[upgrade] Office PC, budget < 100 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Intro
We hebben hier een PC staan die gebruikt woord voor basic taken zoals tekstverwerken, wat excel en internetten. Hij is alweer een aantal jaartjes oud (juli 2008) en ik dacht aan een kleine upgrade. Ik wilde kijken met welke investering ik het meeste winst haal. Ik ga de Windows XP ook upgraden naar Windows 7. Ik dacht dan dat de PC weer een jaartje of 3-4 mee te kunnen.

De PC waar het om gaat
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint S250 HD250HJ, 250GB€ 0,-€ 0,-
1Lite-On LH-20A1S€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows XP Home (NL OEM)€ 79,95€ 79,95
1Antec Minuet 350€ 92,50€ 92,50
1Logitech S220€ 19,95€ 19,95
1Microsoft Wireless Media Desktop 1000€ 24,50€ 24,50
1Steelpad Qck Mini€ 6,95€ 6,95
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/1G€ 0,-€ 0,-
1Asus M3A78-EMH HDMI€ 0,-€ 0,-
1AMD Athlon X2 4450e Boxed€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 223,85

Budget
Daarvoor wil ik eigenlijk niet te veel uitgeven. Niet meer dan 100 euro (behalve als er hele goede redenen zijn) en liefst gewoon minder. De prijs voor Windows licentie is hierbij niet inbegrepen.

Voorkeuren
Nee, momenteel kan ik niet iets van voorkeuren bedenken.

Wat dacht ik zelf
Ik dacht zelf aan een RAM upgrade en een SSD erbij. Windows ga ik dan uiteraard installeren op de SSD.

RAM
Er zit nu momenteel 2x 512 MB 800 MHz DDR2 RAM (pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/1G). Zelf heb ik nog 2x 1 GB 533 MHz DDR2 geheugen liggen. 2 GB extra lijkt me wel prima, maar dan gaat alles wel op 533 MHz lopen. Voordeel ik wel dat ik er verder geen geld aan uit hoef te geven. Als ik 2x 1GB zou kopen dan zou ik wel 800 MHz DDR2 geheugen kunnen kopen, echter het DDR2 geheugen is relatief duur. Bijvoorbeeld: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/2G.

SSD
Naast de Samsung 830 is er de Crucial m4. Ik dacht aan de 64 GB versie. In principe ruim voldoende, er zal namelijk niet veel programma's erop geïnstalleerd worden en ook geen games. Ik heb momenteel twee systemen met Windows 7 en ik zit op 30 - 40 GB en op deze office PC zal niet meer op geïnstalleerd worden. Uiteraard moet je niet helemaal je SSD vol zetten, maar dat komt wel goed. In de PC zit overigens maar enkel SATA-300 aansluitingen en geen SATA-600, maar investeren in een nieuw mobo lijkt me wat overdreven. Ik heb gelezen dat de Samsung iets beter / sneller is dus dat lijkt me dan verder een logische keuzen. Daarbij zal ik nog controleren of ik 2,5" schijven in de behuizing kan monteren om de keuzen tussen de bulk versie en de desktopversie te maken.
pricewatch: Samsung 830 series 64GB
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB

Tot slot
Wat denken jullie? Hebben jullie misschien nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:13

Eagle Creek

Breathing security

Ik dacht zelf aan een RAM upgrade en een SSD erbij. Windows ga ik dan uiteraard installeren op de SSD.
RAM + disk + OS is de grootste upgrade die je gaat krijgen.

Je CPU is vervolgens de grootste achterblijver maar een 2,3GHz dual core is voor internetten ruim voldoende.

Investeer niet in een heel dure SSD. De 830 is erg interessant qua prijs/kwaliteit maar aangezien je het hebt over een matige upgrade haal je daar al lang niet alles uit wat erin zit waarschijnlijk.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:19
Voor € 100,- kun je nu eenmaal niet veel doen.
Een SSD van 64GB en een RAM upgrade en je bent er doorheen.

Neem je een SSD, kies dan voor de Samsung!

Het resultaat van je upgrade is trouwens goed te merken, ik weet niet of je al eens met een SSD hebt gewerkt, maar once you go SSD, you never go back ;)
Installeer wel Win 7 meteen, XP gaat niet goed om met TRIM etc.

RAM uitbreiden naar 4GB en je bent n happy camper :)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SSD + RAM voor 100 euro wordt best lastig. Ik zou dan een geheugen upgrade doen naar 8 GB en een 64 bit versie van Windows 7 installeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
magnifor schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 23:53:
SSD + RAM voor 100 euro wordt best lastig. Ik zou dan een geheugen upgrade doen naar 8 GB en een 64 bit versie van Windows 7 installeren. :)
8GB RAM is echt zwaar overbodig, het is een office PC.
De impact van de SSD is groot.

Voor € 100,- en een beetje lukt het wel.
RAM + SSD kiezen lijkt me het beste als dit geheugen + Samsung SSD = ca. € 103,- excl. verzendkosten.

[edit] Verkoop je oude geheugenmodules gewoon via V&A, heb je weer wat van je investering terug :)

[ Voor 4% gewijzigd door Danny the dog op 28-09-2012 23:59 ]

• magnifor
  • Niet online
Nu voor office maar in de toekomst misschien voor andere doeleinden. Zeker voor multitasking doeleinden geeft ram geheugen meer performance boost. En persoonlijk vind ik 64 GB schijfruimte aan de lage kant, vooral met Windows 7 dat schijfruimte slurpt. Je hebt imo voor office en internet geen SSD nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door magnifor op 29-09-2012 00:02 ]

• Danny the dog
magnifor schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 00:00:
Nu voor office maar in de toekomst misschien voor andere doeleinden. Zeker voor multitasking doeleinden geeft ram geheugen meer performance boost. En persoonlijk vind ik 64 GB schijfruimte aan de lage kant, vooral met Windows 7 dat schijfruimte slurpt.
Zijn hoofdpunt is de beste performance boost halen bij zijn gestelde budget.
Voor € 100,- (het spreekwoordelijke dubbeltje) kún je nu eenmaal niet op de eerste rang zitten.

Mocht hij (wat hij niet zegt) méér willen met zijn pc, bijv. gamen, kan hij beter investeren in een geheel nieuw systeem, zie de BBG.

Ik geef je gelijk dat een 64GB SSD 'krap' is. De meerprijs van een 128GB exemplaar is m.i. te rechtvaardigen, mócht TS in de toekomst over willen stappen op een ander systeem. Blijft het echter bij de huidige toepassing, is elke euro meer dan het gestelde budget er 1 teveel.

[ Voor 17% gewijzigd door Danny the dog op 29-09-2012 00:05 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

magnifor schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 00:00:
Nu voor office maar in de toekomst misschien voor andere doeleinden. Zeker voor multitasking doeleinden geeft ram geheugen meer performance boost. En persoonlijk vind ik 64 GB schijfruimte aan de lage kant, vooral met Windows 7 dat schijfruimte slurpt. Je hebt imo voor office en internet geen SSD nodig.
Als multitasken Word + Excel + PowerPoint + IE is, dan nog heb je aan 4 GB genoeg. De winst die je dan met 8 GB gaat halen is vrij beperkt.

• magnifor
  • Niet online
Daarom zeg ik dat dan een investering in een SSD in deze systeem eigenlijk niet nodig is en beter (en vooral goedkoper) af is met alleen ram geheugen upgrade. 8GB is misschien inderdaad overkill maar 4 is wel het minimum inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door magnifor op 29-09-2012 00:07 ]

• Danny the dog
Het is 'dit systeem', niet 'deze'.

Een SSD levert áltijd een merkbare performance boost op, ook voor office toepassingen.
Het hele systeem voelt véél soepeler aan.

Meer woorden ga ik er echt niet meer aan vuil maken, laat TS maar beslissen.

• Regeneration
  • Niet online
Wow, dat is veel reacties. Ik ben positief verrast. :) Dank voor jullie input tot zo ver.
Eagle Creek schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 23:51:
Investeer niet in een heel dure SSD. De 830 is erg interessant qua prijs/kwaliteit maar aangezien je het hebt over een matige upgrade haal je daar al lang niet alles uit wat erin zit waarschijnlijk.
Klopt, ik zal waarschijnlijk niet alles uit de SSD halen. Maar welke andere betrouwbare SSD hou je over? De Crucial is iets duurder en presteert iets minder.

Dit systeem is niet voor mij, maar worden door anderen gebruikt. Ik verwacht dat het gebruik van de PC niet echt anders wordt de komende jaren. Geen gaming en ook geen zware multitasking. Geen grote data sheets, maar simpele excel files enz. Jullie vinden dus het gebruik van het oude (533 MHz) geheugen niet aan te raden? Ik zal eens opzoeken hoe groot het verschil is 533 MHz en 800 MHz DDR2 geheugen.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Gewoon zeker die ssd upgrade doen, je pc zal herleven :+

• Regeneration
  • Niet online
Ja, precies en met de opvolger voor de boeg. Hoop ik dat er nog wat aanbiedingen komen van de oude 830. Het heeft niet heel veel haast, dus misschien dat er tegen midden oktober een goede aanbieding van de SSD is. Ik heb de price-alerts al ingesteld. :P

• Regeneration
  • Niet online
offtopic:
Uhm wat? Klik ik op "Verstuurd bericht", plaats ik in een keer 2x dezelfde reactie...

[ Voor 85% gewijzigd door Regeneration op 29-09-2012 00:51 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

magnifor schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 00:07:
Daarom zeg ik dat dan een investering in een SSD in deze systeem eigenlijk niet nodig is en beter (en vooral goedkoper) af is met alleen ram geheugen upgrade. 8GB is misschien inderdaad overkill maar 4 is wel het minimum inderdaad.
Ik heb een netbook die van 2 GB RAM voorzien is. Het vervangen van de HDD door een SSD (de goedkoopste die ik kon vinden) heeft de opstarttijd met 400% verlaagd en de algehele responsiveness enorm verhoogd. De bottleneck (naast de Atom CPU) is het geheugen omdat 2 GB snel volloopt met applicaties.

Moraal van het verhaal: 4 GB is een lekkere hoeveelheid (2 GB is namelijk prima werkbaar) en wat je tekortkomt aan geheugen (en dat gebeurt niet snel met 4 GB) vangt het wisselbestand op een SSD prima op.

Andersom (veel lees/schrijfacties) worden niet opgevangen door 8 GB.
Regeneration schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 00:49:
Ja, precies en met de opvolger voor de boeg. Hoop ik dat er nog wat aanbiedingen komen van de oude 830. Het heeft niet heel veel haast, dus misschien dat er tegen midden oktober een goede aanbieding van de SSD is. Ik heb de price-alerts al ingesteld. :P
Slimme zet!

[ Voor 20% gewijzigd door Eagle Creek op 29-09-2012 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
We zijn inmiddels een maand verder en de prijzen zijn net echt aan het dalen integendeel er is bij de stijging te zien in de afgelopen tijd in de pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB versie. De pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB is nu nog betere keus dan eerst. Lastig.

Ik had hierbij ook nog een vraag. Ik zie bij mijn huidige SSD dat deze zo'n 49 GB gebruikt als in bij de C: => eigenschappen kijk, terwijl ik voor mijn gevoel helemaal niet zoveel gebruik. Dit wordt bevestigd als ik alle mappen in de C: selecteert inclusief de verborgen mappen, want dan kom ik tot slechts 29 GB. Wat kan dit verschil verklaren? Dit vind ik relevant of in dit geval omdat ik nu bij dit andere systeem moet kiezen tussen 64 GB en 128 GB.
Pagina: 1