Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internetverbinding verschaffen als verhuurder

Pagina: 1
Acties:

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik wil een huurder de beschikking geven over een internetverbinding. Het gaat om tijdelijke verhuur, en de huurder heeft geen eigen kabel of telefoonlijn. Zelf heb ik een internetverbinding, maar ik wil niet dat de huurder hetzelfde ip adres heeft ivm aansprakelijkheid.

Als oplossing heb ik bedacht om een extra router te plaatsen waar de huurder niet bij kan, met de wan-poort in mijn switch, en de huurder op de lan poort. Op die manier kan ik bepalen welk ip-adres de huurder in mijn netwerk heeft.

Vervolgens kan ik traffic-shaping toepassen, en alleen verbindingen toestaan naar een vpn-boer. De huurder kan dan zelf een vpn afnemen en daarmee internetten.

Is dit de makkelijkste oplossing, en hoe lossen andere verhuurders dit op?

Verwijderd

Een 3g dongle misschien? (tenzij de verhuurder gamed of iets dergelijks)

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 23:21:
Een 3g dongle misschien? (tenzij de verhuurder gamed of iets dergelijks)
Die gaan vaak maar tot 500 MB, dat is erg karig.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag je ook af hoe tijdelijk tijdelijk gaat zijn. De meeste tijdelijke oplossingen zijn permanent namelijk ;)
Ik snap dat je je huurder wat wilt bieden, maar een karige lijn is beter als niks en voor een paar maanden moet je niet teveel willen investeren ;)

Daarnaast: heeft je huurder een voorkeur uitgesproken? Je zou hem een extra router kunnen geven, maar misschien wil ie er dan zelf nog WLAN aan hangen.

Ik lees niet welke provide je hebt. Kan zijn dat je ISP een extra public IP kan leveren, dan ben je ook al een heel eind en heb je eigenlijk niets nodig :)

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 27-09-2012 23:25 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-11 15:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

GlowMouse schreef op donderdag 27 september 2012 @ 23:17:
Ik wil een huurder de beschikking geven over een internetverbinding. Het gaat om tijdelijke verhuur, en de huurder heeft geen eigen kabel of telefoonlijn. Zelf heb ik een internetverbinding, maar ik wil niet dat de huurder hetzelfde ip adres heeft ivm aansprakelijkheid.
Dan zul je een tweede internetabonnement moeten afsluiten of een zakelijk abbo of anderszijds een extra extern IP van je provider zien los te peuteren.
Als oplossing heb ik bedacht om een extra router te plaatsen waar de huurder niet bij kan, met de wan-poort in mijn switch, en de huurder op de lan poort.
Dan heeft de huurder voor de buitenwereld hetzelfde IP als jij. Ik dacht dat dat niet de bedoeling was?
Op die manier kan ik bepalen welk ip-adres de huurder in mijn netwerk heeft.
Dat klopt, en zo is het mogelijk om jullie netwerken uit elkaar te houden mits je jouw router en diens firewall configureert om verkeer vanaf het IP van de tweede router niet toe te laten op jouw LAN.
Vervolgens kan ik traffic-shaping toepassen, en alleen verbindingen toestaan naar een vpn-boer. De huurder kan dan zelf een vpn afnemen en daarmee internetten.
Dat over VPN kom ik nu tegen, is best een interessante gedachte. Maar het is handiger om zoiets in de router te configureren. Want anders moet de PC van de router ingesteld worden dat alle verkeer naar diens VPN-boer moet.
En op de manier zoals het nu in elkaar zit kan de VPN prima omzeilt worden tenzij jij een blokkade oplevert voor alle verkeer behalve VPN verkeer.
Is dit de makkelijkste oplossing, en hoe lossen andere verhuurders dit op?
Veel huurders denken hier volgens mij niet eens over na en delen gewoon hun eigen netwerk met onderhuurders.
Ik ken aardig wat medestudenten die zo van internet worden voorzien.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• GlowMouse
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 27 september 2012 @ 23:24:
Ik snap dat je je huurder wat wilt bieden, maar een karige lijn is beter als niks en voor een paar maanden moet je niet teveel willen investeren ;)

Daarnaast: heeft je huurder een voorkeur uitgesproken? Je zou hem een extra router kunnen geven, maar misschien wil ie er dan zelf nog WLAN aan hangen.

Ik lees niet welke provide je hebt. Kan zijn dat je ISP een extra public IP kan leveren, dan ben je ook al een heel eind en heb je eigenlijk niets nodig :)
Een investering in een router is overkomelijk.

Ook een reactie op Ultraman: een extra ip-adres zal altijd op mijn naam staan. Technisch kan ook nooit met zekerheid gezegd worden wie een bepaald ip-adres gebruikt heeft.
Ultraman schreef op donderdag 27 september 2012 @ 23:35:
[...]
Dat over VPN kom ik nu tegen, is best een interessante gedachte. Maar het is handiger om zoiets in de router te configureren. Want anders moet de PC van de router ingesteld worden dat alle verkeer naar diens VPN-boer moet.
Dat lijkt inderdaad handiger, zeker als er meerdere devices aan de router komen te hangen. Maar daarvoor moet ik het wachtwoord van de vpn kennen, en kan bij misbruik over de vpn-verbinding alsnog naar mij gewezen worden.
En op de manier zoals het nu in elkaar zit kan de VPN prima omzeilt worden tenzij jij een blokkade oplevert voor alle verkeer behalve VPN verkeer.
Dat is precies het plan :)

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Ik weet niet wat voor een huurder je krijgt, maar ik heb mijn huis verhuurd met de internetverbinding die op mijn naam staat. Als je er bang voor bent dat de huurder ongeoorloofde dingen op je lijn doet, moet je zo iemand wel als huurder willen?

Ik denk dat 99% van de verhuurders het gewoon 1 op 1 doorgeeft.

• GlowMouse
  • Niet online
The_MAN schreef op donderdag 27 september 2012 @ 23:47:
Ik weet niet wat voor een huurder je krijgt, maar ik heb mijn huis verhuurd met de internetverbinding die op mijn naam staat. Als je er bang voor bent dat de huurder ongeoorloofde dingen op je lijn doet, moet je zo iemand wel als huurder willen?
Het is een offtopic discussie, maar als je snel kunt bepalen of iemand een misdadiger is, was er niet zoveel ellende in de wereld :)

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
GlowMouse schreef op donderdag 27 september 2012 @ 23:53:
[...]

Het is een offtopic discussie, maar als je snel kunt bepalen of iemand een misdadiger is, was er niet zoveel ellende in de wereld :)
true, in ieder geval was mijn laatste zin wel on-topic ;-)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je geeft de huurder wel de sleutel van je woning, met de kans dat je in een leeg huis kan thuiskomen, en dan maak je je druk over je internet verbinding?

Gewoon die huurder in een VLAN kwakken, gescheiden van je eigen netwerk, en klaar ben je. Hou je hem ook fijn buiten je eigen subnet.

Enige euvel waar je tegenaan kan lopen is dat er 24/7 torrents staan te draaien, en de router vol loopt, en geen krimp meer geeft. Maar verders.. En anders zit er denk ik niet anders op dat een abo voor een jaar nemen. Ziggo kabel +tv begint pas vanaf 38 euro, is per maand opzegbaar, maar wellicht zit je niet in het ziggo gebied, of heb je al een ziggo aansluiting.

Ey!! Macarena \o/

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

GlowMouse schreef op donderdag 27 september 2012 @ 23:17:Zelf heb ik een internetverbinding, maar ik wil niet dat de huurder hetzelfde ip adres heeft ivm aansprakelijkheid.
Welke aansprakelijkheid? Je bent helemaal niet aansprakelijk voor wat een ander doet, tenzij je daar actief aan meewerkt.

Als jouw huurder bij jou komt, 'hey mag ik jouw internetverbinding gebruiken? want ik heb een bommelding te doen' en je staat dat toe ben je medeplichtig. Als jij toestemt met dat de huurder gebruik maakt van internet maar verder niet voor een specifiek doel niet.

M.a.w.: niet zo moeilijk doen. Als je die lijn zelf ook gebruikt, zorg vooral dat je router jouw verkeer voorrang geeft, maar daarna moet 't ook wel gewoon klaar zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 28-09-2012 02:11 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• M_flat
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:28
Kan je je huurder niet zijn eigen internet laten afsluiten via een kabel die jij niet gebruikt.
Stel jij gebruikt kabel, geef hem dan ADSL of viceversa. Heb je ook geen problemen met betalingen etc.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:35

lier

MikroTik nerd

Ik zou gewoon een gebruikersovereenkomst met hem sluiten (die zijn vast wel te vinden) en dan voor een apart VLAN icm QoS of iets met bandwith throttling (als ik de juiste term gebruik?). Denk dat elke router die een alternatieve firmware (denk aan OpenWRT of een van de andere) kan draaien dit ondersteund.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:26

donny007

Try the Nether!

Als je VPN wil toepassen kun je ook een VPN-appliance aan jouw kant zetten, de huurder merkt er dan niets van en hoeft niks te configureren. Een anonieme VPN-dienst als IPpredator heb je al vanaf 5 euro per maand. Een router met DD-WRT-firmware is voldoende.

Makkelijker is natuurlijk afspraken maken met de huurder en hem in een ander subnet of vlan zetten.

/dev/null

Verwijderd

Jij neemt een VPN dienst af (bv. Strong VPN heeft een jaar pakket voor 55$, dat is +/- 43 euro). De huurder gaat gewoon het internet op.

Jij hebt altijd een VPN IP adres, en de huurder de "lokale" van je ISP. Dus zo scheid je het. Als je deze dienst afneeft, dan heb je de mogelijkheid om bv, via een iPad, Android etc... via publieke netwerken ook die VPN gebruiken (toch wel een goede gedachten, dat als je in bv. Milaan op het terras zit, en via WiFi wil gaan internetten, e-banking etc... dat je dat via een VPN kan doen).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:33:(toch wel een goede gedachten, dat als je in bv. Milaan op het terras zit, en via WiFi wil gaan internetten, e-banking etc... dat je dat via een VPN kan doen).
Waarom?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Omdat je dan je verbinding kan versleutelen, wat wel zo handig is.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heel leuk idee, ware het niet dat de meeste openbare hotspots niets anders als standaard poorten doorlaten...Dus geen vpn..

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GlowMouse schreef op donderdag 27 september 2012 @ 23:17:
Hier ga je al de mist in, al het verdere is tijdverspilling. Waarom zou je aansprakelijk zijn voor de daden van een ander?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 16:52:
[...]

Hier ga je al de mist in, al het verdere is tijdverspilling. Waarom zou je aansprakelijk zijn voor de daden van een ander?
Sterker nog, voor alles wat JIJ fout doet ben je ineens ook niet meer aansprakelijk, tenzij ze hard kunnen maken dat het een pc was van jou. Maar het bewijs dat het 'over de lijn' kwam is niet meer relevant, want het kan naar jou of de huurder zijn gegaan.
Je gaat er dus op vooruit ipv. achteruit qua aansprakelijkheid :+

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 16:50:
Heel leuk idee, ware het niet dat de meeste openbare hotspots niets anders als standaard poorten doorlaten...Dus geen vpn..
Daar heb je OpenVPN voor. Deze gaat niet over standaard poorten, en werkt ook in Iran, Oman, China en adere "zeer restrictieve landen".

OpenVPN is voor veiligheid maar minder voor snelheid. PPTP or IPSec is voor snelheid.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LiquidT_NL schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 16:42:
[...]

Omdat je dan je verbinding kan versleutelen, wat wel zo handig is.
Maar wat schiet je daar mee op?

Helemaal niks namelijk, als je er even echt over nadenkt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ff over die extra router. als je je eigen lan wil afschermen moet je jezelf achter die extra router zetten en niet je huurder

dus

internet [route1] lan1 [router2] lan2

je klant in lan 1 en jij in 2

Iperf

• GlowMouse
  • Niet online
donny007 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:32:
Als je VPN wil toepassen kun je ook een VPN-appliance aan jouw kant zetten, de huurder merkt er dan niets van en hoeft niks te configureren. Een anonieme VPN-dienst als IPpredator heb je al vanaf 5 euro per maand. Een router met DD-WRT-firmware is voldoende.
Dan heb ik het wachtwoord van de VPN, en kan bij misbruik weer naar mij gewezen worden.
Wolly schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 16:52:
[...]

Ik ken iemand die strafbare handelingen heeft verricht en van zijn bed is gelicht. Bij hem was het terecht. Mocht het onterecht zijn, kan het zomaar een paar dagen duren voordat dat duidelijk wordt. Het is gewoon vervelend om onterecht als verdachte aangemerkt te worden.
CyBeR schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 21:55:
[...]

Maar wat schiet je daar mee op?

Helemaal niks namelijk, als je er even echt over nadenkt.
Offtopic, maar voor internetbankieren of iets anders over https helpt het niet, maar bijvoorbeeld een ingelogde sessie op Tweakers.net kan via een publieke hotspot gekaapt worden.
fish schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 21:58:
ff over die extra router. als je je eigen lan wil afschermen moet je jezelf achter die extra router zetten en niet je huurder

dus

internet [route1] lan1 [router2] lan2

je klant in lan 1 en jij in 2
Dat ligt eraan hoe ik de extra router instel. Als de huurder erachter zit, en de router heeft als default gateway mijn router, kan de huurder niet op mijn netwerk.

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
buurvrouw 10 euro geven voor haar wlan sleutel en die aan je huurder geven?

of gewoon ff reaveren ;p

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

GlowMouse schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 22:00:
[...]

Dat ligt eraan hoe ik de extra router instel. Als de huurder erachter zit, en de router heeft als default gateway mijn router, kan de huurder niet op mijn netwerk.
Uhm, zijn default gateway zit dan in jouw netwerk, als hij niet op jouw netwerk kan kan hij ook niet bij de default gateway.

Iperf

• GlowMouse
  • Niet online
fish schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 22:05:
[...]

Uhm, zijn default gateway zit dan in jouw netwerk, als hij niet op jouw netwerk kan kan hij ook niet bij de default gateway.
De default gateway op de pc van de huurder is de extra router, de default gateway op de extra router is mijn router. :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja je hebt je normale router waar jij op werkt. (lan1)

Je koopt er een nieuwe router2 bij die prik je met de wan in op lan1
en je hangt je klant achter de router.

Dan gaat zijn verkeer nog steeds via jouw lan 1 en kan hij de apparaten in lan 1 benaderen (en jij de zijne niet omdat de router dat afchermd dmv nat)

Iperf

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44
euh, naast je ADSL ook nog een kabelmodem erbij nemen, of omgekeerd?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GlowMouse schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 22:00:
[...]
Offtopic, maar voor internetbankieren of iets anders over https helpt het niet, maar bijvoorbeeld een ingelogde sessie op Tweakers.net kan via een publieke hotspot gekaapt worden.
Mijn punt is dat je dan het routeren van je verkeer verplaats van één netwerk dat je niet kunt vertrouwen naar een ander netwerk dat je evengoed niet kunt vertrouwen.

Per saldo schiet je er vrij weinig mee op.

• GlowMouse
  • Niet online
fish schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 22:17:
Ja je hebt je normale router waar jij op werkt. (lan1)

Je koopt er een nieuwe router2 bij die prik je met de wan in op lan1
en je hangt je klant achter de router.

Dan gaat zijn verkeer nog steeds via jouw lan 1 en kan hij de apparaten in lan 1 benaderen (en jij de zijne niet omdat de router dat afchermd dmv nat)
Je hebt gelijk, er zou een nullroute bij moeten in de extra router voor alle apparaten in mijn lan behalve mijn router.
Pagina: 1