[Win7] Dual boot 32 en 64bit met 1 licentie?

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Hoi :)

Vragen simpele als deze krijg je volgens mij niet, maar toch zou ik niet weten waar ik het antwoord vandaan zou moeten toveren :) Here goes:

Kan ik naast elkaar een Win7 32bit en een Win7 64 bit draaien in dualboot (gok van wel), en aangezien ik het op de zelfde hardware en niet gelijktijdig draai: mag dat met de zelfde licentie?

Stukje achtergrond info: onze ICT afdeling heeft ons 32 bits Win7 images geleverd op onze laptops. Alleen voor het spul dat we er op willen draaien hebben we eigenlijk 64 bit nodig. Bovendien zijn de meesten met 8 GB ram uitgerust dat nu niet gebruikt wordt...

We hebben admin rechten op die laptops, kunnen er eigenlijk alles mee. Onze ICT afdeling heeft het te druk met andere projecten en aangezien wij zelf ook een ICT gerelateerde BU zijn, hebben we de kennis wel in huis om dit klusje zonder hun hulp te klaren :) De vraag is voornamelijk hoe het licentietechnisch zit dus.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:10

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

De 32- en 64-bits worden individueel geactiveerd. Gaat niet lukken dus.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Hebben 32bit en 64 aparte licentiecodes dan? Ik meende namelijk dat 1 licentiecode gold voor zowel 64 als 32 bit...

Dat ze individueel geactiveerd moeten worden snap ik, maar dat zou nog via de tel. support van MS kunnen dan denk ik zo...

[ Voor 35% gewijzigd door The Eagle op 29-09-2012 18:03 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:46
Ik denk dat het niet toegestaan is. Waarom? De [url="javascript:fnopenURL('http://download.microsoft.com/Documents/UseTerms/Windows%207_Professional_English_7bb89e9f-20ea-4555-892f-394539ec1090.pdf')"]licentievoorwaarden[/url] (PDF Win7 Pro voorwaarden) Op pagina 1 staat omschreven dat een partitie geldt als een aparte computer. En je mag maar op 1 computer installeren.

Aan de andere kant, je maakt geen gebruik van x86 en x64 tegelijkertijd. Je zou, in theorie, steeds de andere versie kunnen installeren als je andere software wilt draaien. Dat mag wel. In de praktijk maakt het dus niet uit, want per licentie wordt er door maximaal 1 gebruiker tegelijkertijd gebruik van gemaakt.

In een rechtszaak zou dat een zeer sterk punt kunnen zijn, maar dat wil je baas vast niet proberen :P

Edit: de licentie is gewoon voor 1 (gelijktijdige) installatie van Windows 7. Of dat x86 of x64 is maakt niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Crahsystor op 29-09-2012 18:20 . Reden: x86 en x64 ]

Addicted to silent computing

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt niet persee meerdere partities nodig voor een DualBoot. Ik heb wel de 32bits en de 64bits in een DualBoot op elk hun eigen partitie gehad, maar dat was puur voor het testen, en nooit geactiveerd.

Al moet ik zeggen dat m'n DualBoot op 1 partitie al een tijdje terug is, en beide waren het 32bits OS'en, dus was de 3rd party software ook geen verschil in versies.

Wat ik dan wel had, was:
C:\win98
C:\winxp

De map "Program Files" werd voor beide OS'en de boel standaard in gezet. Al moest je wel in elk OS appart de install draaien voor het register.

Maar voor Win7 zal het ook vast wel mogelijk zijn op 1 partitie, al zal het wellicht iets lastiger zijn.

Persoonlijk zeg ik: Gewoon doen. Maar ik heb als consument sowieso al redelijk maling aan licentie voorwaardes :P

Ey!! Macarena \o/

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Gewoon doen ligt even iets genuanceerder. We moeten sowieso weten dat het licentietechnisch uberhaupt mag, dus ik kom graag beslagen ten ijs.
Daarnaast zijn dit wel laptops waar collega's dagelijks mee werken en die ik niet de drek in kan trekken ;) Bovendien heb ik zelf geen lappie om het te kunnen testen; Ik was de uitzondering op de regel zogezegd en die van mij draait al op 64 bit en dat moet ie ook blijven doen. ;)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom de keuze voor dualboot en niet enkel x64? Dan weet je zeker dat je licentietechnisch goed zit...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Omdat we die 32 bit willen behouden. Dat zijn namelijk bedrijfsimages met oa Office en wat andere bedrijfsspecifieke zaken, waaronder de VPN-toegang tot het bedrijfsnetwerk ;)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus wat is het probleem? Die heb je ook voor Win x64. Desnoods maak je een installatie die zij kunnen gebruiken als image, zodat je beide kan geven, 32 bit voor < 4 GB RAM en 64 bit voor > 4 GB.

Ik zou iig geen dual boot willen, wat voor voordeel heb je er aan? Moet je telkens herstarten voor je VPN, die ook gewoon beschikbaar kan zijn in je 64 bit omgeving.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Wij willen als BU zo weinig mogelijk te maken hebben met onze ICT-afdeling (historisch zo gegroeid, dont ask). Die images die er nu op zitten hebben we gewoon nodig, 64bit windows eigenlijk simpelweg ook. Aangezien geen van beide afdelingen budget krijgen voor het maken van een 64bit images dergelijks zouden we het zelf moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhough
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-10 15:40
Hang dat niet af van het licentiemodel wat je hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:11

TheVMaster

Moderator WOS
The Eagle schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 19:35:
Omdat we die 32 bit willen behouden. Dat zijn namelijk bedrijfsimages met oa Office en wat andere bedrijfsspecifieke zaken, waaronder de VPN-toegang tot het bedrijfsnetwerk ;)
Wordt jullie Windows niet gewoon via KMS geactiveerd dan? Dan heb je sowieso geen probleem volgens mij, nouja...jij hoeft geen key in te kloppen, dat gebeurt automatisch zodra je op het netwerk aanwezig bent met je 64-bits. Enneh...ik zou dan gewoon die 32-bits P2Ven en dan via een virtualisatie-techniek virtueel binnen je 64-bits Windows draaien...scheelt ook rebooten zodra je even iets 'bedrijfsmatigs' moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Als ik het goed begrijp staat de 32-image al op de laptop. Dan zou je die handel eerst moeten virtualiseren en dan 64 erop zetten en daar de virtuele 32 weer op. En ik denk dat dat nou net hetgeen is wat de IT-afdeling niet zo leuk vindt.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Klopt, dat is ook de reden dat ik hem dualboot zou willen: dan kan er maar 1 tegelijk gebruikt worden en krijgen we licentietechnisch sowieso geen ruzie met ons hoofd ICT :P

En voor zover ik weet is er geen KMS aanwezig; image is gewoon via VLK's gegaan net als de rest van de werkstations. Workstations draaien ook verder niks behalve W7 32bit; ze starten direct een citrix sessie op. Wat dat betreft zijn het maar domme terminals :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik zou met VHD Boot aan de gang gegaan. Gewoon op de disk een VHD maken en daarin 64 bits Windows installeren en daar vanaf booten. Als je die VHD ook goed sysprept enzo, kun je die makkelijker kopiëren naar andere collega's (een soort master image).

http://blogs.msdn.com/b/k...boot-setup-guideline.aspx

[ Voor 70% gewijzigd door Turdie op 30-09-2012 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:54
shadowman12 schreef op zondag 30 september 2012 @ 18:54:
Ik zou met VHD Boot aan de gang gegaan. Gewoon op de disk een VHD maken en daarin 64 bits Windows installeren en daar vanaf booten. Als je die VHD ook goed sysprept enzo, kun je die makkelijker kopiëren naar andere collega's (een soort master image).

Slimme oplossing! Doe ik momenteel ook zo... ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Qua licenties maakt dat geen drol uit he.. zit je met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Ik weet niet hoe groot de organisatie is, maar is er geen Enterprise Agreement, dan je gewoon aan Microsoft jaarlijks kan doorgeven hoeveel licenties je verbruikt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 30 september 2012 @ 17:52:
En voor zover ik weet is er geen KMS aanwezig; image is gewoon via VLK's gegaan net als de rest van de werkstations. Workstations draaien ook verder niks behalve W7 32bit; ze starten direct een citrix sessie op. Wat dat betreft zijn het maar domme terminals :P
Wat voor hardware heb je? Zat daar niet gewoon een key bij? Wij hebben ook zwaardere laptops (HP elitebooks) op het werk. Het moederbedrijf bepaald echter wat op het domein mag, en momenteel is dat enkel nog WinXP x32, dus zo kwamen die laptops ook geïnstalleerd. Met 8GB aan ram. Maar met de key die onderaan de laptop zat, hebben wij gewoon Windows 7 x64 pro op die laptops geïnstalleerd.

Dus een dualboot met x32 VLK key en x64 OEM key? Als er natuurlijk een OEM key bij de hardware geleverd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
shadowman12 schreef op zondag 30 september 2012 @ 18:54:

Die klink leuk, maar je het het addertje onder het gras over het hoofd gezien:
Also the OS needs to be 32-Bit because of Virtual PC.
En daar heb ik dus niks aan :+
shadowman12 schreef op zondag 30 september 2012 @ 19:18:
Ik weet niet hoe groot de organisatie is, maar is er geen Enterprise Agreement, dan je gewoon aan Microsoft jaarlijks kan doorgeven hoeveel licenties je verbruikt hebt?
Nope, losse licenties. Zijn een jaar of 2 terug al van XP naar 7 gegaan, maar omdat we deels hardware hadden die geen 64 bit konden draaien is er voor 32 bit gekozen. Was toen vanwege de citrix omgeving geen bezwaar; in weze zijn alle desktops domme terminals. En die 32bits is nog steeds de standaard..
kluyze schreef op zondag 30 september 2012 @ 19:28:
[...]
Wat voor hardware heb je? Zat daar niet gewoon een key bij? Wij hebben ook zwaardere laptops (HP elitebooks) op het werk. Het moederbedrijf bepaald echter wat op het domein mag, en momenteel is dat enkel nog WinXP x32, dus zo kwamen die laptops ook geïnstalleerd. Met 8GB aan ram. Maar met de key die onderaan de laptop zat, hebben wij gewoon Windows 7 x64 pro op die laptops geïnstalleerd.

Dus een dualboot met x32 VLK key en x64 OEM key? Als er natuurlijk een OEM key bij de hardware geleverd was.
Da's wel iets dat het waard is om te controleren. Al ben ik bang dat ze met een 32bits versie geleverd zijn; ik weet wie ze besteld heeft. Die zelde architect als die de 32bits als standaard maakte namelijk ;)
Maar die ga ik even bij mijn collega op de zaak doorgeven, goeie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:54
Even afgezien van de licentie kwestie...
Kan ook gewoon met 64-bits. Je moet overigens wel Ultimate of Enterprise hebben.
Zie bijvoorbeeld hier. Werkt voor Windows 7 en 8 zo ongeveer hetzelfde,

Even off-topic:
- Op Windows 8 heb je nu ook Hyper-V ingebouwd (mits je CPU het support)
- En op Windows 8 kun je ook direct booten van een VHD

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Windows 8 is geen optie. Gaan we dus ook niet doen ;)

heb net zelf even op mijn eigen laptop gekeken en daar zit in het batterijvak wel een licentiesticker (met code) van Win7 pro. Staat alleen niet bij of het 32 of 64 bit is. Aangezien mijn collega's een image hebben wat vermoedelijk met een VLK gemaakt is (maar dat kunnen we checken) zou het dus kunnen zijn dat we id de optie van de 64bit met die licentiecode kunnen gebruiken :)
Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows 7 licentiecodes zijn niet bit afhankelijk. De key werkt voor 32 en 64 bit. Als je een retail versie koopt, krijg je ook 2 DVDs, 1x 32 bit installer, 1x 64 bit installer. Voor OEM de overstap maken van 32 bit naar 64 bit of andersom is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Ik geloof dat dat we goed weg gaan komen. Flaptops zijn namelijk met een VLK geinstalleerd. Dus dan kunnen we er mooi 64 bit naast zetten als we dat willen, kan toch niet gelijktijdig draaien ;)

Vraag im me alleen ineens af of dat met bitlocker geinstalleerd goed gaat komen als je een dualboot pakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar is maar op 1 manier achter te komen. Of nee, eigenlijk 2 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Wat me net ineens opkomt: Is een in-place upgrade van 32 naar 64 bit eigenlijk mogelijk? Dus met behoud van alle bestanden etc, net zoals je vroeger Win95 OSR2 over win95 heen zette :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
En da's dan weer erg jammer. Anders hadden we niet met het probleem gezeten dat we allerlei certificaten tbv de citrix vpn verbinding om moesten zetten.

Oh well, wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Export de certificaten, importeer ze in je 64 bit omgeving, done. Dat boeit niet, maar een directe 'upgrade' naar een ander architectuur gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
The Eagle schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 19:21:
En da's dan weer erg jammer. Anders hadden we niet met het probleem gezeten dat we allerlei certificaten tbv de citrix vpn verbinding om moesten zetten.

Oh well, wordt vervolgd :)
Daar heb je iets voor als de USMT voor.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh825238.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 18:26:
Wat me net ineens opkomt: Is een in-place upgrade van 32 naar 64 bit eigenlijk mogelijk? Dus met behoud van alle bestanden etc, net zoals je vroeger Win95 OSR2 over win95 heen zette :?
NEE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pagina: 1