Hoe gaat nvidia graphics en apu's samen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostier
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 22:55
Thuisgebruik: Desktop ATX(standaard)
Grote midi-tower.
Mijn desktop heeft een vrij nieuwe grafische kaart, maar een vrij oud moederbord en processor, dus deze zijn aan vervanging toe.

Ik ben van plan om de amd A10-5800K te kopen(momenteel alleen beschikbaar bij afuture sinds gisteren), maar hij zit nog niet in de tweakers pricewatch dus ik kan je nog niet van een pricewatch link voorzien.

Ik heb nog geen moederbord uitgekozen.

Vervolgens het probleem:
of deze nog wel goed gebruik gaat maken van mijn GTX680?
Deze is namelijk van nvidia, ik heb veel gevonden over crossfire setups van dedicated ati graphics cards, maar er wordt niet gediscussieerd over combinaties van de 2 grafische kaart soorten.

Ik weet ook niet of dit invloed zal hebben op een keuze van een moederbord, en of ik de grafische kaart misschien anders moet gaan ruilen voor een 7970, als de combinatie niet gaat werken.

Ik dacht misschien dat iemand anders met vorige generaties apu's misschien ook met een nvidia grafische kaart heeft gewerkt dus ik hoopte dat zo iemand mij van meer informatie kon voorzien.
Anders wordt dit een interessant experiment. }:O

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16

Rannasha

Does not compute.

Je zult moeten kiezen of je de IGP van de APU gebruikt of de nVidia kaart, je kunt niet kruisbestuiven tussen beide merken. Maar zelfs met een compatibele AMD kaart levert Crossfire tussen de kaart en de APU vrij weinig op als je een high-end kaart hebt (zoals de 680 of 7970). Als je voor een dergelijke videokaart gaat, kijk dan enkel naar de CPU-performance van de APU/CPU en vergeet voor het gemak dat er een IGP in zit.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:31
waarom overweeg je zo'n slap processortje met ingebouwde graka te kopen als je een monster van een grafische kaart hebt?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Waarom oh waarom ga je toch naar AMD als je kennelijk geld hebt voor dergelijke hardware.

De laatste serie van AMD is niet de redding geworden die ze nodig hebben. Voorheen met de Phenom 2's was de prijs nog een argument versus de 1336 intels die erg duur uitvielen, maar tegen de Sandy en Ivy bridge CPU's komt AMD toch gewoon niet mee...

Niet dat je er niet mee zou kunnen gamen hoor... Maar verwacht niet meer dan de performance van een gemiddelde i3 op 1155 van die CPU.

Dan de vraag natuurlijk: Wat kost die 5800K?

De i3 2120 kost €100. In media encoding (audio / video) is deze sneller, in photoshop is deze sneller. In encryptie / compressie zijn ze exact gelijk (winrar, truecrypt, 7zip)

De Radeon 7660 in de A10 series is best wel sterk, maar als je die toch niet gaat gebruiken, snap ik deze keuze niet zo. Dat is namelijk werkelijk het enige verkoopargument op de A10 / A8 series.

===

Oh dan iets anders nog; ja, je kunt gewoon beide kaarten aan laten staan en de drivers (netjes!) installeren en zo beide gebruiken. Voor games ga je er niets aan hebben, maar conflicten levert het in de meeste titels (niet alle!) niet op.

Als je niet meer dan 2 schermen nodig hebt, zou ik alleen al om de stroom de IGP uitschakelen. Radeondrivers + physics titels met Nvidia hardware ernaast is ook niet altijd prettig. Hoewel het wel gewoon goed kan werken, maar als je zo'n Nvidia kaart hebt, ga je natuurlijk niet gamen op de IGP en dan physix aan de 680 toewijzen.

[ Voor 24% gewijzigd door djunicron op 28-09-2012 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nou, AMD in dat segment is niet per sé een slechte keuze hoor. Zo heb je bijvoorbeeld nog steeds de phenom II x4 die niet voor een i3 onderdoet (trager per core, maar wel een quadcore i.p.v. een dualcore).

Maar goed, de kracht van een APU zit hem juist in het grafische maar dat heb je met een videokaart ernaast nou net niet nodig. Als je al een AMD neemt, neem een phenom II/bulldozer. Maar intel is ook een goede keuze (voor het hogere segment zelfs de enige fatsoenlijke keuze).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

bwerg schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:58:
Nou, AMD in dat segment is niet per sé een slechte keuze hoor. Zo heb je bijvoorbeeld nog steeds de phenom II x4 die niet voor een i3 onderdoet (trager per core, maar wel een quadcore i.p.v. een dualcore).

Maar goed, de kracht van een APU zit hem juist in het grafische maar dat heb je met een videokaart ernaast nou net niet nodig. Als je al een AMD neemt, neem een phenom II/bulldozer. Maar intel is ook een goede keuze (voor het hogere segment zelfs de enige fatsoenlijke keuze).
Even opgezocht, €126 voor de 5800K bij afuture. (Vs de €100 voor de i3 2120)

Als je een IGP wilt, is ~25eu voor een 7660D een top-aanbod! Prima voor een HTPC als je geen haast hebt met video encoding.

Ja, je hebt "maar" een dualcore bij de intel. De nieuwe AMD's zijn alleen eigenlijk géén echte vooruitgang geweest. De Phenom II's waren gewoon goed. De X6 1100T was gewoon ook een prima aanbod. Maar als ik zo kijk naar de resultaten van die CPU, dan doet de 5800K daar in een aantal gevallen voor onder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 14:08
Ik heb nu iets van een A4-3500 (met 6530 APU) en 6670 (GPU) combinatie. In een Acer Aspire nog wat.
(Nummer en configuratie combi verandert regelmatig????)

Daar kan ik met rechter muisknop ingeven of ik in Hybrid (APU+GPU) mode wil draaien of niet.
Die is minder zuinig, maar wel voldoende voor spelletjes in niet al te hoge settings/framerate.
De rest van de tijd, als server, heeft ie laag energieverbruik als ik dat instel.
Werkt best OK, maar is geen schim van een fatsoenlijke standalone graka. Mid-range van 2 jaar geleden is beter.

Er is maar een beperkte lijst van combinaties APU+GPU die in crossfire goed samenwerken voor betere performance, en ik denk niet dat je 680 in zo'n combinatie voorkomt.

Als energieverbruik belangrijk voor je is, dan zou je nog kunnen uitzoeken of je APU dan je GPU uitschakelt in low energy mode, anders heb je niks aan zo'n APU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

djunicron schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 16:02:
Als je een IGP wilt, is ~25eu voor een 7660D een top-aanbod! Prima voor een HTPC als je geen haast hebt met video encoding.
Ehm, ja, top. Maar de TS wil geen IGP (althans, na deze posts gelezen te hebben).
pkuppens schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 16:13:
Er is maar een beperkte lijst van combinaties APU+GPU die in crossfire goed samenwerken voor betere performance, en ik denk niet dat je 680 in zo'n combinatie voorkomt.
Denk ik ook niet, want een 680 is van NVidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostier
Ik had het geld voor de grafische kaart toen wel.

Nu heb ik 250 euro voor een mb + processor over.

Dus dan kom je een beetje te kort met de meeste i5 processoren, en al helemaal met de i7's

voor een redelijke mb betaal je al gauw 60-100 euro. dus ik hou ongeveer 150 euro als max voor de processor atm.

inderdaad, het zou beter om zonder igp te werken. Mijn oude processor was wel een core2duo, dus zoals ik al zei best oud.

alleen als ik bijv naar de phenom II's kijk dan, zijn ze niet zo goed meer.
als ik naar de FX-8150 kijk is die te duur op dit moment voor me, maar misschien moet ik gewoon iets langer daarvoor wachten.

De A10-5800 heeft niet zulke slechte cpu prestaties voor z'n prijs.
3,8Ghz met 4,2 turbo

Ik zou eventueel wel naar wat intel's moeten kijken, maar zoals ik al zei die worden snel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
djunicron schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:55:
Niet dat je er niet mee zou kunnen gamen hoor... Maar verwacht niet meer dan de performance van een gemiddelde i3 op 1155 van die CPU.
Dat is onzin, i3 is een dualcore, als je daar battlefield 3 bijvoorbeeld op gaat spelen dan merk je zeer veel verschil tussen jou (retesnelle) i3 en die Phenom 2 x4.
Ik weet ook wel dat sandy en ivy gewoon demeest snelle processoren zijn van het moment, maar dat wil niet zeggen dat ze in een multi core scenario ook beter af zijn.

Als je zoiets wil vergelijken moet je een dualcore vs. dualcore of quadcore vs. quadcore enz. opzetten, maar geen dual vs. quadcore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

hardwarejunk schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 17:15:
[...]

Dat is onzin, i3 is een dualcore, als je daar battlefield 3 bijvoorbeeld op gaat spelen dan merk je zeer veel verschil tussen jou (retesnelle) i3 en die Phenom 2 x4.
Ik weet ook wel dat sandy en ivy gewoon demeest snelle processoren zijn van het moment, maar dat wil niet zeggen dat ze in een multi core scenario ook beter af zijn.

Als je zoiets wil vergelijken moet je een dualcore vs. dualcore of quadcore vs. quadcore enz. opzetten, maar geen dual vs. quadcore.
BF 3 loopt prachtig op een i5 2400 met een GTX680. BF3 is nu juist en titel die NIET CPU afhankelijk is. Borderlands 2, Starcraft 2 of zelfs Diablo 3 zijn wél CPU intensief en daar zal je wat inleveren.

Iedere i3 is sneller dan de PS3, dus alle console ports (uitzonderingen als GTA 4 daargelaten) ga je goed draaien op een 5800K of i3 2100, zoveel maakt dat niet uit.

Gezien het motief van de TS, lijkt een A10-5800k mij prima eigenlijk. Met als ding wel dat er niets meer te upgraden valt. Als je over een jaar sneller wilt, wordt dat wellicht een hele nieuwe setup aanschaffen weer. Ik zou liever even wachten en sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ghostier schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 17:09:
Nu heb ik 250 euro voor een mb + processor over.

Dus dan kom je een beetje te kort met de meeste i5 processoren, en al helemaal met de i7's

voor een redelijke mb betaal je al gauw 60-100 euro. dus ik hou ongeveer 150 euro als max voor de processor atm.
Dan kun je dus een goedkopere i5 nemen. Een i7 voegt bij gamen sowieso niets toe, en het verschil tussen goedkopere en duurdere i5's is helemaal niet groot (slechts 10-15% kloksnelheid verschil).
De A10-5800 heeft niet zulke slechte cpu prestaties voor z'n prijs.
3,8Ghz met 4,2 turbo
GHz zegt niet wat de prestaties zijn. Een i5 op 3GHz met 3,4GHz turbo wint van een 5800.
hardwarejunk schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 17:15:
Prijs en prestaties, dat is het enige wat telt. "Je mag dit en dat niet met elkaar vergelijken" hoor ik vaker, waarom zou dat niet mogen?

[ Voor 20% gewijzigd door bwerg op 28-09-2012 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:16
Core i5 3570K rond 200 Euro in de pricewatch, micro atx bordje van Gigabyte a 60 Euro. Zeg 270,- Euro met verzendkosten. Ok 20 euro meer dan je aangeeft maar een stuk sneller dan wat je nu in gedachten heb.
En past (lijkt mij) ook wat beter bij je GTX680, wordt dat ding ook een beetje benut ;)

[ Voor 17% gewijzigd door mach2 op 28-09-2012 17:30 ]

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostier
mach2 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 17:28:
Core i5 3570K rond 200 Euro in de pricewatch, micro atx bordje van Gigabyte a 60 Euro. Zeg 270,- Euro met verzendkosten. Ok 20 euro meer dan je aangeeft maar een stuk sneller dan wat je nu in gedachten heb.
De duurste core i5 die ik nog zou overwegen is de gewone 3550, de 3570K is voor mij deze maand niet iets waar ik naar kijk, vanwege de prijs. En dan heb je idd een moederbord van 50-60 euro. als je kijkt wat erop de moederbord zit is dat niet meer zo geweldig dan. Dus ik kijk liever naar de i3's voor die prijs segment en die vergeleken met de A10 5800K zijn ook niet zoveel beter. 1 van de redenen dat ik liever nu in ieder geval een tijdelijke oplossing vindt is dat met de oude core2duo haal ik gewoon onvoldoende uit m'n huidige grafische kaart.

Maar dan heb je qua processor kracht natuurlijk het meeste eruit gehaald.

pkuppens commentaar was trouwens wel heel informatief.

Ik ben zo'n 80% van m'n tijd achter mijn thuis pc gewoon aan het internetten. Als het niet te lastig is om dan idd over te schakelen op de IGP. (Je hebt dan je gra ka helemaal niet nodig) Dan bespaart dat weer stroom.

Moet wel voor mezelf bedenken of ik wel zo intensief bezig wil zijn met het switchen van de GPU modus van mijn desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ghostier schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 17:43:
[...]
Ik ben zo'n 80% van m'n tijd achter mijn thuis pc gewoon aan het internetten. Als het niet te lastig is om dan idd over te schakelen op de IGP. (Je hebt dan je gra ka helemaal niet nodig) Dan bespaart dat weer stroom.

Moet wel voor mezelf bedenken of ik wel zo intensief bezig wil zijn met het switchen van de GPU modus van mijn desktop.
Veel browsers gebruiken GPU versnelling en je internet ervaring is prettiger met de GPU aan. Maar ook dat doet niet zo ter zake, want de GTX680 is netjes zuinig tijdens browsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een moderne videokaart verbruikt heel weinig in idle. Dat extra stroomverbruik is véél minder dan het verschil in verbruik van de verschillende CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostier
bedankt djunicron en bwerg.

Ik heb als tegenkandidaat maar even de i3 3225 van rond de 130 euro die ik nu even grondig onderzoek of die het voor mij toch iets beter zou doen(3,3Ghz dual-core met L3 cache). Moet tenslotte wel de juiste keuze maken. in dit geval vergelijken zonder de IGP ingeschakeld van de trinity processor, wordt wat moeilijker aangezien er niet zoveel over het cpu gedeelte bekend is. Zal waarschijnlijk pas echt kunnen vergelijken na het weekend. Maar ja een weekend is beter dan een maand.

Is dus niet zo makkelijk te vergelijken op dit moment. Maar best wel logisch aangezien deze i3 3 maanden oud is en de A10 pas net uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Inderdaad, vergelijken gaat erg matig, overal test men alleen de IGP van deze APU...

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Hier zie je de 3870 met slechts 4700 punten, terwijl de 5500 toch een zeer respectabele 6,400 haalt!

De intel 3225 scoort óók 4700 puntjes. Als de 5800 veel sneller uitpakt dan de 5500, dan zou de 5800K nog wel eens de beter keuze kunnen zijn. Hoewel één review die ook nog een synthetisch is, natuurlijk geen uitgangspunt kan zijn.

Echter deze: http://www.tomshardware.c...00k-trinity-apu,3241.html

Welke ik eergister las, waar ik mijn media PC oordeel over deze A10 op baseerde.

Hoe dan ook, de nieuwe Trinity serie is in z'n geheel sneller dan de LLano's uit de 3000 serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:31
Ghostier schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 18:18:
bedankt djunicron en bwerg.

Ik heb als tegenkandidaat maar even de i3 3225 van rond de 130 euro die ik nu even grondig onderzoek of die het voor mij toch iets beter zou doen(3,3Ghz dual-core met L3 cache). Moet tenslotte wel de juiste keuze maken. in dit geval vergelijken zonder de IGP ingeschakeld van de trinity processor, wordt wat moeilijker aangezien er niet zoveel over het cpu gedeelte bekend is. Zal waarschijnlijk pas echt kunnen vergelijken na het weekend. Maar ja een weekend is beter dan een maand.

Is dus niet zo makkelijk te vergelijken op dit moment. Maar best wel logisch aangezien deze i3 3 maanden oud is en de A10 pas net uit is.
voor hetzelfde geld heb je een Phenom II x6, moderne spellen weten wel raad met meer dan 2 cores, wss net wat meer bang/buck.

de phenom II is per core sneller dan de nieuwere FX serie, een van de redenen dat de FX zo'n teleurstelling is, voor games dan teminste.

[ Voor 7% gewijzigd door haarbal op 28-09-2012 21:30 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1