Toon posts:

Koelpasta bij een third-party processorkoeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Wellicht is dit een domme vraag, maar ik vraag mij af of koelpasta nodig is bij een thirdparty koeler.
Ik heb de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 op het oog. En was wel van plan om een beetje te proberen om te overclocken (van een Intel Core i5 3570K Boxed)

Het valt mij namelijk op dat die koelpasta bijna 30% is van de koeler :)
En er al een klein tubetje van een soort pasta bij wordt geleverd: http://www.gelidsolutions...?lid=2&cid=12&id=64&tab=3

Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2012 13:10 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:58
Er is altijd iets nodig tussen koeler en cpu om het thermisch contact te verbeteren. Bij metaal op metaal blijft er snel een luchtspleet tussen en lucht is een erg slechte geleider.

Stock koelers hebben over het algemeen een laagje pasta op de koeler, zodat je het zelf niet hoeft aan te brengen maar ik weet niet hoeveel aftermarket koelers dit ook hebben. Meestal wordt pasta apart bijgeleverd.

Als je het aanbrengt, gebruik dan slechts een klein drupje en schuif de koeler iets heen en weer over de cpu bij het bevestigen zodat het mooi uitsmeert in een dun laagje.

De kwaliteit van de pasta is niet zo belangrijk, zelfs tandpasta is nog bruikbaar volgens dit artikel.
Zelf heb ik eens gewone witte tandpasta gebruikt en de server heeft jarenlang probleemloos gedraaid!

Verwijderd

Topicstarter
ha Ploink,

Dank voor je reactie. Ik zat al wat filmpjes te bekijken, maar het is goed om te weten, dat zelfs tandpasta dienst kan doen :) Waarschijnlijk moet ik wel van die cleaner meuk kopen. Ik ga een Intel Core i5 3570K Boxed bestellen en daar zit als ik de filmpjes mag geloven al van die meuk op.

• Knupoltor
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10-2022
Op de i5 3570k zit geen pasta op de chip, enkel op de cooler. Dus als je die gelid eropzet hoef je niet per se nog te cleanen, alhoewel alcohol geen kwaad kan om nog is alles te reinigen.

Verwijderd

Topicstarter
Knupoltor schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:49:
Op de i5 3570k zit geen pasta op de chip, enkel op de cooler. Dus als je die gelid eropzet hoef je niet per se nog te cleanen, alhoewel alcohol geen kwaad kan om nog is alles te reinigen.
Ik zal dat dan even kopen ik neem aan dat alcohol in bier niet geschikt is ondanks dat het bijna weekend is :P
Thanks! scheelt weer

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ploink schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:28:

De kwaliteit van de pasta is niet zo belangrijk, zelfs tandpasta is nog bruikbaar volgens dit artikel.
Zelf heb ik eens gewone witte tandpasta gebruikt en de server heeft jarenlang probleemloos gedraaid!
Ik lees daar:
That's right - Toothpaste Superior To Arctic Silver 3! Film At Eleven!

This was only over half an hour, though. When I removed the cooler from the heater, the toothpaste that'd been squished out around the edge of the contact patch was already dry and crusty, and the rest of the paste would follow soon enough. It'd be just minty white dust inside a week, and probably wouldn't work much better than no thermal compound at all. Maybe worse.

But in the short term, and assuming you don't bridge any contacts with it (it's sufficiently conductive to cause problems), it would seem that toothpaste works just fine as thermal compound. If you're almost out of genuine thermal goop, can't get any more right away, and know you're going to be reseating a processor cooler umpteen times as you fool around with whatever it is with which you are fooling around - well, you can probably make do with toothpaste.

If you think I'm making some sort of guarantee that it won't cause unspeakably awful consequences, though, you're out of your mind. All care, no responsibility.
Nu ben ik wel erg benieuwd hoe jouw pasta er op het einde uit zag!

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:58
Ik gebruik altijd gewone brandspiritis om te reinigen, het is een mengsel van ethanol en methanol en werkt net zo goed als dure alcohol waar je accijns over betaalt. Het stinkt alleen een beetje.

Wat betreft tandpasta is er nog wel ruimte voor discussie.
In het artikel wordt al opgemerkt dat het snel uitdroogt en dan minder goed zal functioneren, maar gewone pasta droogt op den duur ook uit. Als het uitdrogen lang duurt, dan heeft het wel langer de tijd om mooi uit te vloeien in een dun laagje.

Tandpasta bevat titanium dioxide (TiO2) en/of aluminium hydroxide om het wit te kleuren en als polijstmiddel. Het is ook een goede thermische geleider.

Het aanbrengen luistert nauw bij tandpasta. Dure pasta met een goede olie basis vloeit als vanzelf mooi dun uit, maar met tandpasta moet je aandrukken en heen en weer schuiven om de pasta goed uit te smeren, anders blijft het veel te dik en functioneert het slecht. Probeer maar eens wat aan te brengen tussen twee glasplaatjes oid, dan krijg je een goede indruk van hoe het vloeit.
If you're almost out of genuine thermal goop, can't get any more right away, and know you're going to be reseating a processor cooler umpteen times as you fool around with whatever it is with which you are fooling around - well, you can probably make do with toothpaste.
Dat was bij mij toen het geval. Ik had alles klaarliggen voor mijn nieuwe server maar de pasta ontbrak.

[ Voor 15% gewijzigd door Ploink op 28-09-2012 14:25 ]

• LiquidT_NL
Ik gebruik altijd aceton of nagellak remover om te verwijderen :) Stinkt ook enkel wat meer. Hoe lang heb je dan exact die pasta gebruikt?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11

Eagle Creek

Breathing security

Sorry hoor maar waarom überhaupt beginnen aan tandpasta als er gewoon zat 'normale' producten op de markt zijn die ervoor gemaakt zijn?

Ik snap wel dat het qua ingrediënten ongeveer gelijkwaardig kan zijn maar het lijkt me nou niet het juiste advies voor de gemiddelde computergebruiker. Een leuk experiment, een tijdelijke noodoplossing maar niet het gangbare advies.

@Cyress:
Aftermarketkoeler of niet maakt niet uit. Het gaat erom dat metaal op metaal nooit 100% aansluiting heeft en je iets ertussen wilt dat de warmte goed overbrengt van het ene object (CPU-casing) naar het andere (heatsink).

Het feit dat de koeler 10* beter koelt dan stock is interessant maar de koelpasta zelf scheelt al meer dan 10*. Dus je winst van een aftermarketcooler gaat zonder pasta volledig teniet.

[ Voor 48% gewijzigd door Eagle Creek op 29-09-2012 01:11 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• LiquidT_NL
Eagle Creek schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 01:08:
Sorry hoor maar waarom überhaupt beginnen aan tandpasta als er gewoon zat 'normale' producten op de markt zijn die ervoor gemaakt zijn?

Ik snap wel dat het qua ingrediënten ongeveer gelijkwaardig kan zijn maar het lijkt me nou niet het juiste advies voor de gemiddelde computergebruiker. Een leuk experiment, een tijdelijke noodoplossing maar niet het gangbare advies.
Volgens mij raadt hier niemand tandpasta aan? Misschien even het topic doorlezen ;)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

Wat betreft tandpasta is er nog wel ruimte voor discussie.
In het artikel wordt al opgemerkt dat het snel uitdroogt en dan minder goed zal functioneren, maar gewone pasta droogt op den duur ook uit. Als het uitdrogen lang duurt, dan heeft het wel langer de tijd om mooi uit te vloeien in een dun laagje.
tandpasta droogt korrelig op, en dat is buiten de tube al in 3 dagen. geloof me, dat wil je echt niet. gewone pasta kan uitdrogen ja, maar dat word meestal meer een lijm. tandpasta word zand achtig.

gebruik dus NOOIT tandpasta, en bestel liever iets van 3 euro bij een webshop dat het de volgende morgen heeft afgeleverd. ga desnoods naar de lokale pc boer, deze heeft altijd wel wat liggen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1