lacie network space 2 1TB wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72689

Topicstarter
Hallo,

Na uiteraard gezocht te hebben, heb ik toch besloten een nieuw topic te openen. Sinds 1 week heb ik een lacie network space 2 in bezit, en heb een paar (volgens mij) kleine problemen.

Config:
1 Desktop
2 laptops
1 PS3
1 Samsung HD tv +/- 5 jaar oud

Alles is geinstalleerd aan de hand van de bijgeleverde software, device wordt gewoon herkend via het netwerk door de desktop en PS3 (laptops nog niet via netwerk getest). Files zijn ook prima te benaderen via Open Share en Network Share op de desktop.

- Desktop
Aansluiting via usb, wordt de device niet herkend. Zou het zo kunnen zijn, dat er folders geshared moeten worden? Dit geldt overigens ook voor de laptops.

- PS3
Device wordt herkend en mappen zijn te benaderen. Het probleem is echter dat de files niet herkend worden (films .mkv btw).

-Samsung tv
Televisie heeft usb aansluiting genaamd Wiselink. Als het device wordt aangesloten en het wiselink kanaal wordt ingeschakeld, vindt dit kanaal geen aangesloten devices. Het is de enige usbpoort op de tv, dus een andere keuze heb ik niet.

- USB drive op het device
Ik heb de USB share een ruimte gegeven van 150 Gig, alleen als een film kopieer van de gewone share naar de usb share, lukt dit niet omdat de file te groot is. Mogelijk komt dit door de FAT32 indeling. Is dit om te zetten bijvoorbeeld naar NTFS en blijft dit dan nog wel werken voor bijvoorbeeld de PS3?

Graag hoor ik jullie opties.

Topicstarter
Nog helemaal niemand? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een gedeeltelijk antwoord:

Je mag de schijf die via de USB device aansluiting wordt aangeboden rustig NTFS formatteren, maar je loopt de kans dat dan je USB-share weg is (Ik denk het niet), en in ieder geval zal die USB-share wat trager worden.

Eigenlijk is die 'USB schijf' er helemaal niet, het is gewoon een grote file op de interne harde schijf. Wanneer de schijf wordt aangesloten op een USB host emuleert het OS (Linux) een 'normale' USB schijf hiermee. Maar het gebeurt softwarematig, dus de timing kan wel anders uitvallen. Mogelijk heeft je TV hier last van. Het zou misschien uit kunnen maken als je er een hub tussen hangt.

Als de nas via USB is aangesloten is de USB-share weg. Aangezien een USB-schijf een zak sectoren is, en het filesysteem alleen bestaat in de perceptie van het operating systeem, kunnen er geen twee OSsen aan 1 schijf hangen (exotische uitzonderingen daargelaten). Als je de USB verbinding losmaakt zal de nas proberen de partitietabel te lezen, en de interne partitiies met behulp van een loopmount als USB-share aan te bieden. Als je dus een partitionering of een filesysteem op de USB schijf zet die niet begrepen wordt door de nas, kun je hem niet via het netwerk benaderen. NTFS wordt waarschijnlijk wel hekend, maar NTFS onder Linux is wat trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat je aangeeft is idd waar. Zodra je de schijf ntfs formatteert, verdwijnt de usb share. Helaas is je antwoord iets te laat. Heb de nas teruggebracht en ga voor een eminent mediaplayer en 2TB extra harddisk.

Gezien onze situatie, komt dat net even wat beter uit. Later zal ik zeker wel een nas op mijn netwerk aansluiten, maar nu nog even niet nodig.