Ik heb dus een elektronica set voor beginners, en ben nu met de volgende schakeling bezig, die niet werkt.
Een in sperstroom geschakelde LED zou als lichtsensor moeten werken door de minimale sperstroom te versterken met twee transistors.
Ik heb al een 22KOhm of een 470Ohm weerstand gebruikt in plaats van de 470KOhm, werkt ook niet.
De groene LED zou constant moeten branden, en als de rode LED (die geen licht geeft) verduisterd wordt zou de groene minder moeten gaan branden.

Misschien nog een transistor erbij doen, omdat de sperstroom te zwak is?
Iemand een idee?
Een in sperstroom geschakelde LED zou als lichtsensor moeten werken door de minimale sperstroom te versterken met twee transistors.
Ik heb al een 22KOhm of een 470Ohm weerstand gebruikt in plaats van de 470KOhm, werkt ook niet.
De groene LED zou constant moeten branden, en als de rode LED (die geen licht geeft) verduisterd wordt zou de groene minder moeten gaan branden.
Misschien nog een transistor erbij doen, omdat de sperstroom te zwak is?
Iemand een idee?
7 De LED als lichtsensor
Deze lichtsensor stuurt de helderheid van de LED. Als er licht op de sensor valt, gaat de LED
oplichten, bij duisternis is de LED uit. Eigenlijk loopt er door een diode zo goed als geen
stroom, als ze in sperrichting op een spanning wordt aangesloten. In werkelijkheid is er
echter een zeer kleine sperstroom bijv. in de buurt van enkele nano-ampère, die in normale
gevallen kan worden verwaarloosd. De hoge versterking van de Darlington-schakeling laat
echter experimenten toe met extreem kleine stromen. Zo is bijv. de sperstroom van een
lichtdiode zelf afhankelijk van de belichting. Een LED is daarmee tegelijkertijd ook een
fotodiode. De uiterst kleine fotostroom van de rode LED wordt met twee transistoren zo ver
versterkt, dat de groene LED oplicht.
Bij de praktische proef is de rechter LED bij een normale omgevingslicht al duidelijk
ingeschakeld. Het beschaduwen van de sensor-LED met de hand is te zien aan de
helderheid van de indicatie-LED.