Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:36

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Ik ben bezig met een sollicitatie bij een groot softwarebedrijf.

In de eerste twee regels heb ik uitgelegd dat wij elkaar eerder hebben gesproken in 2008 en dat het toen afgeketst is vanwege niveauverschil. (ik was toen eerstejaars student) en nu ben ik bezig met afstuderen. Ik studeer duaal dus dan moet ik in dienst zijn bij een bedrijf.

Dezelfde persoon heb ik toen ook echt gesproken dus zij kent de achtergrond. Zij belde de dag erna nog op dat ze graag verder zouden praten over een paar jaar.

Maar nu komt 'de zin'.

Oftewel, hoe vraag je netjes of je daar op gesprek kan komen nadat het eerder afgeketst is. (want dat is een sollicitatie eigenlijk, gewoon een briefje om samen te praten of je daar kan werken)

CV is allemaal dik in orde, laten checken. Nu is de derde zin:

"Nu een aantal jaar later sta ik aan het begin van mijn derde werkperiode en ben ik benieuwd of jullie nog steeds open staan voor samenwerking."

Ik zit al een half uur te twijfelen of het wel kan qua netheid, taalgebruik enz. Er zijn zat voorbeelden maar de vraag of zij nog steeds open staan voor 'samenwerking' na 4 jaar elkaar niet gesproken te hebben is wel wat anders.

De reden dat ik nogal zenuwachtig ben is omdat het een mooi bedrijf is waar ik graag wil werken en dus niet wil afraffelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 28-09-2012 15:13 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:21

beany

Meeheheheheh

Het beste is altijd om het toch echt in je eigen woorden te doen. Je kan er prachtige zinnen van maken, ik kwam zelfs in de verleiding. Maar er is niks mis met die zin, ik zou hem gewoon gebruiken. Gevaar is dat je nu een opsom topic krijgt met allerlei mooie zinnen waar je niet uit kan gaan kiezen ;)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:30

scorpie

Supra Addict

Ik zou het meer vanuit jezelf brengen. Dat jij nog steeds graag bij hen wilt werken en dat je benieuwd bent naar hun reactie. Het klinkt nu denk ik wat te defensief, zo van.. ja, als jullie het niet echt willen dan houdt het op. Gewoon claimen dat je het nog steeds een top bedrijf vindt en dat je nog steeds graag voor ze zou willen werken.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom zou je van zoiets uberhaupt melding maken? Het is toch een sollicitatiebrief? Zoiets kan ook nog altijd in een evt gesprek naar voren komen. Als het een groot softwarebedrijf is weten ze vast niet eens meer wie je bent. Zou me er niet te druk om maken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Misschien had ik er aan toe moeten voegen dat zij graag verder wilden praten, zoiets kan ik me herinneren toen me ze de 'day after' opbelden. Dat staat er nu iig wel.

Overigens, is het niet iets om 'het grote sollicitatietopic' te openen. Ik kwam er veel tegen maar zoiets kleins vind ik eigenlijk wel passen in een groot topic.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zou er geen melding van maken.
Ik vond recent een afwijzingsbrief in mijn archief, getekend door de directeur die nu mijn direct leidinggevende is. Ik solliciteerde toen als schoolverlater voor een uitvoerende funktie en mocht niet eens op gesprek komen......
8 jaar later hebben ze me binnen gehaald als MT-lid. :P

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 10:54
Ik zou er niet zoveel over zeggen.

Je kunt evt. noemen dat je toen je eerstejaarsstudent was al een keer een positief gesprek met hun hebt gehad, en dat dat de aanleiding was om nu opnieuw te solliciteren.

Niks negatiefs noemen, woorden als 'afgewezen' moet je vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:39
Wat is het probleem?

Een xx aantal jaar geleden heb ik bij jullie gesolliciteerd maar door een gebrek aan juiste diplomering was ik niet geschikt voor de positie. Echter beschik ik nu wel over de juiste papieren en wil ik graag op de uitnodiging van mvr xxx ingaan die zij die xx jaar geleden heeft aangeboden.

Iets in die richting uiteraard in eigen woorden en zakelijker.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 10:54
naaitsab schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:16:
Wat is het probleem?

Een xx aantal jaar geleden heb ik bij jullie gesolliciteerd maar door een gebrek aan juiste diplomering was ik niet geschikt voor de positie. Echter beschik ik nu wel over de juiste papieren en wil ik graag op de uitnodiging van mvr xxx ingaan die zij die xx jaar geleden heeft aangeboden.

Iets in die richting uiteraard in eigen woorden en zakelijker.
Dit soort woorden moet je niet gebruiken een sollicatiebrief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

In plaats van "niet geschikt" misschien "kwam ik niet in aanmerking"?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:39
Bigfoot schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:22:
Dit soort woorden moet je niet gebruiken een sollicatiebrief.
Zie ook laatste regel..

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:24:
In plaats van "niet geschikt" misschien "kwam ik niet in aanmerking"?
Of hou het vager, "dat jullie toen niets voor elkaar konden betekenen". .

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Die staat er in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:30
Waarom niet gewoon bellen?

Zo ben ik ook weer terug gekomen bij een werkgever na een jaar universiteit, betrefte beide parttime banen naast me opleidingen.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-07 18:01
Als je persoonlijk contact hebt gehad zou ik ook bellen. Als je aan de hand daarvan een brief moet sturen hoef je het niet te noemen maar kan je gewoon refereren aan dat telefoongesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Bellen wil ik in ieder geval niet doen, hoewel bedankt voor het advies. Het is al weer een paar jaren terug (2008.. ;) ) en ik gok erop dat zij mij niet zo snel herinnert. Met mail kan ze nog even mijn CV terug bekijken (op basis daarvan hadden ze me toch uitgenodigd ondanks dat ik niet direct in aanmerking kwam).
Betrefte, die kan er ook wel bij. Nofi, maar ik snap nu waarom je belt en niet mailt :+ En ik heb er nooit gewerkt, alleen een paar telefoongesprekken mee gehad en een keer op een beurs gesproken.

Overigens hoop ik dat zij niet meer kan herinneren dan ik door geklooi met de trein en een moeilijk te vinden kantoorpand kon herinneren dat ik een kwartiertje later kwam. Wel gebeld hoor dat ik wat later kwam :P

[ Voor 23% gewijzigd door Nox op 28-09-2012 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je kan altijd bellen en melden dat je elkaar eerder hebt gesproken en dat je een motivatie gaat sturen. Kan je even vragen of ze nog geinteresseerd zijn in nieuwe medewerkers en dergelijken. Gewoon koetjes en kalfjes, maar daardoor weten ze wel van te voren je naam en niet pas bij het lezen van de brief.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Hooglander1 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 16:24:
Je kan altijd bellen en melden dat je elkaar eerder hebt gesproken en dat je een motivatie gaat sturen. Kan je even vragen of ze nog geinteresseerd zijn in nieuwe medewerkers en dergelijken. Gewoon koetjes en kalfjes, maar daardoor weten ze wel van te voren je naam en niet pas bij het lezen van de brief.
Goede tip inderdaad. Ik heb ook nog nooit een sollicatie brief gestuurd zonder iemand eerst te spreken.

- Je krijgt meestal direct de naam van een contactpersoon, i.p.v. het via een algemene afdeling het bedrijf binnen laat stromen;
- Je hebt een streepje voor op anderen, omdat er meer contact is geweest;
- Je kan refereren naar het gesprek;
- Je kan meteen iets meer inhoudelijk zijn als ze iets meer loslaten of ze zoeken, en zo ja, wat.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
NoxiuZ schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 16:22:
Bellen wil ik in ieder geval niet doen, hoewel bedankt voor het advies. Het is al weer een paar jaren terug (2008.. ;) ) en ik gok erop dat zij mij niet zo snel herinnert.
Bellen moet je nou juist wel doen, IMO.

Inderdaad geef ik je 98% kans dat ze het niet meer weet. Maar dat boeit niet en hoef je helemaal niet te vermelden. Gewoon bellen en tegen de receptionist(e) die je zonder twijfel eerst aan de lijn krijgt: ik ken jullie bedrijf van gesprekken met persoon X op beurs Y een jaar of twee geleden, inmiddels heb ik mijn diploma en zou ik graag eens komen praten over een baan. Kan ik haar daar over spreken?". Tegen haar idem, "wij hebben elkaar gesproken op beurs Y, dat is al even geleden, maar we hadden het over <wat bedrijf doet> en ik zou graag eens langskomen, etc."

Tegen dat je dan je CV mailt, weet ze al weer wie je bent en heb je vast een streepje voor op de rest van de anonieme berg in de inbox.

Kortom, zeker wel bellen. Is even spannend, maar gewoon doen. Het ergste wat er kan gebeuren is immers dat ze nee zeggen, en dan zoek je gewoon verder. Dat hadden ze dan vast ook wel gezegd als je je CV gewoon had opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als zij het niet meer weet zal ze daar ook nooit lullig over doen, want uiteindelijk heeft zij misschien ook wel een zeer goede kandidaat aan de lijn. Ze zullen je nooit afpoeieren.

Als ze dat wel doet, is ze sowieso erg slecht.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Hooglander1 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 19:01:
Als zij het niet meer weet zal ze daar ook nooit lullig over doen, want uiteindelijk heeft zij misschien ook wel een zeer goede kandidaat aan de lijn. Ze zullen je nooit afpoeieren.
Precies, het maakt helemaal niet uit of zij het nog weet, relevant is waar jullie het toen over hadden en daar refereer je aan, sowieso, als je hun kunt vertellen wat hun bedrijf ongeveer doet en wat jou daar interessant aan lijkt, geloven ze heus wel dat je hun daar toen over gesproken hebt, dat is immers waarom ze uberhaupt op zulke beurzen staan ;)

Ze zullen je altijd vertellen: stuur je CV maar. Dat kost hun immers niks (behalve 5 minuten om te beslissen of ze je uitnodigen voor een verkennend gesprek). En ze weten dan tenminste alvast weer je naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:56
Werkt 'zij' er nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Dat is een goede. Kan je even opzoeken op LinkedIn ofzo. En anders gewoon vragen aan die receptioniste waar Wilke het over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Wilke schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 18:56:
[...]

Bellen moet je nou juist wel doen, IMO.

Inderdaad geef ik je 98% kans dat ze het niet meer weet. Maar dat boeit niet en hoef je helemaal niet te vermelden. Gewoon bellen en tegen de receptionist(e) die je zonder twijfel eerst aan de lijn krijgt: ik ken jullie bedrijf van gesprekken met persoon X op beurs Y een jaar of twee geleden, inmiddels heb ik mijn diploma en zou ik graag eens komen praten over een baan. Kan ik haar daar over spreken?". Tegen haar idem, "wij hebben elkaar gesproken op beurs Y, dat is al even geleden, maar we hadden het over <wat bedrijf doet> en ik zou graag eens langskomen, etc."

Tegen dat je dan je CV mailt, weet ze al weer wie je bent en heb je vast een streepje voor op de rest van de anonieme berg in de inbox.

Kortom, zeker wel bellen. Is even spannend, maar gewoon doen. Het ergste wat er kan gebeuren is immers dat ze nee zeggen, en dan zoek je gewoon verder. Dat hadden ze dan vast ook wel gezegd als je je CV gewoon had opgestuurd.
Het is geen 2 maar 4 jaar terug. Overigens heb ik geen diploma. (had ik die maar! :P)

Als je de startpost goed had gelezen zag je dat ik duaal studeer. Dit houdt in dat je ieder half jaar bij een ander bedrijf werkt op niveau en ook een contract moet hebben. Dat is leuk, want dat is minimumloon in het slechtste geval. Altijd nog drie of vier keer meer dan een stagevergoeding. Alleen in deze tijden met weinig werk is de afdeling marketing het eerste waar op bezuinigd wordt lijkt wel naast een halt op nieuwe werknemers.

En meestal weet je wel naar wie je een sollicitatie moet sturen (dan staat er op de website bij van: stuur je sollicitatie naar Jan Jaap Pieters op hrm@computerbedrijf.nl). Zij werkt er inderdaad nog want ik heb al mijn mails nog op de schijf staan (iets met pop3 wat ik tot voor anderhalf jaar geleden nog gebruikte :P) en dus ook nog de eerste conversatie.

Ik heb ondertussen de mail al gestuurd na de eerste tips. (ja, ongeduldig persoon hier). Ik heb wel gezegd met wie ik het sollicitatiegesprek zelf heb gehad, dat was niemand van hrm maar met twee anderen waarvan ik het mailadres niet weet. Overigens is er geen vacature op de site dus het is een nogal open sollicitatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 28-09-2012 23:20 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
NoxiuZ schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:48:

"Nu een aantal jaar later sta ik aan het begin van mijn derde werkperiode en ben ik benieuwd of jullie nog steeds open staan voor samenwerking."
Niet doen. De brief wordt niet gericht aan het voltallige personeel, niet alle personeelsleden beslissen mee over het wel of niet uitnodigen/aannemen van jou. Je richt je brief aan de persoon of het bedrijf, in enkelvoud dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 08:47:
[...]

Niet doen. De brief wordt niet gericht aan het voltallige personeel, niet alle personeelsleden beslissen mee over het wel of niet uitnodigen/aannemen van jou. Je richt je brief aan de persoon of het bedrijf, in enkelvoud dus.
Nee, maar er zijn wel wel meerdere mensen die meebeslissen over het aannemen van een persoon dus vandaar dat ik hem erin heb gezet. Je kan eigenlijk een beetje twee kanten op.

Maar dus even een update van mijn kant, nabellen helpt dus. Na een tijdje geen reactie even gebeld en kon een week later op gesprek komen. Gesprek verliep erg goed, eerdaags hoor ik over een tweede gesprek. Het is wel belangrijk dat er een functie vrijkomt voor mij, maar daar is men al mee bezig. Gaat de goede kant op wat mij betreft :D

Overigens had ik gewoon ook kunnen bellen zonder eerst de brief te sturen, de brief was nog niet gelezen maar ze kon het nog wel herinneren.

[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 25-10-2012 17:36 ]

Pagina: 1