Beveiliging voor een rolstoel?

Pagina: 1
Acties:

• Darkblaster
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-12-2022
De titel laat vast een aantal vraagtekens achter. Je kan het verhaal hieronder lezen, of direct doorgaan naar de vraag die onderaan de post staat.

In mijn situatie (te lang verhaal om compleet uit te leggen) heb ik te maken met electrische en handbewogen rolstoelen in het dagelijks leven. De betreffende rolstoel laat ik regelmatig onbeheerd achter omdat die op bepaalde momenten niet nodig is, zoals in een winkel of restaurant. Een electrische rolstoel rijdt niet vanzelf weg en de drempel voor een potentiele dief is te groot. Een handbewogen rolstoel is echter van het kaliber van een fiets, je tilt het op en neemt het mee, of je rolt er gewoon mee weg. Op moment van schrijven heb ik nog niks kunnen vinden, maar ik ben ook maar een newb op het gebied van dergelijke beveiliging. Ik realiseer me dat deze situatie best wel uniek kan zijn.Onderaan staat mijn vraag iets samengevat, alvast bedankt voor de moeite!

Mijn vraag is dus: Hebben jullie ideeën om een handbewogen rolstoel te beveiligen tegen diefstal? Ik zie het voor me op 2 manieren, maar daarnaast zijn misschien ook nog andere opties mogelijk. Enerzijds een bepaald slot die om het wiel kan worden bevestigd (en eventueel een ander object, maar liever niet) zodat deze niet meer kan rijden. Anderzijds een soort sensor op de rolstoel en een apparaat die ik in mijn broekzak steek, die (verdachte) bewegingen kan detecteren.

• BeerenburgCola
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-05 21:38
Je trekt zelf al de vergelijking met een fiets dus eigenlijk is het probleem misschien niet zo uniek als je denkt.
Zo zie ik ook tegen het probleem aan.

Op mijn fiets heb ik twee sloten: een axa die het achterwiel blokkeert, misschien past dit ook ergens om je wiel
en een behoorlijk groot ketting slot, dat ik los om een wiel kan leggen of eventueel ergens aan vast.

Kijk eens bij de fiets winkel naar ketting sloten ?

[ Voor 5% gewijzigd door BeerenburgCola op 27-09-2012 23:20 ]

• Ncm
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-05-2022

Ncm

Naast een slot: een afgeschreven mobieltje met gps ergens verdekt vastplakken voor de locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 12:58
En hoe ga je dat mobieltje opladen? Dat is natuurlijk niet handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-05 09:03
En dan nog. Je bent TS is "gehandicapt" stel je voor dat met de GPS gesignaleerd word dat de rolstoel gestolen wordt. Wat wil hij dan gaan doen? Er achteraan rennen? Ik denk gewoon slot erom. Dan ben je het kwaad voor.

[ Voor 0% gewijzigd door __R__ op 28-09-2012 00:52 . Reden: Zpelvaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 21:25
Wij gebruiken een dikke brommerketting voor de handbike van mijn vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkblaster
Bedankt voor alle replies! Wellicht doe ik wel te ingewikkeld en is inderdaad een oplossing voor een fiets wel het beste.

Daarbij lijkt een ringslot toch wel het meest praktische te zijn. Ik heb echter wel te maken met spaakbeschermers bij de wielen, maar ik zal terzijnertijd wel uitvogelen wat er allemaal mogelijk is. Zoals ik in de originele post aangaf, gebruik ik liever geen slot waarbij je de rolstoel moet bevestigen aan een paal of iets dergelijks, maar als het niet anders kan dan zal ik dat toch moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Darkblaster schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:34:
Bedankt voor alle replies! Wellicht doe ik wel te ingewikkeld en is inderdaad een oplossing voor een fiets wel het beste.

Daarbij lijkt een ringslot toch wel het meest praktische te zijn. Ik heb echter wel te maken met spaakbeschermers bij de wielen, maar ik zal terzijnertijd wel uitvogelen wat er allemaal mogelijk is. Zoals ik in de originele post aangaf, gebruik ik liever geen slot waarbij je de rolstoel moet bevestigen aan een paal of iets dergelijks, maar als het niet anders kan dan zal ik dat toch moeten gebruiken.
Tja, er is niet echt een (praktische) oplossing waarmee hij EN niet vast moet aan iets, EN niet zomaar kan worden meegenomen, zo simpel als dat. Dus een ringslot kan je OF los gebruiken (en dan kan iemand hem wel optillen, maar dat ziet er vreemd uit), OF vast maken.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkblaster
LiquidT_NL schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:58:
[...]

Tja, er is niet echt een (praktische) oplossing waarmee hij EN niet vast moet aan iets, EN niet zomaar kan worden meegenomen, zo simpel als dat. Dus een ringslot kan je OF los gebruiken (en dan kan iemand hem wel optillen, maar dat ziet er vreemd uit), OF vast maken.
Ik weet dat je met optillen het ringslot alsnog 'omzeilt', maar vanuit mezelf ben ik tot dezelfde beredenatie gekomen als jij: het ziet er vreemd uit. Ik verwacht toch dat de drempel te groot wordt om hem al tillend ergens naar toe te nemen. Naar alle waarschijnlijkheid neem ik dus een ringslot maar ik zal terzijnertijd kijken wat de fietsenwinkel zelf ervan zegt. Zoals ik al zei hoop ik dat de spaakbeschermers geen probleem zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 17:05
Volgens mij wel een gat in de markt.
Een klem op het frame van de rolstoel, met bevestiging voor een ringslot, zodat een van de wielen geblokeerd staat. Ik denk dat je dat binnen een uurtje wel in elkaar kan zetten. Het probleem zal dan alleen de bereikbaarheid van het slot worden. Maar een ringslot zal wel de makkelijkste/gebruiksvriendelijke oplossing zijn. Alleen die damned spaakbeschermers, misschien daar ook een kleine aanpassing in zoals in een jasbeschermer zoals op een fiets. (klein gaatje voor het ringslot).

edit:
@hierboven, ik kan me niet voorstellen dat iemand het in zijn hoofd haalt een rolstoel te gaan tillen, in public daylight, als je snapt wat ik bedoel. Hetzelfde kan ook met een fiets, maar wie doet dat nou?

[ Voor 17% gewijzigd door Biersteker op 28-09-2012 17:45 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Pagina: 1