Gigabyte z68x UD3H-BH3 opstart problemen / mogelijk optimali

Pagina: 1
Acties:

• R0th
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-02 23:29
Na vannacht youtube te hebben bekeken van een man die zijn exact dezelfde moederbord had geupdate van f12 versie naar het nieuwe UEFI, ben ik vanavond aan de slag gegaan om ook hetzelfde te doen.

Na het updaten ben ik echter op een paar problemen gestuit:

Als ik mijn systeem start, blijft hij "haken" op het "AMERICAN MEGATRENDS" logo, welke ik alleen maar kan skippen blijkbaar als ik "enter" druk.

Intel smart response technology, werkt niet meer.

Ik had mijn systeem draaiende als volgt:
1 ssd m4 64gb welke ik gebruikte als cache schijf voor
2 losse 1tb harde schijven, waarvan dus 1 werd gecached (windows schijf) en de andere niet, aangezien deze niet in raid opstelling staan (?). Ik had hiervoor gekozen, omdat ik niet het risico wilde lopen om alle gegevens kwijt te raken.

Toendertijd was ik niet zo op de hoogte, en ook nu betwijfel ik of ik het allemaal wel goed heb gezet, maar ik had mijn windows schijf eerst op AHCI mode gezet. Windows geinstalleerd en pas achteraf mijn SSD aangesloten en Intel Smart Response geïnstalleerd. Dit werkte, maar ik kreeg toch een zeer magere score van 6.1 in windows prestatie index. (ik had mijn 2e harde schijf op IDE mode, had dit op een andere mode gemoeten?)

Echter nu na de BIOS update, draait Smart Response helemaal niet. Als ik het programma start krijg ik : IAstorUI error.
Als ik deze update krijg ik een BSOD als ik windows boot. Deze installatie had ik dus ongedaan gedaan met windows opstartherstel.

Ook ben ik erachter gekomen dat ik een optie heb ik UEFI zelf, onder de naam Intel Smart Response.
Ik weet niet of deze conflicten krijgt met de in-windows software en hoe ik deze dus moet zetten.
Eventjes de weg kwijt en hoop dat iemand mij hierin kan helpen.
Bij voorbaat dank.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Misschien gewoon even terug flashen, naar je oude bios en lekker zo laten.

Johann Sebastian Bach

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Moet je niet Windows opnieuw installeren als je van BIOS naar UEFI gaat?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 08:59:
Moet je niet Windows opnieuw installeren als je van BIOS naar UEFI gaat?
Nee hoor, ik heb hetzelfde bordje recent naar het UEFI BIOS geflashed en dat ging zonder problemen. Er kwamen wel wat extra devices bij meen ik maar Windows startte netjes op. Moet er wel bij zeggen dat mijn systeem al direct goed was geinstalleerd (AHCI) en verder geen iRST gebruikt.

https://discord.com/invite/tweakers