SSD voor een verouderd laptop

Pagina: 1
Acties:

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
Ik ben van plan om de 2.5" SATA schijf van mijn (verouderde) laptop te vervangen met een SSD schijf. Echter vraag ik mij af of dit 'slim' is om te doen, m.a.w. zal ik enige performance winst merken?

Het gaat om een ThinkPad T61 (Intel T7500, nVidia Quadro NVS 140M, 3GB memory).

Ik draai er Linux Mint op met als optie multi-boot Windows 7.

De huidige schijf is een 500GB 5400RPM.

Mocht ik dan toch een SSD kopen, wil ik deze:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Maar ik kom ook een laptop-kit variant tegen, namelijk:
pricewatch: Crucial v4 SSD 2.5" (Laptop kit) 128GB

Welke moet ik hebben?

EU DNS: 86.54.11.100

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 08:41

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Beide gaan passen, enige verschil tussen die 2 is de snelheid, die bovenste is SATA600, die onderste SATA300. Jouw laptop heeft waarschijnlijk SATA300 (of misschien zelfs SATA150), dus heb je geen voordeel met een SATA600 schijf, maar het werkt op zich wel. Ik zou zelf kiezen voor die bovenste, voor het geval je die schijf meeneemt naar een volgende laptop. Overgens zou ik zelf ook liever eentje van 256GB kiezen, die van 128GB is wel heel erg krap. En wat betreft snelheid ga je zeer zeker direct een enorm verschil merken. Alles gaat zo'n beetje dubbel zo snel, het opstarten van windows, maar ook het openen van programma's.

[ Voor 16% gewijzigd door cjdijk op 29-09-2012 08:22 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Met een Ultrabay adapter kun je alsnog de 500 GB erbij zetten voor de opslag, als je dit zou willen moet je wel de SSD in de laptop zelf zetten, dit omdat er in de adapter een Pata naar Sata bridge zit.

http://www.thinkwiki.org/wiki/Ultrabay_Slim_SATA_HDD_Adapter

Tevens zijn er voor de T61 bios updates beschikbaar die SATA II support mogelijk maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2012 08:40 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
cjdijk schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 08:18:
Beide gaan passen, enige verschil tussen die 2 is de snelheid, die bovenste is SATA600, die onderste SATA300. Jouw laptop heeft waarschijnlijk SATA300 (of misschien zelfs SATA150), dus heb je geen voordeel met een SATA600 schijf, maar het werkt op zich wel. Ik zou zelf kiezen voor die bovenste, voor het geval je die schijf meeneemt naar een volgende laptop. Overgens zou ik zelf ook liever eentje van 256GB kiezen, die van 128GB is wel heel erg krap. En wat betreft snelheid ga je zeer zeker direct een enorm verschil merken. Alles gaat zo'n beetje dubbel zo snel, het opstarten van windows, maar ook het openen van programma's.
Zal ik het verschil ook merken als het zelfs een SATA150 poort betreft?

128GB is (ruim) voldoende voor waar ik het voor gebruik. Voor opslag gebruik ik mijn desktop.

EU DNS: 86.54.11.100

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:21

DDX

Dat ga je zeker wel merken, snellere sata bus is vooral nuttig voor hogere doorvoersnelheden, Maar ssd winst zit hem vooral in seek en kleine blocksizes.
Ik heb in mijn x60s ook een 128gb (kingston v+) zitten.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 08:41

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Snelheid wordt hoe dan ook verdubbeld, ongeacht de snelheid van jouw sata controller. Dat komt voornamelijk doordat ssd geen zoekvertraging heeft. Door het ontbreken van de traagheid van lees/schrijfkoppen. En over die capaciteit, zorg dat je een ssd nooit propvol zet, dat gaat ten koste van de levensduur. Dat komt omdat elk bitje van een ssd maar een beperkte hoeveelheid schrijfakties aankan. Bij een volle harddisk kan je os niet steeds een ander plekje van je ssd gebruiken, waardoor die plekjes die nog wel vrij zijn extra snel verslijten. Dus als je kiest voor die 128GB, let dan op dat je bij voorkeur 32 tot 64GB vrijhoudt, anders toch liever 256GB kiezen.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik vergelijkbare hardware vroeger had ik ook een SSD draaien. Het helpt zeer zeker, maar het heeft geen nut om de nieuwste, snelste modellen SSD te gebruiken.

Een 2e hands SSDtje zou je kunnen overwegen, hoewel voor een prijs zoals deze: pricewatch: Crucial v4 SSD 2.5" 128GB Kan je toch niet echt verkeerd gaan?

Ik had niet eens echt super-betrouwbare SSD's gebruikt en ik heb eigenlijk nooit issues meegemaakt, tot de rest van de hardware, rond de 4~5 jaar defecten ging vertonen, waarvan ongeveer 2 jaar met SSD.
Pagina: 1