Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457330

Topicstarter
Dit probleem nog niet op het net kunnen vinden. Als er gewoon in de desktopomgeving van Windows gewerkt wordt, spint af en toe de fan naar 100%. De herrie is meestal kort, slechts een seconde. Nog geen patroon kunnen ontdekken wanneer dit voorkomt. Alleen met het kijken van een Youtube-filmpje is de kans groter en blijft de fan dan ook langer 100% aanhouden. Het volgende heb ik daarbij opgemerkt/geprobeerd:
  • De fan vast te zetten op een bepaald percentage met bijv. Overdrive of Afterburner lukt, maar de uitschieters blijven.
  • De temperaturen van de kaart zijn onder load <80 graden (idle in Windows 30-40). In het grafiekje van GPU-Z slaat de fan naar 100% ongeacht de temperatuur in idle.
  • Ook voor het laadscherm van Windows is het een keer voorgekomen.
Omdat de fan zich op dat moment niks van de temperatuur aantrekt, zal het geen kapotte sensor zijn. Dit zijn de onderdelen van het (nieuwe) systeem:

-Club3D Radeon HD 7970 met driver 12.8
-i5 3570k
-Gigabyte GA-Z77-DS3H
-be Quiet! Pure Power L8 | 530watt

Zou de firmware flashen met een andere (welke?) kunnen helpen? De fan treedt niet vaak buiten zijn zinnen, maar je wordt wel even opgeschrikt :). Als iemand iets weet, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Heb je utils open of lopend op de achtergrond die de fan naar 100% pushen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, qua fan regelbare programma's zijn CCC, Afterburner, EasyTune6(gigabyte) en Speedfan geinstalleerd. Geen hiervan loopt mee in taakbeheer (behalve CCC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Ik heb meerdere oplossingen gevonden op deze pagina:
hey guys ...I have also had that problem ....and after reading around ....go 2 ur settings and set ur montior to never turn off ...( now u will have 2 hit pow button on monitor ..instead of it goin off automatically) . now u should be able 2 leave it goin with out the spin up/down bug
en
I had the same problem, but i think i found a solution: go to windows power settings and turn off PCI-Express power saving features. After that my card started to behave correctrly.
Bron.

En heb je al gekeken in CCC van Ati zelf of daar de settings anders staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah, ik heb alleen op de 7970 gezocht. Gaan we gelijk proberen, bedankt!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Al die tools om fanspeed te regelen zijn niet meer nodig, het zit gewoon in het CCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, de twee oplossingen op de pagina hebben geen verandering gebracht. Op die pagina is er alleen last van een 100% fan als de kaart geen videosignaal meer geeft en dus in idle gaat.

@Navi: dat weet ik, ik hoopte met Afterburner de kaart te forceren eenzelfde fan speed aan te houden. Misschien dat CCC hier de boosdoener was.

In ieder geval denk ik dan toch dat het op de kaart te zoeken is en niet in de drivers/software. Jammer, zal de kaart toch weer terug moeten.
Pagina: 1