WS ext HDD wil niet opspinnen (belangrijke documenten:()

Pagina: 1
Acties:

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02-2025
Hallo,

Ik heb hier een Western Digital 1tb HDD. Het een externe variant, maar er zit gewoon een interne 3,5 inch schijf in. Deze is nu 2 jaar oud en wil sinds vandaag niet meer op toeren komen.

Probleem is zodra ik hem aansluit hoor ik zoals altijd de schijf opspinnen, als dit dan bijna klaar is stopt hij en probeert hij het opnieuw. Het lukt dus zeg maar niet om het opspinnen te voltooien.

Dit is zeer prut, want echt alles van de afgelopen jaren staat erop. Ook belangrijke informatie en school documentatie.

Is dit te fixen?

Een waardige toevoeging is nog dat mijn broer exact dezelfde externe HDD heeft gekregen 2 jaar geleden welke het een paar maanden geleden ook heeft begeven. Deze spint WEL op maar kan niet worden gelezen.

Zou ik eventueel de motor(?) van die harde schijf in de mijne kunnen zetten?

Alvast bedankt.

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:48

Onbekend

...

Meestal trekt de hardeschijf dan meer stroom dan de adapter kan leveren. Misschien heb je nog een vergelijkbare adapter liggen die een hogere stroom kan leveren. (Let op dat de spanning wel het zelfde is!)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• rickyy
Ik heb de harddisk ook met een gewone sata kabel aangesloten op de voeding in m'n PC. Dan doet ie dus hetzelfde. De voeding is het dus niet lijkt me.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:03

Eagle Creek

Breathing security

Dit is zeer prut, want echt alles van de afgelopen jaren staat erop. Ook belangrijke informatie en school documentatie.
Back-ups...

Het probleem dat je beschrijft klinkt mij ook in de oren als dat er te weinig stroom is. Klikt de schijf ook?
Kun je een andere behuizing (/kabel/aansluiting/etc) proberen?

Als je er zeker van bent dat er wel genoeg stroom is dan is het sowieso een hardwareprobleem. Het probleem met HDD's is echter dat je ze niet open kunt maken. Doe je dat wel dan kan het allerkleinste stofje al een crash veroorzaken. HDD's worden stofvrij geproduceerd.

Als de data echt belangrijk is ga je er niet zelf aan knutselen.

[ Voor 5% gewijzigd door Eagle Creek op 29-09-2012 20:33 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• rickyy
Hij klikt wel, en precies na het klikje valt ie uit en begint ie opnieuw.

Ik zal een filmpje later plaatsen om het te verduidelijken.

Het lijkt trouwens erg op dit probleem. Interessant.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Z6w0coK4Y0c]

Dit is mijn filmpje

[YouTube: http://youtu.be/PnKvG2vesyk]

Tip: Zet geluid wat harder.

[ Voor 44% gewijzigd door rickyy op 29-09-2012 20:49 ]

Verwijderd

Bouw eerst je externe schijf eens intern in; zodat je de behuizing kunt uitsluiten als oorzaak.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Zoals eerder gezegd: Eerst inbouwen.

Daarna afblijven en een recoverybedrijf bellen. Er is al schade aan de schijf, alles wat je er zelf mee doet kan alleen maar leiden tot nog meer schade en dus nog meer kosten.

• rickyy
Zoals in mijn tweede post verteld heb ik de HDD ook via een sata en stroomkabel op m'n voeding aangesloten. Deed precies hetzelfde.

Ook heb ik de truuk uitgevoerd van het bovenstaande filmpje. Dit werkte niet. Ik las ook later dat dit bij moderne HDD's niet werkte.

Echter lees ik dan ook weer dat je een apparte printplaat kan kopen voor de HDD die het probleem mogelijk kan oplossen.

Maar dit lijkt mij hetzelfde als een identieke printplaat van een identieke HDD swappen.

Any ideas?

Pagina: 1