• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Ik wil het eens hebben over videocamera’s. Om precies te zijn over de kwaliteiten die een camera een goede camera maken zoals laag licht prestaties en flexibiliteit bijvoorbeeld. Omdat niet iedereen hier 30K heeft en bij een studio werkt moeten we het wellicht behouden bij: 1 persoon met 1 PC om te bewerken en een budget van 6K.

Voordat bedrag kan je van alles kopen; PMW EX1 of EX1R, PMW 100, 150 of 200 maar ook een NEX FS100 of een Canon EOS C100. 2e hands kan je die dingen ook wel vinden, vooral de wat oudere PMW versies en dan houd je budget over om zaken erbij te halen zoals een externe geluidsrecorder. Daar ik denk dat iedereen dergelijke zaken altijd wel koopt om bepaalde tekortkomingen van de camera op te heffen zou ik dus eens willen bekijken op welke manier je de meest “Bang for your Buck” haalt.
Wat voor mij bv doorslaggevend zou zijn, zijn de ruis prestaties direct van de camera. Hoe minder je op dat vlak moet nabewerken hoe beter denk ik dan. Ook flexibiliteit; als je bv op een locatie van buiten naar binnen loopt dan kan een EX1R je zeggen of ‘ie behoefte heeft aan een ND filter.
De FS100 daarintegen is een tikkie goedkoper (2e hands) en dan kan je ea er weer bij kopen om het completer te maken.Super 35 sensor is mooi beeld maar, de kitlens althans, heeft geen zoom motor.

Dan is er nog de Black Magic cinema.

Bob Ross Phillip Bloom

Ik zelf denk dan: voor deze prijs en dit niveau van camera koop je sowieso wel een externe recorder , ook voor een FS100 of PWM. Een schouder rig of dik statief doe je toch wel erbij. Bepaalde functies zoals timelapse, quick play kunnen sofware matig en gezien de prijs van deze black magic kan je er nog een cam bijnemen die in dat soort dingen weer goed is. Grootste selling point van de Black magic: ruis prestaties om van te kwijlen, SSD opnemen in 2.5K beeld kwaliteit.

Echt een camera voor het beeld en niet met compromissen om nog allerlei functies er in te vrotten. De rest koop je er toch wel omheen, of je nu een 5dm3 of A99 neemt of deze. Ik licht de Black magic even uit omdat de meesten hier wel bekend zijn met een FS100 of PMW of NXCAM maar wellicht niet deze.

site: http://www.blackmagicdesi...s/blackmagiccinemacamera/
Zoals hieronder al gezegd is het ding niet heel felxibel, maar goed.
Bomen <-> Bos. Hoe kies je nu een zo compleet mogelijke camera set-up voor 6K? Wat streep je weg en wat niet waardoor je jouw keus maakt?

[ Voor 64% gewijzigd door ROFLASTC op 29-09-2012 15:27 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 22:26

jd1987

cliquefotografie.nl

En nu? Wat is het doel van dit topic, welke camera je moet kopen? Erg onduidelijke/warrige post, maar goed een poging... Je twijfelt(blijkbaar?) tussen deze 4 camera's. Er zit echter erg groot verschil in de soorten camera's, van ENG tot RAW, ik denk dat je eerst eens moet kijken wat je nou eigenlijk wil en waar je de camera voor gaat gebruiken.

De EX1R is btw wel redelijk verouderd en recentelijk opgevolgd door de PMW 100/150/200.

Houdt rekening dat de BMCC en niche camera is. Een 256GB SSD van zeg €200,- schiet je in 10 minuten vol... Ik weet niet wat je met de BMCC gaat doen, maar deze is vooral geschikt voor (korte) film projecten, waarbij je een crew hebt het liefst met een DIT die gelijk het materiaal inlaad, terwijl jij weer met een 2e SSD gaat schieten. Docu's/run & gun is de BMCC niet echt de camera voor.

Je hebt btw niet echt goed gelezen, als je het over de goede ruisprestaties van de BMCC hebt. Kleine sensor, gaat maar tot ISO 1600, veel ruis op de hogere ISO's. De ruis is wel lekker organisch en filmisch.

De BMCC mis een paar belangrijke functies, die echt heel irritant zijn. Zo zie je niet op welk diafragma de lens staat, je kan alleen het diafragma openen of dichtdraaien met de +/- knop. De camera heeft ook momenteel leveringsproblemen ivm glas voor de sensor dat niet goed is. Vergeet ook niet dat de interne batterij maar 1 tot 2 uur mee gaat. Je hebt dan ook nog batterijsysteem nodig, bijv V-Mount. Reken op zo'n €1500/2000,- voor een setje van 2 V-Mounts, lader en verdeelblok zodat je de camera kan voeden.

Ik snap ook niet wat je bedoelt met de opmerking met de FS100 mbt de auto focus. Alle E-mount lenzen bieden gewoon autofocus, maar als je gebrandt bent op autofocus, moet je imo al helemaal niet willen werken met een S35 camera.

Ik zou eerst maar eens een budget stellen, want dat vliegt nu alle kanten op en eens duidelijk op papier zetten wat je er mee wilt doen.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Ok fair enough.. beter zo?

Het gaat mij er vooral om te kijken of er een ideale camera of "familie" van types bestaat die het meest kunnen voor 6K. Voordat bedrag kan je bv een BMCC kopen en dan de rest er omheen maar ook een standaard C100. Wat is nou bepalend in ieders keus hierin? Ruis?

And it goes BRAAAAAPP!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 22:26

jd1987

cliquefotografie.nl

Ah, stuk duidelijker, gewoon puur theoretisch dus. Als je 6K als budget stelt valt de C100 eigenlijk al af, die is €7000 inc BTW. Die camera's in je lijstje is een rare samenstelling. Als je hetzelfde op fotografie zou betrekken zou je moeten kiezen tussen een high end bridge camera en een 1dx. Doordat je zulke verschillende camera's hebt, kan je niet eenduidige keuze maken.

Moet je vooral snel werken, ben je afhankelijk van (een aantal) autofuncties en kan je niet zonder autofocus. Bestaan je werkzaamheden hoofdzakelijk uit ENG werk? Dan kies je voor een camera zoals de PWM 100/150/200.

Doe je hoofdzakelijk promo's, (kleine) filmprojecten waarbij je ook vaak met een crew werkt? Dan kies je voor de BMCC. Beste beeld met de 2.5K raw sensor en 13+ stops DR.

Wil je een allround camera met een grote chip kies je voor de FS100 en de C100. De C100 is een mooie camera, met een hele mooie sensor, maar zoals al het Canon spul de laatste tijd weer eens ernstig overpriced. Goed dat ze de C-Log erin hebben gehouden, maar in het grote sensor/AVCHD gebied heb je de AF100 al voor €3000,- ex, de FS100 voor ietjes meer en de C100 voor het dubbele. Was de C100 €5000,- ex geweest was die goed geprijsd, nog steeds duurder dan de directe concurrentie, maar een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Nu heb je voor iets meer de FS700 die high speed biedt en een 4K raw firmware upgrade. Deze camera vind ik de beste bang for buck hebben momenteel onder de €10k. Ruis is wel zo'n beetje de minst bepalende factor, alle huidige camera's doen dit goed, degene met grotere chips natuurlijk beter(de FS100 heeft momenteel de beste ruisprestaties).

Zelf ik heb ik de Sony FS100. Gekozen omdat ik al een aantal EF lenzen had en ik een goede deal kon maken(€4200,- inc BTW + NEX5/18-55mm). Voor mij was de prijs/kwaliteit verhouding van de Sony het beste op dat moment. De AF100 wilde ik niet vanwege de wat kleinere sensor en het feit dat ik dan al mijn lenzen opnieuw moest kopen. Mijn collega's en bedrijven waar ik freelance werken bijna allemaal met EF lenzen, ik kan dan dus nu ook makkelijker lenzen lenen/gebruiken.

Een vriend van mij heeft de FS700 gekocht vanwege de slo mo en de upgrade naar 4k raw in de toekomst. En andere vriend heeft de C300 gekocht, omdat hij als fotograaf zijnde al erg veel EF lenzen had en de C300 een prettige camera vond.

De keuze wordt dus vooral bepaald door wat je er mee doet en of je de camera fijn vind werken. Iedereen gaat helemaal hard op de BMCC, maar vergeten dat een raw workflow lastig, duur en tijdverslindend is. Daarnaast is de camera niet fijn om mee te werken, en heb je nog meer accessoires om er fatsoenlijk mee te werken dan een DSLR. Het plaatje dat de camera echter oplevert is prachtig, maar de camera is gewoon niet geschikt voor alle taken en veel mensen online vergeten dit en kwijlen alleen op de specs.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
De reden dat ik met verschillende cams op de proppen kom is dat ze in de basis hetzelfde doen :) . Je komt problemen of onhandig heden pas tegen in moeilijke situaties. Wil ik een groep dansende mensen volgen dan is de kans groot dat ik beter af ben met een PMW. Wil ik dat met een mooi Cine effect dan de FS100. Als ik goed ben met een schouderrig en followfocus dan kan ik evt beweging goed vast houden met een lens zoals op de FS100 (standaard) zit.

Ik zie (nog) niet wat een doorslaggevend punt zou zijn. Voor mij is allroundheid van belang ja maar dat zijn veel cameraas wel , eigenlijk. Terwijl er zoveel keus is. Het zal wel aan mijn gebrek aan ervaring en opleiding liggen hierin.

Overigens: met de A99 die eraan komt kan je,je weer afvragen welke cams met verwisselbare lenzen het nog beter doen binnen het gestelde budget. De A99 wordt ongv 4500 incl walkaround lens. Doe er nog 1000 bij en je hebt een FF- rig en een goede audio recorder.

Edit: overingens, een C300 is 13 a 14K :P Dat is weer een andere categorie gebruiker.

[ Voor 4% gewijzigd door ROFLASTC op 29-09-2012 21:32 ]

And it goes BRAAAAAPP!