Dell XPS 15, Nog geen 6 maand oud en nu al dikke problemen.

Pagina: 1
Acties:

• Strentin
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07-2021
Beste Tweakers.net,

Heb zo ongeveer 6 maand geleden een Dell aangechaft vooral voor gaming.

Zie specificaties:

Dell XPS 15
8 GB Ram
Nvidia GT540M Nvidia Optimus Technology
i7 Processor
----------------------------------------------------------

Heb de eerste paar weken nergens problemen mee gehad maar na ongeveer 4 maand was er iets met de JBL Boxen in mijn laptop heb de laptop opgesuurd maar op het papier wat ik toen terug gekregen heb waaronder alle veranderingen en aanpassingen zouden staat stond verder niks vermeld. Toch was het geluids probleem weg. Een paar week later kwam er een spel uit wat ik gespeeld heb op een of andere manier pakt de laptop steeds de Intel HD Graphics die in het moederboard zit. Heb ondertussen al geprobeerd met rechter muisknop en te openen via mijn Nvidia kaart maar alsnog blijft het spel de Intel HD Graphics detecteren. Dit ging door met sommige spellen die na die tijd uitkwamen had alle updates geinstaleerd maar zonder succes. Het is nu zover gekomen dat vandaag mijn computer gecrashd is. Kreeg een blauw scherm voor me. Heb de computer uitgezet en weer aangezet en starte weer veiloos op maar na zown 5 minuten youtube kijken kwam het blauwe crash scherm er weer voor. Begon toen erg geiriteerd te raken en heb de laptop maar even aan de kant gelegd. En ben van plan om volgende week mijn laptop op te laten halen door Dell voor reparatie(Valt nog onder garantie) Maar zou er nog een mogelijkheid zijn om mijn geld terug te krijgen? Omdat toch ookal na reparatie de Nvidia Optimus Technology toch al vremd blijft doen bij komende spellen?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Nouja, je wist van Optimus, dat kan geen reden zijn: ook in mijn review stond het aangegeven. Een upgrade van je optimus profiel (in de nVidia driver) kan je helpen, gewoon te vinden op nvidia.com. Een BSOD door een defecte harddrive? Tsja, dat kan gebeuren bij elk merk! Ik heb het ook gehad, maar voor zoiets... tsja... €40 voor een nieuw schijfje, en nu zelfs helemaal geen schijven meer: twee SSD's in m'n XPS15.

Het is een hybride laptop, en dat zie je ook aan Optimus. Ja, dat kan een gedoe zijn, maar dat wist je. En wat voor moeite is het nou om een keer een game executable te koppelen aan een GPU? Dat hoeft maar eenmalig...

Je hebt wat pech gehad, gebruik die garantie, maar denk niet dat andere apparaten niet hetzelfde hebben, de XPS15 is over de hele linie (en ja, ik heb er een, maar er zijn zat mensen met een) een van de meest robuuste laptops die verkrijgbaar waren/zijn. Ik zou niet weten wat je voor alternatief zou willen. Het scherm is ook legendarisch goed.

• Strentin
Had echter verwacht dat Nvidia Optimus beter zou werken dan verwacht. De optimusheeft steeds een lack aan support voor reeds uitgekomen spellen. :? Wat updaten betreft heeft mij ook niet geholpen heb inmiddels al geprobeerd om via apparaart beheer de geintregreede Intel HD 3000 uit te zetten alleen dit gaf mij een zwart scherm. Dus als het goed is vervangt dell de hardeschijf bij reparatie?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik weet niet of het de harddisk is of een ander component, bij mij was het de harddrive. Dell wisselt nogal tussen welk merk ze gebruikt, ik had een seagate, er kwam een WD voor terug. Optimus: ja, download de nVidia driver... maar nogmaals: niet elk spel zit er gegarandeerd in. Dat ligt aan nVidia, niet aan Dell, en dat zul je bij ELKE nVidia laptop hebben.

Je weet hopelijk hoe je in het control panel een executable permanent aan de nVidia kaart zet, niet?

Op alleen de nVidia kaart draaien kan alleen als je de HDMI-out gebruikt, dat is de enige poort die rechtstreeks op de nVidia kaart zit, Optimus werkt uitstekend: geen performance verlies tegenover een sterk verbeterde accuduur. Het is daardoor wel zo dat de nVidia kaart niet aan de laptop LCD vast staat: het beeld gaat door de Intel IGP heen. Zet je die uit? Dan heb je inderdaad geen beeld meer. Gewoon even programmaatjes aan de nVidia kaart vastzetten, hoeft maar een keer per programma, en het is goed. Je kunt wel laptops krijgen met ALLEEN een nVidia of AMD kaart, maar die hebben natuurlijk ook niet de accuduur die je zou verwachten. En daar is de XPS15 uitstekend in: een "alles-kan" laptop, die bovendien erg solide is.

Tsja, over je BSOD? Heb je de BSOD al bestudeerd? Het klinkt alsof je hem aan de kant hebt gezet en er niks meer mee hebt gedaan. Misschien was het juist een driver glitch, misschien was het een ander probleem (heb je hem op een kussen gebruikt? Als hij heet wordt geeft hij ook wel een BSOD hoor!). Bij mij was het toevallig de harde schijf, maar er zijn natuurlijk zoveel manieren waarop een laptop kan BSOD-en, Kernel panicken, of wat dan ook afhankelijk van je OS: een Mac zal net zo goed een kernel panick geven als je hem in een kussen gebruikt terwijl de harde schijf stuk is en je zelf vervolgens met een boterhamzakje over het RAM heen aan het poetsen bent.

Het klinkt een beetje alsof je er niks mee gedaan hebt en gewoon verwacht: dit hoort niet te kunnen. Een foutje kan altijd. De garantie is voor een probleem, niet voor een incident. En een probleem heb je pas als een incident herhaalbaar voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strentin
Krijg nu om het uur een BSOD zelfs met het kijken via youtube, Ik bel maandag dell voor reparatie Ik denk dat inderdaad de hardeschijf word vervangen. Over de Nvidia Optimus betreft baal er natuurlijk wel ontzettend van maar het is niet anders dan maar geen harde games er op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit gaat niet over het kopen van een laptop, maar over ~'geld terugkrijgen' etc. Dat is meer iets voor het Shopping forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Heb je hem al een keer gerecovered? alvorens gelijk te beginnen over geld terug willen kan je zelf ook wat proberen. wie weet is het wel probleem wel veroorzaakt door software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 17:51
Je zou eens de nieuwste driver direct bij nVidia kunnen downloaden. Deze om precies te zijn: http://www.geforce.com/drivers/results/48693 Ach ja, dit zijn nou probleempjes. De vorige XPS die kuren had, dat was een nachtmerrie. Het verdomde ding staat nog steeds hier thuis. Een studio XPS 13 welteverstaan.
Probeer eerst maar eens die driver, en dan kun je pas verder kijken. Het wordt daarnaast van je verwacht dat je eerst zoiets probeert voordat je voor garantie aanklopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geld terug krijgen lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien de kosten voor Dell hiervoor niet redelijk zijn. Je zult ze gewoon in de gelegenheid moeten stellen om te repareren/vervangen.
Pagina: 1