Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

besturing systeem voor virtual servers

Pagina: 1
Acties:

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04:12
Ik heb nu een oude pc staan die al een tijd draait als webserver.
Daar draait een windows xp sp3 installatie op met xamp. Ook word er regelmatig een game servertje op gedraaid (COD, MTA, Mincraft etc.)

Nu wil ik graag een besturing systeem waar ik virtual servertjes op kan laten draaien. bij voorbeeld 1 voor de webhost. en voor games enzo.
Ik zat zelf te denken aan ubuntu server maar ik weet niet of dat kan of een goed idee is.

Specs
Intel pentium 4 3.0 Ghz met hyperthreading
2 gb geheugen
2 netwerk aansluitingen van 1 gb
60 gb sata schijf 20 gb partitie voor os en 40 voor data
80gb ide schijf.
Dit zijn allemaal oude onderdelen die ik bij elkaar heb gezocht. maar het werkt perfect en wel snel.

Heeft iemand van jullie een leuke goed werkende oplossing ?

iRacing Profiel

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:04
Weet je zeker dat je processor/moederbord wel VT ondersteund?

Als dit het niet doet, kun je je eigen een hoop gedonder besparen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• SkullboyNL
Ik heb volgens mij deze cpu LINK Maar dat weet ik niet zeker. want ben niet thuis en server staat uit dus ik kan nu ook niet inloggen:P.
Maar die ondersteund geen VT. Is dat heel erg? ik heb wel virtual machines gedraaid in win xp daar had ik toen server 2008 op draaien.

iRacing Profiel

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor zover ik weet kun je geen 64 bit OS'en draaien op een 32bits host OS, maar volgens mij ga je dat ook niet willen. De laatste 2008R2 ga je volgens mij iig niet kunnen draaien zo ;)

Ik heb zelf een vergelijkbare machine (P4@3Ghz, 3GB RAM en slordige 2TB diskspace, en dat draait ook wel VM's. De crux is de hoeveelheid RAM. Een webservertje hoeft echt niet zoveel ram te hebben, maar het moet wel aanwezig zijn. DB servert wordt al meer RAM gebruiken denk ik ;)

Overigens heb ik zelf goede ervaringen met Virtualbox als hypervisor, lekker lightweight :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SkullboyNL
Nee klopt je kunt geen 64bit os virtualiseren op een 32bit os. Ik heb ook virtual box gedraaid op mijn servertje. Ik had windows server 2008 enterprise (Geen R2).
Maar ik wil graag en super licht osje hebben om virtual machines op te laten draaien.

iRacing Profiel

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
SkullboyNL schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:57:
Ik heb volgens mij deze cpu LINK Maar dat weet ik niet zeker. want ben niet thuis en server staat uit dus ik kan nu ook niet inloggen:P.
Maar die ondersteund geen VT. Is dat heel erg? ik heb wel virtual machines gedraaid in win xp daar had ik toen server 2008 op draaien.
Intel VT is voor sommige virtualisatie software een eis. De aanwezigheid van Intel VT maakt dat de VM's soepeler draaien.

Gezien de beperkte resources van je systeem zou ik kijken naar een hypervisor met ingebakken OSje. Je kan denken aan VMWare (gratis thuis versie van). Ik weet alleen niet of deze ook Intel VT vereist.

Door het ontbreken van Intel VT kan je geen Hyper-V server draaien. Dit is een gratis download van Microsoft en bevat een server core installatie met Hyper-V rol.

Een 32-bits systeem beperkt je wel. Je kan maar maximaal 3Gb geheugen aanspreken en je kan geen 64-bits guests draaien.

Misschien is het geen gek idee om naar andere hardware te kijken.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:01
Ik zal je vertellen dat dit geen zin heeft, naast het feit dat je CPU dit niet ondersteund (en je mobo ook geen CPU ondersteund die dit wel heeft), zal de performance gewoon dramatisch zijn.

Ik heb dit idee zelf ook uitgevoerd, gebruik een Core2Duo 2,4GHz 4GB geheugen (laptop :P) en de heb het volgende draaien:

Domain controller / Hyper-V host
- iis server
- sql server
- exchange server

De performance was echt niet werkbaar, de enige reden dat het nu draait is vanwege een SSD :) (En het verplaatsen van de SQL VM naar een externe schijf).

En als ik zeg "dramatisch" bedoel ik dat het zelfs niet werkbaar was met powershell!!! :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
chaoscontrol schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 16:01:
De performance was echt niet werkbaar, de enige reden dat het nu draait is vanwege een SSD :) (En het verplaatsen van de SQL VM naar een externe schijf).

En als ik zeg "dramatisch" bedoel ik dat het zelfs niet werkbaar was met powershell!!! :+
USB schijf > SAN :P :*)

Ik sluit me er bij aan dat de TS op zoek moet naar nieuwere hardware. Als je niet erg veel verwacht van je VM's dan kan elke recente desktop goed volstaan. Of neem ergens een oudere server over. Qua CPU zou ik er op letten dat je minstens een Core 2 achtige er in heb zitten, bij voorkeur zou ik nog zoeken naar een Core i model (of vergelijkbare Xeon CPU)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:50

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het ligt er een beetje aan wat je wil doen met die VMs, maar met kvm/qemu kun je ook zonder VT prima virtualiseren. De performance is inderdaad een stuk minder maar dat hoeft geen probleem te zijn. Verwacht niet dat je een Windows 7 VM kan gaan draaien, maar een paar Linux-webservertjes ofzo kan best. Veel meer gaat met 2G RAM toch niet lukken. Virtualisatie was al een succes voordat we er geoptimaliseerde hardware voor gingen maken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1