, had niet meer en hij was nog prima (niet hard ofzo, zit dus nog evenveel op als eerst). Maar ik denk ook niet dat dit het is, hij deed het namelijk, toen zette ik hem uit en haalde het gegeugen er even uit, en zette ik hem weer aan waarna hij het niet meer deed (dat lijkt mij dus niet een processor die te warm wordt, want dan had hij het de dag ervoor wel gedaan, en was hij niet precies te warm geworden juist nadat hij uit stond).

aansluitingen zijn goed (2 voedingen geprobeerd dus dat lijkt mij het niet te zijn), ik heb ook met slechts 1 van de twee reepjes geheugen geprobeerd te booten (met beiden los een keer), hielp ook niet.

naar mijn idee zijn de opties: de voeding maakt de moederborden kapot of het vorige moederbord is gewoon kapot gegaan en het tweede moederbord is perongelijk door mij kapot gemaakt toen ik het geheugen eruit haalde. Die laatste optie lijkt mij echter minder waarschijnlijk.

• Ploink
huub8 schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:59:
Die meting was al onder load, met een andere voeding krijg ik ook geen beeld
Ik weet nog steeds niet hoe je die ripple hebt gemeten, maar als je die 280mV correct zou hebben gemeten met een oscilloscoop en niet met een gewone multimeter dan is inderdaad die voeding rot, al betwijfel ik of 280mV voldoende is om echte schade aan te richten. De 3.3V kan eventueel ook nog de oorzaak zijn.

• huub8
Ik heb die 280mv gemeten met een digitale scope, ground aan de case, probe aan de 12v van een molex. 280mv peak to peak terwijl de computer gewoon aan stond (maar dus geen beeld gaf)

[ Voor 20% gewijzigd door huub8 op 30-09-2012 14:54 ]

• Ploink
Ok goed gedaan ;) maar met 280mV zou ik die voeding ten grave dragen...
Met zo'n slechte ripple zou ik ook vrezen voor andere problemen zoals piekspanning bij inschakelen of een slechte line en load regulation. De voeding is het hart van je systeem en die moet gewoon goed zijn.

• huub8
Dat is juist goed om te horen (probleem tenminste opgelost), dan maak ik gewoon gebruik van de garantie van dit moederbord, en koop ik een nieuwe voeding Het is trouwens een liteon voeding.

• Ploink
Dat is ook geen topmerk voor voedingen. Koop een goeie 80+ voeding en je verdient hem binnen een paar jaar terug indien de pc altijd aan staat.

Even ter vergelijking, in deze Huntkey Jumper 300G review meten ze slechts 28.4mV op de 12V, bij 100% (300W) belasting.
Pagina: 1