• ragnarokgoat
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20-09 23:58
ik heb nu een systeem met 4x4TB maal pricewatch: Hitachi Deskstar 7K4000, 4TB en mijn os en programma's staan los op een SSD!..

ik heb die schijven aangeschaft omdat ik tot voor kort 8x2TB had en daar geen enkele fatsoenlijke backup van had gemaakt (en dat 5 jaar lang ha ha mazzelpik!) dat heb ik natuurlijk reeds gedaan en mijn backup zijn ook nog eens off-site :P

nu vroeg ik mij eigenlijk af hoe ik het beste mijn nieuwe Harddisks kan behandelen? is het beter om ze gewoon 24/7 te laten draaien in mijn systeem? (warmte is geen enkel probleem!) of is het beter voor de harddisk om ze in idle te laten en als ik ze daadwerkelijk wil benaderen ze op te laten spinnen? ik denk dat de gemiddelde schijf met mijn gebruik ongeveer 7 keer per dag benaderd word (ene keer 30 keer, dan een week niet bijvoorbeeld)

mijn vraag aan mijn mede tweakers is als volgt, wat is nu beter voor de duurzaamheid van de schijf
16 uur per dag laten lopen
7 keer per dag gemiddeld op laten spinnen

wat betreft stroom en warmte maakt het mij niet eens zoveel uit, maar het is mooi meegenomen en minder geluid is ook een voordeel, maar duurzaamheid boven alles voor dit moment _/-\o_

ik ben heel erg benieuwd en ik zal

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:49

mrc4nl

Procrastinatie expert

het is zuiniger om de schijven in rust te laten. normale desktopschijven kunnen heel wat upspin cycly hebben in tegen stelling tot 24/7 serverschijven
maar ik vraag me meer af, als je toch voor zuinig gaat:waarom zou je backup server 24/7 moeten draaien?

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• RaGNaRoK-GoaT
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15-01-2013
Mijn backup is niet op een systeem aangesloten op Dit moment, gewoon 8 loses schijven op lokatie X.

Zuinigheid en minder geluid is een pre, geen doelstelling, doelstelling is de duurzaamheid als in vele jaartjes oud worden :9

• wjn
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 03-11 17:29
Ik heb diezelfde Hitachi's in mijn systeem, en eigenlijk dezelfde vraag.

Voor zuinigheid zou ik ze laten downspinnen, voor duurzaamheid gewoon laten draaien (schijven in servers draaien ook praktisch jarenlang).

Ik ga wat met instellingen proberen, dat ze bijv. na 24u geen gebruik downspinnen (bv. tijdens vakanties of zo).

• ragnarokgoat
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20-09 23:58
geen expert hierzo? ik vind dit persoonlijk wel een interessante want iedereen is toch als de dood dat zijn schijven de geest geven, maar niemand weet het fijne of het nu beter voor de schijf is om het steeds te laten upspinnen of gewoon lekker 24/7 laten draaien? misschien vraag ik het wel aan hatachi zelf!

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
Het beste voor mechanische schijven en eigenlijk alle mechanische techniek is wanneer de omstandigheden constant blijven en er geen enkele factor verandert gedurende zijn levensjaar. Denk aan temperatuur, vochtigheid, vibraties, power-status, I/O patroon, etc.

Extreem voorzichtig zijn is ook weer zonde; immers je koopt ook geen schoenen om ze altijd in de kast te laten staan omdat er anders een krasje op kan komen. Als dat gebeurt, jammer dan. Je bent er hooguit zuinig op en probeert onnodige slijtage te voorkomen.

Heel vaak op en downspinnen is zeker belastend, maar het klopt dat desktopschijven veel meer start/stop cycly hebben dan enterpriseschijven die helemaal niet bedoeld zijn om vaak up en down te spinnen.

Qua temperatuur, probeer te zorgen dat de 'temperatuurdelta' dus het verschil tussen min en max temperatuur zo beperkt mogelijk blijft. De algemene filosofie is dus om fluctuaties in gebruiksniveau te beperken en de schijf in een zo constant en stabiel mogelijke omgeving te draaien.

Vaak wordt hier de studie van Google bijgehaald. Maar de conclusies hiervan zijn alleen voor laboratorium en enterprisegebruikers echt nuttig, omdat Google in tegenstelling tot normaal consumentengebruik zijn schijven en hardware in goed gecontroleerde datacenters laat draaien. Zo wordt vaak ten onrechte aangenomen dat uit de conclusies van Google blijkt dat een hoge temperatuur niets uitmaakt. Daarbij wordt getest bij een constante temperatuur van een hoog niveau; niet een fluctuerende temperatuur van 20 graden kamertemp naar 62 graden door slechte koeling. Dat laatste kan naar mijn inzicht echt van invloed zijn op de levensduur. En omdat je het niet kunt meten of voorspellen kun je dus het beste gewoon zo voorzichtig mogelijk zijn.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• honmashinsei
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16-11-2020
Dus, als ik het zo begrijp is het wél beter om ze 24 u te laten spinnen, en dan bijv. na die 24 u em te laten downspinnen?

Hoe kan je dat instellen? Ik wil namelijk ook gaan investeren in een nieuwe HDD en heb er nu al 2 inzitten. Daarnaast nog een externe 4 TB HDD voor backup van al mijn TV-series e.d., die ik gewoon uit laat en ergens in een la leg.

• timofp
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:03
Ik vraag me dit ook al een tijdje af. Ik heb in mijn server (WHS2011) 8x3TB zitten voor TV Series en Films. Steeds er ergens een XBMC client opstart en de library geopend wordt, zorgt er dit voor dat alle schijven opspinnen en ik een serieuze vertraging heb. Die vertraging kon ik nog wel mee leven, maar heb uiteindelijk na een half jaar spin down te gebruiken er nu voor gekozen alles te laten spinnen. Stroomverbruik is voor 8 schijven ongeveer 30watt meer als ze spinnen in tegen stelling tot idle.

Mijn schijven doen dus geen spin down, maar de server schakels wel 's avonds uit zodra de laatste Client is uitgeschakeld en start 's morgens op wanneer de eerste client opstart. Dus ik kom ongeveer aan 16 uur uptime per dag, behalve als ik heel laat ga slapen en mijn vriendin vroeg op staat :)

• Bounkass
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10-03-2013
Is het beter om lange afstanden op dezelfde snelheid te rijden met je auto of constant korte stukjes? Beetje hetzelfde idee. Constant/24/7 lijkt me beter. Koud/warm/koud/warm etc.

• timofp
  • Laatst online: 21:03
Bounkass schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:05:
Is het beter om lange afstanden op dezelfde snelheid te rijden met je auto of constant korte stukjes? Beetje hetzelfde idee. Constant/24/7 lijkt me beter. Koud/warm/koud/warm etc.
Ok, maar 1x per etmaal 8 uur afsluiten lijkt me ook geen probleem te zijn. Voor zover ik weet is het voor de motor slecht een schijf welke in spin down is geraakt terug opstarten voordat deze is afgekoeld.

• Bounkass
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10-03-2013
Lijkt me ook niet slecht. Het is, zeker tegenwoordig, er allemaal voor gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat de eerste makers van een mechanishe hardeschijf er niet over negedacht hadden dat de schijf dag in dat uit sneller/langzamer zal gaan draaien...

• dcm360
  • Registratie: december 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Het maakt wel redelijk uit hoe de schijf gebruikt wordt. Ik heb het downspinnen in mn thuisserver uitstaan, om de simpele reden dat na een downspin de schijven binnen enkele minuten alweer gestart worden. Gevolg is wel dat de schijven met anderhalf jaar draaien nog maar minder dan 10 keer een upspin gedaan hebben.

• honmashinsei
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16-11-2020
-edit- google was my friend :)

[Voor 90% gewijzigd door honmashinsei op 04-02-2013 08:01]

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:49

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik meende bij power management in Windows.
Staat bij power plan en die moet je dan aanpassen.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:33

heuveltje

KoelkastFilosoof

ragnarokgoat schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 01:23:

nu vroeg ik mij eigenlijk af hoe ik het beste mijn nieuwe Harddisks kan behandelen? is het beter om ze gewoon 24/7 te laten draaien in mijn systeem? (warmte is geen enkel probleem!) of is het beter voor de harddisk om ze in idle te laten en als ik ze daadwerkelijk wil benaderen ze op te laten spinnen? ik denk dat de gemiddelde schijf met mijn gebruik ongeveer 7 keer per dag benaderd word (ene keer 30 keer, dan een week niet bijvoorbeeld)
\
ik ben heel erg benieuwd en ik zal
Beter is om ze gewoon continu te laten lopen, dan vaak starten en stoppen.
Maar hoeveel beter is maar zeer de vraag, en als het echt soms een week is dat je ze niet gebruikt zal het misschien zelfs slechter zijn*
Ik zou ze gewoon de spindowntijd vrij lang in stellen. zodat ze blijven draaien als je ze eenmaal gebruikt, bij mij staan ze op 2,5 uur, maar je moet zelf even kijken wat in jouw patroon het beste uitlkom

*IMHO heb je (op het koel houden van de hd's na)zelf maar een beperkte invloed in de levensduur van je HD's. de grootste factor zitten in het productieproces/cq de geluksfactor

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• xzaz
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:46
Ik heb mijn 2 schijven hier na 20 minuten downspin maar alles in afhankelijk van de sitatie. De HD's worden hier gebruikt voor Foto's (Start > Afbeeldingen) en ik heb gewoon gemerkt dat daar weinig gebruik van wordt gemaakt, de hardeschijf staat soms dagen gewoon niet aan. De /home/ staat bijna altijd aan en gaat alleen 's nachts uit (dacht dat ik hem nu op 3 uur heb staan) en spint om 17:00 uur weer op wanneer de eerste zich weer aanmeld en de shares weer worden aangemaakt.

Ik heb het ook gedaan voor zuinigheid / geluidsrecoductie.

[Voor 10% gewijzigd door xzaz op 05-02-2013 20:02]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• GoT
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

WD speelt hier mooi op in met hun "Red" HDD's.
Of dit marketing is moet ieder voor zichzelf bepalen.
Maar in mijn server heb ik nu 1x SSD voor OS en alleen maar "Red" voor data.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 30-11 17:21
GoT schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 20:22:
WD speelt hier mooi op in met hun "Red" HDD's.
Of dit marketing is moet ieder voor zichzelf bepalen.
Maar in mijn server heb ik nu 1x SSD voor OS en alleen maar "Red" voor data.
Dus de tijd hiervoor lekker hoog zetten is lijkt met in mijn geval het beste? (Zeg een paar uur omdat als hij 'savonds een keer wordt aangesproken de kans vrij groot is dat het nog een keer gebeurd. Maar hij 's nachts en overdag wel uit gaat omdat de kans vrij klein is dat er dan iemand achter de PC zit)

In mijn geval heb ik 2 RED's in een NAS zitten, en deze heeft het probleem dat hij i.c.m. Sickbeard elke 40 minuten (de search frequency naar series van het programma) de schijven opspint.
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd om dit op te lossen maar tot nu toe is er niets dat werkt...

Het is dus OF mijn schijven zo'n 20x per dag laten opspinnen (wat neem ik aan écht slecht is..) of de schijven 24/7 laten draaien :/ Het liefste zie ik ze 1 of 2x per dag opspinnen als de NAS benaderd wordt, en dat hij dan 's avonds laat of 's nachts weer uitgaat tot het avondeten :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• jbhc
  • Laatst online: 29-11 13:22
Heb wel eens meegemaakt dat een groot datacentrum gecontroleerd uitgezet werd. Die hadden bij het opstarten iets van 5% schijfuitval ofzo......(was ook ingecalculeerd) Zolang een schijf draait merk je niet dat lagers slijten. Maar vanaf stilstand opspinnen met een slecht lager wil voor het niet echt overgedemensioneerde motortje wel eens niet meer mogenlijk zijn.

[Voor 4% gewijzigd door jbhc op 06-02-2013 17:38]

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
@jbhc: die verhalen ken ik inderdaad ook. Ik zoek dat meer in de richting van; zo'n schijf draait lange tijd op een constante manier en wordt opeens héél anders gebruikt. Net als een plant die je altijd netjes wat geeft maar nu 4 maanden helemaal niets. Bij mechanische techniek kan ik me goed voorstellen dat dat problemen kan geven. Zo mag een piano ook niet zomaar van luchtvochtigheid veranderen; om maar een vergelijkbaar iets te noemen.

Daarnaast geldt nog dat consumentenhardeschijven meer start-stopcycli mogen hebben, terwijl enterpriseschijven juist heel weinig start-stopcycli aankunnen en niet bedoeld zijn om regelmatig down te spinnen.

WD Red is gewoon technisch hetzelfde aan WD Green dus ook gebouwd voor regelmatig op en downspinnen. Maar elke 40 minuten is wel veel.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee