Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-07 21:03

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Topicstarter
Hey medetweakers,

Ik maak dit topic aan omdat ik er over lig te malen en er niet meer van kan slapen. Hoop dat jullie me wat duidelijkheid kunnen bieden.

Ik ben momenteel vrij ver in een sollicitatieprocedure bij een nieuwe werkgever, werkelijk een geweldige baan voor mij. Deze wilt echter weten wanneer ik kan beginnen, want de nood is hoog daar. Nou heb ik momenteel een contract voor onbepaalde tijd, maar kan deze nergens vinden. Het is een jaar of 3 geleden dat ik deze kreeg, en dat is gewoon slordig van mij. Ik wil namelijk weten wat mijn opzegtermijn is. Ik vermoed dat het een maand is, maar ik wil dit met zekerheid kunnen zeggen tegen mijn potentiële nieuwe werkgever.

Kortom, ik moet weten hoe lang dit is, en heb mijn contract hiervoor nodig (of er moeten nog andere opties zijn). Daarnaast heb ik ook m'n laatste salarisstrookje nodig. Is het dan slim om gewoon eerlijk te zijn naar mijn huidige werkgever en hem hier een heads up over te geven dat ik zoekende ben zodat ik m'n huidige contract kan opvragen + laatste salarisstrookje? Stel het mocht op niks uitlopen, dan zit ik misschien in een redelijk rare situatie namelijk, waar mijn baas weet dat ik zoekende ben.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amok
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-07 21:49
Op deze website staat wel wat info http://www.ontslag-krijgen.nl/opzegtermijn-bij-ontslag.html

Maar zorg er gewoon voor dat je zeker weet dat je bij je nieuwe werkgever kunt starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Het probleem daarmee is dat ze snel dus mensen nodig hebben, ze hebben het druk en die piek duurt tot januari. Stel mijn opzegtermijn is 3 maanden, ik ben dan bang dat hun keuze gaat vallen op de sollicitant die "achter mij" is geeindigd. Ik zou dit dus kunnen vragen aan mijn huidige werkgever, maar zoiets slordigs als "ik weet niet wat mijn opzegtermijn is", is natuurlijk geen mooie binnenkomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan toch gewoon bij PZ om een kopie van je contract vragen? Gewoon zeggen dat je die niet meer hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Contract + salarisstrookje. Ik denk dan wel dat ze een vermoeden gaan krijgen, toch? Kan ik dan niet beter eerlijk gaan zijn, of kan een potentiële (!) nieuwe werkplek dan tegen me werken? Bovendien is het een vrij klein bedrijf, ongeveer 15 man. Dus PZ is m'n baas :X

[ Voor 17% gewijzigd door apNia op 28-09-2012 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een kalendermaand zou een veilige termijn moeten zijn. Dus nu ontslag indienen, en gaat de opzegtermijn 1 oktober in, en zou je per 1 november kunnen beginnen.

Dien je je ontslag 1 oktober in, gaat de opzegermijn pas 1 november in, en kan je per 1 december weg.

Een opzegtermijn die langer is dan een kalendermaand zie je eigenlijk op hogere functies. Je laatste loonstrook is mij een raadsel waarvoor je die nodig hebt. Maar krijg je niet gewoon elke maand een loonstrookje dan? Uberhaupt waarvoor je die nodig hebt is raar. Maar als je zo hebt afgesproken met de potentiele nieuwe werkgever is het opzich raar als je daar niet mee op de proppen kan komen.

Maar je contract kwijt zijn, is wel heel erg... uh.. slordig. Want als je een concurentiebeding hebt, en de nieuwe werkgever zit in de zelfde branche, kan je dat wel eens geld gaan kosten.

Ik zou dus sowieso bij de huidige werkgever niets melden over je solicitatie die je hebt lopen, en gewoon een copy van het contract vragen gezien je die kwijt bent.

Ik heb al m'n arbeidscontracten nog en al m'n loonstroken sinds ik in 95 fulltime ben gaan werken.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Hoe strict nemen werkgevers eigenlijk zoiets als het begin van de kalendermaand? Ik krijg mijn contract waarschijnlijk de eerste paar dagen van oktober.

Wat die loonstrookjes betreft, administratief is het nogal een rommeltje, een van de redenen dat ik er weg wil. Je krijgt ze (digitaal) op aanvraag, maar in dit geval levert dat een beetje een opvallende situatie op.

Contract kwijt, ja slordig, kan er ook niet meer over zeggen. Ik ben normaal gesproken helemaal geen sloddervos, integendeel zelfs. Vandaar dat ik het hele huis al 10x ondersteboven heb gekeerd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Loonstrookjes: gewoon aanvragen. Op een gegeven moment heb je een probleempje met de belastingdienst (oid), en dan mag jij gaan aantonen dat er iets fout is gegaan. Dan heb je je loonstrookjes nodig.

Contract: daarvan zul je zoals gezegd een kopie moeten aanvragen, als je het zelf echt niet meer kunt vinden. Stom, maar, dat gebeurt je toch zeker niet nog eens?

Verder: gooi niet je oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt. Ook al wil je weg; zwijg daarover bij je huidige werkgever.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:57
Zo'n ramp is het toch niet als je baas weet dat je aan het kijken bent voor iets anders?
Het is je baas, niet je vrouw.

Ik heb het ook een keer gedaan, nadat ik een verwachte loonsverhoging niet kreeg. Ineens kreeg ik die loonsverhoging wel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Ja ik vraag me dus ook af hoe abnormaal dat is. Mijn eerste reactie was "niks zeggen tot er een krabbel staat", maar vrienden hadden zoiets van "speel open kaart dat je op zoek bent, dat waarderen ze".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 404321

Ik zou dat contract toch maar even opvragen hoor, want ik vind een maand tamelijk optimistisch om vanuit te gaan. Heb zelf twee maanden opzegtermijn op een contract voor onbepaalde tijd, mijn vriendin drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
En welke sector/beroep gaat dat om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-07 16:27
Als je het veilig wilt spelen, dan zou ik bij je baas binnen lopen en vragen of je hem even kan spreken.
Leg hem dan rustig en netjes uit dat je je niet meer prettig voelt binnen het bedrijf en dat je elders wilt solliciteren.
Luister dan goed naar wat je baas zegt en vraagt. Als hij een zorgzame baas is zal hij vragen waarom je je niet meer prettig voelt en wat hij daaraan kan doen. Als hij vraagt of je al een sollicitatie hebt lopen, zou ik daar gewoon eerlijk over zijn zodat jullie samen een gepaste overdracht kunnen doen.

Mocht hij wel stennis lopen maken, dan zou ik ook resoluut wezen, verifieren wat de opzegtermijn is, je werk blijven doen en dan tot ziens zeggen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
apNia schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 08:49:
Ja ik vraag me dus ook af hoe abnormaal dat is. Mijn eerste reactie was "niks zeggen tot er een krabbel staat", maar vrienden hadden zoiets van "speel open kaart dat je op zoek bent, dat waarderen ze".
Misschien is het in de IT anders, maar waar ik werk geldt het adagium 'zeg je dat je denkt over weggaan, dan ben je ook weg'. Oftewel: je wordt afgeschreven op het moment dat je laat merken dat er niet meer 100% voor wilt gaan bij je huidige werkgever. Alleen al om die reden zou ik heel discreet zijn.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
apNia schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 07:20:
Hey medetweakers,

Ik maak dit topic aan omdat ik er over lig te malen en er niet meer van kan slapen. Hoop dat jullie me wat duidelijkheid kunnen bieden.

Ik ben momenteel vrij ver in een sollicitatieprocedure bij een nieuwe werkgever, werkelijk een geweldige baan voor mij. Deze wilt echter weten wanneer ik kan beginnen, want de nood is hoog daar. Nou heb ik momenteel een contract voor onbepaalde tijd, maar kan deze nergens vinden. Het is een jaar of 3 geleden dat ik deze kreeg, en dat is gewoon slordig van mij. Ik wil namelijk weten wat mijn opzegtermijn is. Ik vermoed dat het een maand is, maar ik wil dit met zekerheid kunnen zeggen tegen mijn potentiële nieuwe werkgever.

Kortom, ik moet weten hoe lang dit is, en heb mijn contract hiervoor nodig (of er moeten nog andere opties zijn). Daarnaast heb ik ook m'n laatste salarisstrookje nodig. Is het dan slim om gewoon eerlijk te zijn naar mijn huidige werkgever en hem hier een heads up over te geven dat ik zoekende ben zodat ik m'n huidige contract kan opvragen + laatste salarisstrookje? Stel het mocht op niks uitlopen, dan zit ik misschien in een redelijk rare situatie namelijk, waar mijn baas weet dat ik zoekende ben.

Alvast bedankt.
Zeker niet zeggen tegen je huidige baas, dan krijg je gegarandeerd een mes in je rug.

Gewoon naar de personeelsdienst gaan en een kopietje opvragen. Zeg maar dat je er eens werk van maakt om thuis je administratie in orde te krijgen en dat je het niet meer vindt. Meer uitleg hoeft daarover niet.

Ook als ze daar "wantrouwig" worden en vragen of je misschien wil vertrekken, gewoon lekker meelachen en zeggen dat je de Euromillions gewonnen hebt en volgende maand verhuist naar een dikke villa op een tropisch strand.

Wees gerust, als de baas je wil ontslaan zal hij ook tot het allerlaatste moment wachten om je dat te vertellen, zeker in de IT-sector, waar je om 10 uur nog zit te werken en om 10.05 je badge, autosleutels en tankpas afgegeven hebt en verweesd op de parking staat, terwijl op dat moment je login gedisabled wodt...

[ Voor 13% gewijzigd door demichel op 28-09-2012 10:01 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Welke tak van sport praten we over? Die één kalendermaand is volgens mij een wettelijke termijn voor als er niets in je contract staat, maar als er wel iets in je contract staat is dát bindend. Als er een CAO is, dan kun je daar ook nog even kijken of er iets over in staat. Binnen consultancy / detachering is een termijn van 2 kalendermaanden trouwens vrij gebruikelijk (ook wel logisch, omdat je een klant / project achterlaat waar je werkgever op moet kunnen anticiperen).

Die kalendermaand zou ik wel heel strikt hanteren. Als je een goede relatie hebt met je werkgever dan zou het soepel opgelost kunnen worden, maar ik zou daar niet op gokken.... Kan naar uitpakken als je werkgever het hard wil spelen.

Maar je kunt toch gewoon een kopie van je contract opvragen? De reden gaat ze niet zoveel aan, toch?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Heb inmiddels het contract ontvangen, vrij summier, staat niks in over een opzegtermijn. Voor de duidelijkheid, dan geldt één maand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

nare man schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 09:26:
[...]

Misschien is het in de IT anders, maar waar ik werk geldt het adagium 'zeg je dat je denkt over weggaan, dan ben je ook weg'. Oftewel: je wordt afgeschreven op het moment dat je laat merken dat er niet meer 100% voor wilt gaan bij je huidige werkgever. Alleen al om die reden zou ik heel discreet zijn.
Hier ben ik het ontzettend mee eens. Ik heb ooit, in de tijd dat ik nog naief was, de fout gemaakt om mijn huidige werkgever ervan op de hoogte te brengen dat ik aan het zoeken was. (voelde me ook niet op mijn plek in dat bedrijf) Het ging hier, net als bij de TS, om een vrij klein bedrijfje en ik had een prima verstandshouding met de eigenaar.

Na een week had ik in de gaten hoe stom mijn fout was geweest want ik werd op staande voet ontslagen. Dit gebeurde iets na 2000, en in die tijd lagen de banen niet voor het oprapen. (en ik had uiteraard lang niet de werkervaring die ik nu wel heb) Ik kan je verklappen dat je dan redelijk in de problemen komt. (geen uitkering want verwijtbaar werkloos, geen andere baan kunnen vinden, etc)

Ik heb nu de houding dat ik pas iets laat merken als ik een getekend contract in handen heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Maar ze mogen je toch niet ontslaan op basis van het feit dat je werk zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 12:08
Je kunt beter niet zeggen dat je misschien weg gaat.

Ik zou dat contract opvragen, en zeggen dat je bezig met met een (nieuw) huis, en dat de bank een kopie van je contract nodig heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
apNia schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 10:28:
Weet niet of jullie die uitdrukking in NL ook hebben, maar hier in Vlaanderen zeggen we: een stok om een hond te slaan is gauw gevonden...

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Ik heb ook niet gezegd dat dat als reden werd gebruikt ;) (en inderdaad, dat kan ook niets als reden gebruikt worden)

Ik werd ontslagen omdat ik zogenaamd ingebroken zou hebben in het systeem van een software bedrijf. Wat er feitelijk was gebeurd was dat het software bedrijf een demo applicatie op internet toonde door middel van remote desktop. (waarbij dan direct de applicatie gestart wordt en niet de standaard explorer) Ze hadden echter geen enkele vorm van beveiliging toegepast zodat je met ctrl-alt-end gewoon de explorer kon starten, de computer bleek een domain controller in hun domein te zijn, waar je op dat moment met admin rechten op zat. Ik had dit aan mijn 'manager' laten zien en die vond het niet nodig om er iets mee te doen. Aangezien we gezamelijke klanten hadden (waar de netwerkbeheer werd uitgevoerd door het genoemde software bedrijf) leek het me wel handig om er iets mee te doen vandaar dat ik het heb doorgegeven. Dit was op dat moment al een paar maanden geleden maar werd toen gebruikt voor ontslag op staande voet. Uiteraard aangevochten, maar hoe dan ook schiet je er niets mee op.

Dus vandaar dat ik nu nooit meer iets zou zeggen tegen mijn werkgever tenzij ik een getekend contract heb van een andere werkgever.
demichel schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 10:34:
[...]

Weet niet of jullie die uitdrukking in NL ook hebben, maar hier in Vlaanderen zeggen we: een stok om een hond te slaan is gauw gevonden...
Wij kennen die uidfrukking niet (althans, ik niet :)) maar ik vind hem erg grappig :)

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroen V op 28-09-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 14:14
Een professioneel / groter bedrijf zal er ook niet zo heel veel problemen mee hebben maar als ze merken dat je weggaat krijg je sowieso geen opdrachten meer enzo. Dus je moet het eigenlijk alleen laten weten / merken als je 100% zeker weet dat je weggaat.

Kleinere bedrijven, vooral die met een eigenaar-CEO, willen nog wel eens baasjes hebben die het opzeggen van een werknemer als een persoonlijke belediging opvatten (want het is hun eigen bedrijf en dus natuurlijk het beste bedrijf evah) en proberen je 't leven zuur te maken.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:44
Val je onder een CAO? Zo ja kijk dan hier naar de opzegtermijn. Ter voorbeeld, de kleinmetaal heeft een opzegtermijn afhankelijk van het aantal dienstjaren, als ik het goed heb is de opzegtermijn in het slechtste geval zelfs 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 07-07 15:20

TrailBlazer

Karnemelk FTW

onder de 5 jaar werken is vaak 1 maand opzegtermijn ingaand op de 1e van de maand. Pas iets zeggen als je iets op papier hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 10:46

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

apNia schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 10:14:
Heb inmiddels het contract ontvangen, vrij summier, staat niks in over een opzegtermijn. Voor de duidelijkheid, dan geldt één maand toch?
Als je in totaal minder dan vijf jaar werkzaam bent voor deze werkgever dan geldt inderdaad één maand opzegtermijn ingaand vanaf de 1e van de volgende maand. Als er niets anders contractueel (of in CAO) vastgelegd is natuurlijk.

Toevallig zelf hier tegenaan gelopen laatst. Ook wisselen van baan maar ik werkte net vijf jaar en één maand voor deze werkgever. Ook meteen een opzegtermijn van twee maand dus. Voor mij overigens geen probleem, maar het is inderdaad iets om rekening mee te houden :)

Overigens ben ik het eens met zij die zeggen dat je het maar het beste zo lang als mogelijk kunt verzwijgen. Pas als jij zekerheid hebt dat je hoe dan ook terecht kunt bij je nieuwe baas, zou ik de opzegging kenbaar maken aan je huidige werkgever.

[ Voor 18% gewijzigd door Cloud op 28-09-2012 11:17 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Geldt die 2 maanden regel niet voor werkgevers als ze je ontslaan? Volgens mij voor werknemers default 1 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 07-07 15:20

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja maar als je langer dan 5 jaar in dienst bent gaat dan naar 4 voor de werkgever en 2 voor de werknemer afaik. Je kan eventueel nog (in overleg met huidige werkgever) eerder daar stoppen en dan vakantiedagen opnemen om eerder aan de slag te gaan. Ik zou dus wel proberen alles vandaag te regelen want nu ben je nof voor het eind van de maand maandag niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:45

Nitai

Live the life you love.

Het hoort wel in het CAO te staan wat het opzegtermijn is. Heb je beschikking over je CAO? Die kun je ook opvragen bij HR/P&O of op intranet ergens van je werkgever.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik weet daar het fijne niet van, maar volgens mij klopt wat TrailBlazer zegt. Maar sowieso is de opzegtermijn voor de werkgever altijd groter dan of gelijk aan de opzegtermijn van de werknemer.

Verder zou je inderdaad je vrije dagen op kunnen nemen, maar dit moet in overleg met je huidige werkgever. Zij hoeven hier niet per se mee akkoord te gaan.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Laatst online: 18:21
Waarom wil je in deze onzekere tijden per se veranderen van baan?
Je hebt nu een contract voor onbepaalde tijd. Krijg je dat ook meteen bij de nieuwe baas?
Of kan hij je na de drukke periode geen verlenging aanbieden en word je dan werkloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

mark_vs schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 11:26:
Je hebt nu een contract voor onbepaalde tijd. Krijg je dat ook meteen bij de nieuwe baas?
Of kan hij je na de drukke periode geen verlenging aanbieden en word je dan werkloos?
Voor sommige mensen geldt dat plezier in je werk belangrijker is dan een vast contract. Als je dagelijks met tegenzin naar je werk gaat kun je, hoe mooi je vaste contract ook is en hoeveel je ook verdient, beter iets anders zoeken imho :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Jeetje, wat een bangmakerij. Een vast contract is ook niet alles, een leuke baan daarentegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hoewel het zeker iets is om mee te nemen in je overweging, is "onzekere tijden" lang niet altijd van doorslaggevend belang. Er spelen meer zaken mee, zoals het plezier in je werk, of je nog wel uitgedaagd wordt, doorgroeimogelijkheden, woon-werk afstand, financiële gezondheid van huidige werkgever, salaris.* En zo zijn er nog veel meer factoren die je moet afwegen om tot een beslissing te komen.

* Let ook op de volgorde van deze factoren; die is niet helemaal toevallig gekozen. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
naitsoezn schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 11:38:
Jeetje, wat een bangmakerij. Een vast contract is ook niet alles, een leuke baan daarentegen...
Inderdaad. Komt bij dat een niet-vast contract helemaal geen issue is als een werkgever je gewoon nodig heeft en er voor jou geen tien anderen staan te trappelen.

En liever een tijdelijk contract bij een werkgever waar het goed gaat dan een vast contract bij een werkgever waarvan je weet dat ze de volgende maand misschien de lonen wel eens niet kunnen betalen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Hydra op 28-09-2012 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Maar goed, twee maanden dus, gezien ik hier 6 jaar werk. Hoe realistisch is het dat een baas zegt van "laat lekker zitten joh, we maken er een maand van"? Doen bazen dat snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

apNia schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:03:
Maar goed, twee maanden dus, gezien ik hier 6 jaar werk. Hoe realistisch is het dat een baas zegt van "laat lekker zitten joh, we maken er een maand van"? Doen bazen dat snel?
Jij kent je baas beter dan wij natuurlijk :) Het hangt natuurlijk vooral af van hoe eenvoudig het is om jou te vervangen. Maar dat valt voor ons lastig te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Supermoeilijk natuurlijk! ;)
Nee geen flauw idee. Even met de nieuwe werknemer maar kortsluiten dan wat die zegt over het feit dat het mogelijk 3 maanden kan duren (2 maanden + kalendermaandverhaal) :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:26
Voor je nieuwe werkgever zal deze opzegtermijn ook niet helemaal uit het niets komen, ze zullen immers je cv gezien hebben. Het zou me verbazen als ze hier ineens enorm van schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Klopt, als het goed is moeten ze die opzegtermijn al vrij zeker geweten hebben. Dat was bij mij toen wel zo. En als ze je weigeren op de opzegtermijn dan is dat gewoon jammer maar is het blijkbaar niet de werkgever voor jou. Als je huidige werkgever je eraan wil houden, dan is er niets wat je kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

Cloud schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:31:
Klopt, als het goed is moeten ze die opzegtermijn al vrij zeker geweten hebben. Dat was bij mij toen wel zo. En als ze je weigeren op de opzegtermijn dan is dat gewoon jammer maar is het blijkbaar niet de werkgever voor jou. Als je huidige werkgever je eraan wil houden, dan is er niets wat je kunt doen.
Dat vraag ik me eigenlijk af ?
Wat doen ze als je gewoon verteld van "hoi ik ga over 1 maand weg" ?
Kunnen ze dan alleen je laatste loon inhouden, of je aanklagen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:26
je pleegt contractbreuk dus ze zouden je ongetwijfeld kunnen aanklagen. Lijkt me sterk dat ze dat doen uiteraard.

edit: ervan uitgaand dat je een langere opzegtermijn dan één maand hebt uiteraard, wat inderdaad niet standaard is

[ Voor 56% gewijzigd door Brunniepoo op 28-09-2012 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens mij is, als er niets anders is afgesproken, de wettelijke opzegtermijn van werknemers gewoon 1 maand hoor. Het hele verhaal van langere opzegtermijn als je langer in dienst bent geldt volgens mij voor de werkgevers. De werkgevers-kant staat uitgelegd op de UWV-site. De werknemers kant staat o.a. hier uitgelegd:
Opzegtermijn voor werknemer
De opzegtermijn voor de werknemer bedraagt 1 maand. Deze wettelijke opzegtermijn kan alleen schriftelijk worden gewijzigd. Dit kan in de individuele arbeidsovereenkomst (let hier dus op als je een nieuw contract tekent) maar ook in de collectieve arbeidsovereenkomst (CAO). Ondanks deze mogelijkheden om af te wijken van de wettelijke regeling mag de opzegtermijn voor de werknemer nooit langer zijn dan 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hier hebben ze mensen ook wel eens eerder laten gaan gewoon omdat dat beter uitkwam voor beide partijen. Sowieso ben je, als je weet dat je weggaat, helemaal niet erg productief meer. Maar als je echt perse nodig bent zouden ze best wel eens gewoon 'nee' kunnen zeggen. Komt nog bij dat we niet weten hoe jouw baas is: als het een grote klootzak is zou hij zo wel eens moeilijk kunnen gaan doen gewoon omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Volgens mij is het wel een relaxte gast, behalve met loonsverhogingen en salarisstrookjes ;)
Ik merk het wel. M'n nieuwe werkgever heeft in ieder geval aangekaart dat het geen probleem is, en dat we de startdatum variabel houden. Ben nu nog verliefder op m'n nieuwe job O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
apNia schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:48:
Volgens mij is het wel een relaxte gast, behalve met loonsverhogingen en salarisstrookjes ;)
Ik merk het wel. M'n nieuwe werkgever heeft in ieder geval aangekaart dat het geen probleem is, en dat we de startdatum variabel houden. Ben nu nog verliefder op m'n nieuwe job O+
Dan zou ik gewoon NU in gesprek gaan met je werkgever. Als hij een beetje vriendelijk is opgesteld, zullen ze het begrijpen en je aanmoedigen, eventueel helpen: als jij eerder weg KAN, heb je kans dat ze die mogelijkheid ook bieden. Als het een klootzak is, en moeilijk gaat doen en volgens de regeltjes, tja, dan mag je toch blij zijn met het idee dat het een eikel is!

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 15:40
Het hangt heel erg af van je insteek. Het is mijn ervaring dat overstappen naar een betere baan in mindere tijden voor je carrière uiteindelijk veel meer oplevert dan in goede. Bij zo'n overstap is een vast contract meestal wel onderhandelbaar. Let wel: een betere baan in niet € 50 erbij in de maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 14:52
LiquidT_NL schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:55:
[...]

Dan zou ik gewoon NU in gesprek gaan met je werkgever. Als hij een beetje vriendelijk is opgesteld, zullen ze het begrijpen en je aanmoedigen, eventueel helpen: als jij eerder weg KAN, heb je kans dat ze die mogelijkheid ook bieden. Als het een klootzak is, en moeilijk gaat doen en volgens de regeltjes, tja, dan mag je toch blij zijn met het idee dat het een eikel is!
Ik zou toch wachten totdat ik een getekend contract in mijn handen had van de nieuwe werkgever. Als het toch nog spaak loopt om wat voor reden dan ook met de nieuwe werkgever heb je niet direct een (mogelijk) conflict met je oude werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Precies, dat ga ik ook zeker doen. Eerst een krabbel, dan overleg over de nieuwe werkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
apNia schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:48:
Ben nu nog verliefder op m'n nieuwe job O+
Fijn dat je (straks) een job hebt waar je je goed voelt, maar besef goed dat je niet getrouwd bent met je werk. Werk is gewoon werk en brengt centjes binnen en als het een fijne job is, des te beter. Maar vergeet niet te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

demichel schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:27:
[...]

Fijn dat je (straks) een job hebt waar je je goed voelt, maar besef goed dat je niet getrouwd bent met je werk. Werk is gewoon werk en brengt centjes binnen en als het een fijne job is, des te beter. Maar vergeet niet te leven.
M.i. maak je daar toch een denkfout. Als je werk hebt waar je centjes verdient maar je je niet fijn voelt, ga je dat ook merken in je leven (waarmee je je privé bedoelt, neem ik aan) hoor. Natuurlijk werk je voor het geld, maar als je je er echt niet goed bij voelt kun je er behoorlijk ongelukkig van komen; ongeacht de verdiensten :)

Misschien bedoel je het zo scherp niet, maar wilde toch even een kanttekening plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cloud op 28-09-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Kijk gewoon even in de wet, daar is dat ding immers voor. Artikel 7:672 BW, meer specifiek lid 3.

Opzegtermijn van de werknemer (ongeacht lengte dienstverband) is 1 maand, tenzij er schriftelijk is afgeweken van die termijn (in bijvoorbeeld jouw arbeidsovereenkomst of CAO). Dat laatste staat in art. 7:672, lid 6 BW.

[ Voor 17% gewijzigd door Dionysos op 28-09-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Cloud schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:30:
[...]

M.i. maak je daar toch een denkfout. Als je werk hebt waar je centjes verdient maar je je niet fijn voelt, ga je dat ook merken in je leven (waarmee je je privé bedoelt, neem ik aan) hoor. Natuurlijk werk je voor het geld, maar als je je er echt niet goed bij voelt kun je er behoorlijk ongelukkig van komen; ongeacht de verdiensten :)

Misschien bedoel je het zo scherp niet, maar wilde toch even een kanttekening plaatsen.
Ik bedoelde het eigenlijk meer in de stijl van dat je wel je werk graag kan doen en zo, maar dat dat niet het doel in het leven is. Vooral jonge IT-ers lijken deze fout te maken, ze identificeren zich zodanig met het bedrijf dat ze gratis thuis overwerken en zo, tijdens vakantie altijd bereikbaar zijn, enz enz, omdat ze het zo prachtig vinden wat ze aan het doen zijn. Ik heb me hier in een grijs en ver verleden ook schuldig aan gemaakt, een fout die ik alvast niet meer maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

demichel schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:52:
[...]
Ik bedoelde het eigenlijk meer in de stijl van dat je wel je werk graag kan doen en zo, maar dat dat niet het doel in het leven is. Vooral jonge IT-ers lijken deze fout te maken, ze identificeren zich zodanig met het bedrijf dat ze gratis thuis overwerken en zo, tijdens vakantie altijd bereikbaar zijn, enz enz, omdat ze het zo prachtig vinden wat ze aan het doen zijn. Ik heb me hier in een grijs en ver verleden ook schuldig aan gemaakt, een fout die ik alvast niet meer maak.
Oké dat is duidelijk; je bedoelde het inderdaad iets anders dan ik dacht. In dat geval ben ik het helemaal met je eens hoor. Het is herkenbaar wat betreft, want ik heb ook in hetzelfde schuitje gezeten. Werk moet leuk zijn, maar hou inderdaad wel een scheiding tussen werk en privé :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

apNia schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 08:02:
Hoe strict nemen werkgevers eigenlijk zoiets als het begin van de kalendermaand? Ik krijg mijn contract waarschijnlijk de eerste paar dagen van oktober.
Als leidinggevende kan ik zeggen: heel strikt. Tenzij een klunzende beunhaas bent die bij mij al op mijn lijstje van "weg te werken" stond, dan kan het heel snel.....
(of ik vanwege bezuinigen van personeel af moet)

Maar voor normaal funktioneren, ga ik niet zo maar de termijn verkorten. Het duurt 2 maanden voordat ik een vervanger heb, want die hebben ook 2 mnd opzeg termijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@demichel: het is geen fout die je maakt. Ik hou ook van m'n werk, ben (na 10 jaar) nog steeds in m'n vakantie bereikbaar, werk 's avonds (soms gratis) over etc. etc. Het is geen fout. Als je werk ook je hobby is, wat het bij veel jonge IT'ers is, is het prima om te doen. Zodra je het met tegenzin gaat doen, of dingen verwacht/afgesproken hebt niet niet uitkomen/niet nagekomen worden, pas dan is 't 'n fout om dergelijke dingen te doen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:57

Nox

Noxiuz

Opzegtermijn is inderdaad een maand, ingaand per volgende kalendermaand. Vandaag indienen is 1 november starten bij je nieuwe werkgever. Maar teken eerst bij je nieuwe en zeg daarna op :) Een mondelingen overeenkomst is erg moeilijk bindend te krijgen als zij achteraf zeggen dat het anders is. (en anders ontslaan ze je op je eerste dag, proeftermijn)

Als je nog vakantiedagen hebt kun je die eventueel ook opnemen en eerder beginnen bij je nieuwe werkgever.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• apNia

apNia

Topicstarter
Al met al is het nog goed gekomen. Ik heb op jullie advies gewoon besloten er niks over te zeggen. Ik krijg binnenkort een contract met een tijdelijke datum, dan kan ik m'n ontslag indienen, krijg ik de datum waarop ik weg kan van m'n baas, op basis daarvan stelt m'n nieuwe baas een documentje op met een wijziging op het contract. Klinkt dat goed?

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

NoxiuZ schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:42:
Opzegtermijn is inderdaad een maand, ingaand per volgende kalendermaand. Vandaag indienen is 1 november starten bij je nieuwe werkgever. Maar teken eerst bij je nieuwe en zeg daarna op :) Een mondelingen overeenkomst is erg moeilijk bindend te krijgen als zij achteraf zeggen dat het anders is. (en anders ontslaan ze je op je eerste dag, proeftermijn)

Als je nog vakantiedagen hebt kun je die eventueel ook opnemen en eerder beginnen bij je nieuwe werkgever.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van hoe het sollicitatieproces is gelopen, hoe en wat er precies tegen je gezegd is en hoeveel vertrouwen je hebt in je nieuwe werkgever, maar aangezien elk contract wel een proeftijd kent, hoe is een getekend contract dan anders dan een mondelinge afspraak om per datum x een arbeidsovereenkomst aan te gaan (met natuurlijk de belofte dat ze je contract tijdig in orde maken)?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nog even een tip voor je volgende baan: bewaar ALLE afspraken op papier, ZEKER je arbeidscontract (hoe je dat "kwijt" kunt zijn, snap ik echt niet). Vraag ook van mondelinge afspraken een afschrift op papier.

M.b.t. loonstrookjes: de meeste werkgevers leveren gewoon elke maand een loonstrookje, maar dit is niet verplicht. Het is alleen verplicht als er iets veranderd is in je loon (dus sowieso de eerste keer dat je loon krijgt). Dan MOETEN ze je een loonstrookje verstrekken (bij wet verplicht).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• demichel
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:20:
M.b.t. loonstrookjes: de meeste werkgevers leveren gewoon elke maand een loonstrookje, maar dit is niet verplicht. Het is alleen verplicht als er iets veranderd is in je loon (dus sowieso de eerste keer dat je loon krijgt). Dan MOETEN ze je een loonstrookje verstrekken (bij wet verplicht).
Ik weet niet hoe het zit in NL, maar hier in Vlaanderen kun je oude loonstrookjes gewoon opvragen bij het sociaal bureau waar de lonen verwerkt worden. Ik had die ooit eens voor iets nodig en kon die uiteraard ook niet vinden en ze hebben me die gewoon van een paar jaar ver in PDF-formaat bezorgd, no fuss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ardana schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:21:
@demichel: het is geen fout die je maakt. Ik hou ook van m'n werk, ben (na 10 jaar) nog steeds in m'n vakantie bereikbaar, werk 's avonds (soms gratis) over etc. etc. Het is geen fout. Als je werk ook je hobby is, wat het bij veel jonge IT'ers is, is het prima om te doen. Zodra je het met tegenzin gaat doen, of dingen verwacht/afgesproken hebt niet niet uitkomen/niet nagekomen worden, pas dan is 't 'n fout om dergelijke dingen te doen.
Moet hier toch even op reageren. Gratis werken is nooit goed. Ik werk gewoon 8 uur. Kan het niet in die tijd dan moeten er mensen bij of is de projectplanning niet goed.

Dankzij mensen zoals jij (hoe goedbedoeld ook) komen anderen in de problemen. Ik heb ooit het IT beheer van een middelgrote klant overgenomen van een collega. Kreeg ik na een tijdje het verwijt dat er zoveel calls open stonden en de vraag wat er aan de hand was. Ik kreeg het dus niet voor elkaar in de maandelijkse 20 uur die voor deze klant stonden. Pietje kon het wel. Snapte er ook geen zak van,want Pietje was echt geen geweldenaar. Later kwam ik er dus achter dat Pietje gewoon 's avonds calls zat weg te tikken zonder uren op de klant te schrijven.. Lekker is dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Geen idee of bazen dat snel doen maar het gebeurde wel toen ik overstapte naar mijn huidige werkgever. Ik had officieel een opzegtermijn van twee maanden bij mijn vorige werkgever, maar aangezien ik bij het nieuwe bedrijf meer zou verdienen, zag ik elke maand dat ik langer moest wachten als een financiele schadepost.

Aangezien de oude werkgever, een detacheerder, in die periode regelmatig bankzitters moest ontslaan heb ik gevraagd of we een opzegtermijn van 1 maand konden aanhouden. Voordeel voor mij: Eerder genieten van dat hogere salaris bij mijn nieuwe baas. Voordeel voor mijn baas: Hij kon een bankzitter, die anders misschien ontslagen was, op mijn plek inzetten. Iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FreakNL schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 01:33:
Later kwam ik er dus achter dat Pietje gewoon 's avonds calls zat weg te tikken zonder uren op de klant te schrijven.. Lekker is dat...
Heel dom van Pietje. Als Pietje niet gratis overwerkte zou dat voor de klant misschien reden zijn om Pietje gewoon voor meer uren in te huren zodat het werk wel afkomt. Pietje benadeelt zijn werkgever dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

downtime schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 02:48:
[...]

Heel dom van Pietje. Als Pietje niet gratis overwerkte zou dat voor de klant misschien reden zijn om Pietje gewoon voor meer uren in te huren zodat het werk wel afkomt. Pietje benadeelt zijn werkgever dus ook.
Dat is precies wat ik zeg. En daar komt nog bij dat toen ik het overnam (en weigerde om "gratis" dingen te gaan doen) sales een enorm probleem had om de klant te overtuigen van het feit dat die extra uren toch echt nodig waren. Want Pietje kon het toch ook in 20 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
naitsoezn schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:40:
Volgens mij is, als er niets anders is afgesproken, de wettelijke opzegtermijn van werknemers gewoon 1 maand hoor. Het hele verhaal van langere opzegtermijn als je langer in dienst bent geldt volgens mij voor de werkgevers. De werkgevers-kant staat uitgelegd op de UWV-site. De werknemers kant staat o.a. hier uitgelegd:
[...]
Hmmm ik kan ook nergens vinden dat ik als WERKNEMER 2 maanden zou krijgen bij meer dan 5 jaar werkzaam zijn. Iemand die dit kan confirmen of disconfirmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

apNia schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:54:
[...]

Hmmm ik kan ook nergens vinden dat ik als WERKNEMER 2 maanden zou krijgen bij meer dan 5 jaar werkzaam zijn. Iemand die dit kan confirmen of disconfirmen?
Dionysos schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:32:
Kijk gewoon even in de wet, daar is dat ding immers voor. Artikel 7:672 BW, meer specifiek lid 3.

Opzegtermijn van de werknemer (ongeacht lengte dienstverband) is 1 maand, tenzij er schriftelijk is afgeweken van die termijn (in bijvoorbeeld jouw arbeidsovereenkomst of CAO). Dat laatste staat in art. 7:672, lid 6 BW.
?

Edit: damn, te laat.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Verdomme ik heb nog zitten CTRL+F'en op pagina 2 naar je reply. Ik wist dat er nog een reply was :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

B) ach, soms heb je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

apNia schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:54:
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zoals al eerder gemeld: Standaard 1 maand wettelijke opzegtermijn tenzij in arbeidsovereenkomst of CAO anders overeengekomen is.
Randvoorwaarde is bovendien dat de opzegtermijn van de werknemer niet langer kan zijn dan de opzegtermijn van de werkgever. Het omgekeerde kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:35
downtime schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 02:39:
[...]

Geen idee of bazen dat snel doen maar het gebeurde wel toen ik overstapte naar mijn huidige werkgever. Ik had officieel een opzegtermijn van twee maanden bij mijn vorige werkgever, maar aangezien ik bij het nieuwe bedrijf meer zou verdienen, zag ik elke maand dat ik langer moest wachten als een financiele schadepost.

Aangezien de oude werkgever, een detacheerder, in die periode regelmatig bankzitters moest ontslaan heb ik gevraagd of we een opzegtermijn van 1 maand konden aanhouden. Voordeel voor mij: Eerder genieten van dat hogere salaris bij mijn nieuwe baas. Voordeel voor mijn baas: Hij kon een bankzitter, die anders misschien ontslagen was, op mijn plek inzetten. Iedereen blij.
Het is afhankelijk van de situatie. Zelf heb ik een aantal keren gejobhopt en meestal waren de werkgevers niet heel erg verbaasd dat ik een dergelijke keuze maakte. Zelf ben ik dan ook iemand die om zich heen gaat kijken op het moment dat er niks nieuws te leren valt op een werkplek, of nog erger, wanneer ik taken moet gaan bedenken om mezelf maar bezig te houden.

Wel is het voorgekomen dat ik een vaste, maar Dead end job had, waarin het geen probleem was om er snel uit te stappen. Ik was op die werkplek gekomen omdat er op dat moment even niks anders was, maar ik functioneerde goed genoeg om te mogen blijven. Uiteindelijk kon ik binnen 3 dagen weg.
Pagina: 1