Ik zit al een tijdje na te denken over een nieuwe thuisserver en heb een voorlopige keuze gemaakt voor de componenten. Ik hoor graag jullie mening m.b.t. mijn keuzes!
De taken die deze server vervult, zijn:
Vandaar dat dit mij belangrijkste eisen zijn:
(De totaalprijs bij 4Launch.nl is EUR 359,20.)
Graag jullie input! Dingen die ik me afvraag zijn:
De taken die deze server vervult, zijn:
- router/firewall: tussen het modem en de twee interne netwerken (bedraad en draadloos, het liefst - maar niet noodzakelijk - gescheiden)
- web server (apache)
- file server (samba/proftpd)
- media server (DLNA)
- online fotoboek (gallery2)
Vandaar dat dit mij belangrijkste eisen zijn:
- zuinig, hij staat 24/7 aan (vooral idle); max. 50W idle maar het liefst < 30W
- redelijke (x86) CPU: het hoeft geen snelheidsmonster te zijn, maar ook geen low-end CPU
- 3x Ethernet NIC:
- 1x 1Gbps NIC voor aansluiting naar mijn modem (100Mbps is nu nog voldoende, maar misschien niet meer over een paar jaar)
- 1x 1Gbps NIC voor het interne bedrade netwerk
- 1x 100Mbps NIC voor de aansluiting van het access point voor het interne draadloze netwerk
- ik moet er weer zo'n 10 jaar mee vooruit kunnen ("install once and forget", behalve SW updates natuurlijk)
Component | Prijzen | Redenering |
Intel Pentium G860 3.00GHz 3MB Box |
| |
MSI B75MA-P45 iB75 |
| |
Intel DB75EN iB75 |
| |
Corsair 1x8GB, DDR3, PC10666 |
| |
Intel PCI-e Adapter EXPI9301CT LAN 1Gbit |
| |
Seagate 3.5" 3TB, SATA600, 7200rpm |
| |
Western Digital Green WD30EZRX, 3TB |
| |
Antec Voeding EarthWatts Green 380W |
| |
Alternatief: be quiet! Straight Power E9 400W |
|
(De totaalprijs bij 4Launch.nl is EUR 359,20.)
Graag jullie input! Dingen die ik me afvraag zijn:
- Hoeveel denken jullie dat dit verbruikt? Ik hoop op < 30Watt idle, is dit realistich?
- Zijn er goede alternatieven met vergelijkbare specs voor de verschillende componenten? Bijvoorbeeld zuiniger en (in tweede plaats) goedkoper?
- Zijn er op Atom gebaseerde alternatieven die zuiniger zijn (en zo ja, hoe verhoudt zich de performance tot mijn huidige keuze)?
[ Voor 12% gewijzigd door Stamgastje op 17-10-2012 13:53 ]