Laptop voor MBO ICT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Een goede middag medetweakers!

Vanmorgen ben ik voor het eerst naar school geweest voor de opleiding Netwerkbeheer (niv4) van het ROC te Leiden. Aan het begin van de morgen werd ons verteld dat je een laptop nodig hebt maar dat de eisen daarvan vrij laag zijn, namelijk 2GB ram en er moet W7 Pro op kunnen draaien.
Aangezien ik het liefst een kleine lichte laptop wil was mijn keuze deze Sony.
Later op de dag bij een persoonlijk gesprek bleek dat ik ook VM's (hoeveel tegelijk? waarschijnlijk niet meer dan 1) moet gaan draaien, nu heb ik hier niet zo heel veel verstand van maar weet ik wel dat hierbij over het algemeen geldt; hoe meer werkgeheugen hoe beter. Hoe het zit me de processorbelasting weet ik dan weer niet en daar gaat mijn vraag dus voornamelijk over. De man wist mij wel te vertellen dat ik richting een i5 moet gaan. Helaas zijn de (betaalbare) laptops met een i5 ook een stuk groter en lomper :( Ik wil dus een zo licht en klein mogelijke laptop zonder dat ik tussen de Ultrabooks terechtkom (betaalbaar is ook een eis :9)

Even kort de eisen waaraan mijn laptop moet voldoen;
- Zo licht mogelijk ( het liefst < 2Kg)
- Zo klein mogelijk (geen 17" modellen, liever ook geen 15" maar deze eis zal moeilijk worden denk ik)
- Redelijk goedkoop ( <600euro)
- Er moet met VM's gewerkt worden dus dit moet ook redelijk draaien (hoeft niet super smooth, ik heb thuis een PC staan die dat gemakkelijk aan kan maar ik moet er wel iéts op kunnen doen als ik op school ben)

Het zou helemaal fantastisch zijn als iemand hier dezelfde opleiding doet/heeft gedaan en zijn/haar ervaringen kan delen en/of mij een laptop aan kan raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:19

D4NG3R

kiwi

:)

Dingen om naar te kijken:
- Degelijke processor, denk aan een i5 of zelfs een i7. Al gaat dat 2e waarschijnlijk niet op met je budget
- Degelijke schermresolutie. 1600x900 minimaal, maar veel liever 1920x1080. Niet de schermgrote, maar de resolutie is verantwoordelijk voor de hoeveelheid schermruimte die je hebt. Aangezien ik momenteel Systeembeheer Niv4 volg weet ik dat je veelal 2 of nog meer VM's tegelijk draait. Het is fijn als je deze dan naast elkaar kan zetten 8)7 .
- Degelijk toetsenbord, als je een beetje moet typen word je er gek van om op een 13" laptopje te typen. 15.6" is wel aan te raden.
- 7200RPM schijf, of een SSD. VM's hebben er baat bij als je HDD een beetje vlot is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:45

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Hoi,

ik denk dat het verstandiger is om iedergeval 15 inch te nemen, omdat je er de heledag op school me werkt
doe zelf ook ict en 1 iemand uit onze klas heeft 1 kleintje en die is zwaar kut..
dus zou je toch een 15inch aanraden, snap best dat je niet met laptop tas wil lopen en je laptop gewoon graag in je eastpak stopt,

Succes

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-07 20:27

NSG

Je weet niks!

Als je ICT gaat doen, moet je echt niet te veel eisen aan comfort gaan stellen.

Ik heb zelf een XPS15 1080p scherm met i7-2630QM, 12GB aan ram geheugen en een 256Gb SSD voor mijn VM's op school gebruikt.

De i7 heb je niet nodig, met een i5 of een goede i3 red je het wel.
1080p scherm, persoonlijk zweer ik erbij, lagere resolutie is echt kut met meerdere VM's.
De laptop had eerst 6GB aan boord, dit was vaak een bottleneck met meerdere VM's, dus geüpgraded.
En de SSD is ook niet nodig, maar scheelt wel veel tijd ook met VM's.

Een laptop met 1080p scherm valt helaas niet binnen je budget, maar over het overige zou ik goed nadenken. Een kleine laptop ga je echt spijt van krijgen, 15,6" is het perfecte formaat en 3kg is prima te doen.

• Wlie
  • Niet online
Bedankt voor de reacties!

Ik ben al vrij snel tot de conclusie gekomen dat ik mijn budget wel moet verhogen. Heb een beetje in de pricewatch rondgekeken en toen kwam ik deze tegen.
Lijkt me de beste compromis;
i5 3210M
1600*900 Scherm
500GB hdd met mogelijkheid voor een mSATA SSD (ga ik later waarschijnlijk doen)
4GB geheugen (komt meteen 4GB bij)
en een relatief laag gewicht van 2.3KG
daarbij ben ik wel te spreken over de lenovo notebooks die ik in mijn handen gehad heb

Nogmaals, bedankt voor het meedenken :*)

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:32

markvt

Peppi Cola

Zijn het echt VM's of kan je ook met vhd's werken? Dat zou namelijk flink schelen in de hoeveelheid ram omdat je dan geen 2 systemen tegelijk draait.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Vhough
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07 11:31
Houd ook rekening met de batterijduur! Ik zie regelmatig mensen in de collegezaal wanhopig naar een stopcontact zoeken :D

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:19

D4NG3R

kiwi

:)

Vhough schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 21:24:
Houd ook rekening met de batterijduur! Ik zie regelmatig mensen in de collegezaal wanhopig naar een stopcontact zoeken :D
MBO != HBO en heeft dus geen colleges. Let alone lessen waar je college-achtige lessen krijgt :+ .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan nog heeft ie wel een punt. Ook in een MBO lokaal is een stopcontact lang niet altijd voor handen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz
  • Laatst online: 18:45

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

The Eagle schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 22:52:
Dan nog heeft ie wel een punt. Ook in een MBO lokaal is een stopcontact lang niet altijd voor handen ;)
elke mbo school heeft meestal speciaal lokalen voor ICT,
tenminste wat ik op 3 verschillende scholen heb gezien, op elke werkplek 1 stopcontact + lan poort,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG

NSG

Je weet niks!

markvt schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 21:07:
Zijn het echt VM's of kan je ook met vhd's werken? Dat zou namelijk flink schelen in de hoeveelheid ram omdat je dan geen 2 systemen tegelijk draait.
Ach, wat maakt het ook uit. Een reepje 8GB DDR3-1333 kost je maar €34,00,-
pricewatch: Corsair CMSO8GX3M1A1333C9
Wlie schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 20:55:
Bedankt voor de reacties!

Ik ben al vrij snel tot de conclusie gekomen dat ik mijn budget wel moet verhogen. Heb een beetje in de pricewatch rondgekeken en toen kwam ik deze tegen.
Lijkt me de beste compromis;
i5 3210M
1600*900 Scherm
500GB hdd met mogelijkheid voor een mSATA SSD (ga ik later waarschijnlijk doen)
4GB geheugen (komt meteen 4GB bij)
en een relatief laag gewicht van 2.3KG
daarbij ben ik wel te spreken over de lenovo notebooks die ik in mijn handen gehad heb

Nogmaals, bedankt voor het meedenken :*)
Geen slechte keus, maar ik raad je nog steeds een 15,6" met 1080p scherm aan, bijvoorbeeld:
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772LMH
pricewatch: Dell Vostro 3560-6951

En als je er geheugen bij gaat prikken, doe dan meteen een reepje van 8GB, kost maar €34,00,-

Maar de Thinkpad L430 is zeker geen slechte keus als je het gewicht echt zo belangrijk vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
Heb je al een kijkje genomen op Campusshop?
Redelijk brede keuze, zit zeker wel iets voor je tussen, en vooral de '2 jaar zorgeloos leren' is super.
Als er een probleem is met je laptop heb je de garantie dat er de volgende dag iemand bij jou huis/school langs komt om het ter plaatse te repareren. Mocht het niet ter plekke gerepareerd worden krijg je altijd een leen-laptop.
Is toch wel een hele grote pré als je zo afhankelijk bent van je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38

Zenix

BOE!

Ik zou voor een i3 of i5 gaan met 8~16GB geheugen voor de VM's maar het belangrijkste is een SSD, het is zoveel fijner werken met VM's als ze op een SSD draaien, dan kan ik er gewoon 3-4 naast elkaar zonder dat laptop er moeite mee heeft ( dit is de mijne http://aldi.medion.com/md...ge=aldi#ausstattung_anker 550 euro gekost was aanbieding vorig jaar maart ) . Heb in mijn laptop de blu ray speler vervangen door de een hdd bay en hdd zit daarin en Crucial M4 128GB ssd op plek van hdd.

Daarnaast is een 1080p scherm wel leuk en aardig maar niet noodzakelijk. Met een budget van 500~600 zit je wel goed, je moet ook niet overdrijven ik zie er ook genoeg in mijn klas zitten ( doe ook netwerkbeheer ) die geen huidige laptop hebben maar redelijk mee kunnen doen. Daarnaast is een i5 niet perse nodig geheugen en een ssd zijn belangrijker als je VM's draait. Mijn i5 met 750GB 5400rpm schijf had redelijk moeite om 2 VM's te draaien doordat de hardeschijf gewoon te traag was nu met de SSD is die bottleneck weg en gaat het super soepel.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 30-09-2012 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhough
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07 11:31
D4NG3R schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 22:04:
[...]

MBO != HBO en heeft dus geen colleges. Let alone lessen waar je college-achtige lessen krijgt :+ .
Weet ik, maar ook op het MBO kan een accu leegraken en zijn niet altijd stopcontacten voorhanden. :P

[ Voor 21% gewijzigd door Vhough op 30-09-2012 11:44 . Reden: een quote tag teveel weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Niet online
Ik heb de L430 snel besteld voordat de btw omhoog ging :P
Bedankt voor de andere suggesties, over de Y580 heb ik nog even nagedacht maar die is toch weer 100eu duurder en het enige wat beter is is de scherm resolutie (en de videokaart maar die is voor mij niet relevant). Ook is deze weer iets groter en zwaarder.

Over die 8GB reepjes, ik weet niet of hij ook 8GB reepjes pakt want de L430 ondersteund officieel maximaal 8GB geheugen totaal. Tegen de tijd dat dit onvoldoende is prik ik er wel een 8GB reepje bij om te kijken of het werkt.

Wat ik in de toekomst nog wel wil is een SSD, gelukkig worden die steeds goedkoper, 256GB is voor een laptop toch wel het minimale.

[ Voor 4% gewijzigd door Wlie op 30-09-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG

NSG

Je weet niks!

Toen ik vannacht de link naar de Y580 plaatste was deze nog ergens te koop voor €749 :p

En voor de geheugen upgrade, zelfs 32GB moet mogelijk zijn ;)
En gezien je maar twee slots heb, zou ik direct 8GB erbij doen i.p.v eerst 4GB en mogelijk achteraf 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
  • Laatst online: 22:45
Zelf studeer ik HBO Network Infrastructure Design en draai ik ook regelmatig VM's op mijn laptop. Het betreft een Dell Vostro v131. Dit is een compacte laptop, echter is het toetsenbord van 15.6 formaat (zonder keypad).
Erg fijn zo'n lichtgewicht laptop, ik heb ook totaal niet de behoefte om meerdere VM's naast elkaar open te hebben. Dus de kleinere resolutie is geen enkel probleem.
Ik zie dat Dell nu meerdere 14 inch laptops verkoopt, misschien is dit een optie?

Mijn laptop is uitgerust met een i5 Sandybridge en dat is meer dan voldoende. Ram kun je altijd nog upgraden als daar de wens naar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Niet online
Enes_81 schreef op zondag 30 september 2012 @ 13:21:
Toen ik vannacht de link naar de Y580 plaatste was deze nog ergens te koop voor €749 :p

En voor de geheugen upgrade, zelfs 32GB moet mogelijk zijn ;)
En gezien je maar twee slots heb, zou ik direct 8GB erbij doen i.p.v eerst 4GB en mogelijk achteraf 8GB.
Vandaar... Toch weet ik nogsteeds niet of ik wel voor de Y580 zou zijn gegaan, hij is toch iets minder stevig heb ik de indruk.
Bedankt voor je info over het geheugen, heb net maar een 8GB SODIMM besteld ipv 4GB. 12GB moet voorlopig wel genoeg zijn lijkt me :+

@ZwartR
Bedankt voor het meedenken, ik heb me laptop echter al besteld ;) Zelf had ik Dell ook al overwogen maar dan de 15R SE, helaas was de kortingsbon niet meer geldig anders had ik die besteld. De 14" laptops van Dell vielen af door de resolutie, ik heb zelf tot een jaar geleden een 13" MBP gehad met dus een schermresolutie van 1280*800. Echt een top ding (er waren toen nog weinig Windows alternatieven voor) en het enige waar ik me aan stoorde was de resolutie, nu is 1366*768 wel íets groter maar veel scheelt het niet vandaar dat ik minimaal 1600*900 wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:47
Resolutie moet voor mij ook minstens Full-HD zijn... Lager is gewoon te klein. Wij moesten soms tot 3 virtual machines draaien op het MBO, dus veel RAM is ook een vereiste... Ik denk dus dat je een goede keuze gemaakt hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59363

Wlie zou je een productreview kunnen doen van de L430? Ik overweeg deze ook te kopen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatsui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-12-2024
pricewatch: HP Pavilion dv7 6c20ed

Die zou ik nemen, mooi apparaat, i5, full-hd, 6gb, grote HDD.
Hij's echter wel aan de zware kant met z'n 2.91kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Waarom de dv7 als de inspiron 15R SE ~€80 goedkoper is met betere specs?

Geldt ook een beetje voor de lenovo, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Niet online
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 17:31:
Waarom de dv7 als de inspiron 15R SE ~€80 goedkoper is met betere specs?

Geldt ook een beetje voor de lenovo, trouwens.
Omdat de draagbaarheid en stevigheid voor mij ook belangrijk zijn, niet alleen de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Wlie schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 12:00:
[...]

Omdat de draagbaarheid en stevigheid voor mij ook belangrijk zijn, niet alleen de specs.
dan moet je eens voor de grap de HP DV series in een winkel opzoeken en uittesten... Want stevigheid en draagbaarheid zijn juist argumenten om deze NIET te nemen. De kwaliteit van de consumenten laptops van HP staan echt zo een beetje onderaan op het gebied van kwaliteit. Met name de "aluminium rand" van de DV series die vol met kieren zit en die je er makkelijk af kunt rukken omdat het vast gelijmd is...

En als je draagbaar wilt zijn dan moet je kijken naar een Vaio S15 of een kleinere maat laptop.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Niet online
Vinand schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:07:
[...]

dan moet je eens voor de grap de HP DV series in een winkel opzoeken en uittesten... Want stevigheid en draagbaarheid zijn juist argumenten om deze NIET te nemen. De kwaliteit van de consumenten laptops van HP staan echt zo een beetje onderaan op het gebied van kwaliteit. Met name de "aluminium rand" van de DV series die vol met kieren zit en die je er makkelijk af kunt rukken omdat het vast gelijmd is...

En als je draagbaar wilt zijn dan moet je kijken naar een Vaio S15 of een kleinere maat laptop.
Zoals eerder vermeld in dit topic heb ik al een Lenovo L430 aangeschaft, deze zit wel degelijk goed in elkaar :). Hoe het met de HP zit zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Niet online
Anoniem: 59363 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 15:24:
Wlie zou je een productreview kunnen doen van de L430? Ik overweeg deze ook te kopen namelijk.
Een uitgebreide review gaat er voorlopig niet komen wegens tijdgebrek.
Zelf ben ik in ieder geval zeer tevreden over de laptop. Hij voldoet aan al me eisen waarvan stevigheid en draagbaarheid de belangrijkste waren.
Accu gaat redelijk lang mee, ik heb het nog niet getest maar als ie vol zit en ik ben alleen aan het browsen/typen staat er dat de batterij nog 4,5 uur meegaat. Ik hang hem zelf eigenlijk altijd aan het netstroom.
Het scherm is super, de resolutie althans. Ik vind de kleuren een beetje tegenvallen vergeleken bij me IPS scherm thuis wat natuurlijk niet echt een eerlijke vergelijk is. Verder geen last van ghosting bij het spelen van CounterStrike:GO. In de volle zon is er nog prima op te werken door de matte afwerking.
Over het toetsenbord ben ik ook heel tevreden het is beter dan dat van elke andere laptop waar ik mee gewerkt heb. Het touchpad vind ik zelf niet zo prettig omdat hij snelle bewegingen slecht registreert.
Pagina: 1