[Win7 x64] Iomega Home Network Drive

Pagina: 1
Acties:
  • 1.145 views

• Stiems4
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-11-2024
Al een tijdje hebben wij een Iomega Home Network Drive (MDHD320-N) in de kast staan. Nu heb ik eindelijk eens een extra harde schijf gekocht en wil ik deze netwerkschijf aan het netwerk hangen bij mijn vriendin thuis.

Aansluiten volgens de 'quick start guide':

1. Stekker in het stopcontact;
2. Netwerkkabel aangesloten;
3. Aanzetten en wachten tot lampjes branden;
4. Driver-CD erin en stappen volgen

En hier gaat 't mis: de software geeft automatisch aan dat deze niet geschikt is voor Windows 7: Your current operating systems isn't currently supported by this product. Please check your product packaging for the list of supported operating systems. Error Location = 6.

Mijn logica: dan kan ik vast wel iets vinden op de site van Iomega. Maar ook dit valt niet mee.. Ik kan niets vinden, geen info / drivers / of iets anders voor mijn type netwerkschijf...

Mijn laptop 'ziet' de schijf gewoon op het netwerk, maar bij aanklikken krijg ik de fout:

"\\storage-c34b is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have permissions."

"Network error (1208)"

Ik heb het gevoel dat hierbij er een soort versleuteling geïnstalleerd moet worden om op de schijf te komen. Als ik op de CD kijk, zie ik wel Retrospect software staan en kan ik de installer daarvan wel starten en installeren. Ook de 'Discovery Home' software wordt succesvol geïnstalleerd.

Mbv van de Discovery Home software kan ik de schijf ook 'mounten' (inloggen lukt), maar ook hierbij krijg ik geen toegang: 'Acces to the network resource was denied' als ik de schijf wil verbinden.

Heeft iemand dit probleem eerder gehad bij Iomega? Weet iemand hoe dit op te lossen is? Of weet iemand waar ik wel een oplossing voor het probleem kan vinden zodat deze wel onder Windows 7 werkt? Is hiervoor misschien nieuwe firmware voor beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiems4
Heeft niemand een idee? Ik weet eigenlijk zo niet waar ik het moet zoeken en ook de site van Iomega en google helpen me niet echt verder... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Probeer in de web interface van de Iomega te komen via het ip adres. (wat waarschijnlijk wel terug te vinden is in een dhcp log/status)

Je zal via de web interface gebruikers/rechten/etc moeten kunnen zetten, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiems4
Het lukt me inderdaad om in de web interface van de Iomega te komen. Zal er nog eens proberen te zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiems4
In de web interface krijg ik het onderstaand overzicht. Hierbij twijfel ik of de schijf wel wordt herkend.. Onder het kopje 'Disk Utility' kan ik de schijf wel formatteren, dus dat ga ik morgen maar eens eerst proberen. Verder moet ik, denk ik, proberen de firmware te upgraden, maar dan zal ik wel de nieuwste firmware moeten kunnen vinden. En dat lukt me juist niet goed via de site van Iomega..

--------------------------------------------------------------------------------

Host Name STORAGE-C34B
Group Name WORKGROUP
Administrator admin
Date/Time 2012/10/27 12:29:03 GMT1
Language Choose your language English Deutsch Español Français Italiano
Firmware Version K1.01 L1.0 W1.1

--------------------------------------------------------------------------------

Network Information

IP Address 192.168.0.106
MAC Address 00:0a:d8:00:c3:4b

Service Information

Samba Service Enable Disable
FTP Service Enable Disable

Disk Information

Free Size
Total Size none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiems4
Inmiddels heb ik de schijf geformatteerd via de 'disk utility' en ook de firmware geupgrade. Echter is het nog niet mogelijk om de schijf via het netwerk te benaderen... Dit is nu de status:

System Information

Device Name STORAGE-C34B
Group Name WORKGROUP
Administrator admin
Date/Time 2008/01/01 00:01:20 GMT1
Language Choose your language English Deutsch Español Français Italiano
Firmware Version K1.08 L1.0 W1.5

Network Information

IP Address 192.168.0.106
MAC Address 00:0a:d8:00:c3:4b

Service Information

Windows File Sharing Enable Disable
FTP Server Enable Disable

Disk Information

Space Available 953634 MB free
Total Capacity 953869 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_Pluimers
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-10-2020
Hallo Stiems4,

Ik heb exact dezelfde schijf en die werkt goed in combinatie met Windows 10 maar daar moet je wel wat voor doen.

Via het FTP protocol is de schijf gewoon te benaderen maar als je de schijf via het SMB protocol wilt benaderen moet je de instellingen van windows 10 aanpassen.

Windows 10 gebruikt namelijk SMB versie 3 en deze schijf werkt met SMB versie 1.

Die service kun je activeren via het menu configuratiescherm > Programma's en onderdelen > Windows-onderelen in of uitschakelen.

Normaal staat de optie "Ondersteuning van SMB 1.0/CIFDS voor het delen van bestanden uit. Als je die optie aanvinkt en de computer daarna een keer herstart werkt die optie wel.

Het toekennen van schijfstations kan alleen als je gedeelde mappen op de drive hebt aangemaakt en hebt vrijgegeven aan een gebruiker. Die mappen kun je dan met de tool " Iomega discovery Home" toewijzen aan een schijfstation. Ik gebruik versie 1.10 van die tool. Als het goed is kun je die tool gewoon installeren. die staat op de meegeleverde software-cd.

Hopelijk lukt het nu.

Groet Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Hans_Pluimers Ik denk niet dat je antwoord na 8 jaar nog erg relevant is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Frogmen schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:58:
@Hans_Pluimers Ik denk niet dat je antwoord na 8 jaar nog erg relevant is.
En @Hans_Pluimers SMBv1 inschakelen aanbevelen is ook gewoon een no-go, smbv1 is uit 1983!

https://www.security.nl/posting/646024
Microsoft heeft bedrijven opnieuw opgeroepen om te stoppen met het gebruik van het onveilige SMBv1-protocol. Het SMB (Server Message Block)-protocol wordt door Windows gebruikt voor het delen van bestanden en printers op een lokaal netwerk.
De eerste SMB-versie stamt uit 1983 en is daarmee bijna veertig jaar oud. Desondanks zijn er nog steeds bedrijven die er gebruik van maken. Microsoft krijgt zelfs vragen van klanten waarom Windows 10 standaard niet met SMBv1 werkt. De enige Windowsversies die SMBv1 vereisen zijn Windows 2000 Server en Server 2003 die respectievelijk sinds juli 2010 en juli 2015 niet meer door Microsoft worden ondersteund. Ook Samba- en Linux-distributies ondersteunen SMBv1 niet meer.
"Stop alsjeblieft met het gebruik van SMBv1. Doe die oude legacy systemen die alleen SMBv1 ondersteunen weg. We krijgen continu vragen van klanten waarom Windows 10 standaard geen SMBv1 ondersteunt zodat het met hun oude, onveilige systemen werkt", zegt Microsofts James Kehr. "Door Microsoft te vragen om een niet meer ondersteunde Windowsversie te ondersteunen vragen mensen ons om een besturingssysteem te supporten dat zo oud is dat de moderne smartphone niet eens bestond."
Volgens Kehr is het draaien van een dergelijk oud besturingssysteem niet alleen een beveiligingsrisico, het is ook beangstigend omdat deze bedrijven een besturingssysteem gebruiken dat voor een compleet ander computertijdperk is gemaakt. Aan het einde van zijn betoog herhaalt Kehr dat er geen reden is om SMBv1 te blijven gebruiken. "Managers noemen vaak kosten als reden, maar als je denkt aan de potentiële kosten van een datalek, is het dan echt het risico waard?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Hans_Pluimers welkom op Tweakers.

Het is goed bedoeld, maar oude topic omhoog halen is niet gewenst.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 04-09-2020 20:50 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.