[MacBook] Werkt met een extern scherm wel vloeiend?

Pagina: 1
Acties:

• supermuffin
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11-2023
Hallo beste mensen.

Na al een hele tijd op dit forum de fantastische bureaus van iedereen te hebben gezien wil ik jullie toch even een vraag stellen.

Ik ben op zoek naar een laptop en ben van plan om of de 13"macbook pro of de 13"macbook air (het basismodel) aan te schaffen. Ik ben laatst in de icentre geweest en nu werd mij verteld dat een externe monitor niet vloeiend loopt op het basismodel macbook. Ik zie bij iedereen externe monitoren en ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn. Ik wil geen apple thunderbolt display kopen, maar gewoon een ander merk monitor. :)

Alvast heel erg bedank voor jullie hulp/advies! ;)

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:19
Onzin, werkt prima. Heb hier een 24" Dell scherm met een basismodel 13" Macbook Pro van begin 2011.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
absoluut geen probleem.

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-10 23:38
De nieuwe 2012 modellen kunnen externe monitors nog beter aan dan de 2011 modellen, vanwege de nieuwe videochip in de processor, de HD4000. Dus nu kun je zelfs 2 monitoren aansluiten op een basismodel macbook air/pro

• supermuffin
Hartstikke bedankt voor de reacties! Nu nog beslissen of ik een macbook pro of air neem :D

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Ligt eraan wat je precies wilt denk ik, toen ik mijn MBA kocht had ik er nog een normale Win7 desktop naast staan. Heb hem dus puur gekocht voor het gewicht omdat ik hem dagelijks mee naar school sleep.
Als je hem gewoon thuis op je bureau houd zou ik voor de pro gaan omdat je dan veel meer kracht voor je geld krijgt.
Let er daarnaast op dat een Air geen ingangen als HDMI heeft, je zal dus een thunderbolt adapter moeten kopen. Ik weet niet precies wat de poorten zijn die de Pro heeft, maar dat staat zeer waarschijnlijk op apple.com:)

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
Ik heb mijn MacBook Air 13" uit 2011 verkocht omdat deze niet helemaal lekker liep op mijn 27" Thunderbolt Display. Niet helemaal lekker kan voor de meeste mensen overigens meer dan voldoende zijn, mijn referentiekader is een top-of-the-line iMac uit 2011. Het is maar net welke eisen je stelt, het beste is om het gewoon even uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermuffin
ik ga als het goed is over een jaar studeren, die paar kilotjes van een mbp maken me niet zoveel uit, ik wil echter wel een laptop die gewoon een paar jaartjes mee gaat. ik heb wel al een thunderbolt to hdmi adapter op t oog dus dat is ook geen probleem. dilemma is voor mij of ik voor de processorkracht (mbp) of voor de ssd (mba) ga.

Ik ga waarschijnlijk niet veel meer doen dan internetten en tekstverwerken. De medewerker van de icentre vertelde dat het allemaal nogal hakkelig gaat en dat vond ik toch wel een afknapper, maar als jullie ervaringen heel anders zijn neem ik gewoon een standaard macbook met een mooi 27 inch extern scherm. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
Ik deel die ervaring, mijn 13" Air uit 2011 en tevens mijn 13" MBP uit 2009 liepen niet perfect op 2560x1440. Zeer bruikbaar, maar geen 60 fps zoals ik gewend ben van m'n iMac. Ik maak nu gebruik van een retina MBP die het fantastisch doet op m'n Thunderbolt Display. Sporadisch heeft 'ie ook last van een trage UI wanneer ik zonder extern scherm werk in een app die nog niet helemaal lekker werkt op retina resolutie.

[ Voor 34% gewijzigd door Interfico op 30-09-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermuffin
een rMBP in combinatie met een thunderbolt display is de mooiste setting die je je kunt wensen alleen valt dat net iets buiten mijn budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja kweetet nie ? die thunderbolt display heeft niet de hoge resolutie van de rmbp dacht ik ? of toch alleszinds niet de pixelintensiteit?
En uit reviews heb ik gelezen dat de macbook air zelfs sneller werkt in dagelijkse taken dan de mbp omdat daar een ssd inzit... wat je ook kunt doen natuurlijk is een ssd in die mbp steken in de plaats van de superdrive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:23
In dagelijkse taken zal de MBA iets sneller zijn, gewoonweg omdat applicaties sneller opstarten ed.
Mijn ervaring leert echter, dat je met een MacBook al snel wat meer dingen wil gaan doen, gewoonweg, omdat het op een MacBook wel fijn werken is. Veel taken zijn op de MacBook gewoon fijner dan een Windows laptop.

Het trackpad reageert veel beter en het systeem 'voelt' beter en sneller. Dus in mijn ervaring ben ik mijn MacBook sneller gaan gebruiken voor taken die ik normaliter had uitbesteedt aan mijn desktop.
In dat geval zou ik, persoonlijk, voor de MBP gaan, en later nog een SSD plaatsen, met de MBA kun je niet veel meer veranderen om hem sneller te maken. Behalve RAM.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
@SacreBlue Zelfs RAM zit tegenwoordig op het moederbord van de MBA gesoldeerd, dus dat wordt 'm ook niet.

Ik heb zelf een MBA voor m'n studie gekocht en ik zou dit jou ook aanraden. Je zegt zelf dat je niet veel meer gaat doen dan wat internetten en tekstverwerken. Dan ben je mijns inziens meer gebaat bij een SSD dan een snellere processor, ook over 2 jaar. Een MBP maakt gebruik van een trage 5400RPM harde schijf en heeft daarnaast een lagere resolutie (1280x800) dan een MBA (1440x900). Het scherm van de MBP is dus minder scherp.

Waar het in 't kort op neer komt: Jij zal met hetgeen wat jij d'r mee gaat doen niets merken van een snellere processor die een MBP heeft. Wat je daarentegen wel zal gaan merken met de SSD van een MBA is een veel sneller systeem dat direct reageert en sneller opstart. Je zegt dat het gewicht je niet veel uitmaakt, maar geloof me, je gaat het prettig vinden om een dunne, lichtgewicht laptop in je tas te hebben als je die de hele dag moet meezeulen. :)

[ Voor 80% gewijzigd door NickvdB op 01-10-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermuffin
vooral dankzij @NickvdB ga ik hoogstwaarschijnlijk voor de mba :) maar aangezien in oktober waarschijnlijk de 13"rMBP uitkomt kijk ik dat nog even aan, heeeeeeeel misschien valt de prijs nog wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermuffin
ondertussen de macbook air uit 2011 aangeschaft met i7 en 256 gb flash geheugen :D nu maar eens even naar een mooie monitor kijken, iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:27
supermuffin schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 15:08:
ondertussen de macbook air uit 2011 aangeschaft met i7 en 256 gb flash geheugen :D nu maar eens even naar een mooie monitor kijken, iemand suggesties?
Dell U2412 of U2711 (als die binnen je budget valt).
Ook de U2312 is erg mooi. Let er even op dat je een IPS neemt, dan zit je gewoon zoveel fijner te werken.

Anders elke andere random monitor imho :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ik gebruik mijn MBA 13 inch uit 2010 ook als mediaplayer op mijn tv om 1080p films af te spelen. Werkt allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-10 20:59
Ik heb een MBP 13' mid 2010 met 6GB ram. Maar als ik programma's als photoshop, illustrator etc gebruik loopt het inderdaad niet echt lekker. Ik kan wel moeiteloos 1080p films via de laptop naar de tv afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 16:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het schijnt dat Adobe-programma's hier een beetje last van hebben - die leunen schijnbaar nogal zwaar op de GPU waarbij het gebruik van de HD3- of 4000 serie niet helemaal lekker loopt? Lightroom scrollt hier nogal hakkerig waarna ik Aperture heb geprobeerd, daar loopt het wél soepel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:18
Lightroom loop bij mij heel soepel. (13 inch 2012). Echter werkt photoshop ook wel goed maar begint de lol wanneer in de lettertypes verander... dan loopt alles de hele tijd vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermuffin
eerst inderdaad lang aan de dell gedacht maar vond ze toch nog een beetje prijzig. Kwam in de winkel de hp x2301 tegen, wat een monitor! heel goed contrast, scherp, goed formaat en ook nog eens onder de 200 euro, ik kan hem echt aan iedereen aanraden! geen problemen met lag of kleurveranderingen. iedereen uiteraard heel erg bedankt voor het advies!
Pagina: 1