Ik wil een huurder de beschikking geven over een internetverbinding. Het gaat om tijdelijke verhuur, en de huurder heeft geen eigen kabel of telefoonlijn. Zelf heb ik een internetverbinding, maar ik wil niet dat de huurder hetzelfde ip adres heeft ivm aansprakelijkheid.
Als oplossing heb ik bedacht om een extra router te plaatsen waar de huurder niet bij kan, met de wan-poort in mijn switch, en de huurder op de lan poort. Op die manier kan ik bepalen welk ip-adres de huurder in mijn netwerk heeft.
Vervolgens kan ik traffic-shaping toepassen, en alleen verbindingen toestaan naar een vpn-boer. De huurder kan dan zelf een vpn afnemen en daarmee internetten.
Is dit de makkelijkste oplossing, en hoe lossen andere verhuurders dit op?
Als oplossing heb ik bedacht om een extra router te plaatsen waar de huurder niet bij kan, met de wan-poort in mijn switch, en de huurder op de lan poort. Op die manier kan ik bepalen welk ip-adres de huurder in mijn netwerk heeft.
Vervolgens kan ik traffic-shaping toepassen, en alleen verbindingen toestaan naar een vpn-boer. De huurder kan dan zelf een vpn afnemen en daarmee internetten.
Is dit de makkelijkste oplossing, en hoe lossen andere verhuurders dit op?