• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:05
Ik wilde mijn USB WiFi stick vervangen door een PCI versie, hopend op een betere verbinding.

Huidige situatie:
Huawei HG655d router (via Online)
Verbonden met: (imo irrelevant) laptop, 2x iphone, boxee
én met mijn PC, via een D-Link DWA-125 N150 USB Wireless stick.

Nu installeerde ik mijn nieuwe Sitecom WLA-2001. Direct een probleem: geen resources beschikbaar. Na het uitschakelen van 2x gigabit LAN en firewire adapters (gebruik ik toch niet), was dit probleem verholpen.
Nu is hij dus geïnstalleerd als generieke "802.11n Wireless LAN Card", voor zover ik gezien heb zijn er geen specifieke drivers voor. De drivers op de site van Sitecom installeren drivers voor USB netwerk adapters, en de USB Wireless tool van Sitecom die daarmee ook geïnstalleerd wordt, herkent de kaart ook niet.

Als ik ze dan één voor één aan/uit zet
(hier disable/enable doen) Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NAaoj.png
Dan is dit het resultaat
Met D-Link USB stick "enabled":
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/snfeK.png
Met WLA-2001 "enabled":
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xGUzH.png

Als ik de diagnose uitvoer:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RUVOy.png

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

WEBN & chill (@IBKR)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb je het al eens geprobeerd met de router er vlak naast? Desnoods met alleen stekker in het stopcontact, er hoeft niet zozeer een netwerk in. Als je maar een WiFi zender zo dicht mogelijk bij hebt. Ik heb het idee dat de antenne niet goed vast zit of zelfs gebroken is. Zie je er iets aan? Wat voor soort antenne is het, en heb je hem in een afgesloten kastje met veel storingsbronnen staan? (vaak het geval bij PCI, persoonlijk vind ik voor desktop PC's, puur vanwege hoe mensen hem neerzetten, USB vaak beter omdat je de antenne wat flexibeler kan opstellen).

Vaste PC's zou je eigenlijk gewoon bekabeld moeten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 29-09-2012 20:01 ]

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Jeetje, wat een slecht verhaal van die driver. De handleiding daar is ook niet veel soeps (die is voor een USB-stick!).

Misschien kun je proberen de driver van een andere kaart te gebruiken. Ik vond op de sitecom-site bijvoorbeeld bij deze kaart een "Combined driver for 54g and 300N adapters":

http://www.sitecom.com/do...CombinedInstallation.html

[ Voor 3% gewijzigd door Keypunchie op 29-09-2012 20:27 ]

• DeadKennedy
Umbrah schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 20:00:
Heb je het al eens geprobeerd met de router er vlak naast? Desnoods met alleen stekker in het stopcontact, er hoeft niet zozeer een netwerk in. Als je maar een WiFi zender zo dicht mogelijk bij hebt. Ik heb het idee dat de antenne niet goed vast zit of zelfs gebroken is. Zie je er iets aan? Wat voor soort antenne is het, en heb je hem in een afgesloten kastje met veel storingsbronnen staan? (vaak het geval bij PCI, persoonlijk vind ik voor desktop PC's, puur vanwege hoe mensen hem neerzetten, USB vaak beter omdat je de antenne wat flexibeler kan opstellen).

Vaste PC's zou je eigenlijk gewoon bekabeld moeten doen.
Goeie.
Met de router ernaast
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7bWiJ.jpg
leek hij even netwerken te zien, maar kon geen verbinding maken. Dit duurde maar kort, daarna weer precies dezelfde situatie.

De diagnostics laat nu dit zien:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1wIXb.png
Keypunchie schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 20:26:
Jeetje, wat een slecht verhaal van die driver. De handleiding daar is ook niet veel soeps (die is voor een USB-stick!).

Misschien kun je proberen de driver van een andere kaart te gebruiken. Ik vond op de sitecom-site bijvoorbeeld bij deze kaart een "Combined driver for 54g and 300N adapters":

http://www.sitecom.com/do...CombinedInstallation.html
Probeer ik direct!
Helaas, na het installeren van dit driverpakket en het herinstalleren van de WLA-2001, wordt hij nog steeds als generieke WLAN adapter gedetecteerd. Ik heb de inf bestandjes uit dit installatiebestand even bekeken, en daar staat ook geen verwijzing naar de WLA-2001, eigenlijk enkel verouderde 802.11g kaartjes.

[ Voor 30% gewijzigd door DeadKennedy op 29-09-2012 20:55 ]

WEBN & chill (@IBKR)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat klinkt wel een beetje als een gare wireless NIC, dat kun je natuurlijk verder testen door hem even in een andere PC te zetten, maar goed, dat bied nog geen garantie. Ubuntu Linux heeft een hoop drivers. Het is niet het meest ideale OS, maar je zou even kunnen kijken wat een live-USB boot van Ubuntu doet met je WiFi kaart.

Maar goed. Dat is allemaal een poging om je werkelijke probleem te fixen:
Ik wilde mijn USB WiFi stick vervangen door een PCI versie, hopend op een betere verbinding.
Wat is "beter", en wat was er slecht aan? Als ik je specs in je signature zo zie, dan zie ik "gamebak". Ik weet dat er mensen zijn die het doen, maar WiFi is inherent gewoon niet ideaal voor gamen, en heeft een hoop beperkingen die je niet met een sterkere tranceiver aan één kant gaat oplossen (los van het feit dat je router ook zwak kan zijn, het is tweedelige communicatie, je PC kan net zo hard schreeuwen, maar als je router vervolgens terugfluisterd vanaf beneden heb je nog steeds geen bidirectionele communicatie). Wat voor probleem probeer je op te lossen? Bandbreedte? Latency? Loss? Wat is je doel? Ik kan eigenlijk alleen zo bedenken dat ik surfen/emailen/basis video streamen over WiFi zal doen. Zodra ik hoge kwaliteit wil streamen, of wil gamen: Ethernet of Powerline. Zeker in huizen met dikke muren en al helemaal als er ook nog verdiepingen zijn vanwege het "parasol" effect van een WiFi zender, waardoor signaal niet even mooi omhoog gaat.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Heb je de "Sitecom Wireless Utility" geinstalleerd? Misschien heb je deze nodig om de kaart te activeren. Het zou zo maar kunnen dat ie in de slaap/disabled stand staat ofzo.

Als ik het wifi schakelaartje op mijn netboek hier gebruik, dan krijg ik precies hetzelfde symptoom "no wireless networks found". Windows weet niet dat de wifi uit staat, dat gaat blijkbaar buiten het OS om.

• DeadKennedy
Nu breekt mijn klomp. Na een uurtje wat anders gedaan te hebben, vindt hij wel mijn draadloos netwerk. Nu vindt hij echter dat mijn wachtwoord niet klopt.
WPS knop op router ingedrukt, probeer verbinding te maken met iPhone: lukt. Met PC:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sW7Lb.png

Edit: misschien heeft hij wel een van die gare drivers uit dat driverpack gekozen? Hij ziet mijn wireless netwerk als 802.11g, met WEP beveiliging, terwijl mijn USB stick het ziet als 802.11n met WPA-PSK. Verklaart ook wel waarom het wachtwoord niet werkt. Het wordt wel vreemder en vreemder...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/E3BT4.png
Ploink schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 23:19:
Heb je de "Sitecom Wireless Utility" geinstalleerd? Misschien heb je deze nodig om de kaart te activeren. Het zou zo maar kunnen dat ie in de slaap/disabled stand staat ofzo.

Als ik het wifi schakelaartje op mijn netboek hier gebruik, dan krijg ik precies hetzelfde symptoom "no wireless networks found". Windows weet niet dat de wifi uit staat, dat gaat blijkbaar buiten het OS om.
De Sitecom Wireless Utility herkende mijn kaart niet.
Umbrah schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 23:06:
Dat klinkt wel een beetje als een gare wireless NIC, dat kun je natuurlijk verder testen door hem even in een andere PC te zetten, maar goed, dat bied nog geen garantie. Ubuntu Linux heeft een hoop drivers. Het is niet het meest ideale OS, maar je zou even kunnen kijken wat een live-USB boot van Ubuntu doet met je WiFi kaart.

Maar goed. Dat is allemaal een poging om je werkelijke probleem te fixen:

[...]

Wat is "beter", en wat was er slecht aan? Als ik je specs in je signature zo zie, dan zie ik "gamebak". Ik weet dat er mensen zijn die het doen, maar WiFi is inherent gewoon niet ideaal voor gamen, en heeft een hoop beperkingen die je niet met een sterkere tranceiver aan één kant gaat oplossen (los van het feit dat je router ook zwak kan zijn, het is tweedelige communicatie, je PC kan net zo hard schreeuwen, maar als je router vervolgens terugfluisterd vanaf beneden heb je nog steeds geen bidirectionele communicatie). Wat voor probleem probeer je op te lossen? Bandbreedte? Latency? Loss? Wat is je doel? Ik kan eigenlijk alleen zo bedenken dat ik surfen/emailen/basis video streamen over WiFi zal doen. Zodra ik hoge kwaliteit wil streamen, of wil gamen: Ethernet of Powerline. Zeker in huizen met dikke muren en al helemaal als er ook nog verdiepingen zijn vanwege het "parasol" effect van een WiFi zender, waardoor signaal niet even mooi omhoog gaat.
Helaas is bekabeld geen optie, zou teveel gedoe zijn. Ook ben ik geen "hardcore" gamer, 10ms meer of minder vind ik niet echt een groot probleem, maar ik wil wel een zo sterk en goed mogelijk signaal. Als ik mijn PC op de plek zet waar hij qua inrichting hoort, valt de bandbreedte al snel terug naar 40/30 Mbit, als ik dan files transfer op het lokale netwerk gaat dat érg traag, en vertraagt mijn verbinding ook aanzienlijk (latency, bandbreedte). Powerline is een optie, maar dat is volgens mij een factor 4 duurder dan dit netwerkkaartje? Als dit allemaal niet werkt, ga ik daar wel serieus aan denken.

[ Voor 111% gewijzigd door DeadKennedy op 29-09-2012 23:40 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
DeadKennedy schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 19:54:
Als de wifi antenne zo dicht bij je pc zit, dan ontvangt deze ook een hoop storing van de pc zelf.
Probeer eens de wifi stick met een usb verlengkabel, zoek de beste lokatie en plak 'm daar vast.

Voor een goede indicatie van de ontvangst sterkte kun je een utility als inSSIDer gebruiken, dat is veel nauwkeuriger dan de 5 streepjes in windows.

Als je beide wifi devices tegelijk gebruikt, kan het in theorie ook gebeuren dat de drivers elkaar bijten.
Umbrah schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 23:06:
Lijkt me een goed plan, als ie werkt in Ubuntu dan weet je dat de hardware goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Ik heb het device ID maar eens opgezocht: PCI\VEN_1814&DEV_3062
Daarbij kwam ik uit op de chipset, de Ralink_RT2860.
Via Ralink de drivers geïnstalleerd, en het werd herkend als een Sitecom WL-320.
Zowel met de drivers van Ralink als met Sitecom nog geen succes met daadwerkelijk verbinden met de router... Ik heb helaas geen DVD/USB stick bij de hand voor een Ubuntu test op het moment.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Breng hem maar terug naar de winkel als ie niet deugt...
Ik denk dat je met een usb verlengkabel de ontvangst van je wifi stick kan verbeteren en anders kun je altijd nog een ander wifi device of powerline proberen.

Edit:
Dlink heeft zelfs een speciale usb houder dinges om de ontvangst van de stick te verbeteren, maar als je die niet hebt zal een gewone usb verlengkabel ook werken.
Afbeeldingslocatie: http://images.dlink.com.au/new/products/DWA-125/DWA-125_cradle.png
http://www.dlink.com.au/products/?pid=722

[ Voor 42% gewijzigd door Ploink op 30-09-2012 11:47 ]

Pagina: 1