Huidige laserprinters schadelijk voor gezondheid?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291756

Topicstarter
Ik vroeg me af of de huidige laserprinters nog schadelijk zijn voor de gezondheid? Ik heb verschillende artikels gelezen (die ondertussen wel al een jaartje of 2 oud zijn), dat het gebruik van een laserprinter schadelijk is. Vooral als deze niet in een afzonderlijke ruimte stond.
Ik ben zelfstandige en ga binnenkort verhuizen naar een nieuwe woonst. Mijn bureau sluit aan op de keuken, die aansluit op de woonkamer. Aangezien ik dus veel tijd doorbreng op mijn bureau, waar ik een nieuwe laserprinter zou installeren, vroeg ik me af of het nog steeds schadelijk is om toch lange tijd in de buurt van een laserprinter te zitten. Sommige artikels zeggen van niet, anderen dan weer van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:44
Ik denk dat als je af en toe een printje doet dat het dan wel meevalt. Als je laserprinter dag in dag uit een compleet pak papier er door staat te stampen terwijl jij ernaast zit dan is het wel schadelijk denk ik.

Volgens mij (maar dit weet ik niet zeker) stoot een laserprinter ook geen ozon uit zolang je niet aan het printen bent. De ozon ontstaat als de drum elektrisch geladen wordt, en dit gebeurt volgens mij pas zodra je gaat printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291756

Topicstarter
Ik veronderstel dat het gevaar bij een kleine laserprinter dan ook veel kleiner is dan bij grote laserprinters die je kan vinden bij grote bedrijven etc. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Zo kun je wel alles schadelijk voor de gezondheid gaan noemen. Koffie is kankerverwekkend, uitlaatgassen inademen (oftewel buiten rondlopen) is schadelijk, noem maar op... Het lijkt me dat zelfs grote printers die in kantoren staan niet noemenswaardig veel schadelijke stoffen uitstoten, maar helemaal 0% is het nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-01-2022
Bartjezz schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:35:
Zo kun je wel alles schadelijk voor de gezondheid gaan noemen. Koffie is kankerverwekkend, uitlaatgassen inademen (oftewel buiten rondlopen) is schadelijk, noem maar op... Het lijkt me dat zelfs grote printers die in kantoren staan niet noemenswaardig veel schadelijke stoffen uitstoten, maar helemaal 0% is het nooit...
Tegenwoordig kun je van alles door alles krijgen inderdaad..

Maar of je het ook echt zal vernemen als het al echt schadelijk zou zijn is maar de vraag...

PADDAP - E-commerce - Conversieverhoging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:19

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Als je het zeker wilt weten pak je het veiligheidsblad van de betreffende printer erbij, daar hoort in te staan of iets schadelijk is of kan zijn.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:04

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Anoniem: 291756 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 09:24:
Ik vroeg me af of de huidige laserprinters nog schadelijk zijn voor de gezondheid? Ik heb verschillende artikels gelezen (die ondertussen wel al een jaartje of 2 oud zijn), dat het gebruik van een laserprinter schadelijk is. Vooral als deze niet in een afzonderlijke ruimte stond.
Ik ben zelfstandige en ga binnenkort verhuizen naar een nieuwe woonst. Mijn bureau sluit aan op de keuken, die aansluit op de woonkamer. Aangezien ik dus veel tijd doorbreng op mijn bureau, waar ik een nieuwe laserprinter zou installeren, vroeg ik me af of het nog steeds schadelijk is om toch lange tijd in de buurt van een laserprinter te zitten. Sommige artikels zeggen van niet, anderen dan weer van wel.
Als het écht heel schadelijk zou zijn dan zou het wel algemeen bekend zijn en er allerlei waarschuwingen op printers staan en regelgeving voor bestaan.

Op het moment dat je veel ozon in aanraking komt merk je het vanzelf aan je ogen en luchtwegen.

Het voordeel is dat je in een relatief grote ruimte zit. Als je zorgt dat er voldoende ventilatie is dan is het geen probleem. Laat de printer gewoon uit als je hem niet gebruikt.

Wat luchtzuiverende planten in huis helpen ook, behalve dat ze koolstofdioxide omzetten in zuurstof nemen ze ook ozon op. (ozon is overginds niet goed voor planten)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:31
In de professionele ( grote ) laserprinters zitten vaak verschillende filters om uitstoot van ozon etc. tegen te gaan.
Ik zit redelijk dicht bij een laserprinter en daar gaan wel 1-2 pakken per dag doorheen, laatste keer aan een monteur bij een onderhoudsbeurt gevraagd of dit nou schadelijk is.
Antwoord was dat er geen schadelijke stoffen uitkomen omdat er filters inzitten.

Na lange printopdrachten ruik ik wel wat raars echter na 2-3 jaar is mijn gezondheid niet merkbaar achteruit gegaan.

Oudere laserprinters hebben deze filter vaak niet, en daar kan het veel inademen van deze dampen wel schadelijk zijn.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barendm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-08-2023
Zie hier verschillende invalshoeken op de site van Rijksuniversiteit Groningen:

http://www.rug.nl/bureau/...ezondheid/gewGezTonZiekte

[ Voor 30% gewijzigd door Barendm op 28-09-2012 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:19

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Barendm schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 18:15:
Zie hier verschillende invalshoeken op de site van Rijksuniversiteit Groningen:

http://www.rug.nl/bureau/...ezondheid/gewGezTonZiekte
Dat gaat specifiek over toner als stof (fijnstof). Dat toner inademen gevaarlijk is lijkt mij wel duidelijk, dat blijkt ook uit alle veiligheidsbladen voor toners.

Op deze site wordt niet gesproken over uitstoot van bijvoorbeeld ozon. Daarvoor zitten tegenwoordig inderdaad filters in de printers.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bij weinig printen zou ik me er geen zorgen om maken. Sowieso moet je ventileren, doe je dat niet, heeft dat veel meer effect dan die printer...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:39
Bij weinig printen is dit geen probleem.

Maar op mijn werk zetten ze de printer op de gang, minder schadelijk en minder lawaai, door het vele printen.

Indien je de mogelijkheid hebt zet hem in een aparte ruimte.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:34

Osxy

Holy crap on a cracker

Ik werk in een communicatie bureau met eigen digitale drukkerij.
We hebben hier een productie machine staat die in een goede week zo'n 25.000 afdrukken maakt, in deze ruimte is veilig te werken zonder enig risico. Dit is inderdaad vanwege het feit dat hier flink wat regeltjes over zijn in de ARBO wetgeving.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:28

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Osxy schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 14:50:
Ik werk in een communicatie bureau met eigen digitale drukkerij.
We hebben hier een productie machine staat die in een goede week zo'n 25.000 afdrukken maakt, in deze ruimte is veilig te werken zonder enig risico. Dit is inderdaad vanwege het feit dat hier flink wat regeltjes over zijn in de ARBO wetgeving.
Bedoel je nou dat het veilig is of juist niet? :? Waarschijnlijk hebben jullie door arbo regels juist goede ventilatie daar?
Een laserprinter stoot ozon uit. Wikipedia:
Kopieerapparatuur die met lasertechniek in plaats van inkt werken en laserprinters produceren ozon. Zij kunnen dan ook het best in een goed geventileerde aparte kamer worden geplaatst.

[ Voor 18% gewijzigd door Mr_gadget op 29-09-2012 14:55 ]

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:34

Osxy

Holy crap on a cracker

Mr_gadget schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 14:53:
[...]

Bedoel je nou dat het veilig is of juist niet? :? Waarschijnlijk hebben jullie door arbo regels juist goede ventilatie daar?
Een laserprinter stoot ozon uit. Wikipedia:

[...]
Nope. Ventilatie en dergelijk is geen eis.
De machine zelf heeft nogal veel filters vanwege die wetten en stoot dus marginaal uit.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Pagina: 1